2021-09-24, 12:22
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Det gör inte Australien till världens främsta diktatur väl? 300 miljarder över flera årtionden för ett land som är 2.5ggr så stort som Sverige är inte så mycket att tala om. Ökningen av försvarsutgifterna, som innefattar betydligt mer än bara ubåtar, beräknas bli upp till som värst NATO-standard. Fast hemska NATO-länder som Tyskland, Storbrittanien, Danmark och Norge är kanske redan "världens främsta diktarur"?
Du kan fimpa ordet Diktatur när du kommenterar mig, Australien är inte en diktatur. Självklart borde Australien ha en låg försvarsbudget, vi pratar om det land som ligger längst bort från övriga världen. Att nu stridsbudgeten ska mångdubblas, tanken att t.ex Sverige skulle ha atomubåtar är befängd, är naturligtvis ytterligare ett litet steg åt det diktatoriska hållet. Om du inte kan se det så är du hemmablind. Som Löfven kanske, du ser det inte komma. Jag tror den här tråden är nyttig för dig.
Citera
2021-09-24, 12:31
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det stämmer! Å andra sidan har jag nyss läst om torka, skogsbränder och döda koalor.
Knappast något som normalt ingår i bedömningen av huruvida ett land är en diktatur eller inte.
Citat:
Australien handplockar ekonomiska invandrare medans Sverige tar folk från Somalia och Afghanistan. Tror inte Australien slår Sverige på just de fingrarna.
Jag vet vilken politik jag föredrar. Faktum kvarstår, Australien är uppenbarligen inte anti "andra" utan mer öppet för invandring än till och med Sverige. Vore snarast på sin plats att Sverige funderar på varför ekonomiskt produktiva invandrare hellre åker någonannanstans och ekonomiska parasiter vill till Sverige.
Citat:
Australien är inte en diktatur, förrän människor inte får lämna landet.
Se där. Australien är inte en diktatur. Nä, det är ju det jag sagt hela tiden.
Citat:
Fast om du tänker efter så har allt i Australiens politik de senaste åren faktiskt gått åt fel håll, och utan problem har man stängt stora städer och i princip allt flyg.
Vad exakt som gått åt fel håll får du precisera. Lockdowns och begränsninar i in- och utresande är tillfälliga epidemibekämpande åtgärder och inget tyder på att det är något som kommer att bli permanent.
Citat:
Du pratar med en person som bor i Lund, och förutom att bion varit stängd så har jag levt ett precis vanligt liv hela coronaperioden inklusive restauranger, träffa folk, barnens skola osv. Vilka av våra två länder ligger åtminstone närmare diktatur tycker du?
För de flesta i Australien har det varit öppnare än så under större delen av covid. Fram till att Delta döl upp för några månader sedan fungerade Australiens modell utmärkt. Snart är det färdigvaccinerat och öppet igen om allt går som det skall.

Tycker inte att Covid gjort någon skillnad alls i bedömningen av Sveriges eller Australiens status som demokratier. Ingetdera landet har visat några tendenser i diktatorisk riktning. Diverse epidemibegränsande åtgärder har varit tillfälliga och framtagna av demokratiskt valda politiker i samråd med respektive medicinska rådgivare. Skillnaden är främst att Australien försökte sig på att minimera Covid på allvar. Hade det inte varit för Delta hade det sannolikt lyckats också. Om det var värt de astronomiska kostnaderna kan man diskutera men det innebär inte att det införts någon diktatur.
Citera
2021-09-24, 12:35
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Du kan fimpa ordet Diktatur när du kommenterar mig, Australien är inte en diktatur.
Att diskutera utifrån diktatur eller inte ligger annars i farans riktning när man läser trådens rubrik.
Citat:
'Självklart borde Australien ha en låg försvarsbudget, vi pratar om det land som ligger längst bort från övriga världen. Att nu stridsbudgeten ska mångdubblas, tanken att t.ex Sverige skulle ha atomubåtar är befängd, är naturligtvis ytterligare ett litet steg åt det diktatoriska hållet. Om du inte kan se det så är du hemmablind. Som Löfven kanske, du ser det inte komma. Jag tror den här tråden är nyttig för dig.
Ser inte alls att ökade försvarsutgifter vid ett förändrat säkerhetsläge betyder något steg mot diktatur. Särskilt inte när det sker i stort politiskt samförstånd mellan de flesta partierna. Blev Sverige mer diktatur när upprustningen drogs igång på 30-talet och fortsatte ända in på 60-talet med syfte att freda landet från nazister och kommunister? Blev Storbrittaninen mer diktatur när de rustade upp för att möta Hitler? USA under 1940-talet?
Citera
2021-09-24, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Jag håller faktiskt med TS i påståendet. Det är ovärdigt en modern demokrati att utsätta sina medborgare för den sortens restriktioner som Australiens regering har satt in.

Det är både skrämmande, och förvånande att man vill göra det och att befolkningen till stora delar verkar acceptera det.

Stor skillnad mot sverige och svenskarna som till varje pris inte vill bära mask, hålla avstånd, göra lite uppofringar. De måste ut och supa på fulla krogar och titta på fotboll.

Bra gjort Australien! Ni har insett allvaret!
Citera
2021-09-24, 12:43
Medlem
Ja vilket skitställe , Australien.Även om man räknar bort brittiskättlingar så är det en nation bestående av dissidenter.Naxister bortom järnridån och kommunister från den här sidan av järnridån.Samt smitare från barnunderhåll från båda sidorna.
Citera
2021-09-24, 13:30
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=qQfglQ-h_xE
Polisen bråkar med bygg arbetare som vill tillbaka till jobbet och protesterar för det.

https://www.youtube.com/watch?v=n89J9HHQx-s
Polisen bevakar ett vanligt Shopping center dit folk åker för att köpa mat, väg spärrar är uppsatta och leg kollas på varenda individ.

Detta är definitionen av en polisstat.
https://en.wikipedia.org/wiki/Police_state

RIP Australien.
Citera
2021-09-24, 13:32
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Du "glömde" berätta vilka de extremt fascistiska ledande politikerna är. Du "glömde" även berätta vilka ledande politiker som krigshetsar. Nå? Eller var det bara lögn? Skall man inte ta vad du skriver på allvar?

Om du verkligen är intresserad så är du nog tillräckligt smart för att själv kolla själv vad dom säger om Kina och hur tongångarna går genom att googla och söka på youtube. Det är ofta en väldigt hemsk stämning. Dock inte värre än i USA

Här är t.ex intervjuas politiker m.fl. i ett inslag i Australian 60 minutes där du kan göra dig en uppfattning om tongångarna:

https://youtu.be/kA2KaEKs1LA

...

Dom har en extremt negativ syn på Kina och tolkar allt så klart till det värsta. Försvarsministern visar att han antingen inte förstår Kina eller inte vill förstå eftersom han på fullt allvar hävdar att Kinas intention är att attackera Taiwan:

Australian Defence Minister Peter Dutton's warning over prospect of war with China

”Australia's Defence Minister Peter Dutton has bluntly warned the prospect of war with China cannot be ruled out ...

...he made no attempt to disguise the possibility that conflict was a risk Australia needed to prepare for and that it was one of the reasons why the Morrison Government was building even closer ties with the US and the UK under a new agreement to source nuclear submarines.

"The Chinese spokespersons for the Communist Party are very clear about their intention towards Taiwan, ...” ”

https://www.nzherald.co.nz/world/australian-defence-minister-peter-duttons-warning-over-prospect-of-war-with-china/MUSMYUKS6GNBJP4FCIFBKQAUWU/

....

”Michael Beckley, professor of political science at Tufts University, said America is in a race against time. It must change course, downsize other missions and focus on China. Writing recently in Foreign Affairs journal, Professor Beckley warned: "If the United States does not seize this chance to secure its military advantage over China, it may not get another."”

https://www.google.se/amp/s/amp.abc.net.au/article/100466446

...

Why is Australia warning about war with China? A clue: elections loom

”Rhetoric about war and security, as well as a fear of China, are deep-seated in Australian politics but are based on a misreading of Beijing’s own interests, experts say”

https://www.google.se/amp/s/amp.scmp.com/week-asia/politics/article/3135924/why-australia-warning-about-war-china-clue-elections-loom
Citera
2021-09-24, 13:59
Medlem
Känner en som bor där och visst har det varit jobbigt med restriktionerna. Men åtgärderna har gjort att Australien haft extremt få smittade och döda i Covid, så givetvis var det rätt.

Australien har haft 47 döda per miljon mot Sveriges 1440 per miljon!

Nu verkar det som att de styrande blev lite övermodiga, kanske av att hade ett fungerande koncept, att de inte räknade med att mutationer kunde öka smittsamheten och därmed minska konceptets effektivitet. Så de var sena med att börja vaccinera men nu verkar det ha tagit fart, 40% är fullvaccinerade.
Citera
2021-09-24, 14:09
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Att diskutera utifrån diktatur eller inte ligger annars i farans riktning när man läser trådens rubrik.

Ser inte alls att ökade försvarsutgifter vid ett förändrat säkerhetsläge betyder något steg mot diktatur. Särskilt inte när det sker i stort politiskt samförstånd mellan de flesta partierna. Blev Sverige mer diktatur när upprustningen drogs igång på 30-talet och fortsatte ända in på 60-talet med syfte att freda landet från nazister och kommunister? Blev Storbrittaninen mer diktatur när de rustade upp för att möta Hitler? USA under 1940-talet?
Ett starkare försvar med så kraftigt offensiva vapen som atomubåtar är en ledtråd till ett mer introvert samhälle för mig. Särskilt tillsammans med alla andra ledtrådar i samma riktning. Australien går inte alls mot ökad öppenhet mot omvärlden, de puppar in sig. Om du ser ökad fientlighet på gatorna så vet du att jag har rätt.
Citera
2021-09-24, 14:16
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
För de flesta i Australien har det varit öppnare än så under större delen av covid. Fram till att Delta döl upp för några månader sedan fungerade Australiens modell utmärkt. Snart är det färdigvaccinerat och öppet igen om allt går som det skall.

Tycker inte att Covid gjort någon skillnad alls i bedömningen av Sveriges eller Australiens status som demokratier. Ingetdera landet har visat några tendenser i diktatorisk riktning. Diverse epidemibegränsande åtgärder har varit tillfälliga och framtagna av demokratiskt valda politiker i samråd med respektive medicinska rådgivare. Skillnaden är främst att Australien försökte sig på att minimera Covid på allvar. Hade det inte varit för Delta hade det sannolikt lyckats också. Om det var värt de astronomiska kostnaderna kan man diskutera men det innebär inte att det införts någon diktatur.
Vaccin stoppar tyvärr inte corona, jag är ledsen.

Sannolikt blir du besviken när "Snart är det färdigvaccinerat och öppet igen" inte inträffar. Här kan du läsa om landet som första vaccinerade:
(FB) Smittspridning ökar i Israel trots vaccinering.
Jag misstänker att du utsatts för stora mängder propaganda i australisk media när du skriver så. En svensk skulle aldrig skriva så. Början på en diktatur är alltid falsk information.

Att du inte tycker det är ett problem med den världsberömda nerstängningen av Australien mot hela omvärlden utom NZ, och nästa förnekar dess existens, visar att du har en agenda och då faller din trovärdighet. Du kan inte förneka det självklara.
Senast redigerad av Paris24 2021-09-24 kl. 14:18.
Citera
2021-09-24, 14:19
Moderator
Neksnors avatar
Diktatur är att överdriva, men om jag inte minns fel så förbjöds ett tag landets medborgare att resa in i landet* om de nyligen hade varit i Indien. Det låter som ett brott mot
Citat:
Var och en har rätt att lämna varje land, även sitt eget, och att återvända till sitt land.
vilket är en så kallad mänsklig rättighet (13.2).
De hänvisades till någon lag (kanske Biosecurity act?) som hotade med flerårigt fängelsestraff, men någon, jag tror det var PM Scott, kommenterade det med att något om att ingen hamnar i fängelse för det där.
Det ser inte bra ut att ungefär samtidigt erbjuda utrikeskändisar en coronafri tillvaro, inklusive möjlighet till relativt bekväm hemmakarantän. Jag läste något om att det, i kombination med flygbegränsningar, gjorde att biljettpriserna blev väldigt höga.
Jag anser för övrigt att om man under pågående pandemi reser iväg så får man räkna med att det kan bli problem.

* Det kan jämföras med när Sverige förbjöd passagerarflyg från England. Det som förbjöds var bara själva flygtransporten av människor till Sverige, att köra hit en tom maskin för att hämta passagerare var OK. Så när British Airways landade med passagerare gjorde de fel, men de svenska medborgarna som fanns ombord fick komma in i landet (se regeringsformen, 2 kapitlet, 7 paragrafen). Utlänningarna fick vända om.
Ur minnet, varning för detaljfel.
Citera
2021-09-24, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeeMan
Later som det passar det nuvarande systemet:

Personer som bidrar till samhallet invandrar till Australien

Personer som forstor samhallet invandrar till Sverige

Det är en väldigt naiv inställning du har. Personer som "bidrar" till samhället i Australien försöker hitta vägar därifrån nu. Folk slåss för sina friheter på gatorna. De är inte fega små pissråttor som du som sitter på arslet och låter sina friheter tas ifrån dom med du sitter och klappar händerna som en idiot åt skiten. Vem fan vill ha det som i Kina din idiot. Australien är ett skitland. Ingen normalt funtad människa tittar på det som pågår där och tänker "oh wow, najs så vill jag ha det. Lockdowns varje vecka, inga friheter och en polis som förföljer och misshandlar dig".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in