2021-09-24, 11:29
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Förutom att Au saknar skydd för mänskliga rättigheter som jag skrev om tidigare ska man inte heller glömma Australiens ökända flyktingläger där flyktingar begår självmord på grund av den extremt dåliga behandlingen.
Det är inte särskilt vanligt och den som inte vill sitta inlåst i förvaring kan åka hem. Working as designed.

Du "glömde" berätta vilka de extremt fascistiska ledande politikerna är. Du "glömde" även berätta vilka ledande politiker som krigshetsar. Nå? Eller var det bara lögn? Skall man inte ta vad du skriver på allvar?
Citera
2021-09-24, 11:30
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Orkade inte igenom alla inlägg för jag började fundera på en sak redan i början av tråden så...

Det här med att dom inte får resa ut ur landet, varför är det så?
Vad är tanken med detta förbud?

Någon som kan hjälpa mig?
Man behöver under Covid tillstånd att resa ut tillfälligt (t ex för affärer eller semester osv). Permanent går utmärkt. Anledningen är att folk som reser ut tillfälligt måste sitta i karantän när de kommer tillbaka och karantänsystemet har begränsningar i volymen. Därmed måste man balansera så att så många som möjligt av utlandsaustralierna kan komma hem.

En besvärlig avvägning att göra men en konsevens av att man valde att försöka minimera Covids spridning i landet.
Citera
2021-09-24, 11:38
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Man får vara bra dum i huvudet om man tror att den sortens TV-serier är representativa för ett land. De är ju uttryckligen till för att bara visa slödder och problem. Motsvarigheten skulle vara att tro att Sverige är fyllt med med den sortens drägg som visas på Efterlyst.

Du kanske skulle läsa på om biosäkerhet? Invasiva arter?

Den som är så korkad att de inte uppmärksammar alla skyltar, det obligatoriska meddelandet på flyget och den försäkran att man kollat som man måste skriva under kan gott få böter. Egentligen skulle den sortens femfemmor sannolikt bäst omyndigförklaras. I Sverige brukade man sterilisera idioter.

Hundratusentals har rest ut eller in sen April förra året. Sydney har aldrig stängts "på dagen" och aldrig för 50 fall.

I ditt fall verkar problemet vara att du är sagolikt dåligt påläst och okunnig. Funderat på att utöka din mediekonsumption lite utöver att vara "tv-tittare"?
Jag ser ingen vinst i att som du blunda för att Australien gått ner sig rejält de senaste åren och att vi diskuterar den uppenbart fascistoida inställning de har till andra, inklusive placerar båtflyktingar på en helt egen liten ö som fångar på Guantanamo.

Du är lite som när Löfven sa "vi såg det inte komma". Det är för att han blundade.

Berätta nu om något som är bra i Australien, bättre än i Sverige?
Citera
2021-09-24, 11:39
Medlem
tyco_hundens avatar
Demokrati är två vargar och ett får som röstar om vad som ska bli till middag.
I en republik har fåret en pistol.
Stora problemet är att Jänsarna gav upp sina vapen efter Port Arthur incidenten...
Faktum är att väldigt många nazister av den satanistiska ordningen flyttade till Australien efter WW2 och tog snabbt positioner inom byråkratin där...
Hoppas verkligen att de få fria Australiensarna tar till med hårdhandskarna och börjar besöka diverse tyranner i deras hem så blir det snart frihet igen.
When a population is fearing their leaders, there is tyranny, when the leaders fear their population, there is liberty.
Skräm de djävlarna!
Citera
2021-09-24, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det är sant, på ett sätt. Men å andra sidan visar det ju på att de ser sig som "speciella", och det är aldrig bra för ett land. Det är ju inte själva kollen av invasiva arter som är fel, det är proportionerna. En banan på flyget liksom. Den kom ju redan in i flygplanet från en annan flygplats. Med en sådan rigiditet så blir livet knappt värt att leva. Deras corona-strategi förstör livet för alla i hela landet. Och resultatet de kan visa upp är några äldre sjuka sängliggande som fick leva några månader till. Proportioner.
Jag kom fram till immigration på flygplatsen.
- Vad tuggar du på?
- Sista tuggan på mitt äpple jag köpte i NZ.
- Kan du inte läsa?
- Jo, det kan jag och kastade äpplet i korgen där borta och pekade, nu är allt svalt.
Eftre en stund kom kommentaren
- Jag kan arrestera dej nu då du bar äpplet i munnen framför mej och bortom linjen!
- Jamen ursäkta min ovana, kolla min väska och jag kom in i landet.

Vid ny utresa till NZ pga nästan värmeslag i AU skulle de veta allt om vad jag skulle göra där och varför jag hade en tor biljett. Det räckte inte med att resa som turist. Då blev jag förbannad och tullmannen ringde för hjälp så att jag hann lugna ned mej tills han kom och jag bad om ursäkt igen.

All denna galenskap började efter att Lille Jonny, AU PM skickat 3000 trops för att hjälpa Bush ödelägga Irak. AU hade fått höga tullar på stålet till USA och de togs bort för 3000 man med skarpa vapen.

Innan dess var fängelseön AU bara skööön för oss med pengar utan historia och fest i sinnet! Åkte aldrig dit igen efter 5 år i AU och massor av vänner. De blev ökentokiga under IRAK kriget de förstärkte och inte ens en papperskorg fanns kvar till mina bomber som var bananskal!
Citera
2021-09-24, 11:46
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Jag kom fram till immigration på flygplatsen.
- Vad tuggar du på?
- Sista tuggan på mitt äpple jag köpte i NZ.
- Kan du inte läsa?
- Jo, det kan jag och kastade äpplet i korgen där borta och pekade, nu är allt svalt.
Eftre en stund kom kommentaren
- Jag kan arrestera dej nu då du bar äpplet i munnen framför mej och bortom linjen!
- Jamen ursäkta min ovana, kolla min väska och jag kom in i landet.

Vid ny utresa till NZ pga nästan värmeslag i AU skulle de veta allt om vad jag skulle göra där och varför jag hade en tor biljett. Det räckte inte med att resa som turist. Då blev jag förbannad och tullmannen ringde för hjälp så att jag hann lugna ned mej tills han kom och jag bad om ursäkt igen.

All denna galenskap började efter att Lille Jonny, AU PM skickat 3000 trops för att hjälpa Bush ödelägga Irak. AU hade fått höga tullar på stålet till USA och de togs bort för 3000 man med skarpa vapen.

Innan dess var fängelseön AU bara skööön för oss med pengar utan historia och fest i sinnet! Åkte aldrig dit igen efter 5 år i AU och massor av vänner. De blev ökentokiga under IRAK kriget de förstärkte och inte ens en papperskorg fanns kvar till mina bomber som var bananskal!
Kul historia som visar skillnaden mellan Australien och Sverige. Jag har alltid undrat vad som händer om man äter upp bananen på vägen till tullen, den finns ju då i magen och man kommer att skita ut den. Men nu vet jag att även den alltså är förbjuden så länge den är i munnen. Magsäcken bestämmer dock Australien ännu inte över.

Om det inte nämnts i tråden så är ju en toppnyhet att Australien ska satsa på atomubåtar för 300 miljarder kronor. Vi pratar om ett land som knappt har fler invånare än Sverige + Danmark. Jag tycker den nyheter matchar exakt med TS, med Proportioner, Rädsla, Vi är speciella, Kom inte hit.
Senast redigerad av Paris24 2021-09-24 kl. 11:48.
Citera
2021-09-24, 11:50
Medlem
Citat:
Jag ser ingen vinst i att som du blunda för att Australien gått ner sig rejält de senaste åren och att vi diskuterar den uppenbart fascistoida inställning de har till andra, inklusive placerar båtflyktingar på en helt egen liten ö som fångar på Guantanamo.

Du är lite som när Löfven sa "vi såg det inte komma". Det är för att han blundade.

Jag pratar med AU varje dag och olika personer. AU har blivit en fascist stat och de som vill ha annat har flyttat efter att ha blivit rika på deras husförsäljning. Så bra för de som ägde sina hus i städerna och sålt. Karma is a bitch!

SE och AU är lika naivt efterblivna vilket jag tidigare tolkat som vänlighet med +++ för AU!
Citera
2021-09-24, 12:02
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Australien har inte avvecklat någon demokratisk institution.

Rätten att demonstrera samt rörelsefriheten inom det egna landet ses som primära demokratiska rättigheter i en modern demokrati. Australien kan inte längre betraktas som en del av det fria väst. Varför börjar du inte dina inlägg med att berätta att du är diagnostiserad imbecill så man slipper ödsla tid på dina inlägg?
Citera
2021-09-24, 12:05
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Tråden handlar om att Australien skall ha blivit världens främsta diktatur pga Covid-politik. Du kanske skall prova att läsa innantill innan du svarar i en tråd?

Australien har för övrigt inte alls en fascistoid inställning till andra utan t ex en mycket stor invandring, betydligt större än Sverige. 30% av befolkningen är född i andra länder.

Systemet med att inte ge båtflyktingar uppehållstillstånd har varit en humanitär triumf och sparat tusentals liv. Till skillnad mot EU vars politik leder till oräkneliga drunknade i medelhavet.
Citat:
Berätta vad det är du ser komma. Än så länge har ju ingen i tråden kommit i närheten av att kunna visa att Australien är en diktatur, än mindre världens "främsta".
Citat:
Antalet soltimmar verkar vara mycket bättre.
Citera
2021-09-24, 12:14
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Rätten att demonstrera samt rörelsefriheten inom det egna landet ses som primära demokratiska rättigheter i en modern demokrati. Australien kan inte längre betraktas som en del av det fria väst.
Rätten att demonstera är reglerad i Sverige (se t ex demonstrationstillstånd) och inskränktes under Covid. Slutade Sverige vara en demokrati? En del av det fria väst? Att inte tillåta stora folksamlingar under en epidemi är inte odemokratiskt och ingen demokrati tillåter våldsamheter eller upplopp.

Karantän och begränsat resande inom landet är fullt normala verktyg för att begränsa epidemier och ingår i alla demokratiska länders "verktygslåda" om de skulle anse det vara nödvändigt. Det går utmärkt att argumentera för att Australien har tagit Covid på alltför stort allvar även om politiken varit populär (viket förstås är viktigt i en demokrati) men det innebär inte att landet slutat vara en demokrati.
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Varför börjar du inte dina inlägg med att berätta att du är diagnostiserad imbecill så man slipper ödsla tid på dina inlägg?
För att du skall ha något att fråga om.
Citera
2021-09-24, 12:17
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Tråden handlar om att Australien skall ha blivit världens främsta diktatur pga Covid-politik. Du kanske skall prova att läsa innantill innan du svarar i en tråd?

Australien har för övrigt inte alls en fascistoid inställning till andra utan t ex en mycket stor invandring, betydligt större än Sverige. 30% av befolkningen är född i andra länder.

Systemet med att inte ge båtflyktingar uppehållstillstånd har varit en humanitär triumf och sparat tusentals liv. Till skillnad mot EU vars politik leder till oräkneliga drunknade i medelhavet.

Berätta vad det är du ser komma. Än så länge har ju ingen i tråden kommit i närheten av att kunna visa att Australien är en diktatur, än mindre världens "främsta".

Antalet soltimmar verkar vara mycket bättre.
Det stämmer! Å andra sidan har jag nyss läst om torka, skogsbränder och döda koalor.

Australien handplockar ekonomiska invandrare medans Sverige tar folk från Somalia och Afghanistan. Tror inte Australien slår Sverige på just de fingrarna.

Australien är inte en diktatur, förrän människor inte får lämna landet. Fast om du tänker efter så har allt i Australiens politik de senaste åren faktiskt gått åt fel håll, och utan problem har man stängt stora städer och i princip allt flyg. Du pratar med en person som bor i Lund, och förutom att bion varit stängd så har jag levt ett precis vanligt liv hela coronaperioden inklusive restauranger, träffa folk, barnens skola, arbete, affärer osv. Vilka av våra två länder har värnat personlig frihet skulle du säga, vilket känns mest diktatoriskt?
Senast redigerad av Paris24 2021-09-24 kl. 12:20.
Citera
2021-09-24, 12:18
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Om det inte nämnts i tråden så är ju en toppnyhet att Australien ska satsa på atomubåtar för 300 miljarder kronor. Vi pratar om ett land som knappt har fler invånare än Sverige + Danmark. Jag tycker den nyheter matchar exakt med TS, med Proportioner, Rädsla, Vi är speciella, Kom inte hit.
Det gör inte Australien till världens främsta diktatur väl? 300 miljarder över flera årtionden för ett land som är 2.5ggr så stort som Sverige är inte så mycket att tala om. Ökningen av försvarsutgifterna, som innefattar betydligt mer än bara ubåtar, beräknas bli upp till som värst NATO-standard. Fast hemska NATO-länder som Tyskland, Storbrittanien, Danmark och Norge är kanske redan "världens främsta diktarur"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in