2021-09-20, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Det låg väl i LWs intresse att inte bli mördad? Hon kunde ha undvikit att bli mördad om hon slutat försöka tvinga SD till något han inte ville. Om hon brutit med honom så hade hon inte blivit mördad. Inte en enda gång försökte hon bryta med honom.

Risken finns att hon hade blivit mördad tidigare. En total brytning hade han aldrig accepterat! Så tror jag. HD var aldrig lika intressant som LW så den senare ville han knappast släppa. Han ville bara visa att hon skulle dansa efter hans pipa.
Citera
2021-09-20, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Jag förstår vad du menar. I beslagsprotokollet står "Datum och klockslag för verkställighet 2018-05-19 15:35". Därför tolkade jag det som att det är tiden för beslaget av mobilen. Om det stämmer har HD haft en egen stund med mobilen efter förhöret.

Tack för förtydligandet! Det är en intressant iakttagelse. Ja då är frågan vad det innebär i praktiken. Lämnar HD ifrån sig mobilen då eller är det när beslaget skrivs in? M a o vad innebär ”verkställighet” här?

Hur det än är så kan det då indikera att HD kan ha rört sig ut ur polishuset så ”sent” som 15:35-15:45.

Får då ställas mot när JS uppfattar att han får samtal från HD (vilket endast hans lämnande av kalaset inte ger nån bra tid för) och man kan samtidigt sätta det i relation till att de (HD och SOA) då inte bör ha hunnit ut till Folketorp innan SD messar med J*ni osv.

Var det 14:49 nån gång som förhöret avslutades? Om så är fallet så är 15:35 en rätt sen tid för att ta mobilen från HD. Vilket indikerar att 15:35 kan vara när beslaget skrevs in ändå. Svårt att veta.
Citera
2021-09-20, 09:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag förstår vad du menar. I beslagsprotokollet står "Datum och klockslag för verkställighet 2018-05-19 15:35". Därför tolkade jag det som att det är tiden för beslaget av mobilen. Om det stämmer har HD haft en egen stund med mobilen efter förhöret.

Det IT- tekniska är ju inte min grej, men i A 165 A s 1 kan man se att det är J*örgen E*riksson.

På s 377 finns följande intressanta att läsa ur konversationerna (Undersökningsprotokoll BG52372-1, Hanna D mobiltelefon):

19/5- 18
2018-05-19 16:01:17(UTC+2)
SD: Hört

2018-05-19 16:01:39(UTC+2)
SD: Fy fan vilken tragedi

2018-05-19 16:02:03(UTC+2)
SD: Väntade inget annat heller, men nu är det oåterkalleligt

Som sagt, druttens inlägg i tråden är 15:41 (om person hittad död enl brottsplats.nu)

Tänker också att om HD ringt JS med sin egen telefon borde klockslaget finnas där?
Minns att det finns någon aktbilaga med HDs samtalslistor, men har inte tid att kolla. Å andra sidan är ju Avel den som har bäst koll, och inte bara bäst, utan mycket bra koll.

Jag tänker också att även om HD lånat en annan mobil borde klockslaget finnas med någonstans i FUP.

Tyvärr började man gräva i det här ganska sent om jag fattat det rätt.
Citera
2021-09-20, 09:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Tack för att du tog det jag länkade på ”allvar”. Man kan läsa sig till att yppandeförbud är ovanligt men förekommande vid häktningsförhandling vid grova brott, brott med medialt stort intresse osv. Matchar alltså det här fallet men jag vet inte om domaren i häktningsförhandlingen satte yppandeförbud på allt.

Så yes åklagaren styr yppandeförbud ang förhör och rätten under förhandling.

Och sen är det advokatseden som är luddig men lämnar ett ansvar på advokaten att agera rätt.

Jag känner lite att om det uppdagats att IB delat ”olagliga” uppgifter till HD så hade han begått ett av de grövre övertrampen i ”modern tid”. Jag menar hur ofta läser man om sånt.
Det är ”gangsteradvokater” som på senare tid visat sig smussla men bara spontant så känns han som den gamla stammen som ska ha rent mjöl i påsen.

Ja, men, det är ju så man måste ta sig an det här. Om man vill på riktigt försöka förstå och veta.

Och som du påpekar, är det lite "luddigt" runt hur en advokat kan agera. Men ett yppandeförbud ligger ändå över reglerna för god advokatsed.

Jag håller fast vid att jag inte tror att IB agerat olagligt, särskilt som att han har jobbat i många år, det är väldigt oklart vilket motiv han skulle ha för att lämna sektreteskyddat material om det är yppandeförbud från rätten och risken och konsekvenserna är enorma för honom för väldigt lite i utbyte vad man kan misstänka.

Man minns ju de rubriker man läst den senaste tiden om advokater som blivit ertappade. Då har det precis som du säger handlat om gängkriminalitet på högre nivå.
Citera
2021-09-20, 10:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
På tal om Telegram där så minns vi SD:s försök att få med TB på Telegram-tåget för han ville berätta om något han funderat på i några år som var lite halvolagligt. Övervakningskameror har HD resonerat om med TB vilket det säkert var med tanke på de kameror jag kunde identifiera häromsistens.

SD:s olika trevare sker rätt öppet. Han är inte så smidig. Just med TB och andra. JG ska använda Telegram. Pressad att radera pga vad det nu var. Kanske många som tycker det är skönt att inte ha SD fladdrande runt sig numera.

Det osmidiga sättet som SD har, verkar delvis ligga i hans stora behov av kontroll, men samtidigt ett stort behov att att "briljera", vara en person som är värd uppmärksamhet, som är smart och framåt. Och min egen teori, helt oprofessionell är att det har att göra med att han "klickar" dåligt i den social biten, vilket gör att han måste kompensera på det här sättet. Göra sig viktig och bestydlesefull, spännande och outstanding i alla lägen. Uppblåst groda.

Därför går hans sätt inte hem hos alla. Vissa som TB som har "antenner" vässar sina sinnen och kan "dra av skynket". Tycker istället att han är udda och de blir på sin vakt, medan andra som har lätt idenifierbara bräckligheter at komma åt, blir bortkollrade på olika sätt.

TB går det inte att lura så lätt, medan JG är väldigt ambivalent. Det gäller även andra, tror jag. Minns tydligt en skribent som i tråden sagt sig vara geocachingvän med SD och HD. Ambivlaensen blir tydlig. Man vill inte tro att någon man känner är kapable, samtidigt ringer alla varningsklockorna, eftersom SD är på det vis han är.

JG ringer polisen redan tidigt... men ändå installerar han Telegram.
HD åker in och ut på psyket. Ändå ljuger hon som en yrkeskriminell i förhör och rätt.

Det är lätt för oss som sitter med facit i hand, utanför smeten, så här efteråt (tusentals sidor FUP), allt digitalt vi kunnat ta del av och vara (för)dömande.

Naturligtvis menar jag inte att det är försvarbart att ljuga eller undandhålla, radera och allt som har skett. Det är helt sjukt att det har hänt. Jag kan inte riktigt begripa heller...inbillar mig att jag aldrig skulle hamna där.

Hur blev det som det blev?
Hur kunde JG installera Telegram under de här omständigheterna (nog måste ha ha vid något stadie anat, förstått?) och hur kunde HD försvara en mördare (nog måste hon vid något stadie anat, förtått?)

Det är smärtsamt...att förstå att den man varit vän med, gift med är en kallblodig mördare. Kanske för smärtsamt? Obegripligt?

Jag försöker förstå de här personerna och deras för mig obegripliga agerande. SOA och BA.

Och undrar om det är så att poletten trillar ner nu efter självmordet och domen? Att vissa utomstående kanske tycker att det är väldigt skönt att slippa SD som granne, även inom geocachingen. Men kanske även några närstående ommer en dag att känna en lättnad, att livet kan bli mer normalt utan att haSD "vispande" omkring sig.

Nog blev det drama runt SD, var han än befann sig. Det verkade vara ovanligt många som mådde pyton, så att säga.
Citera
2021-09-20, 10:38
Avslutad
Citat:
Hon satt och höll på med mobilen under själva förhöret, för att söka efter meddelanden mm
Citera
2021-09-20, 11:20
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Hon satt och höll på med mobilen under själva förhöret, för att söka efter meddelanden mm

Precis som SD och JG gjorde på sina första förhör...

JG var på förhör kl 9.30 samma dag som HD och han gick in och raderade i mobilen under ett toabesök.

HD tittade i sin Telegram-app under förhöret.

Vid förhöret medverkade bitr fhl AM som har kopplingar till HD:s familj. Det var hon som gick ut under förhöret då LW:s kropp hittats.

Det är intressant att veta om HD:s mobil beslagtogs den tid som är inskrivet som verkställande i beslagsprotokollet. För i såna fall har HD fått tid till att justera en hel del i mobilen efter förhöret och kanske fått informell information av AM?
Senast redigerad av Honan6 2021-09-20 kl. 11:25.
Citera
2021-09-20, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det osmidiga sättet som SD har, verkar delvis ligga i hans stora behov av kontroll, men samtidigt ett stort behov att att "briljera", vara en person som är värd uppmärksamhet, som är smart och framåt. Och min egen teori, helt oprofessionell är att det har att göra med att han "klickar" dåligt i den social biten, vilket gör att han måste kompensera på det här sättet. Göra sig viktig och bestydlesefull, spännande och outstanding i alla lägen. Uppblåst groda.

Därför går hans sätt inte hem hos alla. Vissa som TB som har "antenner" vässar sina sinnen och kan "dra av skynket". Tycker istället att han är udda och de blir på sin vakt, medan andra som har lätt idenifierbara bräckligheter at komma åt, blir bortkollrade på olika sätt.

TB går det inte att lura så lätt, medan JG är väldigt ambivalent. Det gäller även andra, tror jag. Minns tydligt en skribent som i tråden sagt sig vara geocachingvän med SD och HD. Ambivlaensen blir tydlig. Man vill inte tro att någon man känner är kapable, samtidigt ringer alla varningsklockorna, eftersom SD är på det vis han är.

JG ringer polisen redan tidigt... men ändå installerar han Telegram.
HD åker in och ut på psyket. Ändå ljuger hon som en yrkeskriminell i förhör och rätt.

Det är lätt för oss som sitter med facit i hand, utanför smeten, så här efteråt (tusentals sidor FUP), allt digitalt vi kunnat ta del av och vara (för)dömande.

Naturligtvis menar jag inte att det är försvarbart att ljuga eller undandhålla, radera och allt som har skett. Det är helt sjukt att det har hänt. Jag kan inte riktigt begripa heller...inbillar mig att jag aldrig skulle hamna där.

Hur blev det som det blev?
Hur kunde JG installera Telegram under de här omständigheterna (nog måste ha ha vid något stadie anat, förstått?) och hur kunde HD försvara en mördare (nog måste hon vid något stadie anat, förtått?)

Det är smärtsamt...att förstå att den man varit vän med, gift med är en kallblodig mördare. Kanske för smärtsamt? Obegripligt?

Jag försöker förstå de här personerna och deras för mig obegripliga agerande. SOA och BA.

Och undrar om det är så att poletten trillar ner nu efter självmordet och domen? Att vissa utomstående kanske tycker att det är väldigt skönt att slippa SD som granne, även inom geocachingen. Men kanske även några närstående ommer en dag att känna en lättnad, att livet kan bli mer normalt utan att haSD "vispande" omkring sig.

Nog blev det drama runt SD, var han än befann sig. Det verkade vara ovanligt många som mådde pyton, så att säga.

Ja det är ju så tankarna har gått här. SD har påverkan på vissa negativt och genomskådas av andra.
Vissa beskriver honom som psykopat och andra som en hjälpsam, kunnig och driven person.
Nu behöver inte det ena utealuta det andra men så har det ju sett ut.

Att ha levt i närheten av de rättsprocesser och misstankar som förekommit här är inte så lätt att hantera. Vad gör man om ens vän, kollega eller partner misstänks för ett så grovt brott frågar man sig lite retoriskt här.
Citera
2021-09-20, 11:51
Medlem
Citat:

JG var på förhör kl 9.30 samma dag som HD och han gick in och raderade i mobilen under ett toabesök.

Vid förhöret medverkade bitr fhl AM som har kopplingar till HD:s familj. Det var hon som gick ut under förhöret då LW:s kropp hittats.

Det är intressant att veta om HD:s mobil beslagtogs den tid som är inskrivet som verkställande i beslagsprotokollet. För i såna fall har HD fått tid till att justera en hel del i mobilen efter förhöret och kanske fått informell information av AM?

Jag vet inte riktigt vad AM har för kopplingar till familjen där förutom att hon med barn har varit engagerad i kaninhoppning år då HD:s barn nog inte var det och att hon varit verksam i Idre.

Annars var väl hon inblandad i ”kivet” där kring vem som skulle få förhöra HD. Ett kiv som är svårt att få bekräftat då det bara framgår av förre spaningsledaren PS bok.

Kanske fanns kopplingar till familjen men då har jag missat att snappa upp det här.
Citera
2021-09-20, 12:01
Medlem
Citat:

Precis så.
Man gör inte så (raderar frenetiskt eller plötsligt byter info-kanal) om man är totalt ovetande om vad som har hänt, om man inte vet eller förstår att SD ligger bakom Lenas försvinnande. Det torde vara glasklart. Därför är det märkligt att inte polisen pressade både HD och JG lite mer i förhör. Just JG skulle inte klarat att stå emot press särskilt länge, skulle jag tro.
Senast redigerad av zilvereko 2021-09-20 kl. 12:06.
Citera
2021-09-20, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det IT- tekniska är ju inte min grej, men i A 165 A s 1 kan man se att det är J*örgen E*riksson.

På s 377 finns följande intressanta att läsa ur konversationerna (Undersökningsprotokoll BG52372-1, Hanna D mobiltelefon):

19/5- 18
2018-05-19 16:01:17(UTC+2)
SD: Hört

2018-05-19 16:01:39(UTC+2)
SD: Fy fan vilken tragedi

2018-05-19 16:02:03(UTC+2)
SD: Väntade inget annat heller, men nu är det oåterkalleligt

Som sagt, druttens inlägg i tråden är 15:41 (om person hittad död enl brottsplats.nu)

Tänker också att om HD ringt JS med sin egen telefon borde klockslaget finnas där?
Minns att det finns någon aktbilaga med HDs samtalslistor, men har inte tid att kolla. Å andra sidan är ju Avel den som har bäst koll, och inte bara bäst, utan mycket bra koll.

Jag tänker också att även om HD lånat en annan mobil borde klockslaget finnas med någonstans i FUP.

Tyvärr började man gräva i det här ganska sent om jag fattat det rätt.

Tack för erkännandet.
Samtalet bör ha gått ut från SOA:s mobil via vanligt samtal eller app med röstsamtal över internet.

Alternativet är att samtalet rings med den mobil som hämtas hos ”mormor” i Lundby och kanske då med det SIM-kort som köps på Elgiganten strax efter.

Eller hemtelefon i Lundby eller i Folketorp.

Det är ju inte ett helt fotbollslag inblandat här så det ska ju gå att se samtal till JS mobilnummer om man studerar hans inkommande samtal.
Men där verkar det vara stopp enligt utredningen va?

Hans dåvarande mobil hade dåligt batteri som ansvarig chef inom IT-forensiken alternativt förundersökningsledare/åklagare ansåg inte behövas tömmas den klassiska vägen. Istället filmades den av.

En variant som PW hade kunnat göra om han var korrupt men nu gjordes det med helt andra beslutsunderlag.

Nu hade ju det varit ett mer relevant beslag/bevis kanske om det var HD som stod kvar som misstänkt/tilltalad/åtalad men för att reda ut det här med vem som fick reda på vad så hade det varit av betydelse.

JS har ju inte hittat på samtalet.

Sen är det ju då faktorn ovan om att SD ”hört” 16:01. Vilken tragedi uttrycker han medlidsamt där.

Vilket då är en liten nyckel till att han och HD faktiskt kan ha olika källor till att LW hittats.

Och sen tycker SD det är spännande att i förhör säga både att det var via HD:s kontakt med polisen och en ”blänkare” i Aftonbladet eller vad som helst.

Kan ju vara då att SD snappat upp det på nätet typ 15:41 då och att han sen i kontakt med J*ni fått veta även att HD fått besked och då förstärker sin kunskap han fått via nätet(?) med att HD fått reda på det i samband med polisförhör.

Och då kan det vara kanske via SOA:s kontakt med någon vilket föranleder att HD känner sig tvingad att köra på versionen att hon kände på sig att LW var hittad under förhöret.

Tyvärr så stärks inte det av polisens vittnesmål men samtidigt så kanske poliserna inte förstod där hur de framstod. Kanske var nån annorlunda blick trots allt.

Nu gick det ju att döma SD för mord utan att lösa upp den knuten men klart man är nyfiken på främst varför JA uttalar att HD fått reda på det via SOA.

Och SOA har väl media som källa menar han förutom att de rullade i närheten av brottsplatsen och kan ha sett nån polisbuss på motorvägen från bron där.
Senast redigerad av Avel 2021-09-20 kl. 12:13.
Citera
2021-09-20, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle

Finns ingen FL som låter förhörsobjektet sitta och läsa i mobilen, Tvärtom så ber dom dej att slå av mobilen under förhöret, Detta vet jag av egen erfarenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in