2021-09-16, 21:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om jag inte minns fel, är det väl åklagaren som bestämmer vad som är sekretess på och vad som inte är sekretss på?

Den misstänkte har rätt att få ta del av vad som frmkommit i utredningen, men i praktiken är det åklagaren som bestämmer vad som kan avslöjas till den misstänkte med tanke på att det kan förstöra utredningen. Det kan även gälla vid häktning, att åklagaren inte slår till med sitt viktigaste bevis, för att inte riskera utredningen, och nöjer sig med en mindre graverande bevisning, även om det skulle kunna riskera att den misstänkte inte blir häktad. Detta tror jag att jag läste någonstans i ett fall.

Om den misstänkte i det här fallet SD redan har blivit informerad om något bevis i en häktningsförhandling, och han inte blir häktad, då vet ju SD om det här beviset. Han kan ju då berätta för vem han vill om detta.

Vad jag undrar är väl om man måste fråga SD om det är ok att visa HD?
Vad SD har rätt att ta del av (gällande sig själv) är jag medveten om och det är inte vad som diskuteras.

HD säger att SD inte berättar.
Det. Är. Advokaten. Som. Berättar.

Om nu åk bestämmer vad som selektivt kan delges allmänhet (enligt dig) under pågående förundersökning:
så menar du att det var offentlig handling ?
HD är allmänheten.
Senast redigerad av develi 2021-09-16 kl. 21:20.
Citera
2021-09-16, 21:18
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Jag har för mig att Avel sa det också, vilket kanske är en av anledningarna till att hennes vittnesmål ströks? Även om det även skulle kuna ha med jäv att göra.

Jag kommer att skriva ut förhöret, och på frågan från åklagaren säger forenskerna D*aniel W*iberg, expert påDNA vid NFC att det kan vara blod, men det kan även vara sekret från saliv eller annat.

Ja, det ska se ut som blod, och här frågar åklagaren varför man inte kan säga att det är DNA i blod, på vilket DW svarar att det är det visuella, den ska vara blodlik och det har inte kunnat fastställas att besudlingarna var det. Men det är inte bara det visuella, utan även hur det "beter sig".

Så något tydligt svar blir det inte vad som inte stämmer.

Minns inte om han sa något om att tvätten påverkade just bedömingen av blodet, men kan ha glömt det. Det jag minns är att han sa att man kan tväta bort DNA. Men visst, naturligtvis kan en tvätt påverka hur en blodfläck ser ut och kan bedömas.
Minns däremot att polisens forensiker (Schwatz?) sa att fläckarna så suddiga ut i kanterna och det såg ut som att de blivit utspädda av tvätt.

Ja, det var blandbilden som försvårade eller omöjliggjorde är väl rättare att säga, vilken typ av avsättning som kommer från vilken person.

den sista delen av ditt inlägg, vet jag inte riktigt om du menar från DW förhör eller den med Scwartz?
Om jag minns rätt nämner DW inget om hur det kan ha kommit in i plösen eller varifrån, utom att han svarar undvikande på åklagarens fråga om man kan ha tvättat bort DNA:t på utsidan men att koncentrationen kan vara starkare på insidan. DW menar att han saknar underlag för en sådan befömning, men att det skulle kunna bete sig på det sättet.

Jag kommer att skriva ut hela texten vid tillfälle.
Vet tt jag tidigare skrivit ut första delen som handlar om blodet på tvättmaskinen.

Nog är det lärorikt. Tyvär faller mycket i glömska om det inte "används".

Jag tror att du minns precis rätt.

(Angående blandbilden så tolkade jag det som att DW gjorde skillnad på provet på utsidan och provet på insidan av plösen med anledning av att det var olika grader (SD+4 och LW+3, respektive SD+4 och LW+4) och att det därför inte var lika svårt att bedöma en blandbild inuti plösen, när båda beståndsdelarna var lika starka så att säga.

I det citerade inlägget är det DW jag tänker på.

Det är lite knepigt att kommentera när min del av inlägget inte syns… så om du undrar över hur jag tänker så är det inget mot vad jag gör! 😅 )
Citera
2021-09-16, 21:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vad SD har rätt att ta del av (gällande sig själv) är jag medveten om och det är inte vad som diskuteras.

HD säger att SD inte berättar.
Det. Är. Advokaten. Som. Berättar.

Om nu åk bestämmer vad som selektivt kan delges allmänhet (enligt dig) under pågående förundersökning:
så menar du att det var offentlig handling ?
HD är allmänheten.

Jag bara skrev att det är åklagaren som bestämmer vara som ska vara sekretess på.

Nu har ju SD varit ute i det fria mest hela tiden och kunnat berätta om vad som sas i häktningsförhandlingen. Honom kan du inte lita på att han ska hålla tyst.

Det är ju så under hela förundersökningen att den misstänkte blir utfrågade allteftersom bevisning kommer fram. Detär ju bara att läsa föhör när man ställer SD inför olika saker som kommit fram.

Jag tror inte att försvarsadvokate skulle ha något att tjäna på att göra olagliga saker. SD var hans klient, så vilket syfte skulle advokaten ha att avsöja skretessstämplade handlingar till SDs fd hustru?

Och om inte SD ville berätta skulle då advokaten ändå gå bakom SDs rygg?

Jag tror inte att varenda människa i den här soppan är helt korrupt.

Jag tor helt enkelt att det inte var sekretess längre (om det ens stämmer som HD säger???). Det var en uppfift som redan hade lagts fram fr SD och om SD fick tillbaka sin frihet så kan han ändå säga det till vem han vill. Säkert hr åklagaren haft detta i baktankarna innan hon la fram bevisningen.
Citera
2021-09-16, 21:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag bara skrev att det är åklagaren som bestämmer vara som ska vara sekretess på.

Nu har ju SD varit ute i det fria mest hela tiden och kunnat berätta om vad som sas i häktningsförhandlingen. Honom kan du inte lita på att han ska hålla tyst.
Jag utgår från vad HD säger - oavsett om SD är opålitbar.
HD säger att informationen inte kommer från SD utan hans advokat och att hon läst häktningsförhandlingarna.
Citat:
Det är ju så under hela förundersökningen att den misstänkte blir utfrågade allteftersom bevisning kommer fram. Detär ju bara att läsa föhör när man ställer SD inför olika saker som kommit fram
Ovidkommande eftersom jag diskuterar vad HD säger i förhör.
Citat:
Jag tror inte att försvarsadvokate skulle ha något att tjäna på att göra olagliga saker. SD var hans klient, så vilket syfte skulle advokaten ha att avsöja skretessstämplade handlingar till SDs fd hustru?
Han lär inte tjäna ett dugg men vore inte varken den första eller sista som glappat information.
Citat:
Och om inte SD ville berätta skulle då advokaten ändå gå bakom SDs rygg?
Tydligen. Du vet väl inte hur HD framställt det för att erhålla häktningsförhandlingar för läsning.
Citat:
Jag tror inte att varenda människa i den här soppan är helt korrupt.
Inte jag heller.
Just nu reagerar jag dock på vad HD säger om SDs advokat relaterat till förundersökningssekretess i en pågående förundersökning.
Citat:
Jag tor helt enkelt att det inte var sekretess längre (om det ens stämmer som HD säger???). Det var en uppfift som redan hade lagts fram fr SD och om SD fick tillbaka sin frihet så kan han ändå säga det till vem han vill. Säkert hr åklagaren haft detta i baktankarna innan hon la fram bevisningen.
Jag diskuterar inte SD eftersom HD säger att det är advokaten som levererar information.

Det är ju den delen som är den aktuella frågeställningen.
Är häktningsförhandling allmänt gods under pågående utredning?
Citera
2021-09-16, 22:09
Medlem
Citat:
HD säger att informationen inte kommer från SD utan hans advokat och att hon läst häktningsförhandlingarna.

Han lär inte tjäna ett dugg men vore inte varken den första eller sista som glappat information.

Tydligen. Du vet väl inte hur HD framställt det för att erhålla häktningsförhandlingar för läsning.

Inte jag heller.
Just nu reagerar jag dock på vad HD säger om SDs advokat relaterat till förundersökningssekretess i en pågående förundersökning.

Jag diskuterar inte SD eftersom HD säger att det är advokaten som levererar information.

Kanske har IB känt stor sympati för stackars HD (med barn) och velat hjälpa och stötta men på ett felaktigt sätt? Lät info slippa ur sig som han inte skulle ha gjort? Ja, jag vet inte. En ren gissning. Han visste ju inte ens om HD var inblandad i mordet på något sätt. För tänk om det faktiskt vore så...
Det var en tanke som slog mig redan tidigare i fallet.
Desutom tycker jag att IB var rätt dålig på sitt jobb. Han gjorde inte många knop för sin klient och lät understundom mer eller mindre likgiltig inför fallet. Oengagerad, kanske är ett bättre ord.
Senast redigerad av zilvereko 2021-09-16 kl. 22:13.
Citera
2021-09-16, 22:09
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrenA
Det finns en dom! Detta fall är oerhört genomarbetat. Fallet är avslutat. Ni är inget annat än elaka och missunnande till Hanna. Hur kan ni tro annat än att hon lidit, lider men också vill och måste leva. Hon har dessutom två barn. Ni kommer inte få fram något. Det lilla jag nu läst i tråden är ett ältande och inget nytt finns… för att det finns inget mer. Det är ni som är sjuka som inte kan släppa taget… inte Hanna. Så kom till er sjukdomsinsikt.

Är du inne här och en envisas med att fortsätta läsa?
Trodde jag faktiskt inte om dig 🥺.
Citera
2021-09-16, 22:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Helt klart anmärkningsvärt.
HD ska inte tillåtas ta del av sekretessinformation, eller ha en sån kontakt med Stefans försvarare. Det är väldigt märkligt. Har domarbjörn ett finger med i det hela kunde ske?
HD fick en egen försvarare, det blir väldigt konstigt att hon haft dessa kontakter med IB. Borde inte varit så. Med yanke på hur snabbt IB deklarerade att hans uppdrag var slutfört, när Stefan dött, känns det ännu märkligare att han inte ställer upp för sin klients anhöriga? IB fattar nog hur allt ligger till och vill för sitt liv inte ha någonting mer med detta fall att göra, då hans egna misstag skulle kunna upptäckas? Att tillåta HD få veta vad som framkommit. Skandal
Trodde inte det kunde lukta mer illa, men jorå, i med mer surströmming och rör runt..
Det berör häktningsförhandlingarna i ett tidigt skede som hon berättar ur till TB samt fått info via SDs advokat.
Skickar med texten som handlar om det HD säger.

2019-08-28 pratar HD om advokaten och att hon läste häktningsförhandlingarna. Det är om blodigt sex.

FL: Mmh. Men vad är anledningen till att du berättar det här för TB.
HD: Därför att T är väldigt angelägen, hon vill veta allt vad vi vet och vad som händer och ... väldigt, alltså bryr sig och frågar vad har dom hittat, vad är det dom bygger saker på,
vad gör dom eeh alltså såhär.

Och jag berättar så sakligt det jag kan, vad jag har fått reda på via Stefans advokat.
Stefan har själv inte kanske berättat så mycket men Stefans advokat, jag har fått läst häktningsförhandlingarna. Eeh aah. Så jag, jag har återberättat."

2019-08-30 pratar hon igen om häktningsförhandlingar, då om de bilder SD tog innan sitt förhör:

FL I: Du pratar med T också om den här, dom här raderade bilderna, i Stefans telefon dom här öö, bilderna som är överskrivna. Varför nämner du det?
HD: För att hon tar upp och frågar vad som finns och jag berättade vad som fanns inför häktningsförhandlingarna
FLI: Mm
HD: Och dom fanns med som en del i häktningsförhandlingarna. "
Citera
2021-09-16, 22:36
Medlem
Citat:

Inte jag heller.

HD är sannerligen inget sanningsvittne, heller.
Citera
2021-09-16, 22:41
Medlem
Skibladners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Du har rätt vi kan inte sammanställa något vettigt. Både häcklandet och försvarandet, föder och göder en polemik, som går i cirklar och är meningslös. Tecken på en toxisk besatthet, lik triangeldramat självt. Så jag lägger ner nu. Dags att ta sig an verkligheten.
Håller med till fullo.
Papegojan i tråden kommer dock sannolikt, med en dåres envishet, att fortsätta med sitt ordbajseri.
Citera
2021-09-16, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Du har rätt vi kan inte sammanställa något vettigt. Både häcklandet och försvarandet, föder och göder en polemik, som går i cirklar och är meningslös. Tecken på en toxisk besatthet, lik triangeldramat självt. Så jag lägger ner nu. Dags att ta sig an verkligheten.

Håller med. Behöver själv avgiftas från denna evighetstråd. Inget nytt händer, det går bara runt runt i cirklar.
Men det har varit både spännande och lärorika år på alla plan.
Kommer sakna alla fina seriösa trådskrivare. Vare sig jag håller med dessa eller inte. För det är dessa som kan lära mig något nytt att se problemen från nya horisonter och ge mig fresh power.
De extrema hatarna kan jag dock vara utan. De skapar bara tråkiga vibrationer och avslöjar sig själva och sina intentioner på ett pinsamt, ibland t.o.m plågsamt sätt.
Gud hjälpe dem
Citera
2021-09-16, 23:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
HD är sannerligen inget sanningsvittne, heller.
Vilket jag inte påstått och är en av de som ser henne som en fet lögnhals.
Men oavsett om hon är strateg så ljuger hon inte kroniskt och det hoppar även grodor ur munnen på damen.

Jag undrar hur det är ställt relaterat till Fu-sekretess utifrån det hon säger.

Att hon har kontakt med SDs advokat finner jag inte värst konstigt. Om det höll sig till att förmedla hälsningar på ett privat plan, vilja medsända ett par schyssta tofflor eller nåt praktiskt som berör barnen föräldrar emellan.

Tydligen så ger han även lugnande info till HD om att de inte har nåt speciellt att gå på då de tar omtag 2019-08-27.

Det är väl dagen innan HD åker in själv och delges att hon är misstänkt för mord alternativt misstänkt för skyddande av brottsling.

HD: Ja .. och jag ... tänker att som jag känner efter jag hade pratat med Ingvar så känner jag mig inte så säker på att dom har nånting annat än att dom håller på och gör om allting .. det är inte alls .. det betyder egentligen ingenting det här .. det var bara en maktdemonstration." (Ab 154, Avlyssning)
Citera
2021-09-16, 23:24
Medlem
Citat:
Jag har för mig att Avel sa det också, vilket kanske är en av anledningarna till att hennes vittnesmål ströks? Även om det även skulle kuna ha med jäv att göra.

Jag kommer att skriva ut förhöret, och på frågan från åklagaren säger forenskerna D*aniel W*iberg, expert påDNA vid NFC att det kan vara blod, men det kan även vara sekret från saliv eller annat.

Ja, det ska se ut som blod, och här frågar åklagaren varför man inte kan säga att det är DNA i blod, på vilket DW svarar att det är det visuella, den ska vara blodlik och det har inte kunnat fastställas att besudlingarna var det. Men det är inte bara det visuella, utan även hur det "beter sig".

Så något tydligt svar blir det inte vad som inte stämmer.

Minns inte om han sa något om att tvätten påverkade just bedömingen av blodet, men kan ha glömt det. Det jag minns är att han sa att man kan tväta bort DNA. Men visst, naturligtvis kan en tvätt påverka hur en blodfläck ser ut och kan bedömas.
Minns däremot att polisens forensiker (Schwatz?) sa att fläckarna så suddiga ut i kanterna och det såg ut som att de blivit utspädda av tvätt.

Ja, det var blandbilden som försvårade eller omöjliggjorde är väl rättare att säga, vilken typ av avsättning som kommer från vilken person.

den sista delen av ditt inlägg, vet jag inte riktigt om du menar från DW förhör eller den med Scwartz?
Om jag minns rätt nämner DW inget om hur det kan ha kommit in i plösen eller varifrån, utom att han svarar undvikande på åklagarens fråga om man kan ha tvättat bort DNA:t på utsidan men att koncentrationen kan vara starkare på insidan. DW menar att han saknar underlag för en sådan befömning, men att det skulle kunna bete sig på det sättet.

Jag kommer att skriva ut hela texten vid tillfälle.
Vet tt jag tidigare skrivit ut första delen som handlar om blodet på tvättmaskinen.

Nog är det lärorikt. Tyvär faller mycket i glömska om det inte "används".

Gällande AnSt så är hon som analytiker duktig på att kartlägga och knyta ihop telesamtal, SMS osv i en viss programvara.

Den tekniska expertisen hur mobilmasterna fungerar har hon inte. Det blottades när den yngre försvarsadvokaten frågade henne om sessionerna med masterna kunde brytas om man svarade på samtal, fick SMS osv. Det kunde hon inte svara på.

Så därav entré Teliakille.

Dock så hade de koll på den Teliakillen med förhör redan hösten 2020 va. Men AnSt-bevisen återkallades bara nån vecka innan hovrättsförhandlingen började här våren 2021. Anledningen kan vara sammanvägd bild av jäv och att hennes förhör var irrelevant.

MEN i sin tur så redogjorde hon bara för hur samtalen kopplades osv och innehöll i själva verket inga fel. Då var IT-killarna långt mer snett ute som jämförelse och de förhören fick vara kvar med hemmatester och allt.

Men ändå lyfte åklagarna ut både hennes förhör och samtliga protokoll om var SD och LW:s mobiler kopplade upp sig.

Det får mig ändå att tro att åklagarna tog det säkra med tanke på hennes vänskap med familjen D och ville inte riskera att den viltiga mobilkommunikationen med masterna baserades på hennes protokoll.

Vi minns då tillsammans det som upprepats kring simning, grannskap, vänskap, Facebook-likes, partifärg, fjällstuga osv.
Senast redigerad av Avel 2021-09-16 kl. 23:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in