2021-09-22, 11:33
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustaf75

Hur gick eftermiddagarna med Elvanse utan lunch för dig? Och hur mådde du om du tvingade i dig lunch (jag blir ofta illamående efteråt)?

Jag brukade i nödfall dricka saker som gav energi eller äta druvsocker. Inte så hälsosamt, men bättre än inget. Välling eller drickyoghurt typ, eller havremjölk. Så lite smak som möjligt.

Annars klarar jag mig ganska länge utan mat även som omedicinerad, ohälsosamt länge faktiskt. rekommenderar att försöka få i dig något. Särskilt om du ska höja dosen sedan.
Citera
2021-09-22, 11:48
Medlem
Gustaf75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Jag brukade i nödfall dricka saker som gav energi eller äta druvsocker. Inte så hälsosamt, men bättre än inget. Välling eller drickyoghurt typ, eller havremjölk. Så lite smak som möjligt.

Annars klarar jag mig ganska länge utan mat även som omedicinerad, ohälsosamt länge faktiskt. rekommenderar att försöka få i dig något. Särskilt om du ska höja dosen sedan.
Ok tack. Upplever att jag också egentligen kan gå länge utan mat dagtid (har känts som kroppen omedicinerad egentligen vill ha det så). Men är alltså noga med att äta ändå, särskilt då det är något man bör bevaka med medicinen.

Att dricka mer socker vid lunch och då äta mindre fast föda tror jag faktiskt har hjälpt vid något tillfälle. Alltså mot just problemet att däcka på eftermiddagen. Har försökt komma något sätt att svälja socker utan att tugga det eller dricka läsk (med tanke på dentalhygien) mitt på dagen. Svälja hela sovkerbitar verkar ju svårt. Tips någon?
Citera
2021-09-22, 12:45
Medlem
Dark_drivers avatar
Jag har ätit Elvanse nu i 2 dagar 30mg tog dosen klockan 09:00 båda dagarna runt klockan 10:00 till 16:00 då jag totalkrachade första dagen funkade det bra nu andra dagen ger 30mg ingen effekt alls tycker jag jag är man väger 120kg 183cm lång gick tidigare på 1g amfetamin per dygn känns som att jag kommer att behöva minst 100mg fördelat på 2 doser per dag annars bli det rätt meningslöst att äta medicinen jag tycker för övrigt att den fungerar bra jag mår bättre fungerar bättre och kan tänka vilket inte gick bra utan Elvanse eller amfetamin
Citera
2021-09-22, 13:23
Medlem
Gustaf75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustaf75
Hörni Elvansare!
Det här med mat...

Visst, jag trycker i mig kalorierna så jag tappar inte vikt. Men jag har jäkla problem med eneriginivårna, särskilt efter lunch. Jag är däckad ibland efter lunch. Prövat olika konstellationer och tider (inkl. FASS vägledning) särskilt vad gäller frukost och lunch.

Nån mer som känner igen sig?

(30 mg/morgon sen en vecka, innan dess 20 mg någon vecka)
Tjo flöjt!
Då var det eftermiddag igen!
Inte däckad men energinivåerna svajar påtagligt!
Lite jobbigt det här ....

Edit: Lite illamående också! Det kommer nog varje dag när jag tänker efter...
Senast redigerad av Gustaf75 2021-09-22 kl. 13:28.
Citera
2021-09-22, 18:51
Avstängd
flowerpower900s avatar
20mg var en bra dos. Hur ofta kan man ta elvanse utan att utveckla någon tolerans enligt era personliga erfarenheter?
Citera
2021-09-22, 21:24
Medlem
Dark_drivers avatar
Jag Har märkt att 30mg som jag tar klockan 08:00 senast klockan 09:00 slutar fungera efter exakt 6 timmar på sekunden efter 6 timmar så börjar avtändningen sen kan jag inte somna förrän runt 22:00 men tiden däremellan är bara jobbig du är så slut att det inte går att tänka en mindre utföra ens någon enkel syssla sen tar det även 1 och en halv timme för att få full effekt men under dom 6 timmar den verkar så funkar jag riktigt bra mitt liv har blivit meningsfullt inte som tidigare då det bara var kaus har pratat med psyk att jag vill prova att öka till 50mg då 30mg känns lite för lite behöver en liten spark i baken på morgonen för att komma igång tog även upp att jag vill prova att fylla på med 30mg vid 13:00 tiden för att kunna fungera som en normal vuxen fram till klockan 22:00 i alla fall jag är man väger 120kg 183cm lång har tidigare missbrukat amfetamin för att fungera normalt jag är inte ute efter att missbruka Elvanse utan vill äta den som medicin för att få mitt liv att fungera i vardagen på dessa 2 dagar har jag bara positivt att säga om Elvanse det enda tråkiga är att den sitter i bara 6 timmar och att det nästan tar 2 timmar att nå full effekt sen att det är svårt att somna på kvällen har inga problem att äta och dricka får ingen ångest alls metylfenidat gav mig 12 timmar konstant panikångest det gick inte heller att äta överhuvudtaget och att sova var bara att glömma helt jag stod ut 1 vecka sen gav jag upp metylfenidat är det sämsta skit som finns förstår ej dom som säger att dom funkar så bra på det sen får jag även hjärtklappning det känns som att jag kommer dö när jag tar metylfenidat det händer inte på Elvanse då fungerar bara livet som det ska sen är det amfetamin och amfetamin har biverkningar spelar ingen roll om du får det av en läkare eller köper det på gatan men en så länge så överväger dom positiva effekterna dom negativa så jag tycker det är helt klart värt att ta medicinen
Citera
2021-09-22, 22:49
Medlem
Gustaf75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dark_driver
Jag Har märkt att 30mg som jag tar klockan 08:00 senast klockan 09:00 slutar fungera efter exakt 6 timmar på sekunden efter 6 timmar så börjar avtändningen sen kan jag inte somna förrän runt 22:00 men tiden däremellan är bara jobbig du är så slut att det inte går att tänka en mindre utföra ens någon enkel syssla sen tar det även 1 och en halv timme för att få full effekt men under dom 6 timmar den verkar så funkar jag riktigt bra mitt liv har blivit meningsfullt inte som tidigare då det bara var kaus har pratat med psyk att jag vill prova att öka till 50mg då 30mg känns lite för lite behöver en liten spark i baken på morgonen för att komma igång tog även upp att jag vill prova att fylla på med 30mg vid 13:00 tiden för att kunna fungera som en normal vuxen fram till klockan 22:00 i alla fall jag är man väger 120kg 183cm lång har tidigare missbrukat amfetamin för att fungera normalt jag är inte ute efter att missbruka Elvanse utan vill äta den som medicin för att få mitt liv att fungera i vardagen på dessa 2 dagar har jag bara positivt att säga om Elvanse det enda tråkiga är att den sitter i bara 6 timmar och att det nästan tar 2 timmar att nå full effekt sen att det är svårt att somna på kvällen har inga problem att äta och dricka får ingen ångest alls metylfenidat gav mig 12 timmar konstant panikångest det gick inte heller att äta överhuvudtaget och att sova var bara att glömma helt jag stod ut 1 vecka sen gav jag upp metylfenidat är det sämsta skit som finns förstår ej dom som säger att dom funkar så bra på det sen får jag även hjärtklappning det känns som att jag kommer dö när jag tar metylfenidat det händer inte på Elvanse då fungerar bara livet som det ska sen är det amfetamin och amfetamin har biverkningar spelar ingen roll om du får det av en läkare eller köper det på gatan men en så länge så överväger dom positiva effekterna dom negativa så jag tycker det är helt klart värt att ta medicinen
Jag hade också hjärtklappningar och pina på metylfenidat.
Dina 6 bra Elvanse-timmar är väl 4-5 timmar för mig innan jag börjar åla i gruset (däckar ibland). Det jobbiga sitter i kanske 4-5 timmar men sen är kvällen ok. Och jag tycker den hjälper på det hela taget. Somna har gått lättare varefter kroppen vant sig, var nog faktiskt värre med sömnen innan CS-med.
M45+ ca 70kg typ v 3 på Elvanse nu 30 mg.
Citera
2021-09-24, 03:38
Medlem
Första veckan med elvanse var otrolig, kände världens skarpaste fokus och fick saker gjort hela tiden, var produktiv, punktlig och glad. Sen började kroppen bli van. Kände att jag började bli väldigt obrydd över viktiga saker, hålla kontakt med vänner och familj speciellt under vintern. Började få ångestkänslor. Sa till doktorn att jag tar en paus och de rekommenderade han också.
Citera
2021-09-24, 17:02
Medlem
Ofdrykkjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fkonto2018
Första veckan med elvanse var otrolig, kände världens skarpaste fokus och fick saker gjort hela tiden, var produktiv, punktlig och glad. Sen började kroppen bli van. Kände att jag började bli väldigt obrydd över viktiga saker, hålla kontakt med vänner och familj speciellt under vintern. Började få ångestkänslor. Sa till doktorn att jag tar en paus och de rekommenderade han också.

Vad går du på för dos? 30mg? Jag började nämligen känna så nästan direkt efter att jag höjde dosen till 50mg. Förvisso äter jag mindre än förr men har slutat bry mig om det mesta även fast jag innerst inne vet att jag borde bry mig. Ska ge det en chans till och försöka käka mer + multivitaminer.

Vad har ni andra gjort för att få bort/överkomma tomheten och depressionen utöver att försöka käka som man annars bör.
Citera
2021-09-25, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ofdrykkja
Vad går du på för dos? 30mg? Jag började nämligen känna så nästan direkt efter att jag höjde dosen till 50mg. Förvisso äter jag mindre än förr men har slutat bry mig om det mesta även fast jag innerst inne vet att jag borde bry mig. Ska ge det en chans till och försöka käka mer + multivitaminer.

Vad har ni andra gjort för att få bort/överkomma tomheten och depressionen utöver att försöka käka som man annars bör.
Gick på 40mg majoriteten av tiden, höjdes till 50mg sista veckan då jag upplevde att jag kraschade runt kl 2 på dagen hela tiden, det höll till och med natten.
Men som värst blev de med 50mg. Jag bestämde mig för att ta en paus dock och planerar på köra igång när jag börjar plugga igen.
Citera
2021-09-25, 11:16
Medlem
Gustaf75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fkonto2018
Gick på 40mg majoriteten av tiden, höjdes till 50mg sista veckan då jag upplevde att jag kraschade runt kl 2 på dagen hela tiden, det höll till och med natten.
Men som värst blev de med 50mg. Jag bestämde mig för att ta en paus dock och planerar på köra igång när jag börjar plugga igen.
Jag känner igen mig i att gå sönder efter lunch. I samråd med vården gick jag över till att dra ned till minimal lunch och gå på socker fram till kvällen. Och fett till frukost liksom många på Flashback förespråkar. Det har hjälpt mig.
Citera
2021-09-25, 16:08
Medlem
En fråga!
Kan Elvanse minska ångest och depp?
Vet ju generellt att adhd-medicin är känt för att generera ångest men är det helt uteslutet att äta Elvanse om man lider av ångest?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in