2021-09-16, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Varför ska vaccinerade skyddas från ovaccinerade om vaccinet fungerar?

Vaccinet ger bara ett skydd på 90-95%.
Citera
2021-09-16, 15:30
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Så blev det. 12-15 åringarna ska vaccineras efter höstlovet.
Detta ska göras i förstahand för barnens egna hälsas skull. Enligt Carlson handlar det inte om att minska smittspridningen.

Jag är jäkligt glad att min unge är under 12 år.

Undrar om man även här kommer att göra mogenhetsbedömningar.

Ovaccinerade får också behålla rekommendationerna nu när de lättas för de vaccinerade.
De hade ju pressträff om vaccin igår...

Var det bara några slags charader eller??
Citera
2021-09-16, 15:31
Medlem
Qaas avatar
Är det inte så att vaccination ger samma effekt som antikroppar efter en covid-infektion?

Båda skydden avtar ju efter 8-12 månader, eventuellt skyddar antikroppar bättre än vaccinet.

Om diverse arrangörer ska börja med vaccin-kontroller, så borde även en genomgången covid-infektion funka som grönt ljus.
Citera
2021-09-16, 15:34
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qaa
Är det inte så att vaccination ger samma effekt som antikroppar efter en covid-infektion?

Båda skydden avtar ju efter 8-12 månader, eventuellt skyddar antikroppar bättre än vaccinet.

Om diverse arrangörer ska börja med vaccin-kontroller, så borde även en genomgången covid-infektion funka som grönt ljus.

Vi bor i Sverige, det kommer inte komma några vaccin-kontroller förutom på vissa privata ställen där ägaren själv har tagit ställning. Sitt ner i båten och lev livet, mesiga sverige kommer inte ens sätta på sig silkesvantarna
Citera
2021-09-16, 15:34
Medlem
Vilket sanslöst mummel från våra myndigheter. Aldrig ens en antydan till tydlighet, det verkar hela tiden som att munnen pratar utan att vara ihopkopplad med hjärnan. Ovaccinerade ska inte gå på ditt och datt... Menar man på fullt allvar att ingen under sexton ska kunna gå på några evenemang? För det är ju konsekvenserna om man tolkar råden strikt.
Citera
2021-09-16, 15:35
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Vi bor i Sverige, det kommer inte komma några vaccin-kontroller förutom på vissa privata ställen där ägaren själv har tagit ställning. Sitt ner i båten och lev livet, mesiga sverige kommer inte ens sätta på sig silkesvantarna

Det är nog EU som bestämmer det.
Citera
2021-09-16, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Vilket sanslöst mummel från våra myndigheter. Aldrig ens en antydan till tydlighet, det verkar hela tiden som att munnen pratar utan att vara ihopkopplad med hjärnan. Ovaccinerade ska inte gå på ditt och datt... Menar man på fullt allvar att ingen under sexton ska kunna gå på några evenemang? För det är ju konsekvenserna om man tolkar råden strikt.

Har du läst råden?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/september/ovaccinerade-bor-fortsatta-vara-forsiktiga-efter-den-29-september/

Citat:
Folkhälsomyndighetens allmänna råd till 2 kap. 1 och 2 §§ smittskyddslagen (2004:168) när det gäller covid-19 från och med den 29 september 2021
I dessa allmänna råd ges rekommendationer till enskilda för att förhindra spridning och smitta av covid-19.

Bestämmelser om var och ens skyldighet att förhindra spridning av smittsamma sjukdomar och att vidta åtgärder för att skydda andra mot smittrisk finns i 2 kap. 1 och 2 §§ smittskyddslagen (2004:168).

Förhindra spridning av covid-19
Vaccination är det bästa sättet att undvika allvarlig sjukdom och spridning av covid-19.

Du som inte är fullvaccinerad mot covid-19 bör ta särskild hänsyn till personer i riskgrupp och personer som är 70 år och äldre. Du bör vidta försiktighetsåtgärder för att undvika att du själv blir smittad och för att undvika spridning av covid-19. Du bör därför, när det är möjligt:

hålla avstånd till andra människor, och
särskilt undvika nära kontakter med personer i riskgrupp och personer som är 70 år och äldre.
Dessa råd gäller inte för personer under 18 år eller för personer som av medicinska skäl rekommenderats att inte vaccinera sig mot covid-19.

Skydda andra mot risk för smitta av covid-19
Var och en bör vara uppmärksam på symtom på covid-19. Om du misstänker att du har covid-19 bör du stanna hemma och undvika kontakter med andra människor.
Citera
2021-09-16, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja

Tror du förstår själv att de aldrig skulle begära intyg från en grupp som orimligen kan ha något.
Citera
2021-09-16, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Sen ska du komma ihåg att vi lever i Sverige. Landet som inte vågar ta hårda beslut om något, vi behöver nog inte oroa oss här i Sverige. Utanför våra gränser lär det bli värre, men även för våra svenskar utan vaccin som vill lämna landet kommer det bli problem.

Jag är generellt inte heller för att vi ska kräva intyg. Jag tycker det räcker med att en t.ex festival eller större idrotts evenemang säger att man bör vara vaccinerad för att komma. Det hade säkert räckt för att alla rädda människor hade känt sig lite mer trygga.

Men som sagt, det kommer inte ske i Sverige.

Det första företaget som kräver vaccin-pass kommer bli stämda och anmälda, igen domstol kommer ställa sig bakom det och kraven kommer försvinna.
"Det kan inte hända här". Tjena.

Det sa tyskarna, ryssarna och kineserna också. Innan de gav upp en liten del av sin frihet till den "nya godare staten". I utbyte mot att staten garanterade alla lite mer trygghet. Tio år senare hade alla hunnit utveckla ett helt nytt klassystem.

Dreamhack har redan sagt att de kommer kräva vaccinbevis. Jag har inte hört några protester mot det. Om ett år kommer kanske fina ställen i Sverige kräva "Pfizer 2.0 och uppåt" för att du ska få komma in.
Citera
2021-09-16, 16:17
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Det gäller även att vaccinerade tar ansvar för att undvika att smitta ner ovaccinerade.
Ja borde dom stanna hemma vid symptom. Hörde en hel del folk igår som hostade ute så det verkar ju tyvärr inte fungera.
Citera
2021-09-16, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Ja borde dom stanna hemma vid symptom. Hörde en hel del folk igår som hostade ute så det verkar ju tyvärr inte fungera.
De kanske satte i halsen? Eller så hade de någon av de andra förkylningarna. Har du problem med folk som hostar utomhus kan man fundera på vem som ska stanna hemma.
Citera
2021-09-16, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag är själv vaccinerad, men tror att den här uppdelningen av vaccinerade vs. ovaccinerade är ett riktigt gift för samhället. Som eventuellt kommer att drivas till en punkt där vi har ett regelrätt kastsamhälle och mycket allvarlig diskriminering, vårddiskriminering m.m. Men som ingen ser, för alla är förblindade av sin egen godhet. All som tog sitt ansvar och vaccinerade sig, och som tjallade på grannen eller inte bjöd de ovaccinerades barn till kalaset.

Det skulle inte förvåna mig om vaccinet i slutändan skadar samhället mer än sjukdomen.

85% vill ha restriktioner för ovaccinerade. 85% av de som läser Aftonbladet är själva vaccinerade. Jag kan lova dig att 100% av de som vill ha särskilda restriktioner för ovaccinerade är vaccinerade, och talar i egen sak. Det är inget mått på att det är bra, utan ett resultat av att ovaccinerade är en minoritet. Det är typ som att det fanns bred enighet i Tyskland kring att sätta judarna i ghetton, för att de spred tyfus och skadliga idéer.

Bra inlägg. Finns nog en hel del sanning i detta. Framförallt i Sverige. Dock tror jag att en absolut majoritet av dem som protesterat i exempelvis Frankrike själva är vaccinerade. Jag har dock inga siffror att backa upp detta med, men det ligger ju i blodet hos fransmännen så det skulle inte förvåna.
Det är onekligen bekymmersamt att folk tycks gå över lik för att rationalisera denna typ av uppdelning av olika grupper i samhället.
Jag vaccinerade mig för att jag ansåg det var bäst för mig själv. Det är ett val jag tog. Väljer man att inte göra det så får denne stå för det, men att tulla på folks rättigheter som en konsekvens av detta val känns som ett övergrepp.
Frågan blir än mer intressant av det faktum att jag inte tycker mig ha sett konkret fakta på att man inte kan vara smittdrivande som vaccinerad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in