2021-09-19, 13:13
Medlem
haresEars avatar
Månadslön nästan 50, fast med bonusar å annat drar jag över 60k.

Ingen utbildning, management inom IT. Jobbar inte hårt men levererar alltid över förväntat resultat.
Citera
2021-09-19, 14:11
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuskenstein
Vad skiljer en 22 årig outbildad it person som tjänar 60k från en som tjänar 25k?
Ingen avslöjar.

”Jobbar inom IT” säger ju inte mycket mer än att den personen jobbar med datorer eller liknande.

25k personen är tillräcklig kompetent för att googla ett felmeddelande som kontorets skrivare har spottat ur sig.

I övre kant har vi folk med kompetens som vanliga människor tar för givet, men som kanske bäst kan beskrivas som en modern trollkarl. Det finns t.ex folk som bokstavligt talat kan ta lite sand och lura den till att köra en bil bättre än en människa.
Citera
2021-09-19, 17:26
Medlem
Mr1931s avatar
Testade länken i början av tråden. Den säger att lönen ligger över 98% av övriga kvinnor och män i alla åldrar. Är väl OK, lönen är ändå inte enda inkomstkällan. Börsen och delägande i onoterade bolag bidrar en del och stundtals lika mycket.

För övrigt är tråden så trollskadad att den nästan är obrukbar. Men rolig läsning!
Citera
2021-09-19, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
”Jobbar inom IT” säger ju inte mycket mer än att den personen jobbar med datorer eller liknande.

25k personen är tillräcklig kompetent för att googla ett felmeddelande som kontorets skrivare har spottat ur sig.

I övre kant har vi folk med kompetens som vanliga människor tar för givet, men som kanske bäst kan beskrivas som en modern trollkarl. Det finns t.ex folk som bokstavligt talat kan ta lite sand och lura den till att köra en bil bättre än en människa.

Jajemen! Så kan det vara tror du. Men seriöst, inom IT, tror du att någon som tjänar över 60 K / mån är en bluff så är du precis lika imbecill som dina kommentarer! Jag har inte träffat på någon inom den arean som inte förtjänar det. Men eftersom du verkar ha en otrolig erfarenhet av det som du har kommit fram till så låter jag allt vara osagt.
Citera
2021-09-19, 22:25
Medlem
TuvaLies avatar
När jag blev intervjuad av en snorvalp på stan..
https://youtu.be/GXAxGOKnEUs
Citera
2021-09-19, 22:55
Medlem
KillenArCPs avatar
Många troll i tråden. Men för att besvara din fråga, nej jag har inte en lön på 60k eller mer. Skulle jag vilja ha det, så skulle jag kunna skaffa det men inte med alla fördelar jag har idag.

Många som tjänar 60K eller mer som jag känner är oftast egna konsulter. Man fakturerar minst 1 000 kr i timmen och då är inte den lönen någon svårighet. Andra jobbar som säljare och får en bra provision. En del är totalt jävla onödiga skitnödiga mellanchefer. Är ens stora mål i livet en hög lön så ska man vara där pengarna finns.
Citera
2021-09-19, 23:00
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
För att få till en "rättvis" jämförelse måste du dra bort:
* Arbetsgivaravgift.
* Pensionsavsättning
* Semesterlön
* Sjuklön
* Tid och kostnader för utbildning
* Administration. Löner, redovisning, bokslut.
* Lön under perioder utan uppdrag.
* kostnader för "marknadsföring", att ragga uppdrag.

Bara för att nämna några saker. Och när man dragit bort så hamnar lönen på en normal civ ing lön. Det är därför konsultarvodena ligger där de ligger.
Hade arvodena legat högre hade fler gått över till att bli konsulter. (Varvid arvodena pressats ned pga överutbud).
Man tar ut en lön på 40 000 eller vad det är.
Då ska du se att du inte har så höga kostnader för sjuklön, sociala med mera. Resten tar man ut i vinst och betalar 30% I skatt. Marknadsföringen behöver man inte lägga en krona på om man är duktig på sin sak och har lite konkurrens.
Citera
2021-09-20, 07:59
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Man tar ut en lön på 40 000 eller vad det är.
Då ska du se att du inte har så höga kostnader för sjuklön, sociala med mera. Resten tar man ut i vinst och betalar 30% I skatt. Marknadsföringen behöver man inte lägga en krona på om man är duktig på sin sak och har lite konkurrens.

Det är ju tyvärr ett rätt lågt tak på hur mycket utdelning man får ta, speciellt med en lön på 40k i månaden. Men skatten är i alla fall bara ca 21% på dessa pengar.
Citera
2021-09-20, 08:29
Medlem
Jobbar med kreditanalys av större organisationer med 5 års erfarenhet, tjänar ca 70k i grundlön och 15-35% bonus ovanpå det.
Citera
2021-09-20, 10:02
Medlem
JBernards avatar
Egen företagare.
Citera
2021-09-20, 10:05
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loopdenguide
Jajemen! Så kan det vara tror du. Men seriöst, inom IT, tror du att någon som tjänar över 60 K / mån är en bluff så är du precis lika imbecill som dina kommentarer! Jag har inte träffat på någon inom den arean som inte förtjänar det. Men eftersom du verkar ha en otrolig erfarenhet av det som du har kommit fram till så låter jag allt vara osagt.

Hur tolkade du mitt inlägg egentligen?
Citera
2021-09-20, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Antingen räknar du galet eller jobbar extremt många timmar?
Om nu inte skatter och avgifter sänkts enormt senaste åren.
När jag funderade på att köra eget behövde jag 850 för att kunna ta ut en normallön(50 K) vilket innebar att jag behövde få närmare 1000 om man räknade in den % sats som ÅF med flera behövde för att administrera jobben inc. försäkring.
Det verkade vara normen då 2016, nu ser jag att de drar in bortåt 2500 sek/timmen i mitt gebit så man börjar fundera.
Själv är jag Ingenjör på ett större svenskt företag och ligger strax över 60 om jag räknar in bonus en bit under utan.
Jag hade för ca 5 år sedan full insyn i lönerna för ett IT-konsultbolag (teknik) som marknadsförde sig själva som "Premium Provider" och var verksamma inom ett område där det var möjligt att debitera lite mer p g a den brist på kunnig personal som råder. De hade i princip bara erfarna seniora konsulter som var självgående och kunnat göra detta på egen hand på då det är ganska lätt att få uppdrag inom den här sektorn. Deras bäst betalda konsulter som på daglig basis jobbade mot kund låg brutto på strax över 60'. Jag kommer inte ihåg om det fanns någon som tjänade mycket mer (i sådana fall hade den personen även en lite annorlunda roll), men det fanns många som tjänade mindre. Typkunder var banker och telekombolag. Lönerna har väl gått upp lite, men jag tror inte att det är så många anställda (icke chefstjänst) inom teknikområden som tar sig över 60' brutto i grundlön utan övertid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in