Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Jag har för mig att Avel sa det också, vilket kanske är en av anledningarna till att hennes vittnesmål ströks? Även om det även skulle kuna ha med jäv att göra.
Jag kommer att skriva ut förhöret, och på frågan från åklagaren säger forenskerna D*aniel W*iberg, expert påDNA vid NFC att det kan vara blod, men det kan även vara sekret från saliv eller annat.
Ja, det ska se ut som blod, och här frågar åklagaren varför man inte kan säga att det är DNA i blod, på vilket DW svarar att det är det visuella, den ska vara blodlik och det har inte kunnat fastställas att besudlingarna var det. Men det är inte bara det visuella, utan även hur det "beter sig".
Så något tydligt svar blir det inte vad som inte stämmer.
Minns inte om han sa något om att tvätten påverkade just bedömingen av blodet, men kan ha glömt det. Det jag minns är att han sa att man kan tväta bort DNA. Men visst, naturligtvis kan en tvätt påverka hur en blodfläck ser ut och kan bedömas.
Minns däremot att polisens forensiker (Schwatz?) sa att fläckarna så suddiga ut i kanterna och det såg ut som att de blivit utspädda av tvätt.
Ja, det var blandbilden som försvårade eller omöjliggjorde är väl rättare att säga, vilken typ av avsättning som kommer från vilken person.
den sista delen av ditt inlägg, vet jag inte riktigt om du menar från DW förhör eller den med Scwartz?
Om jag minns rätt nämner DW inget om hur det kan ha kommit in i plösen eller varifrån, utom att han svarar undvikande på åklagarens fråga om man kan ha tvättat bort DNA:t på utsidan men att koncentrationen kan vara starkare på insidan. DW menar att han saknar underlag för en sådan befömning, men att det skulle kunna bete sig på det sättet.
Jag kommer att skriva ut hela texten vid tillfälle.
Vet tt jag tidigare skrivit ut första delen som handlar om blodet på tvättmaskinen.
Nog är det lärorikt. Tyvär faller mycket i glömska om det inte "används".
Gällande AnSt så är hon som analytiker duktig på att kartlägga och knyta ihop telesamtal, SMS osv i en viss programvara.
Den tekniska expertisen hur mobilmasterna fungerar har hon inte. Det blottades när den yngre försvarsadvokaten frågade henne om sessionerna med masterna kunde brytas om man svarade på samtal, fick SMS osv. Det kunde hon inte svara på.
Så därav entré Teliakille.
Dock så hade de koll på den Teliakillen med förhör redan hösten 2020 va. Men AnSt-bevisen återkallades bara nån vecka innan hovrättsförhandlingen började här våren 2021. Anledningen kan vara sammanvägd bild av jäv och att hennes förhör var irrelevant.
MEN i sin tur så redogjorde hon bara för hur samtalen kopplades osv och innehöll i själva verket inga fel. Då var IT-killarna långt mer snett ute som jämförelse och de förhören fick vara kvar med hemmatester och allt.
Men ändå lyfte åklagarna ut både hennes förhör och samtliga protokoll om var SD och LW:s mobiler kopplade upp sig.
Det får mig ändå att tro att åklagarna tog det säkra med tanke på hennes vänskap med familjen D och ville inte riskera att den viltiga mobilkommunikationen med masterna baserades på hennes protokoll.
Vi minns då tillsammans det som upprepats kring simning, grannskap, vänskap, Facebook-likes, partifärg, fjällstuga osv.