2021-09-16, 12:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Lyssnat på Daniel, forensiker från NFC från TR, ca 17 min in i förhöret.
Det handlar om de blå skorna (matchar blå favvo-tröjan?) och det hänvisas till slutredovisning sid 114.
Jag skriver inte citat utan sammanfattar: utskuren bit av plös, stoppning, undersökts. Ger utslag på Leuko B. Indikation på blod, minst 2 personer, den ena SD grad +4, indikation blod LW grad +4.

Så atteh…

Ja, men samtidigt säger han ju att man inte säkert kan säga om det kommer från annan besudling iom att det är en blandbild.

Det är en sekvens på flera minuter där som jag kan skriva ut vid tillfälle (kanske). Jag uppfattar det ändå som att det lutar väl åt att man kan tro att det kan vara blod, men eftersom de avgör om det är blod eller inte efter flera olika kriterier, så föll det på det om jag fattade det rätt och även det att det var en blandbild av två personer.

I domen skriver man så här (dvs att man inte kan utesluta att det är blod):

Citera
2021-09-16, 12:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Jag tror också att HD/barnen löser detta med arvet utan något som helst bråk.

Ps Missuppfattade jag Ditt inlägg vad gäller pengarna... framkom det att SD skulle betala nästan 500 tusen till LW:s anhöriga i skadestånd? Jag tänker Du skrev att det var väldigt lågt (och det var det ju o det rörde sig om ca 70´.Ds

Det är 60.000 kr per person (inklusive ränta). Inte så mycket för en mördare att betala till ett barn om man ser till vad han har gjort mot barnet och dess älskade mamma...
Citera
2021-09-16, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, inte har HD dragit ågon vinstlott i livet.
Förutom hennes eget dåliga psykiska mående, har hon blivit djupt sviken av sin man i åratal, skilsmässa och flytt,varit med om att älskarinnan blivit brutalt mördad och maken blivit misstänkt för mordet i åratal med allt det inneburit, hon själv blivit indragen i misstankarna om mord och slutligen en fällande dom för maken som tar livet av sig, förmodligen på föräldrarnas sommarställe, vilket får även fadern(?) att tillfälligt bli misstänk för mord på maken.

Inte kan jag se att något av det här berikar ens tillvaro.

Min tro är att SD har lurat dom alla, inklusive svärföräldrar och vänner. Därav deras lojala beteende ända in till slutet. HDs och JGs (och även Lenas) dåliga beteenden är ett reslultat av detta lurendrejeri.
Hur kan man få människor att använda Telegram mitt i en så känslig period som efter ett mord, och SD är misstänkt??? Hur kan man få för sig att radera mitt inne på polisstationen? Hur kan man få HD att vittna om blodigt sex, fast det är en s otrolig historia att ingen endast människa i rätten behöver få det bevisat att det inte har förekommit?

Värsta nitlotten att leva med en sådan bedragare, som förstör alla människors liv.

Jag anser inte att allt är förlåtet som man gör, även om man har blivit manipulerad. Det är t ex inte ok att mörda, även om man blivit manipulerad. Inte heller att ljuga i rätten. Men om man förstår processen, kan man förstå hur det hände.

Jag tycker inte att varken efterloggningar eller att plantera lögner är ok. Det är hemskt. Värre än magstarkt, såsom HÅ uttryckte det om efterloggningen.

Allt som HD gör kan inte misstänkliggöras, allt som polisen gjort och varenda polis som arbetat här kan inte falla under korruption/jäv eller whatever.

När det till sist blir alltför enögt i tyckandet, det är ju då man kan tycka att det blir ett svart- vitt tänkande.

Att kalla HD både det ena och andra, på grunder som bara kan kallas vaga, är ganska obehagligt.

Jag tycker inte som du i varje fråga, men jag kan ändå se din punkt i de frågor som du tar upp. jag hoppas och försöker påminna mig om att inte bli alltför enögd. För enögd blir man lätt.

Jag tycker t ex att skilsmässan är ändå lite konstig. Inte på det sätt som en del andra tror, att det skulle ingå i en masterplan där det långsiktigt ska sluta med mord, eller hur det nu var. Jag tycker att HD visar en oförsvarlig lojalitet mot den person som har behandlat henne så dåligt, vilket är skumt. jag ser det som att hon både är bunden till SD och att hon dagligen manipuleras av honom, vilket leder till att hon inte klarar av att separera helt, utan blir delad och ambivalent i sin realtion till JS.

Kanhända att realtionen med JS ändå inte hade hållit, men nu tror jag att den kan ha påverkats mycket negativt, precis som det hände med Lenas realtioner.

Så länge de inte kan frigöra sig från denosunda bundenheten, kan de inte heller få till en realtion med någon annan. Deras känsloliv är fångna i SD.

Jag kan dock se hur du menar med att skilsmässan inte är så konstig heller. Att det finns mönster som finns i många skilsmässor och att vi alla blir lite bundna vid personer som vi levt med länge. Det finns såklart motsatsen också, men ofta finns väl ambivalens och samarbete runt både barn och annat. Ett ex behöver inte raderas ut för alltid ur ens liv, tvärtom.

Man måste jobba med sig själv, varje dag, hela tiden. Inte så lätt faktiskt. Men bra att påminna sig om att man själv blir lätt enögd, och att försöka öppna sina ögon lite.

Iaf kisa lite.

Så sant.
HD kan inte ha haft det så lätt i äktenskapet med SD. Hur många gånger som hon och hennes önskemål i livet har fått stå tillbaka för SDs oresonliga personlighet. "Jag har rätt, du har fel". Hon fick inte ens ha en matta under vardagsrumsbordet.... bara en sån sak.

Har funderat på om kanske HD hade tillfrisknat från sin depression snabbare, om hon inte hade behövt dras med en "man" som SD. En otrogen mytoman och svikare. En bedragare. Tror också att hon mycket väl visste att och när han ljög, men behöll det inom sig för att slippa bråk och tjafs. Hon måste ha blivit som en tryckkokare till slut.

All förminskning av sig själv som HD tvingats till pga SD. Hon måste ha kraftsamlat ordentligt för att våga ta ut skilsmässa. Att hon
sa att ändå ville bli gammal med SD och att fortsätta resa och geocacha med honom, var kanske en garanti för att hon inte skulle råka illa ut.

Tror inte alls att hon ämnade ta honom tillbaka, nu när hon äntligen hade blivit av med honom. Hennes nyfunna frihet var givetvis positiv för henne. Det tror jag de flesta förstår.

Så att hon ser glad ut på nytagna foton speglar nog just denna frihet.
Inte konstigt alls, egentligen. Även om det kan verka iskallt och osmakligt. Vi kan ju försöka tänka oss att gå en mil i HDs skor...

Dessutom blev hon till slut av med både SD och Lena.
Senast redigerad av zilvereko 2021-09-16 kl. 13:07.
Citera
2021-09-16, 13:01
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ja, men samtidigt säger han ju att man inte säkert kan säga om det kommer från annan besudling iom att det är en blandbild.

Det är en sekvens på flera minuter där som jag kan skriva ut vid tillfälle (kanske). Jag uppfattar det ändå som att det lutar väl åt att man kan tro att det kan vara blod, men eftersom de avgör om det är blod eller inte efter flera olika kriterier, så föll det på det om jag fattade det rätt och även det att det var en blandbild av två personer.

I domen skriver man så här (dvs att man inte kan utesluta att det är blod):

Jag fortsatte att lyssna och gjorde ytterligare inlägg 😉
Citera
2021-09-16, 13:01
Medlem
Citat:
En intressant fråga.

Jag tänker att gm blev helt enkelt "förblindad" i sitt raseri, och "bara" slog och slog.
Kanske även hann tänka att efter ett slag: "nu så", nu slutar hon nog att skrika, men så ände inte det.

Förmodligen träffade flera slag dåligt pga av att hon skyddade huudet med händerna och några slag träffade trädstammen?

Det är inte ovanligt att rädsla och skrik från offret gör gärningspersonen "tänd". Sexuellt upphetsad. Den ultimata makten och kontrollen.
Senast redigerad av zilvereko 2021-09-16 kl. 13:43.
Citera
2021-09-16, 13:02
Medlem
Citat:
Det är 60.000 kr per person (inklusive ränta). Inte så mycket för en mördare att betala till ett barn om man ser till vad han har gjort mot barnet och dess älskade mamma...

Ok, bra att Du klargjorde mitt missförstånd här.

Nej det finns inga pengar i världen som kan var en tröst för de anhöriga!
Citera
2021-09-16, 13:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Om vi diskuterar saklig här så vill man ha sakligt svar.
Klippt från ditt föregående inlägg:
''LÄS DETTA NEDAN NOGA:

A 157B/331
"Därefter sprayades skorna med luminollösningen Bluestar i ett mörkt rum. På flera
områden på översidan av skorna och några områden på undersidan av skorna reagerade
luminollösningen och gav indikation på att det skulle kunna finnas blod
. Speciellt
utmärkande var reagensen på den nedre synliga delen av plösen, på både vänster och
höger sko, se inringade onu·åden på bild 2 och 3 nedan. Reagensen var synlig på både
snöret, materialkanterna och ovansidan tyget inom dessa områden.
En del av den vänstra skons plös, inom det inringade området, förprövades med
blodförprövningsmedel och gav reagens som för blod. "
Det finns inget som visar att han lyckats tvätta bort Lenas blod. Det gick inte att få fram detta i analysen, bara att DNA:t var Lenas''
.
.

Var nånstans i FUP eller i nåt annat dokument framgår att blodspåren hittad på översidan av skorna samt områden undersidan av skorna (som reagerat med Luminol) tillhör BO (LW) ?

Jag har inte påstått att det finns något dokumenterat positivt svar om att de besuldingar som testade positivt (med både luminol och leuko) på ovansidan eller någon annanstans för den delen, utom inne i plösen, skulle vara Lenas.

Det var ett svar på varför man inte hittade något blod på ovansidan, att man inte kan tväta bort blod, och vid något tillfälle skrev du väl att luminol avslöjar blod överallt, hur noga man än tvättar.
Citera
2021-09-16, 13:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Så sant.
HD kan inte ha haft det så lätt i äktenskapet med SD. Hur många gånger som hon och hennes önskemål i livet har fått stå tillbaka för SDs oresonliga personlighet. "Jag har rätt, du har fel". Hon fick inte ens ha en matta under vardagsrumsbordet.... bara en sån sak.

Har funderat på om kanske HD hade tillfrisknat från sin depression snabbare, om hon inte hade behövt dras med en "man" som SD. En otrogen mytoman och svikare. En bedragare. Tror också att hon mycket väl visste att och när han ljög, men behöll det inom sig för att slippa bråk och tjafs. Hon måste ha blivit som en tryckkokare till slut.

All förminskning av sig själv som HD tvingats till pga SD. Hon måste ha kraftsamlat ordentligt för att våga ta ut skilsmässa. Att hon
sa att ändå ville bli gammal med SD och att fortsätta resa och geocacha med honom, var kanske en garanti för att hon inte skulle råka illa ut.

Tror inte alls att hon ämnade ta honom tillbaka, nu när hon äntligen hade blivit av med honom. Hennes nyfunna frihet var givetvis positiv för henne. Det tror jag de flesta förstår.

Inte konstigt alls, egentligen. Även om det kan verka iskallt och osmakligt. Vi kan ju försöka tänka oss att gå en mil i HDs skor...

Lite svårt att sätta sig in i hennes situation. Och inte begriper jag henne heller.

Men om hon velat mjälka pengar eller någon slags vinst i det hela då skulle det verkligen vara dumt att bara låta blodfläcken vara kvar 25 maj- 18 (om hon såg den, visste om den).
Då hade det ju redan varit både avspärrat och husransakan.

Varför skulle hon räkna med helt kallt att den
1. skulle sitta kvar
2. att polisen skulle göra ny husrannsakan.

Tvärtom, skulle man tänka isf att skit, de missade bodfläcken.

Hon borde i så fall ringt in och meddelat sitt "fynd" och hoppats på fällande dom. Hade hon gift om sig med SD hade hon ägt halva huset, bo där tills SD kommit ut och fått ut halva vinsten på huset.

N, jag tror inte alls att hon hade någon masterplan.

Hon har förlorat halva sitt liv, och kanske en massa vänner.

Kanhända att hon fattat vem SD var, att hon klarade sig iaf helskinnad? Slippa att resten av sitt liv misstänka att han stalkar, håller henne i ledband? Att hon är fri?

Eller så har verkligheten inte hunnit ifatt henne? Trycker ner allt det onda?

Vem vet vad hon tänker och hur det har varit.
Citera
2021-09-16, 13:19
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Så sant.

+ 1 på den, mycket bra inlägg, jag skulle absolut inte vilja gå i HDs skor, jag tror också att hon strök han medhårs för att han skulle vara lugn och fin. Jag försöker tänka mej in hur jag skulle känna om min äkta hälft gick till sängs med personen som vigde oss, Dagen med stort D som skulle vara den lyckligaste dagen i mitt liv. Jag skulle aldrig kunna titta på bröllops filmen eller på några bröllopsfoton någonsin mer utan att bli påmind om det ultimata svek jag blev utsatt för. Fy fan säger jag.
Citera
2021-09-16, 13:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Jag fortsatte att lyssna och gjorde ytterligare inlägg 😉

Haha, jag hinner inte med...
Och så har jag egentligen annat att göra.
Besatt av denna tråd.

Måste på avgiftning.
Citera
2021-09-16, 13:24
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Haha, jag hinner inte med...
Och så har jag egentligen annat att göra.
Besatt av denna tråd.

Måste på avgiftning.

Jag är ibland lite för snabb på att skicka inlägg 😁
Citera
2021-09-16, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag tycker fortfarande att bevisningen är väldigt svag.
Han va möjligen lite snabb att självdöda sig.

En dom i HovR betyder oftast vägs ände.
Jag hade inte blivit allt för överraskad om HD hade tagit upp det, kanske med en annan adv, en som inte va så fixerad vid tidpunkten för skriken samt skrikvittnena, hur det gick vet vi ju.
Eftersom tåget redan har gått så lägger jag ner den biten.

Som svar på din fråga så hävdar jag definitivt inte att han är oskyldig. Möjliga frågetecken när det gäller HD.

Någon som har funderat på varför GM inte helt enkelt ströp LW när hon skrek?

Jodå, jag har funderat på varför GM inte ströp LW när hon skrek, men också varför GM inte endast använde sig av strypning allt som allt.

Inte för att jag anser GW vara ett orakel, men minns att han uttalade sig innan Fup att i 7 av 10 fall brukar det vara så att det plötsligt uppstår ett bråk mellan kvinnan och mannen med en infekterad relation i bagaget, kvinnan skriker, mannen försöker tysta henne, det spårar ur och han stryper henne.

Nu misstänker jag till skillnad från GW att mordet inte skedde i stundens hetta, utan var ett planerat mord, då man medvetet tog med ett hammarliknande föremål i syfte att tysta LW. Har du inte planerat ett mord, med medtaget föremål, och är exp utomhus faller det sig mer naturligt att använda händerna.Att strypa, och kväva någon med sin tyngd. Om du nu inte hittar en tillgänglig och lättgreppad sten, eller träpåke i naturen. Så verkar inte fallet vara här.

Vanligtvis brukar strypning tyda på en personlig relation, men verkar som att människor stryper andra personer som de inte har en nära relation till också.

I just detta specifika fall i anslutning till din fråga. Jag tror inte GM ville röra vid LW, i ett försök att inte låta det vara eller framstå som en personlig sak dem emellan. Betraktat som ett nödvändigt ont, ett sätt att hålla det på en neutralare nivå, att försöka förskjuta motivbilden ut i perferin.

Förmodligen, en person som helst undvikit utfallet, men kände stark press och stress att fort få det avklarat. Men också använder verktyget mycket privat och/eller i sitt arbete, eller är van, trygg och bekväm i utövandet. Känner sig på säkrare mark just därför. Kanske känner till att strypning är en ganska svår metod, som brukar ta tid. Att man kan missta sig att man fullföljt, men att personen kvicknar till. Vill inte lämna efter sig ett vittne. Och så vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in