2021-09-20, 09:53
Medlem
Hej, vad krävs för att bli transportledare? Har halvt relaterade kunskaper och gillar att strukturera och leda inom logistik, så tar emot info för allt som rör det yrket.

M.v.h.
Citera
2021-09-20, 12:23
Medlem
Hos oss har samtliga trafikledare själva varit chaufförer innan de hamnat på trafikledningen.

Visst kan en logistikutbildning vara bra, men i mina ögon så är det betydligt bättre att själv ha varit "på fältet" innan man kliver in för att styra andra,,,,som trafikledare så krävs det bra förståelse för:

* Styrande regelverk ( kör/vilotider, lastvikter, fordonen i flottans olika egenskaper)
* Svårigheter som chaufförer möts av samt hitta lösningar på dessa, där är det bra med kunskap från fältet.
* Lastoptimering,, mao om en chaufför säger att det inte får plats så kan trafikledaren själv visa hur lastningen ska gå till eller tala om hur chauffören ska lasta för att det ska fungera.
* Trafikkännedom, hur ska man lägga ett område för att det ska kunna gå att få ut så mycket gods som möjligt med tanke på var & när köer uppstår osv.
* Fordonskännedom, ibland går saker sönder och då kan det vara mycket bra att kunna de chauffören lite handfasta tips för att kunna ta sig vidare alt kunna ta sig till verkstad för egen maskin.

Summa summarum så kan man säga att en yrkesförar-utbildning samt några år på fältet är det bästa kan jag tycka för att kunna komma in som trafikledare..... sedan är det en stor skillnad på att vara trafikledare för aktiv personal eller att vara bildisponent på tex DHL el Schenker där man istället skickar ut orders till olika åkerier.
Citera
2021-09-20, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scania1
Hos oss har samtliga trafikledare själva varit chaufförer innan de hamnat på trafikledningen.

Visst kan en logistikutbildning vara bra, men i mina ögon så är det betydligt bättre att själv ha varit "på fältet" innan man kliver in för att styra andra,,,,som trafikledare så krävs det bra förståelse för:

* Styrande regelverk ( kör/vilotider, lastvikter, fordonen i flottans olika egenskaper)
* Svårigheter som chaufförer möts av samt hitta lösningar på dessa, där är det bra med kunskap från fältet.
* Lastoptimering,, mao om en chaufför säger att det inte får plats så kan trafikledaren själv visa hur lastningen ska gå till eller tala om hur chauffören ska lasta för att det ska fungera.
* Trafikkännedom, hur ska man lägga ett område för att det ska kunna gå att få ut så mycket gods som möjligt med tanke på var & när köer uppstår osv.
* Fordonskännedom, ibland går saker sönder och då kan det vara mycket bra att kunna de chauffören lite handfasta tips för att kunna ta sig vidare alt kunna ta sig till verkstad för egen maskin.

Summa summarum så kan man säga att en yrkesförar-utbildning samt några år på fältet är det bästa kan jag tycka för att kunna komma in som trafikledare..... sedan är det en stor skillnad på att vara trafikledare för aktiv personal eller att vara bildisponent på tex DHL el Schenker där man istället skickar ut orders till olika åkerier.

Svarar mer senare.

Men erfarenhet finns och områden kan jag efter snart 10 år i fält. Spelar utbildning roll eller räcker min kunskap redan? Jag tillhör den där sortens förare som varje åkare vill ha, då jag är självgående, tar eget ansvar och är insatt i mycket, men kontor lockar då jag funderar på att flytta utomlands och driva företag att hyra ut mig själv till olika aktörer i Skandinavien.

Vilken av de två sista är bäst? Jag tackar för ditt inlägg. Mer insyn i saken tar jag tacksamt emot.
Citera
2021-09-20, 18:42
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dollartecknet
Hej, vad krävs för att bli transportledare? Har halvt relaterade kunskaper och gillar att strukturera och leda inom logistik, så tar emot info för allt som rör det yrket.

M.v.h.
Du kan hitta info hos Arbetsförmedlingen.
Citera
2021-09-20, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dollartecknet

M.v.h.

Det krävs inte någonting för att bli transportledare/tafikledare på ett åkeri. Det krävs bara att du pratar ihop dig med ägaren till åkeriet.

Ofta brukar transportledaren vara trafikansvarig och då krävs det att du har yrkeskompetens, minst fem års erfarenhet i yrket, god vandel för att Transportstyrelsen skall godkänna dig som ansvarig för yrkestrafiktillståndet som åkeriet har.

Är du på större speditörer krävs det inte mer än att du kan prata i telefon med kunder, då du inte har ansvar.

Genom din text tror jag inte att du söker myndighetsrollen vägtransportledare; Den rollen kräver att du först har B-C-CE och sedan några års erfarenhet av yrket och sedan en yrkesutbildning mot vägtransportledare och sedan ett lämplighetsgodkännande/förordnande från polisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in