Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
På tal om Telegram där så minns vi SD:s försök att få med TB på Telegram-tåget för han ville berätta om något han funderat på i några år som var lite halvolagligt. Övervakningskameror har HD resonerat om med TB vilket det säkert var med tanke på de kameror jag kunde identifiera häromsistens.
SD:s olika trevare sker rätt öppet. Han är inte så smidig. Just med TB och andra. JG ska använda Telegram. Pressad att radera pga vad det nu var. Kanske många som tycker det är skönt att inte ha SD fladdrande runt sig numera.
Det osmidiga sättet som SD har, verkar delvis ligga i hans stora behov av kontroll, men samtidigt ett stort behov att att "briljera", vara en person som är värd uppmärksamhet, som är smart och framåt. Och min egen teori, helt oprofessionell är att det har att göra med att han "klickar" dåligt i den social biten, vilket gör att han måste kompensera på det här sättet. Göra sig viktig och bestydlesefull, spännande och outstanding i alla lägen. Uppblåst groda.
Därför går hans sätt inte hem hos alla. Vissa som TB som har "antenner" vässar sina sinnen och kan "dra av skynket". Tycker istället att han är udda och de blir på sin vakt, medan andra som har lätt idenifierbara bräckligheter at komma åt, blir bortkollrade på olika sätt.
TB går det inte att lura så lätt, medan JG är väldigt ambivalent. Det gäller även andra, tror jag. Minns tydligt en skribent som i tråden sagt sig vara geocachingvän med SD och HD. Ambivlaensen blir tydlig. Man vill inte tro att någon man känner är kapable, samtidigt ringer alla varningsklockorna, eftersom SD är på det vis han är.
JG ringer polisen redan tidigt... men ändå installerar han Telegram.
HD åker in och ut på psyket. Ändå ljuger hon som en yrkeskriminell i förhör och rätt.
Det är lätt för oss som sitter med facit i hand, utanför smeten, så här efteråt (tusentals sidor FUP), allt digitalt vi kunnat ta del av och vara (för)dömande.
Naturligtvis menar jag inte att det är försvarbart att ljuga eller undandhålla, radera och allt som har skett. Det är helt sjukt att det har hänt. Jag kan inte riktigt begripa heller...inbillar mig att jag aldrig skulle hamna där.
Hur blev det som det blev?
Hur kunde JG installera Telegram under de här omständigheterna (nog måste ha ha vid något stadie anat, förstått?) och hur kunde HD försvara en mördare (nog måste hon vid något stadie anat, förtått?)
Det är smärtsamt...att förstå att den man varit vän med, gift med är en kallblodig mördare. Kanske för smärtsamt? Obegripligt?
Jag försöker förstå de här personerna och deras för mig obegripliga agerande. SOA och BA.
Och undrar om det är så att poletten trillar ner nu efter självmordet och domen? Att vissa utomstående kanske tycker att det är väldigt skönt att slippa SD som granne, även inom geocachingen. Men kanske även några närstående ommer en dag att känna en lättnad, att livet kan bli mer normalt utan att haSD "vispande" omkring sig.
Nog blev det drama runt SD, var han än befann sig. Det verkade vara ovanligt många som mådde pyton, så att säga.