2021-09-19, 10:35
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Vi kommer inom några år vara uppe i USAs nivåer. Inga konstigheter. Köper du nånting för 100kr idag så kommer det kosta 120-130 kr inom 2 år.

Hoppas ni inte sparar era pengar på banken.

Det har väl redan hänt med många varor?
- Muttis trepack krossade tomater var på "kampanjpris" i min butik vilket var standardpriset i samma butik för två år sedan.

- Kaffet har visserligen hållit sitt pris på kampanj, men annars har priset gått upp och förpackningarna blivit mindre.

- Kött i allmänhet har gått upp i pris, men kan fortfarande vara bra nivå under kampanj. Även f"ärdiga köttprodukter" som korv, bacon och liknande har gått upp i pris.

Bara för att nämna få, socker och mjöl tycker jag har ökat i pris väldigt snabbt efter ha varit på samma nivå i massa år. Visst bara ett par kronor men risken är att fortsätter med ettpar kronor i prisökning per år.
Citera
2021-09-19, 10:35
Medlem
Citat:
Nej, investera på börsen

Men vänta nu!

I en annan tråd på FB står det ju att läsa att börskraschen är rätt runt hörnet.
Citera
2021-09-19, 10:43
Medlem
Citat:
Vi kommer inom några år vara uppe i USAs nivåer. Inga konstigheter. Köper du nånting för 100kr idag så kommer det kosta 120-130 kr inom 2 år.

Hoppas ni inte sparar era pengar på banken.

en kaffe kostade 20kr på macken 2019. Nu kostar samma kaffe 27kr.

Min gräns gick i alla fall där, av ren princip köper jag inte en kaffe ens om jag är sugen och inte har kaffe med mig.

Men det finns ju även andra exempel på vanliga saker som stigit de senaste 2 åren. vet inte hur det är med lönerna iofs.
Citera
2021-09-19, 10:55
Medlem
cerns avatar
Landet är skuldmättat
Citera
2021-09-19, 11:08
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Inflation är bra om man är skuldsatt eftersom det reala värdet på skulden minskar om vi har inflation.
Citera
2021-09-19, 11:10
Medlem
SmyghukareNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Landet är skuldmättat

Exakt, och ett symptom på detta är minusräntan.

Du får pengar om du lånar, är detta normalt och sunt?

Grunden är att när du tar ett lån på säg 3 miljoner, går dom inte in som förr i bankvalvet och ser om där finns 3 miljoner dom kan låna ut.

Nej, dom skapar 3 miljoner ur tomma intet med en skuldsedel, som alla andra banker accepterar.

Så hur mycket tom luft pengar finns nu i omlopp, 70 - 80 % eller mera av hela penningmängden?

På SVT i går sade dom att vi inte skall vara rädda för inflationsspöket, tydlig propaganda typ nu går det åt helvete med ekonomin, men inget att oroa sig för.

Jovisst blir det inflation i misskötta ekonomier, se bara på Turkiet, vi med vår lilla SEK är nog nästa till rakning : https://www.xe.com/currencycharts/?from=TRY&to=SEK&view=5Y

För med MP i regeringsställning har vi på kort tid tagit emot en miljon arbetsovilliga flyktingar, lagt ned två kärnkraftverk, höjt alla bränslepriser genom taket - snart smäller det även här.
Citera
2021-09-19, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Man kan även diskutera fördelen med inflation: den äter upp skulder. T.ex åt inflationsåren 1945-59 upp hela USAs krigsskuld, helt gratis, och USA nådde sin peak av rikedom kring år 1960.

Svensken har bland världens högsta privata skulder... Tyvärr kopplade till bostäder som kommer att rasa i pris när räntorna går upp. Så först kommer prissmällen, men sedan försvinner lånen i sakta takt.
Man har inflationsmål på 2%, så ser inte riktigt hur din jämförelse går att applicera på Sverige.
Citera
2021-09-19, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Landet är skuldmättat

Detta. Inte bara landet, utan hela världen.
Citera
2021-09-19, 11:27
Medlem
Det är värre när ett land devalverar likvida medel och för den befolkningen då sticker det landet ut i mängden. Nu är det däremot hela världen som sitter med samma båt. Alla länder fick samma problem i samhället så detta kommer och har jämnat ut sig.

Jag är inte alls orolig då redan korrigeringen skett och regeringen redan agerat.
Så denna vetskap från TS är ju ljusår för sent meddelad
Citera
2021-09-19, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DekadentThaitorsk
Inflation är bra om man är skuldsatt eftersom det reala värdet på skulden minskar om vi har inflation.
Ökad inflation kommer innebära höjda räntor, avkylning av ekonomin med lägre efterfrågan och därmed kommer snittet få svårare att betala sina lån samt så kommer bostadspriser sjunka.
Citera
2021-09-19, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Marknaden sjönk som mest 20 % 2018 innan den återhämtade sig. Marknaden sjönk 35 % 2020 innan den återhämtade sig.

Det är totalt orimligt att börsen ska krascha 20-30 % varje år och sen återhämta sig.

2010 och bakåt har vi haft > 20 % krascher kanske en gång var femte år.

Ja, börsen kommer återhämta sig på lång sikt (över flera decennier), vilket är helt självklart. Jag snackar framförallt om världsindexen här som jag har mer förtroende för eftersom man skyddar sig bättre mot ''churn raten'' som förekommer hos SPY etc.

Återigen, de flesta som inte tror börsen kommer återhämta sig på lång sikt kan fortfarande inte grunderna i hur det fungerar. Låt oss se vem som har rätt, kan bli kul, jag kommer ha rätt . Kan det bli en krasch? Absolut, på riktigt lång sikt om du placerar i ett enormt brett världsindex, kommer marknaden gå uppåt? Med största sannolikhet, ja.

Visst kan det komma en häftig krasch som rör till saker och ting men det är ju på kort sikt? Ser du över flera decennier så kommer börsen komma tillbaka. Varför skulle den inte göra det? Det är tusentals kanonbolag som producerar värde och har bra kassaflöden.

Folk som oja sig nu är de som ska marknadstajma perfekt, hur bra brukar de lyckas med det? Rätt dåligt.

Jag har reviderat portföljen, har ett bostadslån med bunden ränta, fortsätter investera i det jag tror på och inväntar en potentiell ''korrektion/krasch''.

Folk verkar glömma att börsen är bolag som har anställda. De bästa bolagen i världen kommer att fortsätta växa, om inte, varför skulle då ens lokala skitföretag som man är anställd hos fortsätta klara sig men inte de bästa företagen i världen? Makes no sense.

Börsen är mycket säkrare än ett jobb, är man rädd för övervärdering kan man göra lite mer stockpicking, man behöver inte vara ett geni för att investera väl.

Otroligt att folk är så rädda. En lägre förväntad inflationsjusterad avkastning är inget som skrämmer.
Senast redigerad av Lukas17 2021-09-19 kl. 11:36.
Citera
2021-09-19, 11:35
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilfredoParitet
Man har inflationsmål på 2%, så ser inte riktigt hur din jämförelse går att applicera på Sverige.
Inflationsmål är politiska och kan ändras från 2% till 22% bara någon styrande vill det. utöver det så har naturligtvis Riksbanken noll makt över inflationen i Sverige, det hela är bara en lek med ord. Om inflationen tickar uppåt i USA så får vi samma effekt i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in