2021-09-24, 11:05
Medlem
Som frågan lyder
Citera
2021-09-24, 11:25
Medlem
BigFatCones avatar
Jag är ingen mykolog men är det inte så att alla vanliga magiska svampar, innehåller samma saker? Och att det egentligen främst handlar om potensen? För jag kan inte säga att den gången så var Kambodjanska, andra var det toppisar och så vidare utan det har varit så snarlikt att upplevelserna har varit svåra att skilja åt.
Citera
2021-09-24, 11:32
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag är ingen mykolog men är det inte så att alla vanliga magiska svampar, innehåller samma saker? Och att det egentligen främst handlar om potensen? För jag kan inte säga att den gången så var Kambodjanska, andra var det toppisar och så vidare utan det har varit så snarlikt att upplevelserna har varit svåra att skilja åt.

Det stämmer, och mikrodosering gentemot depression har ytterst lite existerande bevis.
De bevis vi har kräver i runda slängar 20-25mg psilocybin, vilket motsvarar en level 5 tripp.

Detta är vad doseringarna i Compass Pathways studier ligger på.
Och då räcker det att du tar det kanske 1-3 gånger i kvartalet, alternativt ännu mindre. (Fler gånger desto mer deprimerad du är*)

Vi snackar om runt 4-5g cubensis och totala egodöds-trippar för att vara effektivt mot depression.

Allt annat är mjäkigt och softcore skit för sossar.
Citera
2021-09-24, 11:34
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Det stämmer, och mikrodosering gentemot depression har ytterst lite existerande bevis.
De bevis vi har kräver i runda slängar 20-25mg psilocybin, vilket motsvarar en level 5 tripp.

Detta är vad doseringarna i Compass Pathways studier ligger på.
Och då räcker det att du tar det kanske 1-3 gånger i kvartalet, alternativt ännu mindre. (Fler gånger desto mer deprimerad du är*)

Vi snackar om runt 4-5g cubensis och totala egodöds-trippar för att vara effektivt mot depression.

Allt annat är mjäkigt och softcore skit för sossar.
Framför allt så, IIRC, så behöver man få den fulla psykedeliska upplevelsen.
Citera
2021-09-24, 11:38
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Framför allt så, IIRC, så behöver man få den fulla psykedeliska upplevelsen.

Från ett psykoterapeutiskt perspektiv ja, men också ur ett neurobiologiskt.
Depression är likt neurodegenerativa sjukdomar såsom Alzheimer/demens.

Neuroner har dött i vissa delar av hjärnan - hippocampus, amygdala och PFC. Detta orsakar även en förlust av synapser mellan dessa delar av hjärnan, vilket är manifestationen av depression.

Psykedelia är som en "gödslare" och gör att ämnen skapas som gör att cellerna växer tillbaks. Desto högre dos, desto potentare gödsel

Antidepressiva gör exakt samma sak, men tar 6-8 veckor och är rätt ineffektiva som gödslare, därför folk inte reagerar lika bra på dem..

Ytterst förenklat, men detta är den senaste forskningen.
Citera
2021-09-25, 04:54
Medlem
Du trippar kanske en gång i månaden och tar hand om dig själv samtidigt som du lär dig av dina trippar. Att mikrodosera varje dag som att gå på percs gör inte att depressionen försvinner
Citera
2021-09-25, 06:13
Medlem
Jirens avatar
Som några redan påpekat så är det rejälare doser som gäller.

Svampen är ett väldigt effektivt hjälpmedel mot depression. Den visar dig vägen och ger dig en knuff åt rätt håll, men förvänta dig inte att svampen ska göra hela jobbet.
Senast redigerad av Jiren 2021-09-25 kl. 06:21.
Citera
2021-09-25, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Från ett psykoterapeutiskt perspektiv ja, men också ur ett neurobiologiskt.
Depression är likt neurodegenerativa sjukdomar såsom Alzheimer/demens.

Neuroner har dött i vissa delar av hjärnan - hippocampus, amygdala och PFC. Detta orsakar även en förlust av synapser mellan dessa delar av hjärnan, vilket är manifestationen av depression.

Psykedelia är som en "gödslare" och gör att ämnen skapas som gör att cellerna växer tillbaks. Desto högre dos, desto potentare gödsel

Antidepressiva gör exakt samma sak, men tar 6-8 veckor och är rätt ineffektiva som gödslare, därför folk inte reagerar lika bra på dem..

Ytterst förenklat, men detta är den senaste forskningen.

Antidepressiva mediciner ORSAKAR depression. Psykiatrin kallar allt för antidepressivt vare sig det framkallar eller botar det. Ketamin/annan psykadelika botar i viss mån, SSRI och övriga orsakar det.
Citera
2021-09-25, 15:12
Medlem
Är det lättare att hantera en fullskalig tripp på ketamin än på svamp? Är det säkert att ta ketamin själv utifall man hamnar i hålet? Vilket är säkrast och fungerar bäst mot depression?
Citera
2021-09-25, 17:07
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StylishFawn
Är det lättare att hantera en fullskalig tripp på ketamin än på svamp? Är det säkert att ta ketamin själv utifall man hamnar i hålet? Vilket är säkrast och fungerar bäst mot depression?

(FB) Tråden & guiden för självadministrering av ketamin hemma mot depression/ångest!
Citera
2021-09-25, 18:27
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StylishFawn
Det är så olika upplevelser så det går inte att jämföra.

Att "hantera" en monstruös svamptripp betyder för mig att sätta igång lite klassisk musik och lägga mig i sängen tills jag börjar landa igen. Men då snackar vi alltså ++++ på Shulgin-skalan, så det är ganska svårt att göra något annat.
Citera
2021-11-09, 19:03
Medlem
Man behöver inte ta höga doser svamp för att motverka ångest och depression.

Du kan t. ex. ta c:a 300mg enligt ett 4/3 schema.

Jag tar själv enligt följande schema

4 dagar i rad:

- 300mg torkade toppisar
- Motsvarande 2000mg lions mane i tinktur form
- Niacin

- 3 dagar utesluter jag psilocybinet för att ta bort toleransen som byggs upp väldigt fort.

Repeat.

Kör detta i omgångar om 3 - 4 månader håller sedan upp.

Microdosering av just psilocybin kan ha räddat mitt liv, så alla professorer här i tråden som säger att du ska trippa kan du ta med en spade salt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in