2021-09-17, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av odok
Känns alltmer troligt att andra nuvarande och fd. MUF-tjejer kommer att träda fram. Partiet går en stormig tid till mötes.

Vad menar du? Skulle det vara vanligt bland MUF tjejer att skicka nakenbilder?
Citera
2021-09-17, 00:55
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Det är bara en billig smutskastning och det kommer att visa sig.

Bakom den unga kvinnan som påstår det hela finns fler lager av aktivister. Det verkar finnas en iransk lobby av barn till överklassiranier som drog från ayathollans maktövertagande. Dom ser ner på svenskar och somalier men är naturligtvis inte vänster, dock inte heller islamister får man ge dom. Kontrajihadister kanske.
Hursomhelst utgör de en tydlig grupp. Som inte verkar gilla HB.
Att det är många som hatar Hanif är hans eget fel, det gör att motivet anmäla honom stort, det finns massor som gör fel mot personer men blir inte anmälda. Men det innebär att det han gjort mycket väl kan vara brottsligt. Tillsammans med allt annat tveksamt han gjort får bägaren att rinna över i partiet.

Det är fruktansvärt svårt att frilägga sig från sådana anklagelser. Rätt åt aset Hanif, livstid borde han ha.
Citera
2021-09-17, 00:56
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Om det finns nakenbilder som Hanif efterfrågat av flickan, kan det röra sig om barnporrbrott.
(Även om hon så att säga är byxmyndig, så är hon inte det för nakenbilder).

Jag säger varken "bä eller bö" om vad som har hänt, men anser trots allt att en anklagad person verkligen ska ses som oskyldig till motsatsen har bevisats in absurdum. Dvs. "över rimligt tvivel".

Det kan vara ett brott, men behöver inte vara det. Och det är OM Hanif nu efterfrågat detta, vilket inte känns troligt.

Soppan kokar vidare...
Citera
2021-09-17, 01:22
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Hon har möjligen chattloggar och screenshots men kanske inget som riktigt blir olagligt.

M vill nog mest tvätta sin byk och låter det därför gå vidare mellan de två så de har blidkat media.
Hon har ingenting om 29 dagar om hon inte åter aktualiserar sina konton.

Jag tycker att det här caset har väldigt stora likheter med en amöba. It doesn't have a leg to stand on.
Citera
2021-09-17, 01:28
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Episkexpert
Frontalattack? Vad betyder ens det i sammanhanget? Finns inget som håller för att åtalas i en domstol men att han vill pilla på minderåriga kommer såklart att ligga honom i fatet bland alla utom fanboys.
Uppenbarligen saknas bevis för det.
Citera
2021-09-17, 01:42
Avslutad
Tror att han är skyldig
Citera
2021-09-17, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Läste nu igen vad Bali sa och han säger "Jag har gott om bevis som visar att jag är oskyldig till det jag anklagats för"

Dessa ord rimmar illa med att M säger det bara är ord mot ord.

Antingen ljuger Bali om bevis eller så ljuger M om ord mot ord.

Källa på Balis uttalande om "Gott om bevis"
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PoPexz/m-pausar-utredningen-om-hanif-bali-bor-provas-rattsligt

Ja det är sant, oavsett om polisanmälan leder vidare någonstans eller inte, så får man konstatera att Hanif Bali och Moderaterna kommunicerat två olika budskap och gjort två olika uttalanden som inte helt går ihop, trots att de båda haft dialog och samtalat om anklagelserna.

Antingen har man glasklara bevis, som Hanif Bali hävdar, eller så har man inga bevis utan ord står mot ord, som Moderaterna hävdar.

Båda påståendena borde inte kunna stämma samtidigt och Hanif Bali bör ju ha haft samtal om det här med partiledningen under den utredning som pågått fram tills nu, därför blir det lite konstigt när de båda går ut och säger olika saker.

För jag får ju rimligen utgå ifrån att Hanif Bali givetvis lagt fram de bevis han har för sin oskuld, vore ju lite konstigt annars.
Senast redigerad av 12-12 2021-09-17 kl. 02:59.
Citera
2021-09-17, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StrawberryTea
Jag har redan sagt att partiledningen aktivt struntat i att ge gehör för anklagelser. Nu kommer en artikel där partikällor säger exakt samma sak, och Moderaterna vägrar tala om hur deras rutiner överhuvudtaget går till. Men visst, snacka om påhitt du.

Ja det är förvisso inte första gången som en del liknande problem har uppmärksammats inom Moderaterna och MUF.

Det förefaller också som om många inom partiet inte riktigt har fullt förtroende för hur den här typen av fall brukar hanteras och utredas.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kritiken-om-internutredningarna-kan-inte-hantera-sadana-saker

Citat:
Moderaterna säger sig ha tydliga riktlinjer för att utreda sexanklagelser mot egna partimedlemmar. Nu berättar flera kvinnor om brister i en tidigare intern utredning.

– Jag känner inte särskilt stort förtroende för partiets förmåga att hantera sådana här saker, säger en av kvinnorna.

Partiet har uppgivit att man följer särskilda riktlinjer kring riksdagsledamoten Hanif Bali  (M) som utretts för sexuellt olämpligt beteende. Hanif Bali nekar till anklagelserna.

Vilka rutiner det rör sig om vill partiet dock inte berätta. Inte heller vilka som håller i utredningen.

– Vi kommenterar ingenting kring utredningen, säger Moderaternas presschef Niklas Gillström. 

Har ni tagit in en oberoende utredare? 

– Jag hänvisar till mitt tidigare svar.

SVT Nyheter har varit i kontakt med flera kvinnor som beskriver hur arbetet med utredningen omgärdats av tystnadskultur och svågerpolitik. 

– Jag fick ett samtal av utredaren och sedan har det varit tyst. Jag har inte alls fått någon uppfattning om att det fanns en mall eller plan för utredningen, säger en av kvinnorna.

Kvinnorna som SVT pratat med vill se en förändring kring hur framtida utredningar sköts.

– Jag känner inte särskilt stort förtroende för partiets förmåga att hantera sådana här saker. De borde agera betydligt mer skyndsamt, speciellt när det rör sig om minderåriga, säger en av kvinnorna.
Senast redigerad av 12-12 2021-09-17 kl. 02:16.
Citera
2021-09-17, 02:14
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12-12
Ja det är sant, oavsett om polisanmälan leder vidare någonstans eller inte, så får man konstatera att Hanif Bali och Moderaterna inte riktigt hanterade och koordinerade sina uttalanden ordentligt, då deras respektive uttalanden inte riktigt går ihop.

Antingen har man glasklara bevis, som Hanif Bali hävdar, eller så har man inga bevis utan ord står mot ord, som Moderaterna hävdar.

Båda påståendena borde inte kunna stämma samtidigt och Hanif Bali bör ju ha haft samtal om det här med partiledningen under den utredning som pågått fram tills nu, därför blir det lite konstigt när de båda går ut och säger olika saker.

För jag får ju rimligen utgå ifrån att Hanif Bali givetvis lagt fram de bevis han har för sin oskuld, vore ju lite konstigt annars.

Alla uttalanden går ihop, det är bara du som missförstår.

Bevis kan aldrig säkerställa något till 100% så Bali har bevis även om andra inte kan vara helt säkra på hur det ligger till. Det går nästan aldrig att med att bevisa att något inte har skett till 100% och det har ingen hävdat heller.
Citera
2021-09-17, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Alla uttalanden går ihop, det är bara du som missförstår.

Bevis kan aldrig säkerställa något till 100% så Bali har bevis även om andra inte kan vara helt säkra på hur det ligger till. Det går nästan aldrig att med att bevisa att något inte har skett till 100% och det har ingen hävdat heller.

Jag förstår, min poäng var främst att det var dålig kommunikation där de båda kommit med olika budskap och kommunicerat lite otydligt i en ganska känslig fråga.

Hanif Bali använde ordvalet att han hade bevis som påvisade att han var helt oskyldig, medan Moderaterna istället säger att ord står mot ord, vilket ger intrycket att de inte kunnat utröna definitivt huruvida han är oskyldig eller skyldig.

Jag själv har ingen aning om huruvida han är oskyldig eller skyldig, jag bara konstaterar att när det gäller sådana här mycket känsliga frågor så spelar kommunikation och ordval en mycket stor roll.
Senast redigerad av 12-12 2021-09-17 kl. 02:56.
Citera
2021-09-17, 02:24
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12-12
Jag förstår, min poäng var främst att det var dålig kommunikation där de båda inte samordnat vad som ska kommuniceras i en känslig fråga.

Hanif Bali använde ordvalet att han hade bevis som påvisade att han var hundra procent oskyldig, medan Moderaterna istället säger att ord står mot ord, vilket ger intrycket att de inte kunnat utröna definitivt huruvida han är oskyldig eller skyldig.

Jag själv har ingen aning om huruvida han är oskyldig eller skyldig, jag bara konstaterar att när det gäller sådana här mycket känsliga frågor så spelar kommunikation och ordval en mycket stor roll.

Ska de samordna uttalanden menar du, varför då? Det skulle snarast väcka misstankar.

Balis ord om att han har bevis motsäger inte på något sätt att partiet inte med 100% kan veta vad som skett som jag förklarade för dig. I en rättegång lägger i regel både försvar och åklagare fram bevis utan att det för den skull med visshet kan slås fast vad som hänt.
Citera
2021-09-17, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Ska de samordna uttalanden menar du, varför då? Det skulle snarast väcka misstankar.

Balis ord om att han har bevis motsäger inte på något sätt att partiet inte med 100% kan veta vad som skett som jag förklarade för dig. I en rättegång lägger i regel både försvar och åklagare fram bevis utan att det för den skull med visshet kan slås fast vad som hänt.

Hanif Bali och Moderaterna har ju givetvis haft gemensamma samtal och utrett de här anklagelserna emot honom.

Det kan då möjligen uppfattas som lite konstigt av en del om de båda sedan går ut och ger helt olika versioner av vad utredningen ifråga då har kommit fram till.

Det har också framkommit att många inom partiet känner en viss bristande tillit gällande kring hur sådana här fall brukar hanteras och utredas.

Alltså oavsett om just polisanmälan leder någonstans eller inte, så kan det alltid vara bra och nyttigt för Moderaterna att dra lärdom av fallet för att kunna hantera och kommunicera liknande fall bättre i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in