2021-09-21, 21:32
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilhelmWell
Du menar att Helsingborg spelar i Superettan fast man ligger 6:a i Maratontabellen? Samma sak som med Djurgårdens IF under alla år som jag varit i livet. Det går upp och det går ner. Givetvis kommer Helsingborgs IF att gå upp i Allsvenskan i år. Ni kommer att springa hem den sista tredjedelen enkelt. Tills dess, bara bita ihop.

Håll på oss så att vi tar guldet från MFF och att inte AIK Solna packet gör det heller. Vinner inte vi så får Elfsborg snubbla hem det på något sätt. Ni går enkelt upp och 2022 kommer du må bättre.

Är du inte mer än 20 år?
Citera
2021-09-22, 01:13
Medlem
TilhelmWells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Är du inte mer än 20 år?

44 år. Vi kan säga så här att 1980-talet inte var speciellt kul för DIF. Inte 1990-talet heller.
Citera
2021-09-22, 07:55
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
44 år. Vi kan säga så här att 1980-talet inte var speciellt kul för DIF. Inte 1990-talet heller.

Jag undrade för DIF vann den första superettan 2000 med MFF som tvåa.
Citera
2021-09-22, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
För stor arena? Kapaciteten minskade vid ombyggnaden.

3-0 idag och helt OK stämning trots bara 3000 på plats. Frågan är inte om utan i vilken match HIF säkrar avancemanget.
Synd bara att HIF inte bär sig utan att staden måste inteckna Dunkerfondens pengar för åratal framöver för att 3000 av drygt 140000 boende i kommunen skall få ha en lekstuga.
Citera
2021-09-22, 23:53
Medlem
Kul och märkligt hur olika uppfattning man kan ha, i det här fallet troligen utifrån när man växte upp. I min värld är HIF en klubb som hör hemma på nästhögsta nivån och länge var nere i dåvarande Div 3, men som tillfälligt fick en topp på 90-talet när de gästspelade i Allsvenskan. Sedan har det varit lite jo-jo sedan dess, och 2021 är de återigen på rätt nivå. Att de skulle ligga 6:a i den allsvenska maratontabellen är någon märklig osanning som hör hemma i tråden "fotbollsfakta som förändrade din världsbild".

Ja, jag vet att jag har fel, men de var trots allt en lågdivisionsklubb i nästan 25 år (1968-93), varav 20 år sammanföll med mina första 20 år som fotbollsnörd. Och sånt sätter sina spår och är svårt att tvätta bort så "snabbt". Hjärnan funkar ju aningen ologiskt ibland. Liksom då de som växte upp i slutet på 90-talet (TS?) fått för sig att HIF är en slags storklubb som försvann, och också tänker en del fel.
Citera
2021-09-23, 01:09
Medlem
TilhelmWells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Jag undrade för DIF vann den första superettan 2000 med MFF som tvåa.

Med "upp och ner" menade jag att Djurgårdens IF åkte ur Allsvenskan fem gånger på 80- och 90-talet, varav åtta av säsongerna under dessa två årtionden spenderades i näst högsta ligan. Samt det enda av värde man vann var Svenska Cupen 1990. Det var mina unga år som tyvärr i mångt och mycket förstördes av Djurgårdens resultat. I hockeyn gick det klart bättre. Men hockey är inte fotboll.
Citera
2021-09-23, 01:16
Medlem
regndroppens avatar
Citat:
Med "upp och ner" menade jag att Djurgårdens IF åkte ur Allsvenskan fem gånger på 80- och 90-talet, varav åtta av säsongerna under dessa två årtionden spenderades i näst högsta ligan. Samt det enda av värde man vann var Svenska Cupen 1990. Det var mina unga år som tyvärr i mångt och mycket förstördes av Djurgårdens resultat. I hockeyn gick det klart bättre. Men hockey är inte fotboll.
Ja begreppet ”Djurgårdsjojon” myntades väl under 90-talet och när man åkte upp och ner
Citera
2021-09-23, 01:23
Medlem
TilhelmWells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regndroppen
Ja begreppet ”Djurgårdsjojon” myntades väl under 90-talet och när man åkte upp och ner

Ja, 1981, 1986, 1992, 1996 och 1999 åkte man ur Allsvenskan. Det vet du säkert också.

Början av 1900-talet måste ha varit tufft för dåtidens djurgårdare. Man förlorade sju SM-finaler mellan 1904-1919 och vann fyra mellan 1912-1920. Man var åtminstone med i toppen. Sen har vi ju också vårat 50- och 60-tal som var väldigt bra.
Citera
2021-09-23, 02:37
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Kul och märkligt hur olika uppfattning man kan ha, i det här fallet troligen utifrån när man växte upp. I min värld är HIF en klubb som hör hemma på nästhögsta nivån och länge var nere i dåvarande Div 3, men som tillfälligt fick en topp på 90-talet när de gästspelade i Allsvenskan. Sedan har det varit lite jo-jo sedan dess, och 2021 är de återigen på rätt nivå. Att de skulle ligga 6:a i den allsvenska maratontabellen är någon märklig osanning som hör hemma i tråden "fotbollsfakta som förändrade din världsbild".

Ja, jag vet att jag har fel, men de var trots allt en lågdivisionsklubb i nästan 25 år (1968-93), varav 20 år sammanföll med mina första 20 år som fotbollsnörd. Och sånt sätter sina spår och är svårt att tvätta bort så "snabbt". Hjärnan funkar ju aningen ologiskt ibland. Liksom då de som växte upp i slutet på 90-talet (TS?) fått för sig att HIF är en slags storklubb som försvann, och också tänker en del fel.

Ja det stämmer är född 90 och gnagare så minns att det stod under ett antal år i slutet på 90-talet mellan AIK och HIF vilka som skulle vinna guld.
Citera
2021-09-23, 05:12
Medlem
Lundbondens avatar
HBG har aldrig varit ett stort lag. Utöver 90talet och till mitten av 00-talet har de inte varit en lyckosam klubb på samma sätt som AIK, DIF, IFK, MFF, Peking, Elfsborg.
Citera
2021-11-30, 17:10
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Skånes stolthet vi ska tillbaka!!!!
Citera
2021-11-30, 23:54
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
Minns 90-talet när Helsingborg och inte MFF var Skånes stora klubb. Vad fan hände? Att dom hade Jesper ”Judas” Jansson som sportchef var ett misslyckande men hur kunde dom ramla ur allsvenskan efter så många år?
HIF vann väl bara 1 SM-Guld under hela 90-talet? Tycker inte att de var ngt bättre än vad HBK var på den tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in