2012-03-05, 13:42
Medlem
Shrink in spes avatar
Är i husköpartankar eftersom hårfästet glider allt högre upp och det är dags att skaffa barn snart.
Kollar lite på hus i söderort, men börjar inse att det blir rätt trångt om man vill bo närmre stan - så hur är det att bo i Långbro? Känns som att man kan få ganska mycket för pengarna i området - men hur är det i övrigt? Framför allt - hur är det att ha småbarn och senare barn/tonåringar i området?

Tryggt? Bra skolor? Dagis? Övriga synpunkter?
Citera
2012-03-05, 14:15
Medlem
Säkert, tryggt, många jämnåriga kompisar för barnen, nära till vatten, jag har bara bra saker att säga

Edit: Kan tilläggas att jag har bott och fortfarande bor i Älvsjö/ Långbro sedan 7 år tillbaks.
Senast redigerad av Cakje001 2012-03-05 kl. 14:17. Anledning: viktig info
Citera
2012-03-05, 15:12
Medlem
Shrink in spes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cakje001
Säkert, tryggt, många jämnåriga kompisar för barnen, nära till vatten, jag har bara bra saker att säga

Edit: Kan tilläggas att jag har bott och fortfarande bor i Älvsjö/ Långbro sedan 7 år tillbaks.
Ok, vad skulle du säga är nackdelarna med området?
Har du koll på skolor/dagis?
Citera
2012-03-08, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink in spe
Ok, vad skulle du säga är nackdelarna med området?
Har du koll på skolor/dagis?
Nackdelarna är lite svårare att peka ut eftersom det var så mycket sämre där jag bodde innan men om du är orolig för dina framtida tonåringar så började vi supa ganska tidigt (läs 13) även om jag har hört från lärare att det är mycket lugnare nuförtiden. Båda mina syskon har gått på grundskola och dagis i området och det har fungerat utan minsta problem, jag själv var väl ganska stökig i högstadiet men vi hade en vääääldigt trevlig atmosfär på skolan (stark sammanhållning, lite mobbing osv).

Dem skolorna det rör sig om är Långbrodalsskolan, Kämpetorp och Johan Skytteskolan (högstadie), alla har fungerat utan problem och jag har inte hört om några dåliga upplevelser från i princip något håll. Det jag har hört däremot är att Johan Skytteskolan numera är väldigt trångbodd och jag vet att dem har varit med i DN någon gång pga detta.
Citera
2012-03-10, 21:53
Medlem
Shrink in spes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cakje001
Nackdelarna är lite svårare att peka ut eftersom det var så mycket sämre där jag bodde innan men om du är orolig för dina framtida tonåringar så började vi supa ganska tidigt (läs 13) även om jag har hört från lärare att det är mycket lugnare nuförtiden. Båda mina syskon har gått på grundskola och dagis i området och det har fungerat utan minsta problem, jag själv var väl ganska stökig i högstadiet men vi hade en vääääldigt trevlig atmosfär på skolan (stark sammanhållning, lite mobbing osv).

Dem skolorna det rör sig om är Långbrodalsskolan, Kämpetorp och Johan Skytteskolan (högstadie), alla har fungerat utan problem och jag har inte hört om några dåliga upplevelser från i princip något håll. Det jag har hört däremot är att Johan Skytteskolan numera är väldigt trångbodd och jag vet att dem har varit med i DN någon gång pga detta.

Ok, stort tack för svaret! Låter ju som att Långbro kan bli ett av de områdena vi kan leta hus i!
Citera
2012-03-11, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink in spe
Ok, stort tack för svaret! Låter ju som att Långbro kan bli ett av de områdena vi kan leta hus i!
Du kommer inte att ångra dig
Citera
2012-03-22, 23:07
Bannlyst
Långbro är det mest prisvärda området i Älvsjö. Villa priserna har gått upp en del sista åren vilket tyder på att området är eftertraktat. Ni kommer säkerligen bli mer än nöjda
Citera
2012-03-23, 09:56
Medlem
Shrink in spes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke1
Långbro är det mest prisvärda området i Älvsjö. Villa priserna har gått upp en del sista åren vilket tyder på att området är eftertraktat. Ni kommer säkerligen bli mer än nöjda

Vi får hoppas det. Kanske inte köper riktigt än, men det är i alla fall så att vi kollar. Står mellan det och andra söderförorter!
Citera
2021-09-19, 14:10
Medlem
Dalailamas avatar
Bumpar en väldigt gammal tråd.. hur är långbro nu förtiden?
Citera
2021-09-19, 14:16
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalailama
Bumpar en väldigt gammal tråd.. hur är långbro nu förtiden?
Ingen större skillnad. Mestadels välmående medelklass med barn i varierande ålder. Kan vara en del stök i Fruängen och kring Älvsjö station/centrum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in