Citat:
Ursprungligen postat av
cyberkalle
Hur känner du inför helgens match mot Augsburg den sista på Schwarzwald-Stadion?
Jag har inte varit i stadion mer än en tio gånger, och det var ett tag sedan nu. Så det sentimentala värdet är för mig inte enormt. Dessutom har jag alltid känt till att en ny arena skulle komma, eftersom Dreisamstadion inte håller måttet. För kort plan för Bundesliga, och det är en meters höjdskillnad mellan målen.
Men arenan har funnits i över 65 år och är mitt i ett villaområde med Dreisam flytandes direkt bredvid och idylliska berg runtom. Det är ju något speciellt med att gå igenom ett lugnt villaområde där alla tar spårvagnen eftersom det ingår i biljetten och närmsta parkeringsplats ändå är en kilometer bort.
Den nya arenan är byggd på mäss-området där IKEA och andra gigantiska varuhus finns. Så istället för charmigt villaområde har vi parkeringsområden, istället för berg har vi en liten flygplats, och den lugna floden ersätts med hektiskt tågspår och en ännu mer hektisk motorväg.
Men det hade ju aldrig gått att anlägga en stor arena nära bostäder, detta var så nära staden vi kunde bygga, och ändå har det varit kraftiga klagomål från det närmsta bostadsområdet. (Härvan med felaktiga juridiska beslut efter klagomålen kan jag gå in på en annan gång, men klubben kommer sannorlikt få spela EL-matcher ifall chansen ges.)
Klubben och staden har gjort det bra med den nya arenan. Infrastrukturen som staden har bekostat är mycket bättre. Det är närmare till tågstationen, och spårvagnarna går om möjligt ännu smidigare än till den gamla stadion. Och det är ju klart att en arena ska ha motorvägen direkt bredvid, så att inte resten av staden fylls med stressande bilar. Det är många fans som inte kollat matcher på plats eftersom det varit så krångligt att ta sig fram med bil.
Själva arenan är supersmart planerad och byggd relativt billigt. Sektionerna åt väst är W1-18, sektionerna åt norr börjar på N, öst på O och syd har tre ståsektorer som heter S, C och F (som i SC Freiburg). Dessa sektorer är relativt stora och andelen ståplatser kommer att vara 36 procent av de totalt 34 700 platserna.
Barrierfrei är ett ledord i bygget vilket innebär att det är väldigt handikapsanpassat.
Men nog känns det som att en liten del av stämningen kommer att förloras. Som när man fick vänta tre vagnar innan man fick plats efter en vinst, och även den fjärde vagnen var full av öldrickande tyskar som hoppade, sjöng och dansade hela vägen till centrum.
Men arenan går inte från att vara kuriös och ikonisk till stor och tråkig. Den går till att bli modern, inkluderande och välplanerad.
Dessutom kommer Freiburgs andralag spela tredjeligan och damerna Bundesliga i Dreisamarenan, som Freiburg inte kommer göra sig av med på ett tag. 2011 betalade man en halv miljon euro i hyra, att jämföra med Augsburg som betalade näst minst med 2,2 miljoner.
Så om jag ska vara på din fråga cyberkalle, så ser jag mer fram mot första matchen på Europapark-Arena än är sorgsen över sista matchen på Dreisamstadion.