2021-09-16, 18:20
Medlem
Om man har icke nedvandrad testikel men vill avvakta med operation(pga olika saker),kan man förvärra prognos för barnet? grejen är att jag velat vänta tills han är äldre ,ungefär 7,8 år
Citera
2021-09-16, 18:29
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
Om man har icke nedvandrad testikel men vill avvakta med operation(pga olika saker),kan man förvärra prognos för barnet? grejen är att jag velat vänta tills han är äldre ,ungefär 7,8 år
Det måste väl doktorn ha berättat? Risken för testikelcancer bl.a. ökar om man inte opereras. Från internetmedicin: "Operation innan ett års ålder gynnar både framtida fertilitet och tillväxt av testikeln". https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/pediatrik/testikelretention-retentio-testis/

Varför vill du vänta?
Citera
2021-09-16, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Det måste väl doktorn ha berättat? Risken för testikelcancer bl.a. ökar om man inte opereras. Från internetmedicin: "Operation innan ett års ålder gynnar både framtida fertilitet och tillväxt av testikeln". https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/pediatrik/testikelretention-retentio-testis/

Varför vill du vänta?

Mest pga min rädsla för operation och narkos,jag kan ej sova pga den rädslan.Vill inte skada min lilla pojke,Gud förbjude, pga en operation man kan leva utan..en annan sak är om det hade varit livsviktigt,men detta KAN ju vänta....med åren får man veta om man har eventuella problem :S
Citera
2021-09-16, 20:09
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
Mest pga min rädsla för operation och narkos,jag kan ej sova pga den rädslan.Vill inte skada min lilla pojke,Gud förbjude, pga en operation man kan leva utan..en annan sak är om det hade varit livsviktigt,men detta KAN ju vänta....med åren får man veta om man har eventuella problem :S
Din son tackar dig nog när han är vuxen, har små testiklar som han är rädd för att visa flickvänner, är infertil och sen får testikelcancer

Det är tyvärr ett vanligt feltänk du gör. Du är rädd för att utsätta ditt barn för fara, men det du inte förstår att du utsätter ditt barn för fara genom att inte utföra operationen. Jag tror verkligen att ditt barn kan komma att förakta och avsky dig om du utsätter honom för att inte opereras

Jag förstår att du vill göra rätt, men tänk på att du inte skall utsätta ditt barn för skada för att lindra din egen ångest. Din egen ångest kan inte styra din sons framtid. Hör med andra, kanske dina egna föräldrar vad de tycker. Lycka till!
Citera
2021-09-17, 06:06
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Jag har en son som genomgått samma OP. Han var 2 år då och jag förstår din rädsla.

Ju längre tid den ligger kvar så ökar det risken för testikelcancer så den är tyvärr nödvändig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in