2021-09-22, 20:15
Medlem
Tjena.

Jag gjorde som lite hyss inne på mitt kök för ett tag sedan - vars jag futtade på en 50/50 mix mellan magnesium och kaliumpermanganat. Har som en tråd om det.

det existerar ett ordtag som heter "curiosity kills".

Har fått hem några ämnen - lite av det mer eksotiska slaget... Och jag har hittad en "provkanin"....

Gav idag "provkaninen" lite att leka med - totalt 43.2 gram (20 gram magnesium, 20 gram kaliumpermanganat pluss 3.2 gram kaliumdikromat).

Om mina kalkylationer är rätt, ska det där satyget sänka tändtemperaturen till ungefär 400 grader och akselerera förbrinningen med 35-40%.

Provkaninen var happy med vad jag gav hen - själv efter mitt säkerhetsprat. Jag kommer att få en film av hur det fungerar i praktiken. Givetvis lär väl filmen göras tillgänglig på flashback (med förbehåll om jag får en kopia på den)

För effektens skuld, lär laddet bli trycksatt - det blir ingen "friluftare".

-Dinero-
Senast redigerad av Dinero 2021-09-22 kl. 20:24.
Citera
2021-09-23, 13:13
Medlem
Det där är en ytterst olämplig blandning, även om dikromatet passiviserar magnesiumet mot fukt.

Nu vet ju jag inte vilken erfarenhet din kompis har men att sätta dessa kemikalier i händerna på någon pyrotekniskt oerfaren person är verkligen som att be om problem!

Jag hoppas verkligen att ingen av er får för er att mala den färdiga blandningen!

Om det överhuvud taget ska malas så mal permanganatet och dikromatet tillsammans men INNAN magnesiumet tillsätts.

Stolleprov!
Citera
2021-09-23, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Det där är en ytterst olämplig blandning, även om dikromatet passiviserar magnesiumet mot fukt.

Nu vet ju jag inte vilken erfarenhet din kompis har men att sätta dessa kemikalier i händerna på någon pyrotekniskt oerfaren person är verkligen som att be om problem!

Jag hoppas verkligen att ingen av er får för er att mala den färdiga blandningen!

Om det överhuvud taget ska malas så mal permanganatet och dikromatet tillsammans men INNAN magnesiumet tillsätts.

Stolleprov!

Nu vet min provkanin vad hen håller på med - innehar behörighet för sprägning - pluss fri tillgång till yta att tästa.
Den biten är gode lugn.

Överlevnad 101 med allt man kan ha det roligt med säger: ämnen ska malas var för sig - aldrig som en blandning.
Den regeln följs slavisk utan undantag.

Jag liter inte så förbannad mkt på den där coctailen att jag törs att blanda det något annat tidspunkt än rätt före bruk

-Dinero-
Senast redigerad av Dinero 2021-09-23 kl. 19:08.
Citera
2021-09-23, 20:56
Medlem
Inför framtiden har jag möjligens en källa eller två vars jag få tag på rejält "eksotiska ämnen" dock är jag
inte säker på att jag törs att införskaffa det.

Det jag syftar på är hydrazin.

Det existerar inte en chans i helvete att jag kan få det hem utan att jag personligen står för frakten - och jag är pissrädd det där ämnet.

-Dinero-
Citera
2021-09-23, 21:31
Medlem
Dinero, tänk bara på att ett sprängkort inte betyder ett skit vad det gäller kunskap och erfarenhet av att hantera känsliga pyrotekniska satser.

Och det hjälper inte ett skit vad det gäller det olagliga heller! Tvärtom kan någon med utbildning inom det energetiska området råka värre ut om man blir åtalad för olaga tillverkning, då man borde veta bättre!
Citera
2021-09-23, 21:54
Medlem
det är lugnt.

Min "provkanin" har fått testa på mina mer "harmlösa" blandningar förut utan att ta mig helt seriöst på det jag har sagt men... min "provkanin" har storögd verifierad i efterhand att det jag har kokt ihop, är inte att leka med.

Jag gjorde en grundig genomgång före jag lämnade grejerna över. Dvs i tre kliniskt rena behållare som inte kan producera statisk elektrisitet. Min provkanin ställde inga frågor när jag berättade men tog mig på grava alvar.

För min del är det rätt simpelt - officielt ska jag ha så låg IQ att jag ska ha problem med att knyta mina egna skolisser - och jag föredrar att ha det på det sättet.

-Dinero-
Citera
2021-09-25, 08:59
Medlem
GalFisks avatar
Det finns anledningar till varför pyrotekniker inte använder kaliumpermanganat som oxidationsmedel: https://pyrodata.com/chemicals/Potassium-permanganate
https://www.amateurpyro.com/forums/topic/760-potassium-permanganate/
Citera
2021-09-25, 12:15
Medlem
Thiijjjjjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Det finns anledningar till varför pyrotekniker inte använder kaliumpermanganat som oxidationsmedel: https://pyrodata.com/chemicals/Potassium-permanganate
https://www.amateurpyro.com/forums/topic/760-potassium-permanganate/

Ja det finns ju säkrare alternativa oxidationsmedel. Så jävla dumt och onödigt att använda kaliumpermanganat.
Citera
2021-09-25, 14:35
Medlem
Ptja - jo, jag inrömmer att kaliumpermanganat inte bör vara förstahandsvalet när man kokar ihop hyss.

Vad som är det största problemet - är prick det som kommer fram i länkarne ni ger - det är att permanganatet ogillar rejält många andra ämnen än mer ofarliga "oxidizers". Du ska till varje pris undvika kontakt mellan permanganat och svavel/svavelsyra på grund av att det vill bildas permanganatsyra som i stort sätt hatar allt den kommer i kontakt med

Ska du hålla på med permanganat - får du hålla grejerna runt permanganatet kliniskt rent. minsta tecken till orenheter i det som kommer i kontakt med mixen, då har du problem.

Kaliumnitrat är betydligt säkrare att nyttja som oxidizer men ihopblandat med kaliumdikromat så är du i "okänd läge".
Kom över någon plats på nätet vars en person hade försökt att tillsätta dikromat som akselerator i en 65/35 mix av kaliumnitrat och socker. Personen experimenterade med bränsle till raketmotorer och valde att karamellisera blandningen (på spisen inne i köket). Temperaturen var inte ens kommit upp i 130 grader då personen ett snabbt ögonblick observerade att färgen på mixen skiftade färg till grönt - sedan exploderade pannan i en eldsvåg. Personen skrev att hen inte hade en noggrann våg så hen inte visst prick hur mkt dikromat som var tilsatt blandningen men gissade på ungefär 1% blandning +- 0,5%

Om någre har länkar till en plats vars de enskilda flash powder är listad med "burn rates" blir jag hemskt tacksam. För mixen magnesium och kaliumpermanganat har jag aldrig hittad något annat än att det brinner extremt snabbt. Det mäst potenta på flash powder jag har hittad (har glömd namnet på cocktailen) är 9-1200 m/sek i friluft.
Citera
2021-09-26, 10:03
Medlem
Att intressera sig för udda varianter av flash, blixtljuspulver, brukar ta en ände med förskräckelse!

Sök på ”hyper flash” så kanske du hittar lite matnyttig information men jag avråder starkt från experimenterande med fint magnesiumpulver. Det finns en anledning till att hela världen använder aluminiumpulver till flash - större säkerhet!

Magnesium av finaste sorten brukar bara användas när mängden flash behöver vara liten, tex som separationsladdning i små crosettekometer.
Citera
2021-09-26, 23:38
Medlem
Som jag skrev: "curiosity kills"

Jag gjorde ett sök på alla formar av "hyper flash" - kom endast upp länker till kosmetikSom jag skrev: "curiosity kills"

Jag gjorde ett sök på alla formar av "hyper flash" - kom endast upp länker till kosmetik.
Kosmetik är inte min "grej".

Med det samma - har fått tag i en "stentumlare" - men bör nog införskaffa en till.
4-5 dygn med tumling så bör ämnen vara nede i "nano storlek"

-Dinero-
Citera
2021-09-27, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Att intressera sig för udda varianter av flash, blixtljuspulver, brukar ta en ände med förskräckelse!

Sök på ”hyper flash” så kanske du hittar lite matnyttig information men jag avråder starkt från experimenterande med fint magnesiumpulver. Det finns en anledning till att hela världen använder aluminiumpulver till flash - större säkerhet!

Magnesium av finaste sorten brukar bara användas när mängden flash behöver vara liten, tex som separationsladdning i små crosettekometer.

Orsaken till att jag experimenterar, är att det existerar en högst lukrativ marknad för "grejer" som inte tåler dagsljus.
Det är orsaken till att jag försöker att skapa det mäst potenta.

Jag kan ta åckerpriser för det jag kokar ihop - Inklusive färdiga satser för att blåsa genom 100 cm panser
Senast redigerad av Dinero 2021-09-27 kl. 00:36.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in