2021-09-22, 17:15
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Har ingen aning om hur många sådana det finns här, men de finns säkert. Tycker bara man tappade förtroendet för MSB när de började babbla om ryska påverkansoperationer i början av pandemin, rent trams. Det är en pandemi, inte politik. Det är lite samma skrot och korn som ser en nazist bakom varje buske.

Du börjar bli allt vassare.. cred

Nej.. självklart har det inget med den ständiga svenska fienden Ryssland att göra.

Men att C19 inte är politik är medveten vilseledning från din sida sett... det är inget annat än politik på global nivå. Det lilla viruset blev medel för att nå de politiska målen. Denna "pandemi" har verkligen visat att våra folkvalda lyder under betydligt högre ej folkvalda hierarkier.
Citera
2021-09-22, 17:22
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe

Nej.. självklart har det inget med den ständiga svenska fienden Ryssland att göra.

Men att C19 inte är politik är medveten vilseledning från din sida sett... det är inget annat än politik på global nivå. Det lilla viruset blev medel för att nå de politiska målen. Denna "pandemi" har verkligen visat att våra folkvalda lyder under betydligt högre ej folkvalda hierarkier.

Det är ingen vilseledning från min sida jag anser att man ska hålla pandemi och politik åtskilda, det har man fullständigt misslyckats med då man politiserat ett virus. Gör man inte det blir det bara käbbel och oordning.
Citera
2021-09-22, 17:34
Medlem
okok1s avatar
Vitamin D och C botar covid:

Citat:
Vitamin D (Cholecalciferol) with Low Dose Vitamin C as a Safe and Effective Therapeutic Modality in an Adult with COVID-19 Pneumonia

Abstract
This is a case of an elderly female presenting with fever, cough and shortness of breath. On presentation, she had tachypnea and an oxygen requirement of 2 liters through nasal prongs. Her investigations were suggestive of COVID-19 pneumonia with bilateral ground-glass appearance on chest X-ray and a positive nasopharyngeal PCR swab. She had low vitamin D levels on presentation and was given 200,000 units of cholecalciferol, once daily for 3 days with Vitamin C, 500 mg per oral once daily for 7 days. Her symptoms got progressively better and her oxygen requirement diminished on next day. On day 3, her symptoms completely resolved, and her chest X-ray improved. In patients with COVID-19 pneumonia, who are vitamin D deficient, administration of large doses of cholecalciferol for few days can be a safe option to treat mild to moderate COVID-19 pneumonia. Key Words: Vitamin D, COVID-19, Pneumonia, Vitamin C.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34530542/

Ge kroppen vad den saknar och den magiskt börjar fungera igen. Helt otroligt!!!!
Citera
2021-09-22, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Varför skulle dom inte klara en spruta till? Ett halvår sen så var länge sedan nu.
Dom klarar inte Coviden i alla fall.

Dödstalen går brant uppåt nu. Vaccin effekten börjar klinga av. I Israel, uk, usa mfl har man insett det och ger en tredje dos till dom i riskgrupp.

Sveriges förhåller sig dock passivt. Som dom brukar.

Jag vet inte, men det går snabbt i pingis, och ibland alldeles för fort.
Bara för ett par veckor sedan var ju Tegnell ute och pratade om att det inte fanns tillräckligt med säkerhetsdata, och att nyttan var tveksam.

”Brittiska data och andra länders data talar inte för en tredje dos. Att den trots det är så högt på agendan är lite svårt att förstå. Det är mycket viktigare att vaccinera de som vi ännu inte nått. En sådan spruta gör en väldigt stor skillnad, säger Tegnell till DN”

Hur väl har den tredje dosen slagit ut i Israel t.ex?
Har vi sett några tydliga resultat att luta oss emot?
Kan det inte vara en vettig tanke att stärka dessa människors immunförsvar på naturlig väg?

https://www.dn.se/sverige/tegnell-inget-behov-av-en-tredje-spruta-just-nu/
Citera
2021-09-22, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Du kan väl kika på följande studie från Kentucky
https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/pdfs/mm7032e1-H.pdf

Ska jag spekulera så lutar det just nu kanske åt att en kombination av naturlig infektion och vaccination ger bäst skydd, men det ska bli intressant att se hur det ser ut när vi får in mer data om folk som har fått 3 doser av mRNAvaccin.

Den studien visade på en förbättring av skyddet hos konvalescenta på promillenivå. Andelen återinfektioner var långt under 1% och vaccinet minskade det med max 1 promille. Vill man förvilla med statistiken så kan man också säga att vaccin minskade risken med 2.34ggr, som de gör i studien. Men i verkligheten så var återinfektioner långt mindre än 1% i kentucky, och vaccinering ger ingen mätbar skillnad för den gruppen.

Läkemedelsbolag har tidigare blivit dömda till böter för falsk marknadsföring när man använt RRR på det viset.
Citera
2021-09-22, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Hur förklarar du då att studien som jag länkade till indikerar 2,34 gånger värre odds för ovaccinerade att återinfekteras, jämfört med fullvaccinerade?

Du tolkar helt galet. Ovaccinerade konvalescenta hade i kentucky vid den tiden mindre än 1% risk för återinfektion. Det ger inte 2.34 ggr större risk för återinfektion. Risken för återinfektion minskade med mindre än en promille i den konvalescenta gruppen om du skulle vaccinera alla. Om man ska fatta beslut om massvaccinering av en grupp så är det ARR man tittar på, inte RRR.
Citera
2021-09-22, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sammyb0y
Ingen fullvaccinerad i åldersspannet 0-64 år, utan underliggande sjukdomar, har avlidit i covid19.

Enligt SIR.

Det finns ingen fullvaccinerad. Tydligen så har det aldrig talats om att 2 doser skulle innebära att man är fullvaccinerad. Det är vad de hävdar nu iaf, då det börjar bli klart med en 3:e spruta, ”boosteshots” och grejor. Det är där vi hamnar. Dessa vaccin är väldigt smala, och tappar effekt snabbt som attan. Bara att fortsätta att kavla upp om man är orolig och inte tror att man klarar en infektion. För det är så man ska se på det. Dessa vaccin stoppar inte någon smittspridning. Det är bara påtryckning och propaganda. Och det funkar bra, för folk är upptagna med att tjafsa med varandra, blir t.om osams om saker ingen har med att göra.
Citera
2021-09-22, 18:15
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu ska vi kanske inte göra någon politik alls av detta. Kan bara konstatera att många bland alt-right har snurrat till det rejält. Nästan så man tror att det handlar om en psyop för att få dem att framstå som knäppskallar som man inte kan ta på allvar.

Men när det gäller motviljan mot mässlingvaccin och fantasier om autism handlar det många gånger om högutbildade föräldrar speciellt mammor som fått för sig saker. Så alla sidor har sina konspirationer. Det är iaf min erfarenhet.
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kan bara hålla med. Har också med viss förvåning konstaterat samma sak. Jag tycker ju att många inom denna sida av politiken vanligtvis står för en del vettiga åsikter, men i denna fråga har man precis som du säger snurrat till det rejält. I början av pandemin verkade heller inte alt-right rörelsen ha bestämt sig riktigt för vad de skulle tycka heller. Tänker då kanske framförallt kring restriktioner och nedstängningar.

Ett läger tyckte att regeringen gjorde alldeles för lite och närmast medvetet tog livet av den äldre befolkningen. De som byggt upp landet. Man fick känslan av att regeringen ville att befolkningen skulle bytas ut och Corona påskyndade bara processen. En som menade detta var väl bland annat Katerina Janouch.

Mot sig hade hon väl flera i kretsen kring AFS, bland annat Lennart Matikainen som menade att viruset mer eller mindre var fejk, samt att åtgärderna för att minska smittspridningen bara var ett uttryck från regeringen att kväsa yttrandefriheten, kontrollera människor, samt att det var jättedumt och elakt mot alla näringsidkare som krogägare som gick miste om stora intäkter.

Kommer ihåg en intervju där Katerina var väldigt frispråkigt kritisk till hanteringen, där Lennart fick sitta och bita sig i tungan för att inte öppet argumentera emot. Sedan dess tycks dock Katerina ha bytt uppfattning, till den som anses mainstream inom rörelsen. Här tror jag dock ändå att det finns en stor vattendelare inom alt-right (om vi väljer att kalla den för det). Många tycker trots allt att man ska värna den egna befolkningen, framförallt den äldre. De ännu mer radikala, talar ju ofta om "folkgemenskap" och i det ingår knappast att man ska ta livet av de äldre...

Intressant att det är fler än jag som noterat denna splittring på högerkanten inom svensk politik. Vet inte vad det kan leda till på sikt, men kan bara konstatera att många människor som tycker lika inom många andra frågor tycker totalt olika i denna fråga.

Jag tror att högersidan kan komma att göra bort sig rejält, ifall dom låter sig förknippas alltför mycket med vaccinmotståndet. När dödsfallen ökar i den ovaccinerade delen av befolkningen, så kommer vaccinmotståndarna att stå där och se dumma ut, för att dom lyckades övertala en del av befolkningen att avstå från vaccin. Den som vinner på det, är den politiskt korrekta sidan. Den politiskt korrekta sidan kan utnyttja vaccinmotståndet till att utmåla även andra oppositionella idéer som galna konspirationsteorier. Det är en fälla som oppositionella medborgare behöver undvika att kliva i.

Jag vill göra tydlig skillnad på motstånd mot vaccinerna respektive motstånd mot vaccinationstvång.

Jag är anhängare av vaccinerna, men motståndare till vaccinationstvång. Jag anser att individen själv ska ha det slutliga avgörandet huruvida den vill ta vaccin. Jag ser gärna att högersidan protesterar mot vaccintvång, under förutsättning att dom tydligt visar att dom inte är emot vaccinerna.
Citera
2021-09-22, 18:24
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Jag vet inte, men det går snabbt i pingis, och ibland alldeles för fort.
Bara för ett par veckor sedan var ju Tegnell ute och pratade om att det inte fanns tillräckligt med säkerhetsdata, och att nyttan var tveksam.

”Brittiska data och andra länders data talar inte för en tredje dos. Att den trots det är så högt på agendan är lite svårt att förstå. Det är mycket viktigare att vaccinera de som vi ännu inte nått. En sådan spruta gör en väldigt stor skillnad, säger Tegnell till DN”

Hur väl har den tredje dosen slagit ut i Israel t.ex?
Har vi sett några tydliga resultat att luta oss emot?
Kan det inte vara en vettig tanke att stärka dessa människors immunförsvar på naturlig väg?

https://www.dn.se/sverige/tegnell-inget-behov-av-en-tredje-spruta-just-nu/

Frågan är väl om patienter dör i samma utsträckning av förkylning som covid nu när dom är vaccinerade. Det hade varit intressant att göra en jämförelse på äldrevården. Inte säkert man ska dra alltför långtgående slutsatser.
Citera
2021-09-22, 18:46
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag tror att högersidan kan komma att göra bort sig rejält, ifall dom låter sig förknippas alltför mycket med vaccinmotståndet. När dödsfallen ökar i den ovaccinerade delen av befolkningen, så kommer vaccinmotståndarna att stå där och se dumma ut, för att dom lyckades övertala en del av befolkningen att avstå från vaccin. Den som vinner på det, är den politiskt korrekta sidan. Den politiskt korrekta sidan kan utnyttja vaccinmotståndet till att utmåla även andra oppositionella idéer som galna konspirationsteorier. Det är en fälla som oppositionella medborgare behöver undvika att kliva i.

Jag vill göra tydlig skillnad på motstånd mot vaccinerna respektive motstånd mot vaccinationstvång.

Jag är anhängare av vaccinerna, men motståndare till vaccinationstvång. Jag anser att individen själv ska ha det slutliga avgörandet huruvida den vill ta vaccin. Jag ser gärna att högersidan protesterar mot vaccintvång, under förutsättning att dom tydligt visar att dom inte är emot vaccinerna.

Rapports nyhetsinslag för en liten stund sedan handlade om att antalet smittade nu är betydligt (upp till 5 gånger) högre än förra året.

Och det är nästan bara ovaccinerade. Och medianåldern är 20 år lägre än förra hösten. Men drabbades anhöriga känner ånger, skam och skuld. En intervjuad såg ut som socialgrupp 4, typ.

Darwin sa det och så var det. Survival of the fitest, vad det ankommer på logisk kompetens.
Citera
2021-09-22, 18:50
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe

Denna "pandemi" har verkligen visat att våra folkvalda lyder under betydligt högre ej folkvalda hierarkier.

I fallet med C19 så är viljan hos våra folkvalda att lyda sina "uppdragsgivare" oerhört varierande. Vissa har gått hela vägen och passat på att smyga in övervakningslagar tillsammans med batongpolitik (Australien) och vissa har lett folkhälsoarbetet enligt egna övertygelser (Sverige bl.a.) Sedan har vi den stora moderata massan av nationer där batongerna och tvångsmedel inte används en enda sekund under hela den nationella pandemin.

Bilden är inte entydig, den är mångfaldig. Inte ens i Australiens extrema åtgärder kan man påstå att det finns högre auktoriteter (Än regeringen) är inblandade ?
Senast redigerad av Opaque 2021-09-22 kl. 18:54.
Citera
2021-09-22, 19:08
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
I fallet med C19 så är viljan hos våra folkvalda att lyda sina "uppdragsgivare" oerhört varierande. Vissa har gått hela vägen och passat på att smyga in övervakningslagar tillsammans med batongpolitik (Australien) och vissa har lett folkhälsoarbetet enligt egna övertygelser (Sverige bl.a.) Sedan har vi den stora moderata massan av nationer där batongerna och tvångsmedel inte används en enda sekund under hela den nationella pandemin.

Bilden är inte entydig, den är mångfaldig. Inte ens i Australiens extrema åtgärder kan man påstå att det finns högre auktoriteter (Än regeringen) är inblandade ?
Fast det är roande att inbilla sig att det är en högre makt som styr.

Fakta visar ju att så inte är fallet eftersom det är så olika hur olika länder och makthavare agerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in