Citat:
Ursprungligen postat av
fiatigerlilja
Det är Ebba Busch som har ”erbjudit” sig att köpa och som har beställt köpekontraktet från sin mäklarkompis Theo på Sjönära där summan 3,9 miljoner finns belagd. Enligt Esbjörns uttalanden hade han aldrig sett kontraktet förut när Busch kom hem till honom i hans hus och högläste för honom innan hon pressade honom till att skriva på (utan att ge honom tid att läsa själv i lugn och ro och på så vis låta honom ta stöd och hjälp av närstående med att förstå innebörden och verkan av avtalet.)
Ditt påstående att Esbjörn ”begärde” den summan från Ebba Busch är ett absurt antagande om man betänker att han isåfall skulle vara den som begärde att Buschs framtida renoveringskostnader skulle dras av från den värdering nära taxeringsvärdet som hon beställt. Om det resonemanget ska gå ihop kan man nog inte undvika att ta ”oförstånd” i beaktande (vilket i 31 § avtalslagen avser att beteckna bristande omdömesförmåga). För som påpekats av Clyo tidigare i tråden så ligget kvoten T/K (där T = beräknat taxeringsvärde och K = omräknad köpeskilling) för andra hus som sålts i området på runt 0,50—vilket lär betyda att köpare här betalar köpeskillingar motsvarande det dubbla taxeringsvärdet. Att en fullt kognitivt välfungerande individ skulle få för sig att på eget bevåg pressa ner köpeskillingen på sin fastighet till strax över taxeringsvärdet genom att räkna ut och dra ifrån en köpares renoveringskostnad är helt uteslutet i min mening.
Om vi bortser från själva kontraktet en stund och fokuserar på vad Esbjörn kan ha uppfattat under de två månaderna som föregick kontraktsskrivandet. Har Esbjörn under dessa möten med Ebba aldrig uppfattat/förstått att hon ville köpa hans fastighet och att det var det alla möten handlade om? Jag finner det mycket tveksamt, även för en äldre herre med glasögon, nedsatt hörsel och närminnesproblematik.
Är Esbjörns hjärna i sådan oreda att han inte förstår vad en försäljning är i sak? Att man byter pengar mot en vara/tjänst.
Enligt Ebba (och det är det enda uttalande som jag känner till och vad jag vet så har ingen av de inblandade sagt emot det) så bjöd hon 3,8 och Esbjörn kontrade med 3,9 miljoner.
Om nu Esbjörn krävde 3,9 miljoner, vad krävde han dessa pengar för, i sitt huvud? Vad sålde han för att få så mycket pengar av Ebba? Någon av sina bostadsrätter? Sommarhuset? En skrotbil på tomten? Esbjörn är inte tappad när det gäller pengar (även om han gillar att spendera dom), så nog har han koll på att 3,9 miljoner är mycket pengar och det får man inte för vad som helst.
All information som finns i kontraktet, som prislapp, vad det är som säljs, tillträdesdatum och vem som är köpare och säljare, det är något de borde ha diskuterat fram över tid. Det är inget som kan ha kommit som en överraskning för Esbjörn när han väl läste kontraktet (eller fick det uppläst). Den informationen borde han haft tid att smälta och reflektera över.
Jag har köpt ett antal bostäder i mitt liv och jag har aldrig fått sett själva kontraktet innan jag suttit där och ska skriva på. Jag vet inte hur vanligt det är att man får kontraktet innan, men väl där på kontraktsskrivningarna så har det alltid handlat om att verifiera att det man kommit överens om, står i kontraktet och att det inte står något annat i kontraktet.
Stod det något annat i kontraktet, än det Ebba och Esbjörn hade kommit överens om sedan tidigare?