Vi får väl se vad det här mynnar ut i. Men att allt görs offentligt lägligt till provvalen i m gör mig misstänksam. Varför vänta med att anmäla tills det ger maximal skada?
Unga kvinnor utnyttjar ofta sin kvinnlighet för att nå fördelar och att få som de vill. Vänner jag har som arbetar både på gymnasium och högskola har berättat hur det går till. Lärare är mer utsatta eftersom de har en förtroenderoll och genom betyg påverkar unga människors framtid, vid minsta misstanke blir det bekymmer.
Gymnasielärare får höra av äldre kollegor och arbetsplatsledning att de aldrig skall träffa kvinnliga elever ensamma, att alltid ska se till att ha vittnen inom höravstånd. Likadant är det i lägre nivåer på högskolor, har jag hört. Om de unga kvinnorna inte får det betyg de vill ha eller klarar den tenta de missat kan det få dem till drastiska anklagelser.
De unga kvinnornas tillvägagångssätt är lätt genomskådat. Först försöker de med nära kontakter (sitta nära, röra på läraren, andas i ansiktet) och uppknäppta blusar med korta kjolar som visar mer än de döljer att få de manliga lärarna ur balans och göra som de vill. Går det inte kommer de förstulna hoten. Om den manliga läraren inte har sett till att skydda sig med vittnen och hålla avstånd är det svårt att ta sig ur detta.
Vad kan en manlig lärare eller riksdagsman som Hanif Bali göra när en ung kvinna framför anklagelser, om det inte finns vittnen som hjälper honom?
Till och med vårt förra justitieråd Göran Lambertz blev häktad i över en vecka för att en kvinna som satt sexuell utpressning i system påstod att hon blivit våldtagen!
Håller med om att slutsatsen av detta är
att alla mogna män tar lärdom och ser till att ha vittnen i närheten när de har kontakter med unga kvinnor. Tyvärr tror jag Hanif Bali får svårt att ta sig ur detta om inte det visar sig att denna unga kvinna har också satt dessa anklagelser i system.