Citat:
Ursprungligen postat av
stracci
Har en gammal ASUS laptop av modellen F555L. Köptes år 2015 och används än idag regelbundet. Det verkar som att när datorn varit på länge, typ 7-8 timmar så är det bara en tidsfråga innan fläkten på den börjar flippa ur helt och göra väsen. Den börjar ge ifrån sig ett väldigt högt ljud som är olidligt, som att det fastnat rester av en råtta på fläkten. Är inte särskilt teknikkunnig, men har fläkten helt enkelt börjat ge upp? Detta ljud börjar som sagt komma efter ett antal timmar då datorn varit påslagen. Den är egentligen inte på 8 timmar i sträck, utan ibland har jag den på viloläge i några timmar. Men brukar inte stänga helt förän dagen är slut.
Har provat att rengöra fläkten, senast en månad sedan, och då har det varit tyst i ett par veckor men sen har den börjat låga igen. Antar att mycket damm hunnit samla på sig igen och att det inte hjälper? Måste jag operera datorn regelbundet, dvs öppna den med alla dess skruvar och rengöra fläkten regelbundet? Känns lite overkill.
Har provat att stänga ner och avinstallera program som använder mycket CPU, och gjort lite andra inställningar för att begränsa CPU-användande, men det har inte gett effekt. Vad kan jag göra? Kan jag ens göra något mer?
Vill helst undvika att köpa en ny men måste jag så måste jag.
Behöver nog byta kylpasta i datorn. När kylpastan torkar/blir gammal, blir processorn väldigt varm och kylningen värdelös, då blir hela datorn mycket varmare också som följd. Fortsätter du använda datorn riskerar du paja processorn.