Citat:
Ursprungligen postat av
lantispreppern
Jag är en utvecklare med ca 10 års erfarenhet, men varför skulle jag bygga en app åt er när jag kan bygga en av mina egna idéer och äga 100% av den? Vad tillför ni exakt? En idé är inte värt ett skit, det är bara exekveringen av idén som är värt något.
Citat:
Ursprungligen postat av
Enterprise
Det vet du väl inte? Inte för att raljera, men det är typiskt tekniker att tro att enbart exekveringen är värd något. Du kan själv exekvera förstår jag, har du därmed tagit fram några kommersiellt framgångsrika appar?
Saken är den att de flesta som vill ha utveckling mot equity har bara en idé. Och idéer kan inte upphovsrättskyddas och den som har idén tillför sällan något under projektets gång.
"Jag står ju för idén och visionerna!", brukar det heta.
Jojo.
Då tar jag hellre din idé och gör det själv.
Sedan finns det de som har en bra idé och är med och jobbar med projektet och/eller besitter särskilda expertkunskaper som gör att projektet inte kan sjösättas annars. De jobbar man gärna med och de har jag även jobbat med. Sedan ska alltid båda skicka in lika mycket i startkapital, det gör att båda är motiverade att ro projektet i land och göra verklighet av snacket.
En vän hade en idé på en app som krävde dels mycket fotografering, dels en del specialkunskaper. Vi startade bolag och körde lika insats i kapital och sedan fördelning på arbete, han arbetade fler timmar än jag men jag arbetade å andra sidan på arbetstid jag annars hade fått betalt för medan han gjorde sitt jobb på sin fritid. I slutändan blev det okej inkomst för oss båda även om det inte är något man lever på enbart.
Hade han bara kommit med idén och skissat upp en app så hade jag dels inte kunnat genomföra det, dels hade jag heller inte velat ge honom en promille för det.