2021-09-25, 13:00
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Jag tror att Svea Bank har gratis internetbank inkl. betalning och kort, med reservation för att jag missat något i deras finstilta. Vidare har Skandia gratis internetbank inkl. betalning. De tar dock ut avgift för bankkort men du kan välja att skaffa ett gratis kreditkort någon annanstans istället.

I övrigt tror jag alla banker ut någon form av avgift om du ska ha internetbank med betalning, antingen direkt eller indirekt via obligatoriskt bankkort som man tar ut avgift för.

Nordea och Swedbank är klart dyrast med deras "paketlösningar" som man tar ut 39 kr/mån (468 kr/år) för om du inte är förmånskund. Byt bank om ni vill ha lägre avgift.
Svea Bank är helt gratis, då får man både internetbank, ett Mastercard och sen en tid tillbaks erbjuder de även Swish. Skandia är gratis första året du har bankkort där.

Varför ska man betala dessa hutlösa avgifter en del banker tar ut när det faktiskt finns alternativ som är helt gratis?
Citera
2021-09-25, 13:02
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanvarettSLAN
Har inte alla banker någon avgift? Jag vet att jag betalar min årligen och har gjort det sedan jag skaffade mitt konto.
Finns alternativ som är gratis. Se till och kolla upp alternativen så kan du spara in flera hundralappar om året och slipper stödja dessa banker.
Citera
2021-09-25, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas941
Skandiabanken är gratis.
Sedan kan man köra klarnakortet eller PFC om man inte gillar kredit.
Skandiabanken är ett oseriöst företag och avgifterna kommer så fort de får större kundfäste. Då kan de börja utnyttja folk.

De snodde en del kaka av mig därav inlägg.
Citera
2021-09-25, 13:19
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickeNickname
Ok, min huvudbank är Skandiabanken,har Nordea från gammalt dock aldrig att jag använder det även LF Bank har jag som reserv,Men nu blir det att ringa Nordea på måndag och säga upp det hela,undra hur många dom kommer tappa kommande veckor ;-)
Ja detta kan vara droppen som får bägaren att rinna över för en del med tanke på att banken i övrigt är sådär med en del driftstörningar, dubbla dragningar, mutskandaler och övertag i Finland
Tyvärr är många lata / bekväma och inte orkar byta, särskilt om man har mycket på autogiro eller bostadslån samt är gammalmodig och måste ha ett kontor att gå till.
Själv har jag bara haft bankbok hos Nordea som togs över från Posten när banken hette Nordbanken och ett härligt lodrätt inplastat räfflat ID-kort.
Citera
2021-09-25, 13:24
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MomsPlusSkatt
Per månad såklart

Oerhört störande att de drar varje månad. Varför kan man inte få göra rätt för sig och betala en gång om året i förskott?

Jag vill välja att köpa en tjänst, med tydlig tidpunkt där man funderar på om man vill fortsätta, inte vara en förutsägbar källa till jämna kassaflöden.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2021-09-25 kl. 13:46.
Citera
2021-09-25, 13:27
Medlem
Lite tankar. Bankerna är företag som ägs av aktieägarna och som sådana förväntas de gå med vinst. Det gäller i stort sett alla andra företag, lokala ICA-butiken eller 7-Eleven eller Tesla eller Facebook eller din internetleverantör. Det finns ett gammal uttryck "det vi förlorar på gungorna tjänar vi på karusellen", för banker innebär det att vissa saker går med vinst och andra med förlust. Inte konstigare än att det ibland säljs varor på ICA-butiken till lockpris som kan vara förlust.

Tidigare, för många år sen, kunde bankerna tjäna hyfsat med ränta på lönekonton. Det var på tiden när räntan på vanliga lån var sådär 10%. Idag tjänar banken inte några stora pengar på lönekonton. Ett typiskt lönekonto har i snitt kanske 2000 kronor (lön in - räkningar ut) och då får man kanske 2% högt räknat --> 40 kronor om året i ränteintäkt på ett typiskt lönekonto. Så där har vi numera gungorna som banken förlorar på. Vinsterna kommer med andra ord från andra ställen, pratar vi privatpersoner så är det bostadslånen som skapar vinst. Och finessen är för banken, att om du har lönekonto hos banken så kan de lättare få in dig hos deras bostadslån.

Nu väljer bankerna att ta betalt för sina tjänster. Du får alltså betala för att banken gör det bekvämt för dig med konto och kort och in- och utbetalningar. Mitt första sommarjobb fick jag betalt i kontanter i ett kuvert, skulle kännas himla knöligt numera. Som kund får vi räkna med att det här kommer bli ännu vanligare framöver. Vi kan tro att det är gratis för banken att göra en betalning, men det kostar alltid lite. De 40 kronorna, högt räknat, i ränteintäkt på ett lönekonto blir en ren förlust för banken om man inte kan få intäkter på något annat sätt.

Lyckligtvis finns det alternativ. Det finns 124 registrerade banker i Sverige idag, och det har alla lite olika priser på sina tjänster. Just bolånen finns det rätt mycket bra konkurrens på, och det är enkelt att byta. Att folk inte byter bank för bolånen förvånar mig enormt. Leta lite och rösta med fötterna så kan du med visst besvär spara in eller åtminstone minska de där 468 kronorna per år som Nordea vill ta från dig.
Senast redigerad av ArundoDonax 2021-09-25 kl. 13:30.
Citera
2021-09-25, 13:35
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Och vad händer när kontanter försvinner helt? Då kommer ni se på fan.

Då har bankerna verkligen folket i sitt grepp.

Men svensken är för dum för att förstå. ”Men vi försvårar ju för kriminella.” Era dumma fanskap.
Helt riktigt. Och det ska faktiskt bli intressant att se vad som händer när den dagen kommer (och det är inte långt borta nu, kontanter har redan blivit extremt opraktiskt att använda, och vid någon punkt blir de helt enkelt obrukbara på grund av vad vi kan kalla omvänd nätverkseffekt). Lite som ett laboratorieexperiment.

Att 74% av svenskarna uppger att de vill ha kvar kontanterna men under årtionden hjälpt bankerna att eliminera dem genom att i snabbt ökande takt först använda kort och sedan Swish till betalningar "för det är så himla praktiskt" säger ju sedan åtskilligt. Och som man bäddar får man ligga i slutändan.
Senast redigerad av Tjackmoster 2021-09-25 kl. 13:39.
Citera
2021-09-25, 13:38
Medlem
Swedbank tar 33 kr för att man är nyckelkund. Känns väl rimligt med vad man faktiskt får.

-Korten är gratis
-internetbanken har en server som ska underhållas/utvecklas och som drar el.

Givetvis så kostar detta pengar och som med alla vinstdrivande företag så är det kunderna som betalar för kalaset. Något annat vore korkat.

Med det sagt så hade jag ju givetvis gärna sluppit betala något för tjänsterna men så fungerar inte världen.
Citera
2021-09-25, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quwerrt93
Finns alternativ som är gratis. Se till och kolla upp alternativen så kan du spara in flera hundralappar om året och slipper stödja dessa banker.
Vad är gratis? Nånstans måste de ju få in pengar till verksamheten? Nä , säg vilken bank så vi får kolla upp det!
Citera
2021-09-25, 13:44
Medlem
NickeNicknames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarpning
Vad är gratis? Nånstans måste de ju få in pengar till verksamheten? Nä , säg vilken bank så vi får kolla upp det!
Som sagts tidigare, Skandiabanken och LF Bank tar INTE betalt för att man ska kunna betala sina egna räkningar eller göra överföringar,visst kortet tar dom 20kr/mån för
Citera
2021-09-25, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack
Vilken bank tar inte ut en avgift och samtidigt tillber både internetbank och hela kalaset?

Kollade upp detta för 2 år sedan och då var enda valet Skandiabanken (obs utan betalkort) som har basservice, dvs lönekonto, betalningar, swish och bankid gratis.

Skandia är fortfarande gratis men vet inte om det tillkommit någon.

Kredit- och betalkort finns också gratis på andra håll.
Senast redigerad av Kacki 2021-09-25 kl. 13:53.
Citera
2021-09-25, 13:50
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarpning
Har nämnts två banker i tråden redan. Skandiabanken (https://www.skandia.se/vardagstjanster/konton-kort/vardagspaketet/) är gratis första året om man vill ha deras bankkort. Annars kan man välja att bara ha internetbanken och detta kostar inget. Då kan man kombinera med andra nischbankers kort, PFC eller Klarna.
Svea (https://www.svea.com/se/sv/privat/konto--kort/privatkonto/ ) har både gratis bankkort och internetbank.
Så det är bara till att byta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in