2021-09-24, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Så du menar att alla har haft det?
I princip alla har utsatts för det ja! Men inte alla har blivit sjuka inte ens milt sjuka. Troligen för att de inte varit mottagliga då de stött på det eller har en förvärvad immunitet.
Det sägs att vissa inte får antikroppar trots att det pumpats in vaccin i dom. Dessa personer får troligen inte antikroppar av the real thing heller.
Citera
2021-09-24, 00:31
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Klarhet? Från artikeln. ” Det er godt nok få patienter, hvor covid-19 ikke kan antages at have spillet en rolle”
Observera slutklämmen. Översatt; Antages kan ha spelat en roll!!!!!!!!

Citat:
Det var en rätt usel artikel om man ska dra slutsatsen att folk verkligen dött av corona med en slutkläm som lyder att det kan antas att corona spelat en roll i dödsfallet.
Förstår att du har lite svårt för danskan. och sedan klipper ut enbart en halv menig.
- Min reaktion er, hold da op. Det er et meget tydeligt billede. Det er godt nok få patienter, hvor covid-19 ikke kan antages at have spillet en rolle. De er forsvindende få. Billedet er faktisk meget mere klart, end jeg havde regnet med, siger han.
Hela ditt citat från artikeln. Översatt till Svenska blir det då: Min reaktion är, vänta lite. Det är en mycket tydlig bild. Det är mycket få patienter där covid-19 inte kan antas ha spelat en roll. Det får du till att bli "att det kan antas att corona spelat en roll i dödsfallet"

Tagit bort ordet inte och plockat bort resten av meningen samt tagit den ur sitt sammanhang för att den inte passade i din världsbild?
Senast redigerad av virvelbagg 2021-09-24 kl. 00:42.
Citera
2021-09-24, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Förstår att du har lite svårt för danskan. och sedan klipper ut enbart en halv menig.
- Min reaktion er, hold da op. Det er et meget tydeligt billede. Det er godt nok få patienter, hvor covid-19 ikke kan antages at have spillet en rolle. De er forsvindende få. Billedet er faktisk meget mere klart, end jeg havde regnet med, siger han.
Hela ditt citat från artikeln. Översatt till Svenska blir det då: Det är få patienter där covid-19 inte kan antas ha spelat en roll. Det får du till att bli "att det kan antas att corona spelat en roll i dödsfallet"

Tagit bort ordet inte för att det inte passade din världsbild?

Hur är det med läsförståelsen? Det är ju samma betydelse! Men återigen om man bara kan anta att något spelat en roll så är det ju inte klart! Långtifrån faktiskt. Sen obducerades väl inte de som dött i någon större omfattning?
Citera
2021-09-24, 00:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ovaccinerade, som inte tidigare haft covid-19, har fem gånger större chans att smittas av SARS-COV2. Däremot, så har även vaccinerade, som, ändå, lyckats med att bli smittade, lika stor förmåga att föra smittan vidare som ovaccinerade. Blanda alltså inte ihop päron och äpplen!

Du har ju inte läst vad jag skriver.
Citera
2021-09-24, 00:48
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Hur är det med läsförståelsen? Det är ju samma betydelse! Men återigen om man bara kan anta att något spelat en roll så är det ju inte klart! Långtifrån faktiskt. Sen obducerades väl inte de som dött i någon större omfattning?
Så ok du kan inte ta dig till texten. Det var ett ytterst få av de avlidna som man inte kunde säga att covid var anledningen eller högst bidragande anledning till att de avlidit. Men måste du mucka med mig om det och enbart haka upp dig på en halv mening tagen ur sitt sammanhang?

Jag gav dig bara en länk som du bad om. Varför inte läsa den och komma med lite mer avvägda argument och skapa en intressant debatt?
Citera
2021-09-24, 01:02
Medlem
Vasterass avatar
Jag kan tänka mig att det som stör folk mest är att det faktiskt ännu inte finns några svar på hur kontakten mellan viruset och människor kommer att utvecklas.

Personligen anser jag att det blev fel strategi om man nu var intresserad av att rädda människoliv.
Detta är en form av typexempel på hur vissa saker fungerar:
Skillnaden mellan idioti och ondska är hårfin, ty resultatet brukar bli det samma.
Citera
2021-09-24, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Så ok du kan inte ta dig till texten. Det var ett ytterst få av de avlidna som man inte kunde säga att covid var anledningen eller högst bidragande anledning till att de avlidit. Men måste du mucka med mig om det och enbart haka upp dig på en halv mening tagen ur sitt sammanhang?

Jag gav dig bara en länk som du bad om. Varför inte läsa den och komma med lite mer avvägda argument och skapa en intressant debatt?
Jag har läst och förundrats över hur mycket tillit ni naiva ger till en artikel som mest baseras på svajandedödsattester och tveksamma PCR tester! Inte på obduktioner!

”Man obducerer ikke folk, der er døde med en positiv coronatest, så den bedste viden, der findes, står i de afdødes dødsattester.
Det er et ret godt udgangspunkt, for en dødsattest udfyldes af den sidste læge, der har behandlet den afdøde, og lægen har pligt til at give sit bedste bud på, hvad patienten døde af.”

Lustigt skrivet eftersom många läkare knappt vågade gå i närheten av förmodade coronasjuka under en period! I sSverige vågade de inte ens besöka äldreboenden och beordrade vårdpersonal över telefon att ta kål på massvis av åldringar med hjälp av morfin!
Citera
2021-09-24, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Jag kan tänka mig att det som stör folk mest är att det faktiskt ännu inte finns några svar på hur kontakten mellan viruset och människor kommer att utvecklas.

Personligen anser jag att det blev fel strategi om man nu var intresserad av att rädda människoliv.
Detta är en form av typexempel på hur vissa saker fungerar:
Skillnaden mellan idioti och ondska är hårfin, ty resultatet brukar bli det samma.
Fel strategi? Knappast Sveriges i så fall.
Klart det finns svar på hur kontakten mellan människan och viruset kommer utvecklas. Det är bara att titta tillbaks på tidigare influensor. Corona viruset är inte mer magiskt eller mystiskt än tidigare virus det är troligtvis inte heller speciellt nytt, bara en lite annorlunda variant än vi tidigare stött på.Det är bara media som spridit bilden av corona som ett unikt virus.
Citera
2021-09-24, 02:16
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Fel strategi? Knappast Sveriges i så fall.
Klart det finns svar på hur kontakten mellan människan och viruset kommer utvecklas. Det är bara att titta tillbaks på tidigare influensor. Corona viruset är inte mer magiskt eller mystiskt än tidigare virus det är troligtvis inte heller speciellt nytt, bara en lite annorlunda variant än vi tidigare stött på.Det är bara media som spridit bilden av corona som ett unikt virus.

Poängen här är som jag ser det vilken väg man väljer att gå för att överleva viruset, vem vet när vi lyckats övervinna detta globalt spridda muterande virus.
Citera
2021-09-24, 02:21
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Jag har läst och förundrats över hur mycket tillit ni naiva ger till en artikel som mest baseras på svajandedödsattester och tveksamma PCR tester! Inte på obduktioner!

”Man obducerer ikke folk, der er døde med en positiv coronatest, så den bedste viden, der findes, står i de afdødes dødsattester.
Det er et ret godt udgangspunkt, for en dødsattest udfyldes af den sidste læge, der har behandlet den afdøde, og lægen har pligt til at give sit bedste bud på, hvad patienten døde af.”

Lustigt skrivet eftersom många läkare knappt vågade gå i närheten av förmodade coronasjuka under en period! I sSverige vågade de inte ens besöka äldreboenden och beordrade vårdpersonal över telefon att ta kål på massvis av åldringar med hjälp av morfin!
Jag tror att det är en orimlig önskan att man skulle obducera alla de som registrerat avlidna i covid.

Som jag förstår det tar en vanlig obduktion ca en timme men en obduktion på en som avlidit i covid tar fem timmar! Detta p.g.a. smittrisk och restriktioner. Skulle man då obducerat alla avlidna i covid skulle de ta ca 75 000 timmar.

Jag tror att en vanlig obduktion kan kosta 50 000kr och vad en för covid kostar vet jag inte men summan skulle bli enorm om man obducerade de som avled i covid.

Jag minns att jag läst att man obducerade avlidna i covid i Sverige, men det var bara ett begränsat antal för att lära sig om sjukdomen.

Jag tycker artikeln är intressant ur mer en en synvinkel. Det var intressant att få en inblick i dödsorsaksintygen, de är som en berättelse om döden.

Av de 2241 dödsintygen som granskades kan bara 156 st tros vara personer som avlidit med covid och inte av. I dessa fall har covid inte nämnts i dödsintygen.

1510 har covid varit det som startade processen som ledde till döden. Oftast var den omedelbara dödsorsaken något som hade skett i lungorna, alltså något som covid har orsakat.

462 fall står det att covid var den direkta dödsorsaken.

267 fall är covid bidragande. Ett exempel som ges i artikeln om ett sådant fall handlar om en kvinna som fått en höftfraktur och sedan opererats. Drabbats av covid och avlidit. Det är alltså en kombination. Troligtvis skulle hon ha överlevt om hon enbart drabbats av en av sakerna.

20st har fått dödsorsak ålderdom.

Man kommer fram till att lite mindre en 10% har dött med covid.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-09-24 kl. 02:32.
Citera
2021-09-24, 02:49
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Du tror men vet inte och du vet knappast heller om denna smitta kommer att utrotas och ifall att när det kan vara avklarat.
Utifrån det som finns att läsa så tror jag. Det finns nog ingen som vet. Men jag förlitar mig på vad man har kommit fram till så här långt. Jag tror jag förstår mening med vaccinerna där många fått för sig att det handlar om något binärt. 100% skydd eller inget alls.. Dit kommer vi aldrig och det är heller inte nödvändigt. Vaccinerna ger tillräckligt skydd mot allvarlig sjukdom för de flesta och ev. återinfektion kommer att fungera som en boosterdos. Samma kommer de med genomgången sjukdom att få erfara.
Citera
2021-09-24, 05:40
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Poängen här är som jag ser det vilken väg man väljer att gå för att överleva viruset, vem vet när vi lyckats övervinna detta globalt spridda muterande virus.
Den mutation vi har nu, deltan, är från hösten 2020 och kommer från Indien.
Inga andra "livskraftiga" mutationer har vi sett sedan dess och det verkar som delta tar överhanden över de andra.

Har du sett till några andra mutationer?
Borde funnits många nu när så många varit sjuka och speciellt som antivaxxers brukar komma med att vaccinet kommer ta fram ny värre varianter. Inget vi sett hittills.

Det finns en intressant som kallas "mu" men där den började, Colombia, så verkar nu deltan ta över och trycker tillbaka mu.

Vaccinet verkar fungera rätt så bra och när det avtager i effekt behöver nog de svagare få påfyllning. Men inget sett ännu att det skulle behövas för övriga.

Du kan nog sova lugnt nu för på onsdag öppnar Sverige upp och vi kan leva som vi gjorde förut, åtminstone så länge vi är kvar i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in