2021-09-17, 12:09
Medlem
TheCryptKeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Visst var det huvudet som Saknades?

Resten av kroppen hittades just i svarta sopsäckar nära den här fyndplatsen.

40 år gammalt kranie? Lär inte vara mycket mjukdelar eller vävnad kvar.
Det stämmer att det var huvudet som saknades på Catrin Da Costa. Är lite tveksam till den teorin dock. Dels var det som sagt typ 40år sedan det mordet och det känns som att det borde dykt upp tidigare om det legat något där. Dels är det mycket folk i rörelse där och jag kan tänka mig att dom rensat botten där förut.
Det som skulle kunna tala för det är att jag uppfattar det som att det är dykare som har rensat botten från skräp som har hittat det. Har det inte legat länge i vattnet kan man säkert avgöra om det är en mänsklig kroppsdel eller ej, men är det bara ben kvar kan det kanske vara svårare att avgöra om det till exempel är ett lårben är mänskligt eller från något djur. Här har polisen gått ut rätt omgående och sagt att det rör sig om en mänsklig kroppsdel, vilket i min mening skulle kunna tyda på att det är ett kranium som dom hittat (ett kranium borde vara enkelt att avgöra som mänskligt).
Citera
2021-09-17, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Visst var det huvudet som Saknades?

Resten av kroppen hittades just i svarta sopsäckar nära den här fyndplatsen.

40 år gammalt kranie? Lär inte vara mycket mjukdelar eller vävnad kvar.

Huvudet och underlivet, vill jag minnas. Om de kunde hitta kraniet så skulle det kanske kunna ge en fingervisning om alt utesluta någon dödsorsak. Givet att man kan identifiera att det vore rätt kranium...
Citera
2021-09-17, 12:11
Medlem
TheCryptKeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Vad jag förstått är kroppsdelen från 2019
Hur kan man veta att kroppsdelen skulle vara från 2019? Låter som rent strunt.
Citera
2021-09-17, 12:12
Medlem
TheCryptKeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeGaggs
Huvudet och underlivet, vill jag minnas. Om de kunde hitta kraniet så skulle det kanske kunna ge en fingervisning om alt utesluta någon dödsorsak. Givet att man kan identifiera att det vore rätt kranium...
Är det Catrins kranium som hittats borde det gå att avgöra med tandkort och DNA.
Citera
2021-09-17, 12:20
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Tror du tänker på kvarlevorna man hittat utanför Hultsfred nu, ung kvinna försvunnen sen 2019
Citera
2021-09-17, 12:21
Medlem
Citat:
Åh fan, låg det en toe tag i påsen eller?
--

Vill någon berätta exakt var detta sannolikt hittades? Var befann sig polisbåten? På vissa medieuppgifter tycks det snarare handla om Klara sjö än Karlbergskanalen och då vore det mindre sannolikt med da Costa, vars kvarlevor ju hittades i strandbrynet vid Ekelundsbron ungefär.
Senast redigerad av ratioa 2021-09-17 kl. 12:30.
Citera
2021-09-17, 12:44
Medlem
Hur kan ni ens tro att det skulle vara DaCostas huvud som hittats i en plastpåse efter 40 år i Karlberskanalen? Vet ni hur mycket aktiviteter det pågår där? Denna kroppsdel har legat max några veckor. Det är större chans att det är Jimmy Hoffa än DaCosta...
Citera
2021-09-17, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Hur kan ni ens tro att det skulle vara DaCostas huvud som hittats i en plastpåse efter 40 år i Karlberskanalen? Vet ni hur mycket aktiviteter det pågår där? Denna kroppsdel har legat max några veckor. Det är större chans att det är Jimmy Hoffa än DaCosta...

Det var jag som nämnde att de första kvarlevorna av DaCosta påträffades i närheten, något som kan ha bidragit till att den diskussionen uppstod. Kan ta tillfället i akt och understryka att jag inte tror att detta har någonting med DaCosta att göra. Det var bara ett allmänt påpekande i förbifarten att de första delarna av henne påträffades där. Nästa fynd var någon kilometer därifrån, så vilka än som styckade henne såg till att sprida ut kroppsdelarna.
Citera
2021-09-17, 13:02
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
De första kvarlevorna av Catrine da Costa påträffades intill Karlbergskanalen (på land). Det känns inte helt osökt att polisen funnit någonting liknande igen med tanke på omfattningen av pådraget.

Hm, jag tänkte också på henne när jag läste om det nya fyndet vid Karlbergskanalen igår på eftermiddagen.

Delar av hennes kropp har aldrig återfunnits men resten placerades ut i sopsäckar vid bla Talludden längre norrut vid Karlbergskanalen, det ska bli intressant att se vad det nya aktuella fyndet består av?

"Kroppsdelen hittades på torsdagseftermiddagen. Enligt Aftonbladet hittades den i en sopsäck av ett företag som rensade kanalen från skräp.Fyndet har undersökts av kriminaltekniker och är nu skickat till Rättsmedicinalverket"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/kroppsdel-hittad-i-city-polisen-utreder-mord
Citera
2021-09-17, 13:06
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheCryptKeeper
Hur kan man veta att kroppsdelen skulle vara från 2019? Låter som rent strunt.

Naglar, tatuering, ärr mm
Citera
2021-09-17, 13:09
Medlem
halaltarzans avatar

Vet att de brukar rensa i Karlbergskanalen men för övrigt tycker jag inte geografin i SVT-länken stämmer något vidare.

Citat:
En mänsklig kroppsdel har hittats i Karlbergskanalen, mellan Norrmalm och Kungsholmen i centrala Stockholm.
Senast redigerad av halaltarzan 2021-09-17 kl. 13:16.
Citera
2021-09-17, 13:11
Medlem
Citat:
Naglar, tatuering, ärr mm

Det skulle svårligen räcka för att bedöma ett årtal så här tidigt i utredningen... Polisen har meddelat att de ännu inte ens vet om fyndet kommer från en man eller en kvinna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in