Gu´d va trött jag är på alla foliehattars idéer om Estonia.
Tänk om de ändå bärgat fartyget direkt året efter så hade allt varit frid och fröjd, tekniken fanns och ett företag i branschen hade redan vidtagit förberedelser.
Men sen kom Biskop Krook och en massa andra dårar och börja yra om sjömäns gravfrid i eviga tider på havets botten.
Detta var ju Svenne Banan som stupfull drunknade i ett iskallt Östersjön.
Tänk så många familjer som kunnat få hem sina anhöriga.
Det är egentligen en full skandal att fartyget inte bärgades.
Varför sjönk Estonia ?
Det är jätteenkelt faktiskt.
Eftersatt underhåll å det grövsta, mutade inspektörer från VERITAS som bara antecknade att mindre skador fanns och att de skulle åtgärdas.
Medans fartyget i verkligheten knappt var sjövärdigt.
Kaptenen hade stränga order om att alltid vara det första fartyget in i Stockholms farled ( Viking - Silja H-forsfartyg ) så att när de tre fartygen seglade i farleden skulle Estonia vara i täten.
Därför slog inte Kaptenen av på farten trots hårda vindar och grov sjö.
Silja och Viking saktade ner sina fartyg.
Militär smuggling ?
Låt mig gapskratta.
Nån i Estland gjorde sig en hacka genom att sälja sambandsmateriel från 60 talet till Svenska försvaret, intercomutrustning för stridsfordon från kalla kriget osv.
Sånt som du själv vid den tiden kunde köpa på Torget i Tallinn vid Söndagarnas loppmarknad.
Jag tror att det var med en gammal handvevad telefon så kallad fältapa också en gång.
Inga hemliga lastbilar fanns med på Estonia, ingen vapensmuggling pågick.
Vid denna tid hade Tullen stenkoll på just färjorna från Baltikum på grund av den stora tobakssmugglingen som pågick.
De där militärtransporterna var inga lastbilar utan några roliga gubbar i nån Volvo kombi och en gång någon mindre skåpbil.
Hur kan jag veta det ?
Jo jag vet.
Klart Slut.
Tänk om de ändå bärgat fartyget direkt året efter så hade allt varit frid och fröjd, tekniken fanns och ett företag i branschen hade redan vidtagit förberedelser.
Men sen kom Biskop Krook och en massa andra dårar och börja yra om sjömäns gravfrid i eviga tider på havets botten.
Detta var ju Svenne Banan som stupfull drunknade i ett iskallt Östersjön.
Tänk så många familjer som kunnat få hem sina anhöriga.
Det är egentligen en full skandal att fartyget inte bärgades.
Varför sjönk Estonia ?
Det är jätteenkelt faktiskt.
Eftersatt underhåll å det grövsta, mutade inspektörer från VERITAS som bara antecknade att mindre skador fanns och att de skulle åtgärdas.
Medans fartyget i verkligheten knappt var sjövärdigt.
Kaptenen hade stränga order om att alltid vara det första fartyget in i Stockholms farled ( Viking - Silja H-forsfartyg ) så att när de tre fartygen seglade i farleden skulle Estonia vara i täten.
Därför slog inte Kaptenen av på farten trots hårda vindar och grov sjö.
Silja och Viking saktade ner sina fartyg.
Militär smuggling ?
Låt mig gapskratta.
Nån i Estland gjorde sig en hacka genom att sälja sambandsmateriel från 60 talet till Svenska försvaret, intercomutrustning för stridsfordon från kalla kriget osv.
Sånt som du själv vid den tiden kunde köpa på Torget i Tallinn vid Söndagarnas loppmarknad.
Jag tror att det var med en gammal handvevad telefon så kallad fältapa också en gång.
Inga hemliga lastbilar fanns med på Estonia, ingen vapensmuggling pågick.
Vid denna tid hade Tullen stenkoll på just färjorna från Baltikum på grund av den stora tobakssmugglingen som pågick.
De där militärtransporterna var inga lastbilar utan några roliga gubbar i nån Volvo kombi och en gång någon mindre skåpbil.
Hur kan jag veta det ?
Jo jag vet.
Klart Slut.