2021-09-22, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loooogi
1997 uppgav haveri kommissionen att det inte finns några hål i Estonias skrov.

Är dom idioter eller är dom blinda? Att det handlar om en mörkläggning råder det ingen tvekan om.

Fartyget har vridit sig sedan förlisningen, så de hål som upptäcktes 2019, då Evertsson gjorde sina dykningar till dokumentären, var antagligen inte synliga 1997.
Citera
2021-09-22, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ja? Det var vad Rockwater rapporterade och det har ju visat sig stämma, i alla fall om man med hål avser under vattenlinjen vilket krävs för att sänka Estonia (om man inte har 1000-tals ton vatten på bildäck dvs). De hål som E&A hittade vid fendern, ca 2-2.5 m över vattenlinjen, har sin högst troliga förklaring i den berggrund och morän som HK 2021 kunde konstatera finns under och bredvid vraket. Vidare tyder allt på att dessa hål längre upp på SB sida (dvs närmare havsbotten) inte gick att se 1994 pga fartygets läge då, så någon mörkläggning av dessa hål är det inte heller fråga om

Så vilka är de blinda, alternativt idioterna?

Tretton inlägg idag. Andas 💆🏻

För övrigt: TV4:s Kalla Fakta kommer följa den nya expeditionen, ta del av bilderna och låta egna experter analysera dem.
Citera
2021-09-22, 22:35
Medlem
EjSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dianthus

För övrigt: TV4:s Kalla Fakta kommer följa den nya expeditionen, ta del av bilderna och låta egna experter analysera dem.

Ja det blir intressant och följa det här , varför ligger ryssarna med en båt i faggorna och bevakar...
Citera
2021-09-22, 22:36
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dianthus

Låter intressant.Och så har Postimees (?) fått in lite (all?) finansiering till dykexpeditionen!

Att det är många inlägg just speglar väl inflödet av nygamla skribenter som upprepar samma skåpmat som ältats i decennier. Det spelar uppenbarligen ingen roll om vare sig en helt oberoende undersökning ledd av E&A eller en ny undersökning av estniska HK inte hittar några hål under vattenlinjen. Man kan ändå skriva inlägg och hävda att ”ryssarna sänkte Estonia”. Jag menar, wtf.
Citera
2021-09-22, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Fartyget har vridit sig sedan förlisningen, så de hål som upptäcktes 2019, då Evertsson gjorde sina dykningar till dokumentären, var antagligen inte synliga 1997.

Men båten ligger nästan upp och ner, det krävs en redig piruett för att det skulle vara möjligt typ 100 150 grader.
Citera
2021-09-22, 22:48
Medlem
Citat:
Men båten ligger nästan upp och ner, det krävs en redig piruett för att det skulle vara möjligt typ 100 150 grader.

Snarare ligger hon på sidan, med större delen av styrborssidan mot botten. Hon ligger visst i en sluttning, om jag förstått rätt. Hon har med tiden vridit sig så att hon nu ligger mer upp och ner än 1994. Nu minns jag inte på rak arm, men hon har väl vridit sig ca 10-20 grader sen 1994, så att en större del av styrbordssidan nu syns.
Citera
2021-09-22, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Låter intressant.Och så har Postimees (?) fått in lite (all?) finansiering till dykexpeditionen!

Att det är många inlägg just speglar väl inflödet av nygamla skribenter som upprepar samma skåpmat som ältats i decennier. Det spelar uppenbarligen ingen roll om vare sig en helt oberoende undersökning ledd av E&A eller en ny undersökning av estniska HK inte hittar några hål under vattenlinjen. Man kan ändå skriva inlägg och hävda att ”ryssarna sänkte Estonia”. Jag menar, wtf.

Jag förstår. Men det leder ingen vart. För det kommer aldrig bli konsensus kring Estonia.

Vi får väl se vad utfallet blir av den nya expeditionen, bra att TV4 bevakar, tycker jag.
Citera
2021-09-22, 23:11
Medlem
Citat:
Snarare ligger hon på sidan, med större delen av styrborssidan mot botten. Hon ligger visst i en sluttning, om jag förstått rätt. Hon har med tiden vridit sig så att hon nu ligger mer upp och ner än 1994. Nu minns jag inte på rak arm, men hon har väl vridit sig ca 10-20 grader sen 1994, så att en större del av styrbordssidan nu syns.

Hon har även rört på sig i samband med övertäckningen:

https://www.nyteknik.se/fordon/estonia-finska-radarn-missar-vrakplundrare-6397737
Citera
2021-09-22, 23:11
Medlem
Skrilllexs avatar
Bogviseret är väll också över vatten linjen
Citera
2021-09-22, 23:15
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:
Fyller i här.
Enligt haverirapporten från 1997 låg Estonia 1994 på SB-sida med 120 grader slagsida och i Abbotts slutrapport från HK 2021 har slagsidan nu ökat till ca 135 grader (egentligen varierande från 132 - 138 grader, dvs hela fartyget har vridit sig längs sin längdaxel).

HK 1997:
Det ligger på havsbottnen med ca 120° styrbords slagsida och med stäven mot öster.
Abbott/HK 2021:
The MS Estonia lies on her starboard side of the North Baltic Sea Proper seabed varying between 132° to 138° of list.
Förutom att Estonias slagsida tilltagit så mer av skrovet ovan fendern frigjorts bedöms det ha glidit en bit i sidled varvid ett dike uppstått och därmed skapat bättre åtkomst mot SB-sida.
Citera
2021-09-22, 23:22
Medlem
Skrilllexs avatar
Behöver väll inte vara hål i skrovet räker med att det är hål i luft tankarna som gör att den flytter så hålet kan vara inne
Citera
2021-09-22, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Fyller i här.
Enligt haverirapporten från 1997 låg Estonia 1994 på SB-sida med 120 grader slagsida och i Abbotts slutrapport från HK 2021 har slagsidan nu ökat till ca 135 grader (egentligen varierande från 132 - 138 grader, dvs hela fartyget har vridit sig längs sin längdaxel).

HK 1997:
Det ligger på havsbottnen med ca 120° styrbords slagsida och med stäven mot öster.
Abbott/HK 2021:
The MS Estonia lies on her starboard side of the North Baltic Sea Proper seabed varying between 132° to 138° of list.
Förutom att Estonias slagsida tilltagit så mer av skrovet ovan fendern frigjorts bedöms det ha glidit en bit i sidled varvid ett dike uppstått och därmed skapat bättre åtkomst mot SB-sida.

Så stora delar av skrovet har varit dolt av botten och ändå går haverikommissionen ut med att det inte finns några hål i skrovet, man har då gissat och gissat fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in