Citat:
Ursprungligen postat av
E-pluribus-unum
Marknaden sjönk som mest 20 % 2018 innan den återhämtade sig. Marknaden sjönk 35 % 2020 innan den återhämtade sig.
Det är totalt orimligt att börsen ska krascha 20-30 % varje år och sen återhämta sig.
2010 och bakåt har vi haft > 20 % krascher kanske en gång var femte år.
Ja, börsen kommer återhämta sig på lång sikt (över flera decennier), vilket är helt självklart. Jag snackar framförallt om världsindexen här som jag har mer förtroende för eftersom man skyddar sig bättre mot ''churn raten'' som förekommer hos SPY etc.
Återigen, de flesta som inte tror börsen kommer återhämta sig på lång sikt kan fortfarande inte grunderna i hur det fungerar. Låt oss se vem som har rätt, kan bli kul, jag kommer ha rätt

. Kan det bli en krasch? Absolut, på riktigt lång sikt om du placerar i ett enormt brett världsindex, kommer marknaden gå uppåt? Med största sannolikhet, ja.
Visst kan det komma en häftig krasch som rör till saker och ting men det är ju på kort sikt? Ser du över flera decennier så kommer börsen komma tillbaka. Varför skulle den inte göra det? Det är tusentals kanonbolag som producerar värde och har bra kassaflöden.
Folk som oja sig nu är de som ska marknadstajma perfekt, hur bra brukar de lyckas med det? Rätt dåligt.
Jag har reviderat portföljen, har ett bostadslån med bunden ränta, fortsätter investera i det jag tror på och inväntar en potentiell ''korrektion/krasch''.
Folk verkar glömma att börsen är bolag som har anställda. De bästa bolagen i världen kommer att fortsätta växa, om inte, varför skulle då ens lokala skitföretag som man är anställd hos fortsätta klara sig men inte de bästa företagen i världen? Makes no sense.
Börsen är mycket säkrare än ett jobb, är man rädd för övervärdering kan man göra lite mer stockpicking, man behöver inte vara ett geni för att investera väl.
Otroligt att folk är så rädda. En lägre förväntad inflationsjusterad avkastning är inget som skrämmer.