• 1
  • 2
2021-09-18, 09:43
Medlem
Överhörde en diskussion igår på lunchen där en person i gruppen berättade att receptionisten på vårdcentralen frågat om han var vaccinerad mot covid-19. Han hade svarat nej och frågade sen varför hon frågade, men fick inget svar. Han var irriterad över detta och tyckte det var fel men fick inget medhåll alls från resten av gruppen.

Till att börja med höll jag med gruppen men efter att ha funderat lite så är jag inte lika säker längre.

Efter att ha sökt lite så såg jag att om man har vaccinerat sig eller ej registreras inte ens i patientjournalen. Samt att det räknas som en personuppgift enligt GDPR, och om jag inte missminner mig så har ingen i det offentliga eller privata rätt att fråga om personuppgifter utan motiverbar anledning.
Citat:
Alla vaccinationer mot covid-19 ska registreras i det nationella vaccinationsregistret av den som vaccinerar dig.

Den information som ska registreras är personnummer eller samordningsnummer, datum för vaccination, vilket vaccin som använts, vårdgivare som ansvarat för vaccinationen och dosnummer för vaccin mot covid-19.

Detta görs för att kunna följa upp vaccinationerna. Uppgifterna skyddas av absolut sekretess och går inte att nå via patientjournalen. Du har rätt att begära ut uppgifterna enligt Dataskyddsförordningen (GDPR).
https://www.folkhalsomyndigheten.se/...-mot-covid-19/

Och i Corren säger Jens Raffelsberger som är smittskyddsläkare i Östergötland att ingen har rätt att efterforska eller kräva information om vem som har vaccinerat sig eller inte.
Citat:
"Man får inte efterforska såna uppgifter"

Smittskyddsläkare Jens Raffelsberger säger att regionen välkomnar ett bra offentligt samtal om vaccinationer, men skolor får inte efterfråga vem som tar sprutan. Varken skolledningar eller andra får efterforska eller kräva information om vem som har vaccinerat sig eller inte. Det säger Jens Raffelsberger, smittskyddsläkare i Östergötland.
https://corren.se/bli-prenumerant/artikel/j8p3kopl

Enlig ovan information kan man nästan tro att inte ens läkaren har rätt att fråga. I alla fall inte om man söker vård för något som inte är infektionsrelaterat.

Själv är jag väldigt nyfiken på detta då vaccineringsdebatten blivit väldigt infekterad och jag har ett par läkarbesök inbokade framöver efter en fysisk skada som jag fick för ett par månader sedan.
Senast redigerad av 41320 2021-09-18 kl. 09:49.
Citera
2021-09-18, 09:50
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 41320
och om jag inte missminner mig så har ingen i det offentliga eller privata rätt att fråga om personuppgifter utan motiverbar anledning.
Fel
Citera
2021-09-18, 10:04
Medlem
YP4XQs avatar
Frågan är ju alltid fri, eller Istället för att fråga om vädret var fint idag undrade personen om du var vaccinerad mot covid-19. Kanske gör hon personliga efterforskningar, eller noterades det i datorn eller någonstans?
Citera
2021-09-18, 10:35
Medlem
FedupFlorences avatar
Nej. Eftersom inte ens arbetsgivaren behöver informeras om de anställdas vaccinationsgrad såklart inte heller patienter.
Citera
2021-09-18, 10:41
Medlem
Om VC inte får fråga eller åtminstone inte har rätt att få ett svar så blir det problem för en nära anhörig till mig som inte kan ta vaccinationen, åtminstone inte ännu. Risken att smitta någon är ju högre om du inte är vacccinerad.
En bra lösning tycker jag är att alla i väntrummet måste ha munskydd. Skulle det vara ett alltför stort ingrepp i den personliga integriteten så att det inte kan accepteras?
Citera
2021-09-18, 13:23
Medlem
Vad sökte han hos vc för? Tycker att frågan är rimlig med tanke på att han t.ex kan vara sjuk i Covid eller ha biverkningar av vaccinet.
Citera
2021-09-18, 13:55
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Frågan är ju alltid fri, eller Istället för att fråga om vädret var fint idag undrade personen om du var vaccinerad mot covid-19. Kanske gör hon personliga efterforskningar, eller noterades det i datorn eller någonstans?
Nej frågan är inte fri om den bryter mot grundlagen.
Citera
2021-09-18, 17:12
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Överhörde en diskussion igår på lunchen där en person i gruppen berättade att receptionisten på vårdcentralen frågat om han var vaccinerad mot covid-19. Han hade svarat nej och frågade sen varför hon frågade, men fick inget svar. Han var irriterad över detta och tyckte det var fel men fick inget medhåll alls från resten av gruppen.

.

Snälla medmänniskor ... Gaska upp er och pressa emot frågor ni inte vill få eller vill besvara

Ett enkelt " Jag vill av integritetsskä inte tala om min vaccinationstatus" Eller något i den stilen hade räckt för att avsluta konversationen. Det är ju inte så att man måste svara på alla frågor som känns lite aviga. Gaska upp er , odla lite kuk och fitta....pressa tillbaka och be dom respektfullt att hålla klaffen.....
Citera
2021-09-18, 17:28
Medlem
Haha kan det här ha varit på en mindre ort? Har i vart fall märkt att folk ute i landet, alltså utanför Stockholm, inbillar sig att de helt ogenerat kan ställa den här typen av frågor till vem som helst.

Någon informationsplikt finns oftast inte. Skulle varit bra om han stått på sig och frågat receptionisten med vilket mandat hon eller han frågar. Bara att stå kvar tills personen behagar ge ett svar. Därefter tar man det vidare till lämplig nivå. Kreti och pleti har inte med andras hälsostatus att göra.

Kan lägga till att jag hittills inte nånstans hemmavid, inklusive arbetsplats och vårdinrättning, fått frågan.
Senast redigerad av 1423zZ 2021-09-18 kl. 18:09.
Citera
2021-09-18, 18:25
Medlem
Det är ett brott mot GDPR. Och eftersom privatpersoner inte berörs av det kan man ställa motfrågor som tex: - Har fröken tvättat fittan idag?
Vi kan tex lära oss av våra invandrare. - Håll käften jävla hora!
Citera
2021-09-18, 19:05
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Till att börja med höll jag med gruppen men efter att ha funderat lite så är jag inte lika säker längre.

Efter att ha sökt lite så såg jag att om man har vaccinerat sig eller ej registreras inte ens i patientjournalen. Samt att det räknas som en personuppgift enligt GDPR, och om jag inte missminner mig så har ingen i det offentliga eller privata rätt att fråga om personuppgifter utan motiverbar anledning.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/...-mot-covid-19/

Och i Corren säger Jens Raffelsberger som är smittskyddsläkare i Östergötland att ingen har rätt att efterforska eller kräva information om vem som har vaccinerat sig eller inte.
https://corren.se/bli-prenumerant/artikel/j8p3kopl

Enlig ovan information kan man nästan tro att inte ens läkaren har rätt att fråga. I alla fall inte om man söker vård för något som inte är infektionsrelaterat.

Själv är jag väldigt nyfiken på detta då vaccineringsdebatten blivit väldigt infekterad och jag har ett par läkarbesök inbokade framöver efter en fysisk skada som jag fick för ett par månader sedan.

Givetvis kan envar fritt fråga andra om de är vaccinerade. Detta bryter inte mot någon grundlag eller GDPR.

Det är också tillåtet att fråga andra om en mängd andra personliga saker, till exempel "Har du HIV" eller "Är du nykter" - fullt motiverade frågor i olika sammanhang.

Skulle du lirka dig in på en vårdinrättning för att listigt försöka få en tredje Covidspruta lär du också upptäcka att det ingalunda är toksekretess på vaccinationsregistret. Det registret heter för närvarande Svevac ( https://www.inera.se/tjanster/alla-tjanster-a-o/svevac/ ) och är ett journalsystem, till skillnad från nationella vaccinationsregistret, som är ett statistikorienterat informationssystem och inte ett journalsystem.
Citera
2021-09-18, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Givetvis kan envar fritt fråga andra om de är vaccinerade. Detta bryter inte mot någon grundlag eller GDPR.

Det är också tillåtet att fråga andra om en mängd andra personliga saker, till exempel "Har du HIV" eller "Är du nykter" - fullt motiverade frågor i olika sammanhang.

Skulle du lirka dig in på en vårdinrättning för att listigt försöka få en tredje Covidspruta lär du också upptäcka att det ingalunda är toksekretess på vaccinationsregistret. Det registret heter för närvarande Svevac ( https://www.inera.se/tjanster/alla-tjanster-a-o/svevac/ ) och är ett journalsystem, till skillnad från nationella vaccinationsregistret, som är ett statistikorienterat informationssystem och inte ett journalsystem.

Finns absolut ingen skyldighet att informera vem som helst om sin hälsostatus.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in