2021-09-17, 13:07
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna

Ok, kanske räcker så....

Någon har sett en person i ljus bil på en parallellgata i samspråk med Helena ett tag innan försvinnandet.

att älta fram och tillbaka om man menar lockigt, krullig, ljust, cendré osv. i artikeln syftar utifrån det lilla vi sett av denna artikel inte till något annat än fylla ut tråden med tjafs. (Nu verkar ju det polpulärt att göra så i och för sig, att i dagar älta ämnen, som t.ex preskriptionstider, som redan tidigare ältats i mängder i tråden, och inte har något med kärnfrågan att göra)

... så tillbaka till kärnfrågan.
Kan detta ha samband med försvinnandet?
är det samma bil och/eller person?
finns det ytterligare uppgifter kring detta?

Ta det där med Thord istället. Det är han som ljuger, läser som en kratta och feltolkar, precis som Ugglan ja du vet...
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-09-17 kl. 13:09.
Citera
2021-09-17, 13:10
Medlem
ThordOlavssons avatar
Pudelfrillan! Du är verkligen knäpp i huvudet.

Var och en kan följa vad du skriver i tråden.

Lindblomsgrön skriver att mannen på Runstensvägen hade "ljust fylligt, eventuellt uppklippt hår". Du svarar "PL har just vad man skulle kunna beskriva som cendrefärgat fylligt hår." Det är du som kopplar beskrivningarna till varandra.

Jag trodde då felaktigt att du höll dig till den ursprungliga beskrivningen.

Jag är enormt ledsen att jag trodde att ditt tal om självfall och cendrefärg hade någon som helst koppling till mannen på Runstensvägen.

Bra att vi nu i alla fall har rett ut att så inte är fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
....Andersson bor. Två vittnen såg Helena prata med föraren, som beskrivs vara 25-30 år med ljust fylligt, eventuellt uppklippt hår. Det som förbryllar är att mannen inte tagit kontakt med polisen trots....

Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Det här kan vara viktiga vittnesiakttagelser!

Intressant beskrivning: ljust fylligt hår (självfall) inte "platt" hår med andra ord.
PL har just vad man skulle kunna beskriva som cendrefärgat fylligt hår.

Citat:
Nu ljuger du för 3:e gången i rad.

Jag har aldrig någonsin påstått att PL stämmer in på beskrivningen av mannen i bilen på Runstensvägen. Vart får du alla villfarelser ifrån? Som jag nyss påtalade, du läser lika slarvigt som Ugglan nu och feltolkar saker.
Du ska inte snappa upp enstaka ord lösryckta ur sitt sammanhang, du ska läsa vad jag skriver. Och läser du fel och gör egna feltolkningar så får du läsa om tills du läser rätt.

Det fetade. Vem som helst ser att du ljuger.

Slutsatsen är och förblir. Man skall aldrig referera till eller tala om Pudelfrillan. Bäst är att scrolla förbi så man slipper ta ställning till eller i värsta fall falla för hennes fria associationer och skumma hypoteser.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-09-17 kl. 13:12.
Citera
2021-09-17, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson

Lindblomsgrön skriver att mannen på Runstensvägen hade "ljust fylligt, eventuellt uppklippt hår". Du svarar "PL har just vad man skulle kunna beskriva som cendrefärgat fylligt hår." Det är du som kopplar beskrivningarna till varandra.

Jag är enormt ledsen att jag trodde att ditt tal om självfall och cendrefärg hade någon som helst koppling till mannen på Runstensvägen.

Slutsatsen är och förblir. Man skall aldrig referera till eller tala om Pudelfrillan. Bäst är att scrolla förbi så man slipper ta ställning till eller i värsta fall falla för hennes fria associationer och skumma hypoteser.
Nu var det ju inte så riktigt, hur du än vill vända det till det, och nej
jag tillhör inte "lag Pudeln", men rätt ska vara rätt.

Du svarade linblomsgrön och gjorde en koppling till en helt annan person pga av att denne har en facebookbild där denne ser ut att någon gång haft lockigt, långt, ljust hår,
i det svaret skriver du
Citat:
När jag läser beskrivningen kommer jag att tänka på en helt annan person. Lite lustigt att jag skall göra det när hans ex inte gör det.
som ett direkt svar på linblomsgröns inlägg.

Om du sedan råkar ha läst Pudelns inlägg och på något sätt blandar ihop det med vad som står i inlägget du svarar på så kan du ju rimligen inte komma och påstå att det beror på detta:

Citat:
Det är alltså du som pekar ut andra personer pga av att du blandar ihop inlägg och inte läst så noga.

Sen skulle man kunna kolla på ev. andra personer som stämmer in på din misstolkning av ljust, fylligt hår som faktiskt hade krulligt ljust hår på den tiden, där det till och med fanns bild på en i en artikel i TSL på denna person.
Senast redigerad av DisappointedTuna 2021-09-17 kl. 13:27.
Citera
2021-09-17, 13:36
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

Jag utgår givetvis från CL när vi diskuterar Runstensvägen eftersom det är han som enligt Kalla Fall är Helena's baneman. Därav flikade jag in att hans bror PL har cendrefärfat "fylligt" hår, eftersom det kan vara av intresse. Jag kopplar alltså inte ihop beskrivningarna.

Till skillnad från dig som i vanlig ordning ägnade dig åt fokusförflyttning. Vi kanske ska börja med att se om mannen i den vita bilen på Runstensvägen i april/maj möjligen skulle kunna vara CL, dvs kan beskrivningen med ljust, "fylligt" hår passa in på honom?

Du får givetvis tolka saker hur du vill men det är fullständigt idiotiskt att tro att jag menar att det var PL som beskrevs i artikeln. Det står väl klart för 99,9999% av skribenterna här att det inte var PL som Helena pratade med. Men inte för dig, du vill ju skapa tjafs och osämja i tråden.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-09-17 kl. 13:50.
Citera
2021-09-17, 13:44
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Nu var det ju inte så riktigt, hur du än vill vända det till det, och nej
jag tillhör inte "lag Pudeln", men rätt ska vara rätt.

Du svarade linblomsgrön och gjorde en koppling till en helt annan person pga av att denne har en facebookbild där denne ser ut att någon gång haft lockigt, långt, ljust hår,
i det svaret skriver du

som ett direkt svar på linblomsgröns inlägg.

Om du sedan råkar ha läst Pudelns inlägg och på något sätt blandar ihop det med vad som står i inlägget du svarar på så kan du ju rimligen inte komma och påstå att det beror på detta:

Det är alltså du som pekar ut andra personer pga av att du blandar ihop inlägg och inte läst så noga.

Sen skulle man kunna kolla på ev. andra personer som stämmer in på din misstolkning av ljust, fylligt hår som faktiskt hade krulligt ljust hår på den tiden, där det till och med fanns bild på en i en artikel i TSL på denna person.

Långt inlägg som inte tillför något!

Mannen på Runstensvägen hade ljust och fylligt hår. Jag har inte suttit på min kammare och fantiserat ihop att mannen har självfall och cendré. Var och en kan se att dessa ord kommer från Pudelfrillan. Det är hon som skriver dem först. Var och en med IQ över 100 förstår att orden kommer från henne.

Jag erkänner villigt att det var fel av mig att tro att det var en korrekt beskrivning av mannen i gränden. Jag visste i och för sig att trådens clown fantiserar väldigt fritt men att hon skulle skriva "Intressant beskrivning: ljust fylligt hår (självfall) inte 'platt' hår med andra ord.
PL har just vad man skulle kunna beskriva som cendrefärgat fylligt hår." när det inte har en koppling till beskrivningen av mannen i gränden, den såg jag inte komma. My bad!

Hur som helst så skall jag sluta läsa hennes inlägg. Livet är för kort för att ägna tid åt idioter. Reimer d.y. har rätt. Bemöter man trådens clown så ger man henne bara oförtjänt uppmärksamhet.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-09-17 kl. 13:49.
Citera
2021-09-17, 14:09
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Långt inlägg som inte tillför något!

Mannen på Runstensvägen hade ljust och fylligt hår. Jag har inte suttit på min kammare och fantiserat ihop att mannen har självfall och cendré. Var och en kan se att dessa ord kommer från Pudelfrillan. Det är hon som skriver dem först. Var och en med IQ över 100 förstår att orden kommer från henne.

Jag erkänner villigt att det var fel av mig att tro att det var en korrekt beskrivning av mannen i gränden. Jag visste i och för sig att trådens clown fantiserar väldigt fritt men att hon skulle skriva "Intressant beskrivning: ljust fylligt hår (självfall) inte 'platt' hår med andra ord.
PL har just vad man skulle kunna beskriva som cendrefärgat fylligt hår." när det inte har en koppling till beskrivningen av mannen i gränden, den såg jag inte komma. My bad!

Hur som helst så skall jag sluta läsa hennes inlägg. Livet är för kort för att ägna tid åt idioter. Reimer d.y. har rätt. Bemöter man trådens clown så ger man henne bara oförtjänt uppmärksamhet.

Bra idé, sluta läs mina inlägg eftersom du medvetet feltolkar det som skrivs, precis som Ugglan gör och som han har gjort till en konstform. Du är ju högintelligent Thord som Ugglan så nog tror jag att du förstår hur jag menar, eller rättare sagt: Jag vet att du förstår. Problemet är att vi har olika agendor i tråden, det här är du också fullt medveten om men spelar ovetandes. Så fortsätt du att kasta skit, feltolka medvetet och härska genom att söndra, så "ekorrhjulet" kan fortsätta att snurra vilket givetvis är avsikten med styrningen av tråden. Det finns ett kluster av nick som är reggade av just den anledningen och det här har många insett vid det här laget. Klusteret vill inte komma framåt i tråden och det här blir väldigt tydligt när såna som ThordAvloppson, ReimerDenYnklige, Uggla eller trans_barbro håller i taktpinnen.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-09-17 kl. 14:18.
Citera
2021-09-17, 14:21
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Har gjort det redan i tråden. Han var/är cendrefärgad, tunt hår. Normallängd. Glasögon.---

Sockerhals! Du beskriver ClLe som cendrefärgad med tunt hår. När det gäller tunnhårigheten, är det en beskrivning av hur han ser ut just nu? Var han tunnhårig redan år 2000 när ni hade närkontakt. Din vän som kände honom på komvux kände hon honom närmare 1992. Var han tunnhårig då?

Jag tänker på hur din eller er beskrivning stämmer på en intressant person på Runstensvägen, som Helena talat med ett par måndader före mordet. Nedan Lindblomsgröns citat ur en tidning från 1993:

Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
....Andersson bor. Två vittnen såg Helena prata med föraren, som beskrivs vara 25-30 år med ljust fylligt, eventuellt uppklippt hår. Det som förbryllar är att mannen inte tagit kontakt med polisen trots....

Notera att den fetade beskrivningen av mannens hår är den enda vi har. Tycker du eller din vän att den stämmer på ClLe 1992?
Citera
2021-09-17, 14:30
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:

Hoppsan. En liten projicering där.
Varför inte hålla sig till sak?
Citera
2021-09-17, 14:50
Medlem
Citat:
Jag utgår givetvis från CL när vi diskuterar Runstensvägen eftersom det är han som enligt Kalla Fall är Helena's baneman. Därav flikade jag in att hans bror PL har cendrefärfat "fylligt" hår, eftersom det kan vara av intresse. Jag kopplar alltså inte ihop beskrivningarna.

[...]

Varför tycker du att det "kan vara av intresse", om han har en annan hårfärg än den man som Helena sågs samtala med? Är det ett subtilt sätt att säga att det inte kan vara han?

Om du inte tycker att du kopplar ihop beskrivningarna kan vi ändå konstatera att det är du som skriver dem direkt efter varandra. Ett vanligt sätt att läsa en text är att förutsätta att den är sammanhängande och inte osammanhängande.
Citera
2021-09-17, 15:18
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:

Så fortsätt du att kasta skit, feltolka medvetet och härska genom att söndra, så "ekorrhjulet" kan fortsätta att snurra vilket givetvis är avsikten med styrningen av tråden. Det finns ett kluster av nick som är reggade av just den anledningen och det här har många insett vid det här laget. Klusteret vill inte komma framåt i tråden och det här blir väldigt tydligt när såna som ThordAvloppson, ReimerDenYnklige, Uggla eller trans_barbro håller i taktpinnen.
Vänligen försök att avstå från att dra in mig i dina dispyter med andra användare. Den tråd-konspiration som du och några till återkommer till i princip dagligen är lika tröttsam som ogrundad. Jag har inget med någon av de du räknar upp att göra, förutom då vi gör misstaget att dyka ner i en tråd som du gör ditt bästa att förvandla till en stinkande dypöl.

Sedan är det tragikomiskt hur du försöker slingra dig bort från ännu ett av dina försök att dra in CLs bror i detta ärende. I detta fall skrev skribent lindblomsgrön om signalementet på en man som setts på gatan bredvid HA. Då skriver du följande:

” Det här kan vara viktiga vittnesiakttagelser!
Intressant beskrivning: ljust fylligt hår (självfall) inte "platt" hår med andra ord.
PL har just vad man skulle kunna beskriva som cendrefärgat fylligt hår.”

(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992

Trots detta har du mage att påstå att du inte kopplat PL till denna observation:

Citat:

Det står väl klart för 99,9999% av skribenterna här att det inte var PL som Helena pratade med. Men inte för dig, du vill ju skapa tjafs och osämja i tråden.
https://www.flashback.org/newreply.php?do=newreply&p=77286178

Ja, alla fattar att det inte var PL som HA pratade med. Du också, får man anta. Men det är därför så talande att du ändå reflexmässigt drar in PL i en observation av något som du själv antar är någon annan. För det var ”intressant”?

Till sist: sitter du verkligen och inbillar dig att det är andra som vill gräla i tråden, för att sedan skriva en lista med öknamn på andra skribenter? Så sorgligt.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-09-17 kl. 15:24.
Citera
2021-09-17, 15:51
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Sockerhals! Du beskriver ClLe som cendrefärgad med tunt hår. När det gäller tunnhårigheten, är det en beskrivning av hur han ser ut just nu? Var han tunnhårig redan år 2000 när ni hade närkontakt. Din vän som kände honom på komvux kände hon honom närmare 1992. Var han tunnhårig då?

Jag tänker på hur din eller er beskrivning stämmer på en intressant person på Runstensvägen, som Helena talat med ett par måndader före mordet. Nedan Lindblomsgröns citat ur en tidning från 1993:

Notera att den fetade beskrivningen av mannens hår är den enda vi har. Tycker du eller din vän att den stämmer på ClLe 1992?

Jag upplevde honom som tunnhårig 2000. Inget hårsvall iaf. Han hade ofta mössa, han var sällan ute. Gick till och från sin bil bara.Har inte sett honom varken före eller efter. Ingen aning hur väl hon kände honom. Hon var min jobbarkompis. Hon nämnde det när jag berättade vilken dåre jag fått till granne. Den bilden hade inte hon av honom. Jag har ingen som helst kontakt med henne. Ser henne aldrig heller. Det är allt jag vet. Och att han hade EN kille som han var med i skolan. Som jag redan berättat. Minns att han hette Bengt, efternamnet är jag osäker på.
Citera
2021-09-17, 16:17
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Jag upplevde honom som tunnhårig 2000. Inget hårsvall iaf. Han hade ofta mössa, han var sällan ute. Gick till och från sin bil bara.Har inte sett honom varken före eller efter. Ingen aning hur väl hon kände honom. Hon var min jobbarkompis. Hon nämnde det när jag berättade vilken dåre jag fått till granne. Den bilden hade inte hon av honom. Jag har ingen som helst kontakt med henne. Ser henne aldrig heller. Det är allt jag vet. Och att han hade EN kille som han var med i skolan. Som jag redan berättat. Minns att han hette Bengt, efternamnet är jag osäker på.

Tack för svar!

ClLe var 30 när Helena mördades och 38 det år du såg honom. Om håret hade börjat tunnas ut vid 30 så skulle han nog ha kunnat dölja det. Om någon vill tro att ClLe träffade Helena så är det inte omöjligt.

Men som Xeitum påpekat så använder folk ordet cendré på olika sätt. Skulle du tycka det var rätt eller fel om någon påstod att han var ljushårig 2020. Vad jag är ute efter är om du använder ordet cendré om personer (dvs i detta fall ClLe) som är så mörka att du aldrig skulle kalla dem ljusa. Om du tycker att han inte alls var ljus så kan man nog utesluta att han är mannen på Runstensvägen med ljust fylligt hår.

Beträffande Be*ngt Se*thsson så hade du helt rätt så när som på att han formellt hette Bengt-Åke, men han kan ju ha kallats för Bengt. Det är högst sannolikt Marit*a Kv*arnevångs partner. Du missade nog min kommentar om Sethsson där jag skrev just att din berättelse stämmer:

Citat:
Bra reflektioner och det där med "gubben" får sin förklaring. Du har helt rätt, så när som på att gubben har ett dubbelnamn, men han behöver ju inte ha använt det: Be*ngt-Åk*e S*ethsson. Född 1940 i Borås. 19 år äldre... gubbe...

Kan du beskriva den vita bilen mer ingående?

Sen undrar jag om du gör samma fel med M*aritas föräldrar som med M*arita, att du antar att mannen i fråga heter Kv*arnevång, när han inte gör det. St*g bodde som sagt i Tibro 1990. Jag har inget belägg för att han flyttat till Mariestad utan bollade mer den frågan till dig, utifall att du höll reda på vem det var. St*g är dessutom inte sammanboende med någon kvinna 1990. OK Det finns en kvinna på samma adress som är född 1914, men jag tror inte en man född 1932 åker runt med en kvinna född 1914 det året Helena försvann. Det är ofta svårt att från registret 1990 avgöra om två är sammanboende eller inte, för alla skrivs på samma gatuadress och St*ig bor med tre andra som kan ha olika lägenheter.

Om vi antar att istället gör samma misstag som med Marita: antar att maken också heter Kv*arnevång så blir rätt man istället Br*r No*rder Noa*ksson född 1931. Dvs paret skulle 1992 vara 61 respektive 52 år gamla. Båda är idag döda om de inte flyttat från landet.

Du skriver "Tänker om de körde svarttaxi. Tjejer vågade kanske gå in i bilen när kärringen satt bredvid. De var JÄMT på stan och åkte runt." Jag antar att eftersom du skriver så så menar du att det finns en möjlighet att Helena skulle ha kunnat åkt med dem??? En intressant fråga är ju då om Mar*tas mamma hade lite mörkare röst och skulle kunna ha tagits för en man av Hanna...

Men nu säger du inte när de skall ha åkt runt... menar du att de åkte runt i den vita bilen typ 1990-1991 eller runt år 2000?
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-09-17 kl. 16:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in