2021-09-21, 21:54
Medlem
lantisprepperns avatar
Jag är en utvecklare med ca 10 års erfarenhet, men varför skulle jag bygga en app åt er när jag kan bygga en av mina egna idéer och äga 100% av den? Vad tillför ni exakt? En idé är inte värt ett skit, det är bara exekveringen av idén som är värt något.
Citera
2021-09-21, 23:06
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantispreppern
Jag är en utvecklare med ca 10 års erfarenhet, men varför skulle jag bygga en app åt er när jag kan bygga en av mina egna idéer och äga 100% av den? Vad tillför ni exakt? En idé är inte värt ett skit, det är bara exekveringen av idén som är värt något.
Det vet du väl inte? Inte för att raljera, men det är typiskt tekniker att tro att enbart exekveringen är värd något. Du kan själv exekvera förstår jag, har du därmed tagit fram några kommersiellt framgångsrika appar?
Citera
2021-09-21, 23:15
Medlem
Federgays avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det vet du väl inte? Inte för att raljera, men det är typiskt tekniker att tro att enbart exekveringen är värd något. Du kan själv exekvera förstår jag, har du därmed tagit fram några kommersiellt framgångsrika appar?
Saken är den att de flesta som vill ha utveckling mot equity har bara en idé. Och idéer kan inte upphovsrättskyddas och den som har idén tillför sällan något under projektets gång.

"Jag står ju för idén och visionerna!", brukar det heta.

Jojo.

Då tar jag hellre din idé och gör det själv.

Sedan finns det de som har en bra idé och är med och jobbar med projektet och/eller besitter särskilda expertkunskaper som gör att projektet inte kan sjösättas annars. De jobbar man gärna med och de har jag även jobbat med. Sedan ska alltid båda skicka in lika mycket i startkapital, det gör att båda är motiverade att ro projektet i land och göra verklighet av snacket.

En vän hade en idé på en app som krävde dels mycket fotografering, dels en del specialkunskaper. Vi startade bolag och körde lika insats i kapital och sedan fördelning på arbete, han arbetade fler timmar än jag men jag arbetade å andra sidan på arbetstid jag annars hade fått betalt för medan han gjorde sitt jobb på sin fritid. I slutändan blev det okej inkomst för oss båda även om det inte är något man lever på enbart.

Hade han bara kommit med idén och skissat upp en app så hade jag dels inte kunnat genomföra det, dels hade jag heller inte velat ge honom en promille för det.
Citera
2021-09-21, 23:23
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Federgay
Saken är den att de flesta som vill ha utveckling mot equity har bara en idé. Och idéer kan inte upphovsrättskyddas och den som har idén tillför sällan något under projektets gång.

"Jag står ju för idén och visionerna!", brukar det heta.

Jojo.

Då tar jag hellre din idé och gör det själv.

Sedan finns det de som har en bra idé och är med och jobbar med projektet och/eller besitter särskilda expertkunskaper som gör att projektet inte kan sjösättas annars. De jobbar man gärna med och de har jag även jobbat med. Sedan ska alltid båda skicka in lika mycket i startkapital, det gör att båda är motiverade att ro projektet i land och göra verklighet av snacket.

En vän hade en idé på en app som krävde dels mycket fotografering, dels en del specialkunskaper. Vi startade bolag och körde lika insats i kapital och sedan fördelning på arbete, han arbetade fler timmar än jag men jag arbetade å andra sidan på arbetstid jag annars hade fått betalt för medan han gjorde sitt jobb på sin fritid. I slutändan blev det okej inkomst för oss båda även om det inte är något man lever på enbart.

Hade han bara kommit med idén och skissat upp en app så hade jag dels inte kunnat genomföra det, dels hade jag heller inte velat ge honom en promille för det.

Poängen är att enbart tekniskt utförande i sig ofta inte räcker för en succé-app som brukar vara nydanande på något sätt. Förutom själva "idén" krävs det också ett annat perspektiv och andra kunskaper än bara teknikerns. Utvecklaren kan därmed oftast inte bara "sno" en idé och göra den själv, eftersom det krävs flera pusselbitar för att få allt på plats, beroende på vad det är för app.
Citera
2021-09-22, 23:14
Medlem
lantisprepperns avatar
Citat:

Okej en utmaning, säg en produkt vars idé är så unik så den var värd något utan en exekvering? Nästan alla kända appar, produkter och tjänster är ganska basic egentligen men det är timing och exekveringen som är allt.

Ja om man räknar med tjänster jag varit med och tagit fram fast under en anställning. Har dock en del egna projekt som jag har tänkt sjösätta i framtiden men mitt största problem har varit att ha orken att jobba med samma skit man gör på sitt vanliga jobb även på fritiden.

Men jag har faktiskt planerat att säga upp mig inom en inte allt för lång framtid och satsa helhjärtat. Men mina idéer är det nog inget fel på, det är bara att man ska klara av och ha tiden att göra dem och inte bara göra 80%.

Att jag skulle offra min fritid för att jobba på något random plebs idé och att man skulle få vadå, 1/3 av företaget när man står för 95% av arbetet? Det är för det första inte rättvist, för det andra helt ologiskt och ingen vettig utvecklare skulle gå med på det. Om de i fråga har något speciell kunskap, typ är jätteduktiga på att skaffa kunder eller har många kontakter som är högst väsentliga för idén är det en annan sak. Då bär de ju sin egen vikt.
Citera
2021-09-22, 23:50
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Okej en utmaning, säg en produkt vars idé är så unik så den var värd något utan en exekvering? Nästan alla kända appar, produkter och tjänster är ganska basic egentligen men det är timing och exekveringen som är allt.

Ja om man räknar med tjänster jag varit med och tagit fram fast under en anställning. Har dock en del egna projekt som jag har tänkt sjösätta i framtiden men mitt största problem har varit att ha orken att jobba med samma skit man gör på sitt vanliga jobb även på fritiden.

Men jag har faktiskt planerat att säga upp mig inom en inte allt för lång framtid och satsa helhjärtat. Men mina idéer är det nog inget fel på, det är bara att man ska klara av och ha tiden att göra dem och inte bara göra 80%.

Att jag skulle offra min fritid för att jobba på något random plebs idé och att man skulle få vadå, 1/3 av företaget när man står för 95% av arbetet? Det är för det första inte rättvist, för det andra helt ologiskt och ingen vettig utvecklare skulle gå med på det. Om de i fråga har något speciell kunskap, typ är jätteduktiga på att skaffa kunder eller har många kontakter som är högst väsentliga för idén är det en annan sak. Då bär de ju sin egen vikt.
Jag håller med om att utförande och timing är viktigt, men inte enbart det tekniska utförandet.
Tror inte t.ex. Uber har någon särskilt genialiskt teknisk lösning. Det bygger på en smart affärsidé och idogt affärsbyggande, inte så mycket på duktiga utvecklare.
Tinder? Smart idé och varumärkesbyggande, teknisk lösning = inget speciell.
Snapchat? Samma.
Däremot Spotify var ju väldigt banbrytande tekniskt som jag förstår det, även om de inte är det längre utan nu är det affärsbyggandet som är viktigast.
Citera
2021-09-23, 09:03
Medlem
Nostradumbasss avatar
Att jobba för equity är det säkraste sättet att se till att ett företag går åt helvete. Det kommer bli bråk om fördelningen av aktier ställt till arbetsinsats och så blir alla ovänner.
Citera
2021-09-23, 09:11
Medlem
lantisprepperns avatar
Citat:
Jag håller med om att utförande och timing är viktigt, men inte enbart det tekniska utförandet.
Tror inte t.ex. Uber har någon särskilt genialiskt teknisk lösning. Det bygger på en smart affärsidé och idogt affärsbyggande, inte så mycket på duktiga utvecklare.
Tinder? Smart idé och varumärkesbyggande, teknisk lösning = inget speciell.
Snapchat? Samma.
Däremot Spotify var ju väldigt banbrytande tekniskt som jag förstår det, även om de inte är det längre utan nu är det affärsbyggandet som är viktigast.

Absolut, det är så klart andra saker som spelar roll än det tekniska utförandet. En sak är marknadsföring t.ex.

Jag ser dock allt som rör en produkt / tjänst som en del av exekveringen och det är det jag syftar på. Det finns inte så mycket speciellt med någon av de produkterna du nämnde förutom att de alla är välbyggda, har haft bra marknadsföring och så vidare.

Men allt börjar ändå med själva byggandet av produkten, man kan inte sälja en tjänst som inte finns. Det viktigaste för att en produkt ska bli framgångsrik är att man jobbar på den varje dag oavsett vad man jobbar på.

Att bara ha en idé och tro att någon annan ska göra allt jobb, det är ju det som är korkat IMO. Om de hade sagt vad de skulle göra i företaget hade det ju varit en annan sak, men jag antar att de är likt de flesta "idea guys" och har inga speciella kunskaper som de tar med till bordet.
Citera
2021-09-29, 18:05
Medlem
Med tanke på hur du uttrycker dig i dina tidigare trådhistorik så skulle jag nog inte ens vilja jobba för ditt bolag om jag så blev erbjuden bättre lön än vad jag har idag.

Men om jag ska ge något svar utan att ta hänsyn till ovan, så nej. Det kommer bli oerhört svårt att hitta en så kompetent utvecklare inom frontend för det ni erbjuder. Möjligt att ni kan hitta någon mindre skicklig sådan men på bekostnad av tid och kvalité.

Jag personligen hade bara tagit mig an ett sådant här uppdrag om jag själv kunde välja vilken tid och engagemang jag ska lägga utöver mitt prioriterade arbete. Jag hade dessutom krävt att ni redan rest personligt kapital och faktiskt erbjuder utrustning och licenser för att ens kunna påbörja detta projekt. Eventuellt hade jag begärt att skriva en klausul för den kod jag utvecklar och sedermera har upphovsrätt till förens ni erbjuder ett skäligt ägande i företaget.
Citera
2021-11-15, 20:10
Medlem
Hade du förväntat dig att hantverkare ska bygga hotellet du planerar att öppna för andelar? Hade tanken ens slagit dig att överhuvudtaget ställa frågan?

Varför skulle IT-tjänster vara annorlunda?
Citera
2021-11-17, 08:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dragspelochbas
Vi är ett gäng entreprenörer som fått smaka på covid och gick under med det senaste projektet pga att alla kunder ströp sina budgetar när det drog igång. Vi sitter nu och planerar för ett nytt projekt, men hade behövt oss en duktig react-utvecklare för att dels bredda teamet men också få fram en mvp parallellt med att vi börjar resa kapital.

Har ni några tips på vart man kan hitta någon som jobbar på halvfart för delägande och som kompenseras ekonomiskt när kapital säkras precis som vi övriga?

Lägg upp en annons på https://thehub.io/

Jag tycker ni har fått lite väl tråkiga svar. Det finns många utvecklare som hoppar på liknande projekt med förhoppningsvis att projektet ska klonka längre fram. Allt handlar såklart om vilken potential utvecklaren bedömer att idén har, hur mycket jobb som krävs kontra potentiell utdelning, personkemin etc.

Jag reagerar dock på att du skriver att ni är ”ett gäng entrepenörer”. Hur många är det som ska dela på bolaget? Hur många procent tänker ni locka utvecklaren med? Jag skulle aldrig gå in i ett bolag på idéstadiet som första utvecklare utan absolut minst 30% ägande.
Senast redigerad av hdsyn 2021-11-17 kl. 08:37.
Citera
2021-11-17, 08:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av erskungligahoghet
Hade du förväntat dig att hantverkare ska bygga hotellet du planerar att öppna för andelar? Hade tanken ens slagit dig att överhuvudtaget ställa frågan?

Varför skulle IT-tjänster vara annorlunda?

Varför skulle en hantverkare inte göra det, förutsatt att personen även hann med sitt vanliga jobb?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in