2021-09-21, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Är det där en offerkofta han tog på sig?
https://www.expressen.se/kultur/inte-lage-prata-om-er-uppvaxt-bali-och-bergfeldt/

Jag kan inte annat än instämma i artikeln, Hanif Bali drar upp sin barndom enbart för att försöka framställa sig själv som ett offer.

Det finns ju ingen som helst koppling mellan barndomen och de anklagelser som nu riktas mot Hanif Bali, hans barndom är dels irrelevant i frågan och dessutom är dålig barndom aldrig någon ursäkt att begå brott eller uppträda olämpligt senare i livet.

https://www.expressen.se/kultur/inte-lage-prata-om-er-uppvaxt-bali-och-bergfeldt/

Citat:
Både Carina Bergfeldt och Hanif Bali har varit i blåsväder och samtidigt hänvisat till sina tuffa uppväxter.

Anna Gullberg skriver om cynismen i att använda dessa erfarenheter som en emotionell sköld.

Riksdagsmannen Hanif Bali, 34, (M) anklagad för att ha groomat en tonårstjej som vänt sig till honom för hjälp, förklarade med sorgsen röst till Expressen TV (15/9 2021) att han hade ”en ganska annorlunda uppväxt, alltifrån att jag flyttat från familjer och blivit sönderslagen av mina fosterföräldrar.”

Bergfeldt och Bali bär på starka berättelser om svek mot värnlösa barn. Men det är ändå en rejäl kognitiv utmaning att hitta den röda tråden mellan deras svåra barndomsupplevelser och deras samtida problem.

Hanif Bali med sina 165 000 följare på Twitter, i runda slängar 40 000 fler än det egna partiet, spelar med starka krafter när han berättar att ”två små 5-åringar gömmer sig bakom neddragna gardiner”.

Känsloargument som de själva skulle avfärda i den egna yrkesutövningen. Men utan att tveka ställer de kritikerna öga mot öga mot deras egna arméer av skrivbordskrigare, Sons of Bali och Sisters of Bergfeldt, på olika fronter i kulturkriget.
Senast redigerad av 12-12 2021-09-21 kl. 02:35.
Citera
2021-09-21, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Tar du vad 12-12 skriver som fakta?

Jag återger bara vad Hanif Bali själv har uppgett för uppgifter till medierna, vilket framgått om man läst artiklarna.

Jag har lite svårt att tro att Hanif Bali ingår i en komplott och konspiration emot sig själv, det förefaller inte sannolikt.
Citera
2021-09-21, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12-12
Ja kan inte annat än instämma i artikeln, Hanif Bali drar upp sin barndom enbart för att försöka framställa sig själv som ett offer.

Det finns ju ingen som helst koppling mellan barndomen och de anklagelser som nu riktas mot Hanif Bali, hans barndom är dels irrelevant i frågan och dessutom är dålig barndom aldrig någon ursäkt att begå brott eller uppträda olämpligt senare i livet.

Kollar på Expressen TVs intervju. Hur fan kan man ställa frågan om vad han har för bevis att det inte har skett? Som jag ser det. Jag blir anklagad för att ha sparkat på grannens barn. Sen ska jag bevisa att jag inte har gjort det. Hur ska det gå till?

Han drog upp barndomen, hot osv för att förklara hemska saker han varit med om men att det här är värre än något annat.
Citera
2021-09-21, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Kollar på Expressen TVs intervju. Hur fan kan man ställa frågan om vad han har för bevis att det inte har skett? Som jag ser det. Jag blir anklagad för att ha sparkat på grannens barn. Sen ska jag bevisa att jag inte har gjort det. Hur ska det gå till?

Han drog upp barndomen, hot osv för att förklara hemska saker han varit med om men att det här är värre än något annat.

Det beror på att Hanif Bali själv valde att gå ut och tvärsäkert säga att han hade full bevisning för sin oskuld i fallet.

Då blev nog journalisterna givetvis lite nyfikna på vad den bevisningen består av och
varför Hanif Bali i sådana fall inte lagt fram den bevisningen.

Och dessutom valde Hanif Bali själv att fara med osanning i början när anklagelserna först kom ut, då påstod han att han inte hade en aning om några anklagelser och att han aldrig blivit föremål för någon internutredning inom Moderaterna.

Bara några dagar senare visade det sig att han hade farit med osanning och att hans uppgifter inte stämde, då Moderaterna själva bekräftade att han visst blivit föremål för internutredning och fullt informerad om de anklagelser som riktats mot honom.
Citera
2021-09-21, 02:47
Medlem
Hamiritens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anktalare
Han är ett skämt i IT branschen, han kan ingenting om programmering. Han var IT-konsult som jobbade med förvaltning.
Du har troligen rätt i det. Jag har hört olika källor berätta om att Hanif inte kan programmera, i alla fall inte riktig programmering. It-världen har alltid varit knökfull av charlataner och luftfyllda wannabes - Bali är sedan länge en av dessa.
Citat:
Ja kan inte annat än instämma i artikeln, Hanif Bali drar upp sin barndom enbart för att försöka framställa sig själv som ett offer.

Viktigt att känna till angående Balis följare på Twitter, 165.000, är att de lär bestå av 30-40% fakefollowers. Enligt uppgift har hans fakefollower-procent under egentligen alla år Bali varit politiskt "känd" legat på minst 30%.
Citera
2021-09-21, 03:04
Medlem
Hur jävla svårt kan det vara, för våra offentliga babar,att ej bete sig som babbar.
Said the toad to the Scorpion.
Citera
2021-09-21, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamiriten
Du har troligen rätt i det. Jag har hört olika källor berätta om att Hanif inte kan programmera, i alla fall inte riktig programmering. It-världen har alltid varit knökfull av charlataner och luftfyllda wannabes - Bali är sedan länge en av dessa.
Viktigt att känna till angående Balis följare på Twitter, 165.000, är att de lär bestå av 30-40% fakefollowers. Enligt uppgift har hans fakefollower-procent under egentligen alla år Bali varit politiskt "känd" legat på minst 30%.

Ja det är helt korrekt att en stor andel av följare till både Hanif Bali och många andra profiler på Twitter, egentligen bara är automatiska bots.

Och man får också komma ihåg att enbart en mycket liten andel av befolkningen ens använder och följer Twitter.

Hanif Bali är en betydligt mer okänd figur utanför Twitter och de gånger han synts till i andra sammanhang så lägger folk mest märke till
att han är en arg kortväxt skäggig gubbe, det är främst det man lägger på minnet.

Nu kommer namnet Hanif Bali dock för lång tid framöver att vara förknippat med det här klavertrampet och skandalen.
Citera
2021-09-21, 03:22
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Det beror på att Hanif Bali själv valde att gå ut och tvärsäkert säga att han hade full bevisning för sin oskuld i fallet.

Då blev nog journalisterna givetvis lite nyfikna på vad den bevisningen består av och
varför Hanif Bali i sådana fall inte lagt fram den bevisningen.

Och dessutom valde Hanif Bali själv att fara med osanning i början när anklagelserna först kom ut, då påstod han att han inte hade en aning om några anklagelser och att han aldrig blivit föremål för någon internutredning inom Moderaterna.

Bara några dagar senare visade det sig att han hade farit med osanning och att hans uppgifter inte stämde, då Moderaterna själva bekräftade att han visst blivit föremål för internutredning och fullt informerad om de anklagelser som riktats mot honom.
Bevisning som HB har är väl högst sannolikt chat som visar att det är 17-åringen som varit den tagit initiativ. Vem ger ut bevisning i form av chat till slaskpressen?
Citera
2021-09-21, 03:26
Medlem
Citat:
Bevisning som HB har är väl högst sannolikt chat som visar att det är 17-åringen som varit den tagit initiativ. Vem ger ut bevisning i form av chat till slaskpressen?

Ja fast då var det ju lite onödigt av Hanif Bali att gå ut i medierna och börja prata om att han hade bevis för sin oskuld och därtill börja yra om påstådda komplotter och konspirationer.

Det är ju dumt av Hanif Bali att dra upp saker, som han sedan inte vill lägga fram eller kommentera, då kunde han ju lika gärna hållit tyst
om de sakerna kan jag tycka.

Hela fallet har hanterats lite märkligt av honom, jag tror han har gjort mer än han vill erkänna, dock ej nödvändigtvis något direkt brottsligt.
Citera
2021-09-21, 08:13
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Vem fan ställer ens upp för en intervju med slaskpressen?
Citera
2021-09-21, 08:14
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamiriten
Tror de brukar ha titeln webbutvecklare.
Citera
2021-09-21, 08:17
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Jag kan inte annat än instämma i artikeln, Hanif Bali drar upp sin barndom enbart för att försöka framställa sig själv som ett offer.

Snart kommer en snyft artikel i pressen där Hanif beskrivs som en lovande fotbollstalang som det gick snett för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in