Citat:
Ursprungligen postat av
HenrikN96
Alltså om jag stannar kvar så kommer jag läsa två programmeringskurser. Hur attraktiv gör det verkligen mig på en arbetsmarknad? Om jag skulle klara dessa så är jag inte direkt expert på programmering. Överskattar du inte programmeringens roll i systemvetenskap? Visst, man kan välja till programmering som inrikting men när/om jag kommer till det valet så kommer det blir mer mot en verksamhetsinriktning. Och när jag väl söker jobb då så kommer jag väl snarare konkurrera mot ekonomer etc, dvs inte renodlade programmeringsjobb.
De systemvetare jag känner som haft lätt att få jobb är de som kunnat programmera, de har haft ett stort intresse såväl under studierna som på fritiden och har därmed kunnat få en attraktiv profil. Att inrikta sig mot verksamhetsutveckling etc. låter lite svävande, i grunden får du nog betänka vilken kompetens du kan förvärva som arbetsgivare vill betala pengar för. Även om inte alla systemvetare jobbar specifikt med programmering sitter många ändå med tydligt IT-fokus, t.ex. databaser, integration, GDPR, systembeställningar, etc. så det förutsätter ju en teknisk kunskap.
Du är knappast expert på programmering efter en avslutat utbildning inom IT, med så är det nog med allt, tror få betraktar sig själva som experter när de är nyexade. Man lär sig mer i arbetslivet.
Nej, systemvetare konkurrerar inte med ekonomer om jobb. Ser inte hur en systemvetare skulle söka sig till jobb som revisor, aktieanalytiker, etc. så här har du nog missförstått lite.
Citat:
Ursprungligen postat av
HenrikN96
Som jag förstått det så kan man bli mycket inom systemvetenskap; som jag nämnde många olika roller inom Big-4, it-artiktet, Manager, management etc. Konsult finns det ju många olika roller ocksp inom, inte bara programmering.
Detta är inte direkt ingångsjobb utan förutsätter rätt många år i branschen, gärna inom just utveckling. Ett naturligt steg om man jobbat med utveckling är management/projektledning.
Citat:
Ursprungligen postat av
HenrikN96
Stannar jag kvar så kan jag dock inte gå den vägen. Jag är verkligen inte tekniskt lagd. Och då kan man ju självklart fråga sig om jag komma få en stor fördel av programmet sedan när man söker jobb. Men jag tror faktiskt att jag kommer få jobb oavsett vilken av dessa examen jag strävar mot. Läser jag ekonomi så kan jag ju använda revision som en språngbräda in mot andra roller exempelvis.
Det låter nog på totalen som att ekonomi skulle passa dig bättre, det låter som att du vill jobba med ekonomisk styrning och då är revision absolut en bra början.