2021-09-19, 15:18
Medlem
Eoppoyzs avatar
Talar vi om resande dvs tattare, eller är zigenare också inkluderade i detta?
Citera
2021-09-22, 22:03
Moderator
Siegfrids avatar
Åter till ämnet som är det eventuella stödet för Sd hos resandefolket.
OT om thailändare, judar, gambianer mm raderat.
Varningar kommer för den som inte klarar av att hålla sig till topic.
/Mod.
Citera
2021-09-22, 22:05
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Chang frick, är inte han resandesläkt
Och fd SD?
Citera
2021-09-23, 13:12
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Chang frick, är inte han resandesläkt
Och fd SD?

Han skriver själv i sin gamla blogg att han är hälften jude och hälften zigenare.

Och ja, han var politiskt aktiv i SD för många år sedan.

https://changfrick.blogspot.com/2013/12/lackmustestet.html
Citera
2022-07-07, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Airikur
Bor i en stad med många resande. Och när man går in på deras facebookprofiler, så är majoriteten sverigedemokrater. Får en känsla av resandefolket är mer patriotiska än en vanlig medelsvensson.

Vad är det för stad du bor i?
Hur vet du att det är en stad med många resande?
Hur identifierar du dem som resande, alltså hur vet du att det är en resandes fb profil du är på tex?
På namn eller utseende eller sysselsättning eller?

Trist att inte fler svara i tråden, men jag är säker på att det är som du säger, de är patrioter, resande är ett krigarfolk från början, och har som sagt varit i Sverige i hela 500 år, och är extremt mycket mer hatade av andra europeer och mellanösternfolk, än av oss svenskar (som är så historielösa att de flesta inte ens vet vad resandefolk är trots tvångssteriliseringarna fram till 1976)...

Jag har stött på olika finska zigenare i kommentarsfält också, de verkar vara redigt SD, det har jag sett prov på flera gånger.
Citera
2026-02-26, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenHeligaBullfitta
Trist att inte fler svara i tråden, men jag är säker på att det är som du säger, de är patrioter, resande är ett krigarfolk från början, och har som sagt varit i Sverige i hela 500 år, och är extremt mycket mer hatade av andra europeer och mellanösternfolk, än av oss svenskar (som är så historielösa att de flesta inte ens vet vad resandefolk är trots tvångssteriliseringarna fram till 1976)...

Det ska ändå finnas nånstans runt 60-70 000 resande i Sverige beroende på hur man räknar. Under assimileringstiden togs barnen från många resandefamiljer och placerades hos majoritetsbefolkningen, så det finns ju rätt många som inte ens vet om sitt ursprung idag. Louise Erixons mamma, Margareta Gunsdotter, var en av de som sattes på barnhem. Så till och med Jimmie Åkessons son har ju resaandepåbrå.

Rent generellt delar jag bilden av att SD har starkt stöd bland resande. Men ska man vara ärlig så dominerar Socialdemokraterna och Moderaterna. Att SD har starkt stöd bland resande i nån by i Skåne, Blekinge och Småland säger nog mer om byn än om politiska ställningstaganden bland resande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in