Citat:
Ursprungligen postat av
firebird1974
Och att advokat IB berättar för HD är ett problem för dej, eller????
Inte mig personligen. Det berör rättssäkerhet.
Jag anser det är anmärkningsvärt att SDs advokat förser HD med information om bevisläget.
Eftersom du inte tycks producera mer än överdos av frågetecken så är det som så att vid häktningsförhandlingarna så framställs bevisning från ÅK till en domare i TR.
I ett tidigt skede är en Fu mer sårbar och det beror på just bevisningen och att det kan finnas mer personer inblandade och då vill ÅK inte ha läckor som kan agera utifrån den informationen som delges.
Sen finns tre häktningsgrunder varav en berör kollusionsfara.
Den risken finns likaväl om det finns fler inblandade vid mord, dvs undanröjer bevis, förstör utredning.
Därför sker det bakom lyckta dörrar och det delges inte allmänhet.
HD är allmänhet.
Hon har inte mer rätt än nån annan att ta del av den informationen.
Det är ännu värre med just HD eftersom hon de facto kom att bli misstänkt.
Dagen innan hon plockas in misstänkt för mord levererar SDs advokat om bevisläget för HD, det är hittills inget nytt är slutsatsen, mer skrämskott.
Detta kan påverka hur hon beter sig i förhör, det kan vara till klar fördel att ta del av vilken bevisning det berör.
Nu kan man försvara HD in absurdum med tex att SD kan ju berätta blaha blaha.
Det intressanta i diskussionen är snarare VEM som fixar information till HD.
Vissa saker går inte att tumma på i en pågående förundersökning och rättsprocess.
Vissa saker är inte reparera ang bevisning om bevis undanröjs, data förstörs or what ever.
Det påverkar även förhör om den misstänkte sitter på mer info än vad som är lämpligt.
Det handlar som sagt om rättssäkerhet så tillåt mig reagera på HDs och SDs advokats samröre.