2021-09-24, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrilllex
Vid lugn sjö ja
Vad bra, då verkar du förstå om att det inte finns några hål på undervattensdelen av Estonia. Hål #1 och #2 är i huvudsak lokaliserade mitt på (hål #1) samt ovanför (hål #2) fendern ett par meter ovan vattenlinjen.
Hypotetisk skulle givetvis vågtoppar i grov sjö kunna slå över hålen om de uppstod under färd, men vågdalarna skulle inte nå över hålen.

Vad tror du orsakade de två hålen samt den stora intryckningen mellan de två hålen?

Citat:
Behöver väll inte vara hål i skrovet räker med att det är hål i luft tankarna som gör att den flytter så hålet kan vara inne
Förklara hur du menar
Senast redigerad av Prudent 2021-09-24 kl. 19:22.
Citera
2021-09-24, 19:18
Medlem
Citat:
Förklara då hur estonia är uppbyggd?

Det är DU som ska förklara det då DU hävdar att det finns lufttankar på Estonia.

Fast sen tar du ju tillbaka det. Så vad gäller?
Citera
2021-09-24, 19:47
Medlem
Skrilllexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent

Vad tror du orsakade de två hålen samt den stora intryckningen mellan de två hålen?

Icke explosiva torpeder eller ubåt
Senast redigerad av Skrilllex 2021-09-24 kl. 20:14.
Citera
2021-09-24, 20:16
Medlem
Citat:
Icke explosiva torpeder

Hur kommer det sig att inga vittnen på däck 1 talar om hårda smällar från styrborssidan? Nu minns jag inte vilken överlevare det var, men en av dem bodde väl i en hytt ca 5-10m från hål #1. Minns jag rätt så talar alla vittnen som hört smällar/ljud att de antingen kom uppifrån eller nerifrån, alltså ingen som säger att de hört smällar från sidan.
Citera
2021-09-24, 20:23
Medlem
Skrilllexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Hur kommer det sig att inga vittnen på däck 1 talar om hårda smällar från styrborssidan? Nu minns jag inte vilken överlevare det var, men en av dem bodde väl i en hytt ca 5-10m från hål #1. Minns jag rätt så talar alla vittnen som hört smällar/ljud att de antingen kom uppifrån eller nerifrån, alltså ingen som säger att de hört smällar från sidan.
Antagligen är dom hotade eller förvrängt deras vittnes mål allt som inte passar in i officiella versionen tas inte med.
Citera
2021-09-24, 20:32
Medlem
Citat:
Antagligen är dom hotade eller förvrängt deras vittnes mål allt som inte passar in i officiella versionen tas inte med.

Vem är det som skulle ha hotat dem? Svenska staten, Finland, Estland eller Ryssland?
Citera
2021-09-24, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det blir defintivt att köpa Filter och läsa artikeln. Att Filter intervjuar vittnen är berömvärt.

Att Paul Lõiv eller andra inte sett något konstigt är i sig förstås inget bevis på att inte några lastbilar rullat ombord. Att någon använt militärlastbilar för att frakta hemligt materiel har hela tiden varit osannolikt. Vad skulle poängen vara med det? Vad som kan ha förekommit är att det fanns estnisk militär i hamnen vid tillfället för att bevaka de förmodade transporterna i civila lastbilar.

Om Filters journalistik talar emot det behöver man läsa artikeln för att bedöma, men det bör finnas utförligare resonemang som stöder tesen de driver, så man kan förmoda det och att då mindre talar för hemliga transporter.

Att Henrik Sillaste intervjuas igen och det inte bara är en allmän kommentar han lämnar är det extremt intressant. Följdfrågan till honom eftersom han till synes upprepar att rampen är stängd efter den stora överhalningen och slagsidan 01.02 är hur han då menar att slagsidan uppkommit genom att vatten forsat in genom den öppna bogrampen. När skulle rampen varit öppen?

Det ska i sammanhanget nämnas att Filter har gått all in på Guillous, Josefssons m.fl korståg om gällande att smutskasta Evertssons journalistiska arbete och framförallt resultatet av discovery-dokumentären. Mest kritiska är de givetvis till journalistpriset som Evertsson fick efter sitt arbete med dokumentären, även om de aldrig skulle erkänna det.

Min personliga åsikt är att Filter har som huvudorsak att fortsätta smutskastningen mot Evertsson och att i största möjliga mån försöka misskreditera hans journalistiska arbete. Men det får som sagt stå för mig. Kritik och ifrågasättande är viktigt, givet att det sker inom någon som slags rimlig ram och framförallt med ett givande syfte.

Lite bakgrund angående smutskastning:

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/12/17/estoniadokumentaren-sagas-av-jan-guillou-och-flera-andra-tunga-journalistnamn

Filterpodden som tillägnar ett helt avsnitt till att söka ära och berömmelse hos högt aktade journalister genom att fullständigt och skamlöst misskreditera och smutskasta Evertsson.

https://magasinetfilter.se/filters-podcast/19-estonia-fyndet-som-inte-andrade-nagonting/
Citera
2021-09-25, 02:39
Medlem
Citat:
Okej får stå för dig jag tycker han är en HJÄLTE Och har ståt för dom anhöriga och drivit sanningen framåt!

Som Juri Lina
https://www.youtube.com/watch?v=vXQIw4j7YLg

Inga luft tankar i skeppet men det finns luft i skrovet

Som om jag bryr mig om du tycker att han är en hjälte eller inte.
Hur vet du förresten att inte jag är anhörig? Man ska akta sig för föra andras talan.

Jaha i skrovet du menar där diesel, råoljetankar och barlasttankar samt vattentäta skott ligger eller placerar du dessa några våningar upp.. och att fartyget skulle flyta pga denna luft.
Senast redigerad av clanton 2021-09-25 kl. 02:42.
Citera
2021-09-25, 09:06
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crooken
Så de blev påkörda av ett skepp som ingen har sett?

Eller en Ubåt som konstigt nog träffade ovan vattenlinjen?
Det är fullt möjligt för en ubåt att segla ovanför ytan.
Hade varit lite jobbigt att gå ombord en ubåt om man var tvungen att dyka
Citera
2021-09-25, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Det är fullt möjligt för en ubåt att segla ovanför ytan.
Hade varit lite jobbigt att gå ombord en ubåt om man var tvungen att dyka

Klart det är möjligt, men vilken ubåt gör det i dåligt väder?
Citera
2021-09-25, 13:43
Medlem
Lång intervju med Arikas gällande HK 2021 i gårdagens DN.

Arikas bekräftar återigen berggrund på havsbotten vars form matchar intryckningen på SB-sida, men de har ännu inte slutgiltigt fastställt vad deformation orsakats av.

Det ska göras försök att hitta atlantbulten samt kartlägga övriga metallföremål på botten samt mer exakt fastställa Estonias rutt under haveriförloppet.

Finns inga tecken på att bogrampen lossats av yttre kraft och havsbotten ser orörd ut.

Nya, detaljerade intervjuer med överlevande genomförs.

Några urklipp:
Undersökningarna [HK 2021] visar att hålet som avslöjades i tv-dokumentären [Dplay E&A 2019] ingår i en större skada där skrovet buktar både inåt och utåt.
– Längden på deformationen är cirka 22 meter och deformationens höjd är åtminstone 4 till 4,5 meter. Den är längre, men vi kan inte mäta länge ner, säger Rene Arikas.

/.../

– Mittsektionen av fartyget vilar på en klippa. Det är berggrund. Deformationen följer berggrundens form. Så vi behöver bekräftelse på att deformationerna på styrbordssidan har orsakats av kollisionen med bergrunden i havsbotten, säger Rene Arikas.

Men utredarna ska också pröva en annan hypotes: att det var det lösslitna bogvisiret som slog i och deformerade skrovet innan visiret sjönk en sjömil från vraket. Därför ska visirets flytkraft och hastighet beräknas.

/.../

bulten till visirets bottenlås, Atlantlåset, och andra delar kastades tillbaka i havet av en svensk haveriutredare, avliden 1997.

Varför kastades delar tillbaka i havet?
Det är för närvarande ganska svårt att förstå eftersom föremålen inte heller var bra dokumenterade. Vi kan se att det fattades beslut om dem, men vad var skälen, vad var bakgrunden till det?, frågar sig Rene Arikas som nu ska leta rätt på dem.

Vi planerar att göra en magnetisk undersökning för att hitta metallföremål. Detta för att få fram fartygets väg när det det sjönk. Låset och gångjärnen till bogvisiret lossnade. När fartyget slog i botten så föll troligen också föremål av. Vi kommer att registrera deras läge eller också lyfter vi upp dem, säger han.

/.../

Vid undervattensfilmningar 1994 och 2019 var rampen [bogrampen] nästan helt stängd med en öppning på cirka 80 centimeter högst upp. Nu har rampen rivits loss och vilar mot skrovet och havsbotten så att bilvägen in på däck är helt öppen.

Har någon försökt komma in i fartyget?
– Nej. Vi kunde inte se några tecken på att någon använt yttre kraft. Sjöbotten runt rampen och främre delen av fartyget var helt orörda vad gäller sedimenten på sjöbotten och det finns inga spår av utrustning eller något annat, svarar Rene Arikas.

/.../

– Det finns massor av rykten. Vår uppgift är inte att kontrollera vartenda rykte utan att svara på frågan: varför vi har hål på styrbordssidan. Men om vi får fram nya fakta, då bestämmer vi om uppgiften ska förändras, säger Rene Arikas.

/.../

Genom att lägga samman data från sommarens mätningar med ritningar på Estonia ska man skapa en ”digital tvilling” till fartyget. Den ska användas för att med olika datorprogram testa haveri- och sjunkförlopp. Dessutom görs nya, 4–6 timmar timmar långa, intervjuer med överlevande för att reda ut haveriförloppet ”sekund för sekund”.

Vad har ni för teorier om varför fartyget sjönk?
– Hittills, måste jag säga, är slutsatserna som rapporten 1997 slog fast fortfarande giltiga. Men det kommer säkert att vara några påståenden och fakta som vi kommer att justera, svarar Rene Arikas. Om en ny stor haveriutredning behövs, det avgörs senare
https://www.dn.se/sverige/estonia-utredare-ska-soka-foremal-pa-havsbotten/
Citera
2021-09-25, 16:22
Medlem
Intressant med artikeln i Filter men om den bara handlar om att det finns vittnen som inte såg någon militärtransport så tillför den tyvärr inte mycket. Som HusvagnSvensson skrev ovan är det mycket osannolikt att det kördes ombord militärlastbilar på Estonia och de som anser sig ha sett det tror jag har misstagit sig. I den mån det smugglades något för svenska försvarets räkning lär det ha gjort i civila bilar precis som vid de tidigare tillfällena. Och det sista man hade velat då hade väl varit att dra uppmärksamheten till sig genom någon slags militär avspärrning av hamnområdet.

Jag har skrivit det förut i den här tråden, men Evertsson gjorde sig själv en stor otjänst genom att snubbla in på smuggling, militärer, ubåtar, underrättelsetjänster m m. Där presterar han en mycket tunn soppa som såklart påverkar hans allmänna trovärdighet. Delarna av dokumentären som behandlar förlisningen och det politiska efterspelet i Sverige tycker jag däremot är mycket bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in