2021-09-20, 06:00
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Håland och Lewandowski har båda gjort sju mål efter fem omgångar, häftigt att två av de allra vassaste målskyttarna i världen spelar i Bundesliga. Om båda håller sig friska tror jag att det blir en kamp inpå målsnöret om vem som blir skyttekung.
Hålands 4-2 mål var en pärla.
Dortmund är grymt bra när det kommer till anfall men har stora problem med sitt försvarsspel
Citera
2021-09-20, 07:14
Medlem
cyberkalles avatar
Såg Van Bommels Wolfsburg igår och dom spelar riktigt trevlig och anfallsglad fotboll och borde ha vunnit mot Frankfurt, Weghorst brände två riktigt bra chanser.
Citera
2021-09-20, 19:48
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Såg Van Bommels Wolfsburg igår och dom spelar riktigt trevlig och anfallsglad fotboll och borde ha vunnit mot Frankfurt, Weghorst brände två riktigt bra chanser.
Dom har ett intressant igen lag som jag tror kan utvecklas ännu mer i år.
Citera
2021-09-21, 07:01
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Dom har ett intressant igen lag som jag tror kan utvecklas ännu mer i år.
Jag tror att dom kommer att vara vår största konkurrent denna säsong.
BvB har lite för svajigt försvar men får dom till det så kan dom till och med utmana om CL
Citera
2021-09-21, 08:58
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
BvB har lite för svajigt försvar men får dom till det så kan dom till och med utmana om CL
BvB har ett starkt lag. Dom bör ordning på det vad det lider med Rose kan man tycka. En CL-plats tar dom enkelt.

Leipzig har fått en dålig start med dom kommer nog vara med sen i topp4.

Wolfsburg ser som sagt bra ut även denna säsong.

Kan mycket väl bli samma topp-kvartett igen.
Citera
2021-09-21, 14:52
Medlem
Tror verkligen inte Leipzig kommer klara top 4 ,de har verkligen inte fått ordning på laget sen de tappa zabitzer, upemacano,samt Nagelsmann.
Som sades från början,hjärna,hjärta,själ försvann i ett svep,det kommer ta tid ersätta..
Sen förstår jag inte varför både Poulsen och Foppa sitter på bänk så ofta...
Citera
2021-09-21, 16:00
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drhasch81
Tror verkligen inte Leipzig kommer klara top 4 ,de har verkligen inte fått ordning på laget sen de tappa zabitzer, upemacano,samt Nagelsmann.
Som sades från början,hjärna,hjärta,själ försvann i ett svep,det kommer ta tid ersätta..
Sen förstår jag inte varför både Poulsen och Foppa sitter på bänk så ofta...
Kul inlägg
Hjärta hjärna och framförallt själ i samma mening som RB Leipzig.
Citera
2021-09-22, 01:14
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
BvB har ett starkt lag. Dom bör ordning på det vad det lider med Rose kan man tycka. En CL-plats tar dom enkelt.
.

Vårat största problem är trupp-balansen. Terzic hade Piszu som var en defensivt kompetent ytterback. Nu har vi bara 2 offensiva ytterbackar och en trött & långsammare Witsel som DM. Dahoud är bäst som 8a i double-pivot.

Så försvaret är extremt blottat rent trupp-mässigt. Speciellt när man blir kontrade på eller tappar boll centralt. Då är det i stortsett Hummels, Akanji och Kobel själva. Och de är alla 3 grymma men det räcker inte ide situationerna. Och p.g.a att vi saknar wingers, så är vi beroende på att Meunier och Rapha båda gör högt i banan.

Bra trupp, väldigt bra tränarstab, underbar stämning sedan Terzic tog över, men en trupp som kommer lida mot lag som är snabba, effektiva och har bra kreativa yttrar. Ajax skrämmer mig p.g.a det. Vi är ett bättre lag, men stilmässigt bör de kunna slå till på våra svagheter.
Citera
2021-09-22, 17:38
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekmand
Tydligen var Freiburg nära att värva tillbaka honom, men ville inte betala de 10-12 miljoner som krävdes.

Waldschmidt var Benficas stjärnvärvning, han fick nummer 10 och de ville bygga laget runt honom. Det gör hans övergång lite mer förståelig. Men eftersom det gick som det gick och han vill behålla sin relevans ur tyskt perspektiv är han tillbaka i Bundesliga.

Hur känner du inför helgens match mot Augsburg den sista på Schwarzwald-Stadion?
Citera
2021-09-24, 00:00
Medlem
Lekmands avatar
Citat:
Hur känner du inför helgens match mot Augsburg den sista på Schwarzwald-Stadion?
Jag har inte varit i stadion mer än en tio gånger, och det var ett tag sedan nu. Så det sentimentala värdet är för mig inte enormt. Dessutom har jag alltid känt till att en ny arena skulle komma, eftersom Dreisamstadion inte håller måttet. För kort plan för Bundesliga, och det är en meters höjdskillnad mellan målen.

Men arenan har funnits i över 65 år och är mitt i ett villaområde med Dreisam flytandes direkt bredvid och idylliska berg runtom. Det är ju något speciellt med att gå igenom ett lugnt villaområde där alla tar spårvagnen eftersom det ingår i biljetten och närmsta parkeringsplats ändå är en kilometer bort.

Den nya arenan är byggd på mäss-området där IKEA och andra gigantiska varuhus finns. Så istället för charmigt villaområde har vi parkeringsområden, istället för berg har vi en liten flygplats, och den lugna floden ersätts med hektiskt tågspår och en ännu mer hektisk motorväg.

Men det hade ju aldrig gått att anlägga en stor arena nära bostäder, detta var så nära staden vi kunde bygga, och ändå har det varit kraftiga klagomål från det närmsta bostadsområdet. (Härvan med felaktiga juridiska beslut efter klagomålen kan jag gå in på en annan gång, men klubben kommer sannorlikt få spela EL-matcher ifall chansen ges.)

Klubben och staden har gjort det bra med den nya arenan. Infrastrukturen som staden har bekostat är mycket bättre. Det är närmare till tågstationen, och spårvagnarna går om möjligt ännu smidigare än till den gamla stadion. Och det är ju klart att en arena ska ha motorvägen direkt bredvid, så att inte resten av staden fylls med stressande bilar. Det är många fans som inte kollat matcher på plats eftersom det varit så krångligt att ta sig fram med bil.

Själva arenan är supersmart planerad och byggd relativt billigt. Sektionerna åt väst är W1-18, sektionerna åt norr börjar på N, öst på O och syd har tre ståsektorer som heter S, C och F (som i SC Freiburg). Dessa sektorer är relativt stora och andelen ståplatser kommer att vara 36 procent av de totalt 34 700 platserna. Barrierfrei är ett ledord i bygget vilket innebär att det är väldigt handikapsanpassat.

Men nog känns det som att en liten del av stämningen kommer att förloras. Som när man fick vänta tre vagnar innan man fick plats efter en vinst, och även den fjärde vagnen var full av öldrickande tyskar som hoppade, sjöng och dansade hela vägen till centrum.

Men arenan går inte från att vara kuriös och ikonisk till stor och tråkig. Den går till att bli modern, inkluderande och välplanerad.

Dessutom kommer Freiburgs andralag spela tredjeligan och damerna Bundesliga i Dreisamarenan, som Freiburg inte kommer göra sig av med på ett tag. 2011 betalade man en halv miljon euro i hyra, att jämföra med Augsburg som betalade näst minst med 2,2 miljoner.

Så om jag ska vara på din fråga cyberkalle, så ser jag mer fram mot första matchen på Europapark-Arena än är sorgsen över sista matchen på Dreisamstadion.
Citera
2021-09-24, 09:55
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Jag har inte varit i stadion mer än en tio gånger, och det var ett tag sedan nu. Så det sentimentala värdet är för mig inte enormt. Dessutom har jag alltid känt till att en ny arena skulle komma, eftersom Dreisamstadion inte håller måttet. För kort plan för Bundesliga, och det är en meters höjdskillnad mellan målen.

Men arenan har funnits i över 65 år och är mitt i ett villaområde med Dreisam flytandes direkt bredvid och idylliska berg runtom. Det är ju något speciellt med att gå igenom ett lugnt villaområde där alla tar spårvagnen eftersom det ingår i biljetten och närmsta parkeringsplats ändå är en kilometer bort.

Den nya arenan är byggd på mäss-området där IKEA och andra gigantiska varuhus finns. Så istället för charmigt villaområde har vi parkeringsområden, istället för berg har vi en liten flygplats, och den lugna floden ersätts med hektiskt tågspår och en ännu mer hektisk motorväg.

Men det hade ju aldrig gått att anlägga en stor arena nära bostäder, detta var så nära staden vi kunde bygga, och ändå har det varit kraftiga klagomål från det närmsta bostadsområdet. (Härvan med felaktiga juridiska beslut efter klagomålen kan jag gå in på en annan gång, men klubben kommer sannorlikt få spela EL-matcher ifall chansen ges.)

Klubben och staden har gjort det bra med den nya arenan. Infrastrukturen som staden har bekostat är mycket bättre. Det är närmare till tågstationen, och spårvagnarna går om möjligt ännu smidigare än till den gamla stadion. Och det är ju klart att en arena ska ha motorvägen direkt bredvid, så att inte resten av staden fylls med stressande bilar. Det är många fans som inte kollat matcher på plats eftersom det varit så krångligt att ta sig fram med bil.

Själva arenan är supersmart planerad och byggd relativt billigt. Sektionerna åt väst är W1-18, sektionerna åt norr börjar på N, öst på O och syd har tre ståsektorer som heter S, C och F (som i SC Freiburg). Dessa sektorer är relativt stora och andelen ståplatser kommer att vara 36 procent av de totalt 34 700 platserna. Barrierfrei är ett ledord i bygget vilket innebär att det är väldigt handikapsanpassat.

Men nog känns det som att en liten del av stämningen kommer att förloras. Som när man fick vänta tre vagnar innan man fick plats efter en vinst, och även den fjärde vagnen var full av öldrickande tyskar som hoppade, sjöng och dansade hela vägen till centrum.

Men arenan går inte från att vara kuriös och ikonisk till stor och tråkig. Den går till att bli modern, inkluderande och välplanerad.

Dessutom kommer Freiburgs andralag spela tredjeligan och damerna Bundesliga i Dreisamarenan, som Freiburg inte kommer göra sig av med på ett tag. 2011 betalade man en halv miljon euro i hyra, att jämföra med Augsburg som betalade näst minst med 2,2 miljoner.

Så om jag ska vara på din fråga cyberkalle, så ser jag mer fram mot första matchen på Europapark-Arena än är sorgsen över sista matchen på Dreisamstadion.
Den var charmig men det är hög tid att Freiburg får en modern arena med bättre infrastruktur för att kunna utvecklas som klubb. Man gör det ju fantastiskt bra med tanke på förutsättningarna relativt och var ett flertal andra betydligt större klubbar Tyskland sysslar med. Kan man få mer resurser så blir det intressant vad det kan åstadkommas. Det behövs ett starkt lag där nere i sydvästligaste hörnet, där man verkar i en väldigt intressant region.
Senast redigerad av Steff83 2021-09-24 kl. 09:59.
Citera
2021-09-24, 10:09
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:

Tack för ett otroligt bra svar, jo moderna arenor tenderar att lämna centrum och ut från stadskärnan så är det ju i München och trots dess enorma publiktryck går det rätt smärtfritt att ta sig till och från arenan.

Enda som eventuellt inte gillar er nya arena är väl Christian Streich som inte längre lär ta cykeln till och från arenan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in