2021-09-16, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag tycker fortfarande att bevisningen är väldigt svag.
Han va möjligen lite snabb att självdöda sig.

En dom i HovR betyder oftast vägs ände.
Jag hade inte blivit allt för överraskad om HD hade tagit upp det, kanske med en annan adv, en som inte va så fixerad vid tidpunkten för skriken samt skrikvittnena, hur det gick vet vi ju.
Eftersom tåget redan har gått så lägger jag ner den biten.

Som svar på din fråga så hävdar jag definitivt inte att han är oskyldig. Möjliga frågetecken när det gäller HD.

Någon som har funderat på varför GM inte helt enkelt ströp LW när hon skrek?

Sista frågan där. Om man ens kan föreställa sig det utifrån s a s så kanske för att han då skulle bloda ner sig väldigt mycket mer.
Nu har han evtl haft möjlighet att slå från lite avstånd om tillhygget hade skaft och blodstänken har ju gått väldigt lågt i buskarna där.

Men jag har också varit inne på att misshandeln startar efter gräl och att han då får henne medvetslös.
I panik hem och hämtar domkraftskaft och slår ihjäl henne (för att dölja brottet (grov) misshandel som han hade fått svårt att snacka bort) sen minuter senare då hon under tiden vaknat och ligger och skriker.

Det kan vara nyckeln till att han säger sig ha cyklat fram och tillbaka på gatan. Och varför detta märkliga att skriken pågår så länge. För ja har han då, motsatt kanske hur jag föreställer mig det, planerat detta så vill man väl inte stå där med hennes gallskrik under flera minuter då det ligger bostäder bara tiotal meter bort.

Är det elva minuter man räknar från att mobilen hennes kommer på plats där och sen börjar röra på sig? Då kan han hunnit med både gräl (kan ha börjat tidigare på gatan), misshandel, hon skriker, cykel, hämta chefens skaft, cykel, ihjälslagning och sen efter det ta med sig mobilen allt inom dessa drygt tio minuter.

Som sagt det är svårt att se att om han planerat för detta att han skulle fördela slagen under fem-tio minuter. Medans hon gallskriker.

Har han sedan länge bestämt sig för att döda henne så slår han väl hej vilt tills hon tystnar från start s a s. Och i min värld så ska det förloppet gå rätt snabbt tills hon tystnar helt då.

Så min take på detta säger mig att hon lämnats ensam där en stund enligt ovan spånande.

Då han hämtar det väldigt genomtänkta mordvapnet chefens domkraftskaft som kommer efterfrågas inom kort…
Senast redigerad av Avel 2021-09-16 kl. 11:15.
Citera
2021-09-16, 11:28
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Lyssnat på Daniel, forensiker från NFC från TR, ca 17 min in i förhöret.
Det handlar om de blå skorna (matchar blå favvo-tröjan?) och det hänvisas till slutredovisning sid 114.
Jag skriver inte citat utan sammanfattar: utskuren bit av plös, stoppning, undersökts. Ger utslag på Leuko B. Indikation på blod, minst 2 personer, den ena SD grad +4, indikation blod LW grad +4.

Så atteh…
Citera
2021-09-16, 11:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Man kan tänka sig att SD:s val i livet kostat HD mer pengar än vice versa när allt kommer omkring.

Oavsett vad man tycker om HD så tror jag inte bouppteckningen ska vara nåt skäl för misstanke om oegentligheter mot barnen eller dödsboet i sig. Eller en del i hennes master plan för all del.

Sen inflikas det titt som tätt att hennes del i skilsmässan är så onormal.

Vid skilsmässor och bodelning så finns det så många varianter. Alltid avhängigt hur god relationen är vid uppbrottet såklart.
Ett hus som ena parten flyttar ifrån kan man behålla genom en ekonomisk uppgörelse.
Om det inte är panik med pengar vilket det i det här fallet inte verkade vara.
Att paniksälja under de sex månaders betänketid är inte heller så ”smart”.

Man kan se det i ljuset av att HD, trots sina dokumenterade brister, gjorde en uppoffring där för barnens skull som trots hennes stora beslut om skilsmässa då kunde få en trygghet i huset som de vuxit upp i med kaninburar och allt.
Själv ordnade hon boatad i närheten och ja visst skulle det kanske sett bättre ut om det låg i nån annan riktning om Betesvägen men nu var det väl ändå så att i slutändan så var det LW (ihop med SD i åratal) som ”ställt till” det för HD så var hon vill bo ska ju mer läggas vikt vid närheten till barnen istället för att det då blev nära LW.

Inte tjusigaste lösningen men alternstivet för den pengen som hon hade efter att ha bortsett från en halv miljon för villan så blev det som det blev.

Man kan ägna en tanke åt SD:s beteende i samband med hennes flytt som då trots att hon sett till att han kan bo kvar springer i hennes radhuskvartet och fortsätter den intima relation som föranledde och var direkt orsak till skilsmässan. Men det var ju så han funkade.

Så hon får väl ligga i taktältet nu och fundera på tillvaron och vem vet kanske hon kan fråga barnen lite snällt om hon får använda alla SD:s ”kvalitetsprylar” han samlat på sig genom åren.

Ja, inte har HD dragit ågon vinstlott i livet.
Förutom hennes eget dåliga psykiska mående, har hon blivit djupt sviken av sin man i åratal, skilsmässa och flytt,varit med om att älskarinnan blivit brutalt mördad och maken blivit misstänkt för mordet i åratal med allt det inneburit, hon själv blivit indragen i misstankarna om mord och slutligen en fällande dom för maken som tar livet av sig, förmodligen på föräldrarnas sommarställe, vilket får även fadern(?) att tillfälligt bli misstänk för mord på maken.

Inte kan jag se att något av det här berikar ens tillvaro.

Min tro är att SD har lurat dom alla, inklusive svärföräldrar och vänner. Därav deras lojala beteende ända in till slutet. HDs och JGs (och även Lenas) dåliga beteenden är ett reslultat av detta lurendrejeri.
Hur kan man få människor att använda Telegram mitt i en så känslig period som efter ett mord, och SD är misstänkt??? Hur kan man få för sig att radera mitt inne på polisstationen? Hur kan man få HD att vittna om blodigt sex, fast det är en s otrolig historia att ingen endast människa i rätten behöver få det bevisat att det inte har förekommit?

Värsta nitlotten att leva med en sådan bedragare, som förstör alla människors liv.

Jag anser inte att allt är förlåtet som man gör, även om man har blivit manipulerad. Det är t ex inte ok att mörda, även om man blivit manipulerad. Inte heller att ljuga i rätten. Men om man förstår processen, kan man förstå hur det hände.

Jag tycker inte att varken efterloggningar eller att plantera lögner är ok. Det är hemskt. Värre än magstarkt, såsom HÅ uttryckte det om efterloggningen.

Allt som HD gör kan inte misstänkliggöras, allt som polisen gjort och varenda polis som arbetat här kan inte falla under korruption/jäv eller whatever.

När det till sist blir alltför enögt i tyckandet, det är ju då man kan tycka att det blir ett svart- vitt tänkande.

Att kalla HD både det ena och andra, på grunder som bara kan kallas vaga, är ganska obehagligt.

Jag tycker inte som du i varje fråga, men jag kan ändå se din punkt i de frågor som du tar upp. jag hoppas och försöker påminna mig om att inte bli alltför enögd. För enögd blir man lätt.

Jag tycker t ex att skilsmässan är ändå lite konstig. Inte på det sätt som en del andra tror, att det skulle ingå i en masterplan där det långsiktigt ska sluta med mord, eller hur det nu var. Jag tycker att HD visar en oförsvarlig lojalitet mot den person som har behandlat henne så dåligt, vilket är skumt. jag ser det som att hon både är bunden till SD och att hon dagligen manipuleras av honom, vilket leder till att hon inte klarar av att separera helt, utan blir delad och ambivalent i sin realtion till JS.

Kanhända att realtionen med JS ändå inte hade hållit, men nu tror jag att den kan ha påverkats mycket negativt, precis som det hände med Lenas realtioner.

Så länge de inte kan frigöra sig från denosunda bundenheten, kan de inte heller få till en realtion med någon annan. Deras känsloliv är fångna i SD.

Jag kan dock se hur du menar med att skilsmässan inte är så konstig heller. Att det finns mönster som finns i många skilsmässor och att vi alla blir lite bundna vid personer som vi levt med länge. Det finns såklart motsatsen också, men ofta finns väl ambivalens och samarbete runt både barn och annat. Ett ex behöver inte raderas ut för alltid ur ens liv, tvärtom.

Man måste jobba med sig själv, varje dag, hela tiden. Inte så lätt faktiskt. Men bra att påminna sig om att man själv blir lätt enögd, och att försöka öppna sina ögon lite.

Iaf kisa lite.
Citera
2021-09-16, 11:31
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Lyssnat på Daniel, forensiker från NFC från TR, ca 17 min in i förhöret.
Det handlar om de blå skorna (matchar blå favvo-tröjan?) och det hänvisas till slutredovisning sid 114.
Jag skriver inte citat utan sammanfattar: utskuren bit av plös, stoppning, undersökts. Ger utslag på Leuko B. Indikation på blod, minst 2 personer, den ena SD grad +4, indikation blod LW grad +4.

Så atteh…

Ok, det fortsätter: kan vara blod från båda, kan vara sekret från båda…
Citera
2021-09-16, 11:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Tack!

Missade detta i inlägget från "Putte", läste de första, vet inte om det kom något inlägg efteråt.
Försökte titta nu men verkar ligga i något moln som jag inte kan öppna.

Som Du skriver, löjligt liten!

Ps Du skriver "skadeståndet 459.543 inkl rta", denna summa är inkl alla skulder. Som Du sen skriver är själva skadeståndet runt 70´. Ds

Jamen, tänk att bli tilldömd 60.000 kr för att din mor är brutalt mördad.
Vad fasiken!

Jag tänker att suman kanske är satt för att det ska bli rimligt att betala? Men det borde bli otroligt olika beroende på en mängd faktorer.

Hur många har rätt till skadestånd? Hur stora tillgångar har den dömde? Hur brutalt var mordet? Hr stort lidande blev det för efterlevande+

Inget av detta finns med i summan som är en schablonsumma.

Inte vet jag varifrån den summan kommer.
Citera
2021-09-16, 11:43
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Ok, det fortsätter: kan vara blod från båda, kan vara sekret från båda…

Det ger ändå utslag som för blod, och är det inte blod så måste det ju vara något annat.
Vad och hur - om inte blod?

Jag vet att det är upp till åkl och inte till försvaret att bevisa påståenden. Dock, den som försvarar SD och ifrågasätter åkl bör i denna tråd, som inte är en rättegång, åtminstone kunna visa på ett rimligt alternativ.
Citera
2021-09-16, 11:47
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Tack!

Missade detta i inlägget från "Putte", läste de första, vet inte om det kom något inlägg efteråt.
Försökte titta nu men verkar ligga i något moln som jag inte kan öppna.

Som Du skriver, löjligt liten!

Ps Du skriver "skadeståndet 459.543 inkl rta", denna summa är inkl alla skulder. Som Du sen skriver är själva skadeståndet runt 70´. Ds
Ditt inlägg är lite otydligt.
Skadeståndet är 459 543 enligt bouppteckningen.

Det är inte inklusive alla skulder.
Men det är inkluderat i skuldförteckningen.
Citera
2021-09-16, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Ditt inlägg är lite otydligt.
Skadeståndet är 459 543 enligt bouppteckningen.

Det är inte inklusive alla skulder.
Men det är inkluderat i skuldförteckningen.

OK, är det så har jag missuppfattat.

Är skadeståndet på nästan en halv mille så är det iaf bättre än det som jag (felaktigt?) drog som slutsats.
Nötis visade ett antal summor och de blev totalt ca 70 tusen... kan ha missuppfattat som sagt eftersom jag inte kunde läsa det som Putte visade via molnet.
Citera
2021-09-16, 12:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag tycker fortfarande att bevisningen är väldigt svag.
Han va möjligen lite snabb att självdöda sig.

En dom i HovR betyder oftast vägs ände.
Jag hade inte blivit allt för överraskad om HD hade tagit upp det, kanske med en annan adv, en som inte va så fixerad vid tidpunkten för skriken samt skrikvittnena, hur det gick vet vi ju.
Eftersom tåget redan har gått så lägger jag ner den biten.

Som svar på din fråga så hävdar jag definitivt inte att han är oskyldig. Möjliga frågetecken när det gäller HD.

Någon som har funderat på varför GM inte helt enkelt ströp LW när hon skrek?

En intressant fråga.

Jag tänker att gm blev helt enkelt "förblindad" i sitt raseri, och "bara" slog och slog.
Kanske även hann tänka att efter ett slag: "nu så", nu slutar hon nog att skrika, men så ände inte det.

Förmodligen träffade flera slag dåligt pga av att hon skyddade huudet med händerna och några slag träffade trädstammen?
Citera
2021-09-16, 12:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det är kallt juridiskt som gäller vid dödsfall.

Skulle din partner och systern bli osams så gäller det nog för systern att bevisa vem som äger båten (med kvitto).

Jo, vid osämja kan det förstås bli ett dilemma.

Men i Sds och HDs fall verkade de ju inte osams på det sättet. Och visst, barnen kan ju bråka om det låga värdet på lösöret en dag.

Jag tror dock att HD som försvarade t ex T mot SD och angav at SDs dåliga behandling av henne också var en anledning till skilsmässan, inte försöker snuva sina barn på pengar på det här sättet. Det handlar om tusenklappar, inte miljoner.

Och som sagt, jag tror att HD under årens lopp betalat en del till allt de har köpt och att allt fick helt enkelt inte plats hemma hos HD.
Citera
2021-09-16, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, vid osämja kan det förstås bli ett dilemma.

Men i Sds och HDs fall verkade de ju inte osams på det sättet. Och visst, barnen kan ju bråka om det låga värdet på lösöret en dag.

Jag tror dock att HD som försvarade t ex T mot SD och angav at SDs dåliga behandling av henne också var en anledning till skilsmässan, inte försöker snuva sina barn på pengar på det här sättet. Det handlar om tusenklappar, inte miljoner.

Och som sagt, jag tror att HD under årens lopp betalat en del till allt de har köpt och att allt fick helt enkelt inte plats hemma hos HD.

Jag tror också att HD/barnen löser detta med arvet utan något som helst bråk.

Ps Missuppfattade jag Ditt inlägg vad gäller pengarna... framkom det att SD skulle betala nästan 500 tusen till LW:s anhöriga i skadestånd? Jag tänker Du skrev att det var väldigt lågt (och det var det ju o det rörde sig om ca 70´.Ds
Citera
2021-09-16, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu har jag skrivit många inlägg till dig om skorna, både lagt in aktbilagor och sidhänvisningar, lagt i bilde för att du kan själv se med egna ögon.

Jag kommer inte att upprepa mig, eftersom jag skrivit så omfattande om skorna som det går.

Som jag ser det är fläckarna inte små.

Och det är väl bra att konsttera at vi "ser" olika saker här.

Jag tänker mig in i att min son skulle blivit anklagad för mord. Och så skulle man ha hittat hans flcikväns blod på hans tvättmaskin (nu bor min son hemma, men som ett exempel) och hans mördade flickväns DNA på tv fläckar i hans skors plös.

Nog skulle jag bli mycket oroad av detta och undra hur det kan komma sig. För inte skulle jag tro på det blodiga sexet, inte hellr på snickerier eller andra konstiga förklarinar. Blodet sitter alldeles vid öppningen på luckan.

Jag kan inte tänka mig annat än att jag skulle bli riktigt oroad och misstänksam.

Nu är ju det här dessutom inte det enda. Vi har ringen och sperma på kjolen.

Och som vanlig hygglig människa, så säger mig det faktum att SD anpassar sig i ett och samma förhör till fakta så att han inte är trovärdig för fem öre.

Om det var min son, skulle jag bli mycket oroad och inte sov gott om natten.
Om vi diskuterar saklig här så vill man ha sakligt svar.
Klippt från ditt föregående inlägg:
''LÄS DETTA NEDAN NOGA:

A 157B/331
"Därefter sprayades skorna med luminollösningen Bluestar i ett mörkt rum. På flera
områden på översidan av skorna och några områden på undersidan av skorna reagerade
luminollösningen och gav indikation på att det skulle kunna finnas blod
. Speciellt
utmärkande var reagensen på den nedre synliga delen av plösen, på både vänster och
höger sko, se inringade onu·åden på bild 2 och 3 nedan. Reagensen var synlig på både
snöret, materialkanterna och ovansidan tyget inom dessa områden.
En del av den vänstra skons plös, inom det inringade området, förprövades med
blodförprövningsmedel och gav reagens som för blod. "
Det finns inget som visar att han lyckats tvätta bort Lenas blod. Det gick inte att få fram detta i analysen, bara att DNA:t var Lenas''
.
.

Var nånstans i FUP eller i nåt annat dokument framgår att blodspåren hittad på översidan av skorna samt områden undersidan av skorna (som reagerat med Luminol) tillhör BO (LW) ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in