2021-09-22, 11:11
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Jasså hade han fyra boenden då var det väl inte mer än rätt att Ebba exproprierar ett?
Spela inte dum. Du vet mycket väl att en normal människa skulle inte skulle behandla en gammal människa så sadistisk grymt som Ebba gör.
Til styrkade av vem Ebba är att hon överhuvudtaget kan tänka sig njuta av ett boende hon kommit över genom att knäcka den 82-åriga ägaren.

Esbjörn har sagt att han har skrivit på köpekontraktet samt att detta har skett utan påtryckningar.

Ebba pröjsar 3,9 mille och Esbjörn har ytterligare 3 st boende. Lite sjukt att du fäller krokodiltårar över en fastighetsmagnat som Esbjörn, spara dina tårar till de hemlösa.
2021-09-22, 11:16
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Du har aldrig funderat på att Esbjörns närstående och hans juridiska ombud agerade på den myndiga och rättsförmögna Esbörns vilja och utifrån hans intressen?

Jag är fullt medveten om att Ebbas planterade narrativ för att legitimera sitt oanständiga och amoraliska beteende, är att alla agerat mot hans vilja och intressen. Ett narrativ som har slukats med hull och hår utan att ens tugga på det av somliga.

Problemet med detta narrativ är att den enda som skulle kunna bekräfta det dementerar det å det yttersta. Esbjörn tycker precis tvärt om, att dessa människor hjälper honom utifrån hans intressen och hans vilja.

Vadan denna totala respektlöshet inför vad Esbjörn själv uttrycker att han vill, tycker, känner och beskriver att han har varit med om? Hur var det nu, är han myndig och rättsförmögen eller är han inte det? Man kan liksom inte hävda båda.

Vi är många som har noga övervägt om Esbjörns närstående och hans juridiska ombud agerade på den myndiga och rättsförmögna Esbörns vilja och utifrån hans intressen och kommit fram till att så inte är fallet.

Slutsatsen är att det är ett girigt gäng som utnyttjar och mjölkar Esbjörn på hans tillgångar för sina egna syften.
2021-09-22, 11:23
Medlem
Q6s avatar
Citat:
När man läser polisförhöret med Esbjörn låter det inte som att han är överens med dig om att avverkningen på tomten skett på det sättet som de kom överens om.

Vad är det som gör att somliga har så lite respekt för vad den myndiga och rättsförmöga Esbjörn säger, tycker, vill och beskriver vad han är och har varit med om? Är det intresse han har och den vilja ha uttrycker helt ointressant?

Om det inte är så, varför lyssnar man då inte på vad han själv säger?

Lagar gäller även den rättsförmögna och myndiga Esbjörn.

Att du och andra idioter hävdar motsatsen bara för att det är en politiker som ni ogillar som han har gjort affärer med visar bara ert förakt mot lagar och ger Er en möjlighet att sprida Er hatpropaganda.

Fy skäms på dig.
2021-09-22, 11:23
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiatigerlilja
Det är Ebba Busch som har ”erbjudit” sig att köpa och som har beställt köpekontraktet från sin mäklarkompis Theo på Sjönära där summan 3,9 miljoner finns belagd. Enligt Esbjörns uttalanden hade han aldrig sett kontraktet förut när Busch kom hem till honom i hans hus och högläste för honom innan hon pressade honom till att skriva på (utan att ge honom tid att läsa själv i lugn och ro och på så vis låta honom ta stöd och hjälp av närstående med att förstå innebörden och verkan av avtalet.)

Ditt påstående att Esbjörn ”begärde” den summan från Ebba Busch är ett absurt antagande om man betänker att han isåfall skulle vara den som begärde att Buschs framtida renoveringskostnader skulle dras av från den värdering nära taxeringsvärdet som hon beställt. Om det resonemanget ska gå ihop kan man nog inte undvika att ta ”oförstånd” i beaktande (vilket i 31 § avtalslagen avser att beteckna bristande omdömesförmåga). För som påpekats av Clyo tidigare i tråden så ligget kvoten T/K (där T = beräknat taxeringsvärde och K = omräknad köpeskilling) för andra hus som sålts i området på runt 0,50—vilket lär betyda att köpare här betalar köpeskillingar motsvarande det dubbla taxeringsvärdet. Att en fullt kognitivt välfungerande individ skulle få för sig att på eget bevåg pressa ner köpeskillingen på sin fastighet till strax över taxeringsvärdet genom att räkna ut och dra ifrån en köpares renoveringskostnad är helt uteslutet i min mening.

Vart finns info om att han säger detta?
2021-09-22, 11:30
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Du har aldrig funderat på att Esbjörns närstående och hans juridiska ombud agerade på den myndiga och rättsförmögna Esbörns vilja och utifrån hans intressen?

Jag är fullt medveten om att Ebbas planterade narrativ för att legitimera sitt oanständiga och amoraliska beteende, är att alla agerat mot hans vilja och intressen. Ett narrativ som har slukats med hull och hår utan att ens tugga på det av somliga.

Problemet med detta narrativ är att den enda som skulle kunna bekräfta det dementerar det å det yttersta. Esbjörn tycker precis tvärt om, att dessa människor hjälper honom utifrån hans intressen och hans vilja.

Vadan denna totala respektlöshet inför vad Esbjörn själv uttrycker att han vill, tycker, känner och beskriver att han har varit med om? Hur var det nu, är han myndig och rättsförmögen eller är han inte det? Man kan liksom inte hävda båda.

Jag har funderat på hans vilja... att Esb har enligt det som framkommit själv gått till EB med vetskapen om att hon vill köpa huset.
Att han själv utan påtryckningar har skrivit på pappret (finns i muf).
att han själv erbjöd henne att köpa huset för 3,9 miljoner.
Den viljan har många bortsett i från.

Hans efterkonstruktion med att han inte minns att han skrev på faller som en fura + alla andra ursäktetr som har kommit likt ett pärlband.
Men att han ångrade sig och omöjliggjorde likvidavräkning samt försvann står inte EB för utan att inte vilja bryta avtalet som många påstår han vill, men inte själv medverka till det faller utanför all rimlig tvivel i en normal förhandling.
Han vill bryta men inte stå för det.
2021-09-22, 11:32
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiatigerlilja
Det är Ebba Busch som har ”erbjudit” sig att köpa och som har beställt köpekontraktet från sin mäklarkompis Theo på Sjönära där summan 3,9 miljoner finns belagd. Enligt Esbjörns uttalanden hade han aldrig sett kontraktet förut när Busch kom hem till honom i hans hus och högläste för honom innan hon pressade honom till att skriva på (utan att ge honom tid att läsa själv i lugn och ro och på så vis låta honom ta stöd och hjälp av närstående med att förstå innebörden och verkan av avtalet.)

Ditt påstående att Esbjörn ”begärde” den summan från Ebba Busch är ett absurt antagande om man betänker att han isåfall skulle vara den som begärde att Buschs framtida renoveringskostnader skulle dras av från den värdering nära taxeringsvärdet som hon beställt. Om det resonemanget ska gå ihop kan man nog inte undvika att ta ”oförstånd” i beaktande (vilket i 31 § avtalslagen avser att beteckna bristande omdömesförmåga). För som påpekats av Clyo tidigare i tråden så ligget kvoten T/K (där T = beräknat taxeringsvärde och K = omräknad köpeskilling) för andra hus som sålts i området på runt 0,50—vilket lär betyda att köpare här betalar köpeskillingar motsvarande det dubbla taxeringsvärdet. Att en fullt kognitivt välfungerande individ skulle få för sig att på eget bevåg pressa ner köpeskillingen på sin fastighet till strax över taxeringsvärdet genom att räkna ut och dra ifrån en köpares renoveringskostnad är helt uteslutet i min mening.

Om vi bortser från själva kontraktet en stund och fokuserar på vad Esbjörn kan ha uppfattat under de två månaderna som föregick kontraktsskrivandet. Har Esbjörn under dessa möten med Ebba aldrig uppfattat/förstått att hon ville köpa hans fastighet och att det var det alla möten handlade om? Jag finner det mycket tveksamt, även för en äldre herre med glasögon, nedsatt hörsel och närminnesproblematik.

Är Esbjörns hjärna i sådan oreda att han inte förstår vad en försäljning är i sak? Att man byter pengar mot en vara/tjänst.

Enligt Ebba (och det är det enda uttalande som jag känner till och vad jag vet så har ingen av de inblandade sagt emot det) så bjöd hon 3,8 och Esbjörn kontrade med 3,9 miljoner.

Om nu Esbjörn krävde 3,9 miljoner, vad krävde han dessa pengar för, i sitt huvud? Vad sålde han för att få så mycket pengar av Ebba? Någon av sina bostadsrätter? Sommarhuset? En skrotbil på tomten? Esbjörn är inte tappad när det gäller pengar (även om han gillar att spendera dom), så nog har han koll på att 3,9 miljoner är mycket pengar och det får man inte för vad som helst.

All information som finns i kontraktet, som prislapp, vad det är som säljs, tillträdesdatum och vem som är köpare och säljare, det är något de borde ha diskuterat fram över tid. Det är inget som kan ha kommit som en överraskning för Esbjörn när han väl läste kontraktet (eller fick det uppläst). Den informationen borde han haft tid att smälta och reflektera över.

Jag har köpt ett antal bostäder i mitt liv och jag har aldrig fått sett själva kontraktet innan jag suttit där och ska skriva på. Jag vet inte hur vanligt det är att man får kontraktet innan, men väl där på kontraktsskrivningarna så har det alltid handlat om att verifiera att det man kommit överens om, står i kontraktet och att det inte står något annat i kontraktet.

Stod det något annat i kontraktet, än det Ebba och Esbjörn hade kommit överens om sedan tidigare?
2021-09-22, 11:35
Medlem
[/i]
Citat:
När man läser polisförhöret med Esbjörn låter det inte som att han är överens med dig om att avverkningen på tomten skett på det sättet som de kom överens om.

Vad är det som gör att somliga har så lite respekt för vad den myndiga och rättsförmöga Esbjörn säger, tycker, vill och beskriver vad han är och har varit med om? Är det intresse han har och den vilja ha uttrycker helt ointressant?

Om det inte är så, varför lyssnar man då inte på vad han själv säger?
Polisen lyssnade och lade ner anmälan. Han var personligen på plats när röjningen skedde och protesterade inte mot den förrän efteråt. Hela affären är full med uppgifter om hur Esbjörn ångrar sig i efterhand och efterhandskonstruktioner för att dölja detta.
2021-09-22, 11:36
Medlem
fiatigerliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Vart finns info om att han säger detta?

I intervjuer och i Uppsala Tingsrätts Sammanställning:
”Vid undertecknandet den 20 augusti 2020 lästes innehållet i köpekontraktet upp för Esbjörn Bolin. Han förstod dock inte innebörden av det och hade inte heller fått ta del av det innan det presenterades för honom i samband med undertecknandet den 20 augusti 2020. Esbjörn Bolin har inte förstått situationen. Han har därför inte avgett någon viljeförklaring om att sälja fastigheterna till Ebba Busch. Det har heller aldrig varit hans avsikt att göra sig av med fastigheterna.”
2021-09-22, 11:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa65
Eftersom du aldrig ger källor eller ens ett rimligt resonemang så måste vi andra gissa oss till var du menar. Denna fastighetstvist måste lösas via lag och inte en pöbels tyckande, detta kommer du inte ifrån. Och lagen är klar: köparen har bättre rätt till fastigheten. Skall annars alla fastighetsaffärer godkännas av Krmkr?

Jag känner inte Esbjörn och påstår heller inte att jag gör det. Det är dock av betydelse att han är i beroendeställning till sina "skyddsänglar " och det gör hans position känslig. (Jag vet att du inte bryr dig om sådana detaljer som beroendeställning du stödjer ju våldsverkaren Johann trots hans dom.)

Intellektuell hederlighet är något som pöbeln i denna tråd saknar. Det går ju inte att diskutera denna fastighetsaffär utan politisk propaganda och sexism kommer upp. Diskutera tvisten och de som driver den "skyddsänglarna" det är intressant men annan goja får andra käfta med dig.

Nu duckar du för det du själv tog upp om Esbjörns "skyddsänglar" och vad du tror att de har gjort. När jag då ifrågasätter detta narrativ börjar du istället återigen älta om hur jag är och hur jag menar och backar tillbaks till lagboken, en bok som jag tidigare varit tydlig med att jag tycker att man ska följa.

Det är knappast att erbjuda en intellektuellt hederlig debatt.
2021-09-22, 11:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Vi är många som har noga övervägt om Esbjörns närstående och hans juridiska ombud agerade på den myndiga och rättsförmögna Esbörns vilja och utifrån hans intressen och kommit fram till att så inte är fallet.

Slutsatsen är att det är ett girigt gäng som utnyttjar och mjölkar Esbjörn på hans tillgångar för sina egna syften.
Jo, det har inte undgått någon att det finns ett gäng som är överens om det tillsammans med Ebba.
Min poäng är att det förutsätter att Esbjörn bekräftar att de inte agerar i enlighet med hans önskan, något som han inte bekräftat utan dementerat. Så återigen, varför lyssnar ni inte på den myndiga oh rättsförmögna Esbjörn, utan istället på de rykten ni kokat ihop tillsammans på Flashback.
Senast redigerad av Krmkr 2021-09-22 kl. 12:15.
2021-09-22, 11:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Lagar gäller även den rättsförmögna och myndiga Esbjörn.

Att du och andra idioter hävdar motsatsen bara för att det är en politiker som ni ogillar som han har gjort affärer med visar bara ert förakt mot lagar och ger Er en möjlighet att sprida Er hatpropaganda.

Fy skäms på dig.
Det stämmer inte, inte beträffande mig i alla fall. Däremot har jag hävdat o ch diskuterat är att affären innehåller saker som ligger utanför lagboken och det har handen på hjärtat även du gjort, eller hur?
Senast redigerad av Krmkr 2021-09-22 kl. 11:54.
2021-09-22, 11:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
[/i]
Polisen lyssnade och lade ner anmälan. Han var personligen på plats när röjningen skedde och protesterade inte mot den förrän efteråt. Hela affären är full med uppgifter om hur Esbjörn ångrar sig i efterhand och efterhandskonstruktioner för att dölja detta.
Det är riktigt att polisen inte ansåg att det fanns tillräckliga bevis för att driva ärendet vidare. Men att som du göra gällande att Esbjörn var nöjd med hur avverkningen sköttes och i vilken omfattning den gjordes, är lätt att motbevisa när man läser förhöret.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in