2021-09-04, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IsraelIsland
Autistisk för att man gör skillnad på ”bör” och ”måste”?

Ja, precis.

Om mitt barn håller på att lägga upp mat på en smutsig tallrik och jag säger ”du måste ju diska tallriken först!”
Menar jag då att det finns en lag för detta?
Eller menar jag helt enkelt att man faktiskt bör diska sin tallrik först?

TS undrar hur han bör göra sin installation. Jag svarade att han ”måste” lägga det i ett skyddsrör.
Det är ni autistiska jävlar som pratar om krav och tillverkares anvisningar. Ni är ju cp allihop!
Nu svarar jag ej mer.
Citera
2021-09-04, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Ja, precis.

Om mitt barn håller på att lägga upp mat på en smutsig tallrik och jag säger ”du måste ju diska tallriken först!”

TS undrar hur han bör göra sin installation. Jag svarade att han ”måste” lägga det i ett skyddsrör.
Det är ni autistiska jävlar som pratar om krav och tillverkares anvisningar. Ni är ju cp allihop!
Nu svarar jag ej mer.

Tack! Du är inte saknad.
Citera
2021-09-05, 08:31
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Det kanske läggs med rör idag, det vet jag inget om men det är irrelevant. Det ligger fortfarande miljontals EKKJ utan rör så om det verkligen var det problem du pratar om borde det ha uppmärksammats, eller hur?

Speciellt vid inom gårds ledningar som sällan finns med i kabelutsättning är det bra med gul skyddslang.

Om det ligger i gula skyddsrör , upptäcks det mycket lättare vid grävning och utgör ett skydd åtminstone mot handgrävning då spadklingan tar i denna först.

Är där inget skydd märker man det inte förrän spaden tar emot kabeln oftast och då har man redan kanske skadat manteln så fukt kommer in.
Oftast skadas ledningarna utan dom som grävt ens märkt det.

Efter något år börjar jordflätan innanför manteln korrodera sönder och då kan matande enheter bli strömförande eftersom jordflätan förr användes som huvudnolla och skyddsjord.
Citera
2021-09-05, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Att det är smidigare med ett rör. Men jag vet, man får inte tycka nåt för då blir elektrikern arg och då är man körd. Tur man är anonym.

Inte ekektriker men byfånarna som la fibern tyckte inte markering eller rör behövdes på tomt för det fanns ingen lag på det. 10cm under gräs räckte och jag fick vara tacksam att de gick på 40cm i potatislandet. Fick gräva upp och lägga sten över som för i tiden.

Har man en jävla tur med elektrikern så kan man få gräva ner röret själv och preppa så det är klart när han kommer

Vad menar du med det du skriver i det jag har fetmarkerat?
Citera
2021-09-05, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markberedning
Vad menar du med det du skriver i det jag har fetmarkerat?

Jag la en rad tegelstenar en dm över sladden så spaden tar i om jag är där och rotar. Sen berättade brorsan att de gjorde så förr. Ingen aning om det är sant men han är byggare. Hur som helst lär det fungera.

Jag grävde av kabel-tv som gick rakt genom en körsbärsstubbe som skulle upp. Efter det vill jag gärna ha markering.

1dm under gräset som fibergubbarna sa låter inte så kul för nästa ägare.
Citera
2021-09-05, 12:35
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Speciellt vid inom gårds ledningar som sällan finns med i kabelutsättning är det bra med gul skyddslang.

Om det ligger i gula skyddsrör , upptäcks det mycket lättare vid grävning och utgör ett skydd åtminstone mot handgrävning då spadklingan tar i denna först.

Är där inget skydd märker man det inte förrän spaden tar emot kabeln oftast och då har man redan kanske skadat manteln så fukt kommer in.
Oftast skadas ledningarna utan dom som grävt ens märkt det.

Efter något år börjar jordflätan innanför manteln korrodera sönder och då kan matande enheter bli strömförande eftersom jordflätan förr användes som huvudnolla och skyddsjord.
Jo det är ju förstås så, kablar som skadas ruttnar med tiden. Men frågan är om kablar murknar om de inte har skadats? Är svart PVC tät nog? Även N1XV har ju PVC-mantel precis som EKKJ.

Annars har jag inga argument mot vad du skriver, även jag skulle förlägga en jordkabel i gult rör och lär göra det inom kort då förra ägaren till mitt hus roat sig med att gräva ner en EKK till en utomhusplats. Utan rör. Jag har satt en 10mA JFB på den.

Jag vet inte hur man gör idag, dras det fortfarande TN-C (4-ledare) till nya hus eller har man gått över till TN-S (5-ledare)? Det blir ju lite knepigt om flätan ärgar av i en TN-C med 400V till kaffebryggaren och dylikt.
Citera
2021-09-07, 22:34
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Du verkar tro att 'jordkabel' betyder att kabeln går att dra utomhus i jorden..

Du måste ju köpa ordentlig utomhuskabel fattar du väl. Annars får du krypströmmar och härliga elchocker lite då och då.

Han har valt en ypperlig kabel för all sorts förläggning. Både inomhus och utomhus, över eller under mark.
Citera
2021-09-07, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Jo det är ju förstås så, kablar som skadas ruttnar med tiden. Men frågan är om kablar murknar om de inte har skadats? Är svart PVC tät nog? Även N1XV har ju PVC-mantel precis som EKKJ.

Annars har jag inga argument mot vad du skriver, även jag skulle förlägga en jordkabel i gult rör och lär göra det inom kort då förra ägaren till mitt hus roat sig med att gräva ner en EKK till en utomhusplats. Utan rör. Jag har satt en 10mA JFB på den.

Jag vet inte hur man gör idag, dras det fortfarande TN-C (4-ledare) till nya hus eller har man gått över till TN-S (5-ledare)? Det blir ju lite knepigt om flätan ärgar av i en TN-C med 400V till kaffebryggaren och dylikt.

Serviser dras idag med TN-S. Det är inte bara materialet i yttermanteln som avgör. Tjocklek och andra isoleringsmaterial påverkar. Installatörer lägger nästan uteslutande halogenfri kabel idag. Det är bara på Biltema och liknande som det finns en marknad för PVC-kablar.
Citera
2021-09-07, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Ja, precis.

Nu svarar jag ej mer.

Det är rart att du tre-fyra gånger i tråden slår dig för bröstet och gapar om att du jobbar med det här. Vi är minst tre personer i tråden som har diger yrkeserfarenhet av samtliga nivåer av elinstallationer.
Citera
2021-09-16, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
Det är rart att du tre-fyra gånger i tråden slår dig för bröstet och gapar om att du jobbar med det här. Vi är minst tre personer i tråden som har diger yrkeserfarenhet av samtliga nivåer av elinstallationer.
Har aldrig dragit kabel så själv men det skulle kännas fel att inte ha ngt rör.
Citera
2021-09-17, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nittrick
Har aldrig dragit kabel så själv men det skulle kännas fel att inte ha ngt rör.

Röret finns där av en anledning, att möjliggöra ledningsförläggning i efterhand. Men det finns självklart andra kabeltyper som behöver förläggas i rör enligt tillverkarens anvisningar. EKKJ/EXQJ är dock inte en sådan. Den får läggas ner direkt i mark utan kabelrör.
Citera
2021-09-18, 20:31
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IsraelIsland
Hej!
Ligger och googlar lite och tror jag kommit fram till vad jag ska ha men tänkte dubbelkolla först. Vill ju inte att det ska bli fel… Eh jag menar fel grejer till elektrikern förstås
Denna borde väl bli bra?
https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/installationskablar/jordkabel-2000017923
Tänker den med tre trådar.
Sen ner i backen på 30-40cm med lite grus över och under kanske.
Kopplingsdosa på väggen får ersätta befintligt uttag tänkte jag också tre små wago i den.

Får planen godkänt?
Jag hade tagit 2x2,5+2,5 eller 4x2,5+2,5. 3x2,5+2,5 är mest till motorer.

Skyddsjordledaren är höljet, du behöver isolera och märka den själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in