2021-09-24, 09:57
Medlem
Det finns inte tillräcklig forskning på hur adhd-medicin påverkar utvecklingen för barns hjärnor..
Man vet att det på något sätt påverkar utvecklingen av hjärnan men inte om det är till det är till det negativa eller positiva..

Att vara en så oansvarig förälder att ge centralstimulanta till sina barn för att man helt enkelt inte orkar vara förälder är bara pinsamt..

Det finns andra saker man kan göra åt problematiken innan det, tex mycket fysisk aktivitet, rutiner, planera, KBT mm..

Det är sorgligt hur lata dagens föräldrar är som väljer att ge amfetamin till sina barn för att de inte orkar vara föräldrar..

Obehandlad ADHD är inte bra och kan leda till att man dras in i drogmissbruk, kriminalitet och/eller psykisk ohälsa men behandling betyder INTE medicin, det finns andra sätt att behandla ADHD.!!!

Jag är idag vuxen med diagnosen ADHD. Jag medicinerar, men det är MITT val för att jag är vuxen.
Jag har två syskon som även de har ADHD, de är vuxna, de medicinerar inte och de går bra för dem..
Vi fick diagnosen i yngre ålder och våra föräldrar övervägde inte ens att medicinera, det gick ändå, antagligen var det kämpigt i perioder men det gick.

Är så extremt trött på detta tjat om ADHD medicin för att man inte orkar ta sitt ansvar som förälder, man väljer hellre att man ska ge centralstimulanta för att få ett mer "medgörligt" barn.
Fyfan! Skärpning, det är pinsamt!
Senast redigerad av Froeken.m 2021-09-24 kl. 10:01.
Citera
2021-09-24, 10:03
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Hjärnan är omogen där och mycket händer efter 8-9 års åldern, i en del fall försvinnner nästan hyper delen av sig själv, men då kan barnets hjärna redan vara permanent förändrad av medicinen. Dessutom så ska man se på ramarna först ofta är där saker man kan förändra, har väl aldrig varit lättare att ha diagnose nu än när det finns paddor och internet.

Håller 100% med om inlägget över.
Citera
2021-09-24, 10:05
Medlem
Numera verkar det vara mer accepterat om ens barn lyckas få diagnosen ADHD när dom upplevs lite mer livliga än andra barn. Sen bryr man sig inte om diagnosen är luddig eller tom felaktig. Att stoppa i dessa barn mediciner (gift) är inget annat än dumt.
Citera
2021-09-24, 10:05
Medlem
KTM_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Froeken.m
Det finns inte tillräcklig forskning på hur adhd-medicin påverkar utvecklingen för barns hjärnor..
Man vet att det på något sätt påverkar utvecklingen av hjärnan men inte om det är till det är till det negativa eller positiva..

Att vara en så oansvarig förälder att ge centralstimulanta till sina barn för att man helt enkelt inte orkar vara förälder är bara pinsamt..

Det finns andra saker man kan göra åt problematiken innan det, tex mycket fysisk aktivitet, rutiner, planera, KBT mm..

Det är sorgligt hur lata dagens föräldrar är som väljer att ge amfetamin till sina barn för att de inte orkar vara föräldrar..

Obehandlad ADHD är inte bra och kan leda till att man dras in i drogmissbruk, kriminalitet och/eller psykisk ohälsa men behandling betyder INTE medicin, det finns andra sätt att behandla ADHD.!!!

Jag är idag vuxen med diagnosen ADHD. Jag medicinerar, men det är MITT val för att jag är vuxen.
Jag har två syskon som även de har ADHD, de är vuxna, de medicinerar inte och de går bra för dem..
Vi fick diagnosen i yngre ålder och våra föräldrar övervägde inte ens att medicinera, det gick ändå, antagligen var det kämpigt i perioder men det gick.

Är så extremt trött på detta tjat om ADHD medicin för att man inte orkar ta sitt ansvar som förälder, man väljer hellre att man ska ge centralstimulanta för att få ett mer "medgörligt" barn.
Fyfan! Skärpning, det är pinsamt!

Finns massvis med forskning och all forskning pekar på att medicinera vid ung ålder ger goda resultat.
Inte en enda studie pekar på motsatsen.
Om det vore så som du säger så är det helt orimligt att inte finns någon forskning som bekräftar det...
Citera
2021-09-24, 10:08
Medlem
KTM_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obekvamstamning
Hjärnan är omogen där och mycket händer efter 8-9 års åldern, i en del fall försvinnner nästan hyper delen av sig själv, men då kan barnets hjärna redan vara permanent förändrad av medicinen. Dessutom så ska man se på ramarna först ofta är där saker man kan förändra, har väl aldrig varit lättare att ha diagnose nu än när det finns paddor och internet.

Håller 100% med om inlägget över.

Utan vetenskapligt underlag..
Korkat
Citera
2021-09-24, 10:14
Medlem
KTM_s avatar
Citat:
Conclusions: Methylphenidate's frequent use makes it important that the general public are provided with accurate, reliable and easily accessible information. Most websites have dependable quality information on side effects, but several seem to list excessive side-effects.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33785529/

Okunskap
Citera
2021-09-24, 10:14
Medlem
GeleZachas avatar
Nu har jag inga barn över huvud taget, men om jag hade ett barn med ADHD hade jag inte gett medicin för det. Känns spontant inte nyttigt att småbarn tar tjack, det kan göra att de förlorar aptiten osv. Hellre att de motionerar, det ska tydligen också funka väldigt bra mot ADHD
Citera
2021-09-24, 10:15
Medlem
KTM_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-Bot
Droga ner barn bara för att de har mähän till föräldrar som inte kan sätta gränser eller ge sitt barn en korrekt uppfostran. TS= idiot. Men din avatar ger oss också en föraning till vilken dekadent idiot du är.

Förneka vetenskap är idiotiskt.
Citera
2021-09-24, 10:17
Medlem
KTM_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Nu har jag inga barn över huvud taget, men om jag hade ett barn med ADHD hade jag inte gett medicin för det. Känns spontant inte nyttigt att småbarn tar tjack, det kan göra att de förlorar aptiten osv. Hellre att de motionerar, det ska tydligen också funka väldigt bra mot ADHD

Mycket klokt att basera sin åsikt på känsla och inte ens kolla på vad forskningen säger.
Varför utbilda sig själv innan man fattar beslut?
Kunskap är för korkade?
Citera
2021-09-24, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-Bot
Droga ner barn bara för att de har mähän till föräldrar som inte kan sätta gränser eller ge sitt barn en korrekt uppfostran. TS= idiot. Men din avatar och signatur ger oss också en föraning till vilken dekadent drogliberal idiot du är.
Du är helt fel på det, har inte med föräldrars uppfostran att göra, det hade du vetat om du haft barn med npf.
Citera
2021-09-24, 10:22
Medlem
Rysk-Bots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Du är helt fel på det, har inte med föräldrars uppfostran att göra, det hade du vetat om du haft barn med npf.
Det finns kanske en liten andel som helt riktigt behöver medicinering. Men i det stora är det idag inflation i diagnostisering och de flesta hade klarat sig med strikt uppfostran.
Citera
2021-09-24, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KTM_
Finns massvis med forskning och all forskning pekar på att medicinera vid ung ålder ger goda resultat.
Inte en enda studie pekar på motsatsen.
Om det vore så som du säger så är det helt orimligt att inte finns någon forskning som bekräftar det...

Men kära lilla du.
Det du skriver här är bara strunt, visa mig dina forskningar så kan vi fortsätta diskutera detta annars kan alla bara avfärda de du skriver som käbbel.
Trött på sånna som dig..
Jag väntar med spänning på att få se vart det står att adhd medicin är lösningen och den bästa behandlingen för barn med adhd..

Hoppas för allas skull att du inte har barn med adhd, du lär styra in dem på alldeles fel väg i livet..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in