2021-09-23, 16:24
Avslutad
Hej!

Jag hjälper min demenssjuke far med att betala räkningar och föra över pengar mellan hans sparkonto och kontot som han har kopplat till sitt bankkort. Jag loggar även in på Kivra för att se att om han får några räkningar den vägen.

Jag har installerat hans bankID på min telefon, vilket jag förstår är förbjudet. Men vad kan hända så länge jag inte gör något olämpligt? Det är bara ett så smidigt sätt att lösa det på. Det är tanken att vi ska gå till banken han och jag så att banken kan ordna att jag kan logga in på hans konto med mitt bankID men vi bor en bit ifrån varandra så det lär dröja ett litet tag.
Citera
2021-09-23, 16:29
Medlem
Jag tror inte det är förbjudet för dig att använda din pappas Bank-ID om du har hans tillåtelse. Du får även handla med annans betalkort om du har tillåtelse. Be honom skriva under en fullmakt när han har en stund av klarsyn. //BB
Citera
2021-09-23, 16:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BelgarenBulgaren
Jag tror inte det är förbjudet för dig att använda din pappas Bank-ID om du har hans tillåtelse. Du får även handla med annans betalkort om du har tillåtelse. Be honom skriva under en fullmakt när han har en stund av klarsyn. //BB

Jag har självklart hans tillåtelse, dock muntligt. Ska fixa skriftligt men jag förstår det som att man aldrig får använda någon annans bankID för att det är en ID-handling, det vill säga, jag poserar som att jag är min pappa, vilket alltid är förbjudet...?! Dvs, inte samma sak som att använda någon annans bankkort då det inte är någon ID-handling. Men jag vet som sagt inte..
Citera
2021-09-23, 16:34
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lloydfabege
Hej!

Jag hjälper min demenssjuke far med att betala räkningar och föra över pengar mellan hans sparkonto och kontot som han har kopplat till sitt bankkort. Jag loggar även in på Kivra för att se att om han får några räkningar den vägen.

Jag har installerat hans bankID på min telefon, vilket jag förstår är förbjudet. Men vad kan hända så länge jag inte gör något olämpligt? Det är bara ett så smidigt sätt att lösa det på. Det är tanken att vi ska gå till banken han och jag så att banken kan ordna att jag kan logga in på hans konto med mitt bankID men vi bor en bit ifrån varandra så det lär dröja ett litet tag.

Varför inte bara ordna en fullmakt? Det finns mallar på din fars banks hemsida, se ex https://www.swedbank.se/privat/juridiska-tjanster/fullmakter.html
Citera
2021-09-23, 16:40
Medlem
Citat:
Jag har självklart hans tillåtelse, dock muntligt. Ska fixa skriftligt men jag förstår det som att man aldrig får använda någon annans bankID för att det är en ID-handling, det vill säga, jag poserar som att jag är min pappa, vilket alltid är förbjudet...?! Dvs, inte samma sak som att använda någon annans bankkort då det inte är någon ID-handling. Men jag vet som sagt inte..

Bra invändning. Nu blev jag också osäker.
Citera
2021-09-23, 17:24
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Varför inte bara ordna en fullmakt? Det finns mallar på din fars banks hemsida, se ex https://www.swedbank.se/privat/juridiska-tjanster/fullmakter.html
Detta. Så gjorde jag med mamma, öppnade ett konto i hennes bank och fixade en fullmakt så banken kunde koppla hennes konto till mitt där jag då kunde sköta hennes affärer genom att logga in på mitt konto med mitt bankID.
Citera
2021-09-23, 17:53
Medlem
Citat:

Du får kolla avtalet som ingås med Bank-ID. Tillåter det att någon annan mot fullmakt får bruka ditt Bank-ID (och därmed utge sig för att vara Bank-ID-innehavaren)?
Citera
2021-09-23, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BelgarenBulgaren

Jo, det är förbjudet på samma sätt som det är olsgligt att fixa ett falskleg med TS bild mrn pappans namn och personnummer och sen åka in till bankkontoret och göra ärenden i pappans namn. Helt oavsett vilka medgivanden pappan gjort.
Citera
2021-09-23, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Detta. Så gjorde jag med mamma, öppnade ett konto i hennes bank och fixade en fullmakt så banken kunde koppla hennes konto till mitt där jag då kunde sköta hennes affärer genom att logga in på mitt konto med mitt bankID.

Precis, det är så man ska göra.
Citera
2021-09-23, 20:44
Medlem
I länken nedan har du ett svar om om fullmakt och mobilt bank ID.

https://lawline.se/answers/mobilt-bank-id-genom-fullmakt
Citera
2021-09-23, 21:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Jo, det är förbjudet på samma sätt som det är olsgligt att fixa ett falskleg med TS bild mrn pappans namn och personnummer och sen åka in till bankkontoret och göra ärenden i pappans namn. Helt oavsett vilka medgivanden pappan gjort.

Har du något lagrum och påföljder vad som skulle hända om man "åkte fast" för detta med bankID samtidigt som man inte gjorde något för att skada denna?
Citera
2021-09-23, 21:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
I länken nedan har du ett svar om om fullmakt och mobilt bank ID.

https://lawline.se/answers/mobilt-bank-id-genom-fullmakt

Tack! Jag har läst den tidigare men där står det ju inte uttryckligen att det är olagligt mer än att "det är spontant nej" och att banken möjligen tar en stor risk osv. Inte att i lag si och så och paragraf där och där så är det böter och fängelse.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in