2021-09-24, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Jag har sett klipp från en uppskjutning av en soyuz. Där ser man inte någon tydlig kurvatur förrän uppemot 10-15 mil så har du inte räknat en decimal fel nu? Eller så är klippet från SpaceX fish eye. Helt orimligt med kurvatur på 15 kilometer om det inte är filmat med Fish Eye.

https://imgur.com/a/wLDbaOm

Saxat från SpaceX livefeed, 15 km altitud.
Citera
2021-09-24, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AztecCrystal

Det er sikkert noen flatjordinger som tror på dette, men dette er selvfølgelig ikke tatt i 15 km høyde. Tenk deg at vi krymper jordkloden slik at den er 1 meter i diameter. Da vil 15 km tilsvare ca 1,2 mm. Det er et fellestrekk for alle FE-ere at de ikke er i stand til å skjønne hvor stor jorden egentlig er.
Citera
2021-09-24, 23:06
Medlem
Citat:

Vanligt trafikflyg flyger på 10 km höjd, ser det ut ungefär som på bilden då också?

Oavsett, glöm det där med bildbevis på kurvaturen, de flesta objektiv förvränger bilden på ett eller annat sätt.

Att bevisa en platt jord borde vara hur enkelt som helst, det är ju bara att ta fram en plattjordskarta.
Är jorden platt så är det väldigt enkelt, det är bara att skala om alla mått. Inga komplicerade projektioner behövs. Avstånd till olika platser som bevisligen stämmer finns ju att tillgå.

Slår vad om att du inte har någon idé om varför ingen plattjordare lyckats producera det ultimata beviset, en fungerande karta. Tyvärr kommer du inte att svara på detta.
Så länge ingen sådan karta finns kan vi förlita oss på de kartor vi har, med hjälp av dem hittar vi, och även du på jorden.
Citera
2021-09-24, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martie666
Vanligt trafikflyg flyger på 10 km höjd, ser det ut ungefär som på bilden då också?

Oavsett, glöm det där med bildbevis på kurvaturen, de flesta objektiv förvränger bilden på ett eller annat sätt.

Att bevisa en platt jord borde vara hur enkelt som helst, det är ju bara att ta fram en plattjordskarta.
Är jorden platt så är det väldigt enkelt, det är bara att skala om alla mått. Inga komplicerade projektioner behövs. Avstånd till olika platser som bevisligen stämmer finns ju att tillgå.

Slår vad om att du inte har någon idé om varför ingen plattjordare lyckats producera det ultimata beviset, en fungerande karta. Tyvärr kommer du inte att svara på detta.
Så länge ingen sådan karta finns kan vi förlita oss på de kartor vi har, med hjälp av dem hittar vi, och även du på jorden.

Alla har tillgång till vatten och kan analysera dess egenskaper. Vätskan kommer alltid att anta behållarens form och bilda en fri horisontell plan yta. Jag förstår hur en liter vatten beter sig. Stora volymer vatten i vila (oceanen) beter sig på samma sätt. Jag vet detta på grund av erfarenhet och observationer. Vad jag inte vet av min direkta erfarenhet är att världen är en snurrande boll. Det är i motsats till vad jag vet är ett faktum, nämligen att vattnet har en plan yta.
Citera
2021-09-24, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martie666

Min fetning ovan.
Korrekt, objektiv har i princip alltid någon form av förvrängning som kan ställa till det om man försöker fota horisonten.
Men med horisonten som en linje mitt i bilden, så påverkar inte objektivens förvrängning vad gäller horisontens krökning. Däremot kan den böjas nedåt i ändarna om den ligger över centrum av bilden, eller åt andra hållet om den ligger under centrum av bilden.

Det fanns för ett gäng år sedan en sida på nätet där en snubbe spände upp en lina horisontellt och syftade den mot horisonten i fjärran, och fotade, och då kunde man se det jag tidigare skrivit om, att horisonten då avviker från den raka referensen.
Citera
2021-09-24, 23:33
Medlem
Citat:
Alla har tillgång till vatten och kan analysera dess egenskaper. Vätskan kommer alltid att anta behållarens form och bilda en fri horisontell plan yta. Jag förstår hur en liter vatten beter sig. Stora volymer vatten i vila (oceanen) beter sig på samma sätt. Jag vet detta på grund av erfarenhet och observationer. Vad jag inte vet av min direkta erfarenhet är att världen är en snurrande boll. Det är i motsats till vad jag vet är ett faktum, nämligen att vattnet har en plan yta.
Dere kommer aldri lenger enn til at alt ser flatt ut, og det hjelper tydeligvis ikke hvor mange bevis vi slår i bordet med. Vannet ser flatt ut, og man ser ingen kurve fra fly. Dere ser ikke kurven og da er jorda flat. Lenger kommer dere ikke i argumentasjonen. Det er nå litt trist da at dere måtte lage en ny naturlov for å forklare at sola går ned bak horisonten, og at den er like stor hele veien. De store problemene med den flate jorda tør dere ikke å ta i. Da snakker jeg om avstandene sør for ekvator og solens gang over en flat pizza. Sannhetssøkere???? Velvel.
Citera
2021-09-25, 00:30
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Det där är garanterat inte från 15 km höjd om det inte är taget med kraftig Fish Eye. Jag har själv flugit drygt 12 km i vanlig passagerarflygplan och skulle det vara så kraftig kurvatur på 15 km så hade den kurvaturen garanterat synts redan på 12 km höjd.
Senast redigerad av Jonas1968 2021-09-25 kl. 00:36.
Citera
2021-09-25, 00:30
Medlem
Citat:
Exakt som jag förutspådde, inget svar om kartan, bara fortsatt svammel.

En rak och enkel fråga, har du någonsin använt en karta och hittade du i så fall rätt?
Citera
2021-09-25, 08:31
Medlem
Citat:

Dina observationer är urusla, vatten kommer inte alltid bilda en plan yta. Tvärtom faktiskt, vatten bildar ytterst sällan en plan yta.

Och om man observerar vatten över längre avstånd är det fullständigt uppenbart att vattnet inte upplevs som platt. Föremål bortom horisonten ser ut att ligga lägre än horisonten - alltså upplevs vattnet som icke platt.

Och om du tar dig tid att faktiskt mäta upp vattenytan kommer du upptäcka det inte är platt. Du kommer att upptäcka att vattnet är krökt.

Citat:
... Vad jag inte vet av min direkta erfarenhet är att världen är en snurrande boll. ...

Det hänger på hur noga du undersöker världen. Om du t.ex använder dig av en pendel eller ett gyro kommer du upptäcka att jorden snurrar.
Citera
2021-09-25, 09:57
Medlem
Citat:
Alla har tillgång till vatten och kan analysera dess egenskaper ...

Du får gärna utveckla vad du tror dig veta om vattnets egenskaper.

Hur går det till när vatten orienterar sig platt? Hur vet t.ex vattnet i Malmö hur högt vattnet i Köpenhamn är? Och vem justerar höjden, vattnet i Malmö eller vattnet i Köpenhamn? Och hur i hela världen går det till när vattnet utanför Göteborg kommer med i bilden? Har vattnet då någon slags 3-parts konferens för att komma överens om normalhöjden?

Hur vet ens vattnet i ena änden av badkaret att det finns vatten i andra änden av badkaret? Snackar de med varandra?

Citat:
... bilda en fri horisontell plan yta. ...

Hur kan en vätska ha kännedom om vad en plan yta är? Eller veta vad horisontell innebär?
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-09-25 kl. 10:01.
Citera
2021-09-25, 11:46
Medlem
Citat:

Er det mulig å føre en vettig diskusjon med en person som i fullt alvor tror at det bildet er tatt i 15 kilometers høyde?
Citera
2021-09-25, 16:11
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Var finns det bilder på den där plattjordskartan under tunnelbanan? Ingen kan ju bedöma om det verkligen är en plattjordskarta eller en projektion av den runda jorden om du inte kan visa var vi kan se kartan.

sök på oculus wtc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in