2021-09-23, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Pilot väl den största trådsanningen i Flashback historia !!!
Anklaga en oskyldig man i 5 år. Formligen varit ett drev mot honom här inne .
Det är skamligt!!

Varför kommer du med lögner hela tider här för att vilseleda detta forum.
Pilot är av polisen fortfarande misstänkt i försvinnandet av Helena Andersson.
Ej helt avskriven, endast för tillfället lagd åt sidan...

Eftersom ingen vet vem Pilot är så är det värre med brodern till CL som hängs ut som inblandat.
Senast redigerad av Pelepelle 2021-09-23 kl. 07:45.
Citera
2021-09-23, 07:54
Medlem
Citat:
En troligtvis första gången mördare har nog inte förmågan att plantera och vilseleda . Tror också att detta mord var en olyckshändelse där paniken gjorde att det enda var … gömma kroppen .

Du har rätt i att det finns en chans att det rör sig om en olyckshändelse. Men förmågan att tänka klart och genomföra vilseledande manövrar ökar med tiden man har på sig. Nu blev inte polisen inkopplad förrän ett halvt dygn efter försvinnandet, så det fanns gott om tid att tänka och planera.

Saken är den att, bland annat enligt GW, det är mycket svårt att gömma en kropp. I naturen hittar vallade hundar och andra djur snabbt protein under nedbrytning. I sjön lossnar kroppsdelar och flyter upp/flyter iland. Det är alltså inget man gör i en handvändning.

Det faktum att kroppen inte dykt upp talar för att någon gärningsperson har tänkt efter, och då kan denne lika gärna också kunnat tänka efter vad gäller spårförvillning. /mina fem cent.
Senast redigerad av ajnoshort 2021-09-23 kl. 08:15.
Citera
2021-09-23, 08:04
Medlem
Jag vill klargöra att jag hoppas att CL är rätt kille som dom nu har som misstänkt.
Hoppas dom nu kan knyta honom tll försvinnandet med bevis, ett erkännande och att Helenas kvarlevor hittas... Jag har aldrig skrivit att CL är fel kille!!!
Om det nu inte är CL som är gärningsman så är det bra att diskuttera också andra möjliga gärningsmän så att inte luften går ur här på forumet om CL skulle bli frikänd eller lagd åt sidan pga för lite bevis.
Citera
2021-09-23, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Du har rätt i att det finns en chans att det rör sig om en olyckshändelse. Men förmågan att tänka klart och genomföra vilseledande manövrar ökar med tiden man har på sig. Nu blev inte polisen inkopplad förrän ett halvt dygn efter försvinnandet, så det fanns gott om tid.

Saken är den att, bland annat enligt GW, det är mycket svårt att gömma en kropp. I naturen hittar vallade hundar och andra djur snabbt protein under nedbrytning. I sjön lossnar kroppsdelar och flyter upp/flyter iland. Det är alltså inget man gör i en handvändning.

Det faktum att kroppen inte dykt upp talar för att någon gärningsperson har tänkt efter, och då kan denne lika gärna kunnat tänka efter vad gäller spårförvillning. /mina fem cent.

Häller med om att det säkert var något som gick överstyr.
Kanske Pilot går med HA och CL hamnar mitt i detta när han kommer körande???
Citera
2021-09-23, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelepelle
Om det nu inte är CL som är gärningsman så är det bra att diskuttera också andra möjliga gärningsmän så att inte luften går ur här på forumet om CL skulle bli frikänd eller lagd åt sidan pga för lite bevis.
Precis, att bibehålla ett brett synsätt ger en ökad chans till framgång. Vår civilisation bygger på att människor kan hålla mer än en tanke i huvudet samtidigt.
Framgångsrikt tankearbete bygger dessutom på att någon är "djävulens advokat" emot huvudargumenten. Det är då styrkan prövas. Överlever de inte minsta motgång, så var det inga bra argument från första början.
Folk inom politiken brukar ju säga att där argumenten tar slut, där börjar personangreppen.

Kalla fall har inte släppt en enda uppgift som gör det möjligt att åtala CL. Det gör diskussionsunderlaget svagt här.
Senast redigerad av ajnoshort 2021-09-23 kl. 08:16.
Citera
2021-09-23, 08:32
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Precis, att bibehålla ett brett synsätt ger en ökad chans till framgång. Vår civilisation bygger på att människor kan hålla mer än en tanke i huvudet samtidigt.
Framgångsrikt tankearbete bygger dessutom på att någon är "djävulens advokat" emot huvudargumenten. Det är då styrkan prövas. Överlever de inte minsta motgång, så var det inga bra argument från första början.
Folk inom politiken brukar ju säga att där argumenten tar slut, där börjar personangreppen.

Kalla fall har inte släppt en enda uppgift som gör det möjligt att åtala CL. Det gör diskussionsunderlaget svagt här.

Håller med om det fetade till 100%. Tyvärr finns det i tråden en del som inte verkar ha stött på sammanhand där den typen av kritik förekommer. De tar det personligt. Man skall gilla sina kritiker om de är konstruktiva!

Min signatur är "Hata antaganden. Varje antagande är ett potentiellt sjävbedrägeri!" Det är just därför djävulens advokat behövs, för att stoppa självbedrägerier.

I några veckor har vi haft ett korthus av antaganden som den avstängda användaren byggt upp. Man fick utstå spott och spe om man kritiserade ett antagande. Sedan var det ironiskt nog en av den avstängda användarens vänner som drog undan mattan för hela korthuset. Lite självkritik hade gett en klart bättre ton i diskussionen.

Nu fungerar diskussionerna hur bra som helst här, tycker jag i alla fall.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-09-23 kl. 08:39.
Citera
2021-09-23, 09:38
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlisangel
Jag hittade det i boken. Om du tänker på Carina Karlsson, så cyklade hon och hennes pojkvän från andra sidan stan strax efter 03. När de kom till vägen fick de hoppa av cyklarna för att leda dem förbi bilen. Hon kunde beskriva bilen väldigt väl.

Citat:
Hur beskrev hon bilen?

Vad jag minns beskrivs personen i pressen som ”manlig bekant”, inte som en pojkvän. Är det inte märkligt att han inte fått komma till tals, utan bara Carina? Särskilt som män generellt sett har bättre koll på bilar. För mig känns det rätt uppenbart att den manlige bekanten var ett tillfälligt ragg som var otrogen och därför absolut inte ville synas i någon polisutredning.
Citera
2021-09-23, 10:09
Moderator
farbror_barbros avatar
En allmän reflektion om MGM, avförda, m.m.

När vi talar ”kalla fall”’ som HA eller MOP, så är det viktigt att komma ihåg att utredarna inte alltid kan förväntas arbeta med det spår de själva tror eller trott mest på. I någon mån kan de tvingas ta nya tag och göra lite som fyllot som letar efter nycklarna närmast gatlyktan - för det är där det är ljust.

I fallet MOP så finns det åtskilliga poliser som fortfarande anser att CP var rätt MGM, och defintivt mer sannolik än SE. Betyder det att det var fel att utreda SE? Nej, inte nödvändigtvis, för CP-spåret var kört i botten, han var åtalad och friad. Men det är klart att allt det som framkommit mot CP (t.ex. utpekandet) skulle gjort det mycket svårt att åtala och fälla SE, hade han varit i livet.

I vårt fall här så kan det mycket väl vara så att misstankarna mot Pilot och andra tidigare MGM finns kvar, dvs inget alibi eller annan motbevisning har framkommit, men man saknar möjlighet att driva utredningen vidare. I det läget har man två val: lägga ner eller titta efter en ny MGM i ljuset från gatlyktan, dvs någon där det fortfarande finns trådar att dra i. Så ser jag på KFs intresse för CL. Han kan vara rätt MGM, men ingenting har framkommit som talar för att man har någon som helst konkret bevisning mot honom. Min dystra profetia är därför att utredningen rinner ut i sanden och CL förblir stämplad som mördare utan någon chans att bli rentvådd. Ett minumum av anständighet från utredarna vore därför att snarast offentliggöra svaret på DNA-matchningen mot HAs sko.

Var det då fel att anhålla och försöka häkta CL? Ja, baserat på vad som framkommit, så lutar jag åt att det nog var fel. Man hade kunnat nöja sig med att topsa honom och invänta DNA-svar eftersom det inte ens i tankevärlden existerar något annat som skulle kunna binda just CL till BP eller HA. Tyvärr är det helt ”gratis” för polis och åklagare att anhålla och häkta medborgare, och vi är därför utlämnade åt deras godtycke. Fråga t.ex. Lambertz som häktades flera månader efter ett påstått brott utan att det fanns någon rimlig bevisning mot honom.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-09-23 kl. 10:25.
Citera
2021-09-23, 10:17
Medlem
Citat:
Varför kommer du med lögner hela tider här för att vilseleda detta forum.
Pilot är av polisen fortfarande misstänkt i försvinnandet av Helena Andersson.
Ej helt avskriven, endast för tillfället lagd åt sidan...

Eftersom ingen vet vem Pilot är så är det värre med brodern till CL som hängs ut som inblandat.
I princip gäller: "oskyldig tills motsatsen bevisats"
Därför är detta ett personangrepp då du inte har några som helst bevis för att underbygga ditt påstående att "Fighter83" är lögnare.

Du efterfrågar källa, men ger ingen själv, ganska hycklande.
Citera
2021-09-23, 10:19
Medlem
Citat:
Jag vill klargöra att jag hoppas att CL är rätt kille som dom nu har som misstänkt.
Hoppas dom nu kan knyta honom tll försvinnandet med bevis, ett erkännande och att Helenas kvarlevor hittas... Jag har aldrig skrivit att CL är fel kille!!!
Det är ingen som hindrar (eller borde inte vara någon som hindrar) att man diskutera,
men jag kan tycka att i nuläget gå tillbaks till pilot som ältats under 4 år inte kommer att tillföra speciellt mycket i nuläget, om man inte kommer med något sensationellt nytt.
Citera
2021-09-23, 10:24
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
I princip gäller: "oskyldig tills motsatsen bevisats"
Därför är detta ett personangrepp då du inte har några som helst bevis för att underbygga ditt påstående att "Fighter83" är lögnare.

Du efterfrågar källa, men ger ingen själv, ganska hycklande.
I just det här fallet gick Fighter83 ut ganska hårt när hans påstående om polisanmälningar mot CL 1992 ifrågasattes: (FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992.
Sedan backade han från sitt påstående, men det var alltså inte den första reaktionen.

Med detta sagt tycker jag att vi kan dra ner på epiteten ”lögnare” och ”förstör tråden”. Man kan ha fel, liksom att man kan dra olika slutsatser från samma information.
Citera
2021-09-23, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Håller med om det fetade till 100%. Tyvärr finns det i tråden en del som inte verkar ha stött på sammanhand där den typen av kritik förekommer. De tar det personligt. Man skall gilla sina kritiker om de är konstruktiva!

Min signatur är "Hata antaganden. Varje antagande är ett potentiellt sjävbedrägeri!" Det är just därför djävulens advokat behövs, för att stoppa självbedrägerier.

I några veckor har vi haft ett korthus av antaganden som den avstängda användaren byggt upp. Man fick utstå spott och spe om man kritiserade ett antagande. Sedan var det ironiskt nog en av den avstängda användarens vänner som drog undan mattan för hela korthuset. Lite självkritik hade gett en klart bättre ton i diskussionen.

Nu fungerar diskussionerna hur bra som helst här, tycker jag i alla fall.
Håller med i sak, dock tycker jag du är orättvis när du pekar ut en användare som orsak till dålig stämning i tråden, det var även en hel del användare som använde orden "idiot", "clown" mm mot denne användare. Att ge denne ansvaret för att bråk är hyckleri.
Jag anser att PF till stor del försvarat sig och gett igen med samma mynt, så "shoot the messenger" är ingen vidare princip att försöka upprätthålla.

Det är bra att slå hål på illa tänkta argument, men att förvara personangrepp när så görs för att motståndaren har en hård ton är bara fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in