Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Fast den dagsaktuella diskussionen är att vården är så hårt belastad att hela samhället ska engagera sig. Man riktar vaccinationskampanjer mot Rinkeby för att minska antalet patienter på sjukhuset, och dagstidningar föreslår att ovaccinerade inte ens ska få sjukvård.
Det är extremt konstigt och ovanligt att skuldbelägga en grupp för att de blir sjuka. När vi dessutom har mycket lägre beläggning än normalt så blir det ännu konstigare.
Men det har ju inte speciellt mycket om dagens IVA situation att göra, utom det generella trycket på vården. Du behöver inte ligga på IVA för att ta upp sjukhusplatser med en aktiv covid infektion, däremot är det ju IVA vi hör mest om för det har mer nyhetsvärde.
Det pratas exempelvis inte speciellt mycket om kohort vård dvs. patienter med covid/misstänkt covid som behöver ett enkelrum/isolerat rum, men inte har symptom allvarliga nog för att behöva hamna på IVA. Sen allt annat kring covid patienter, dvs. extra säkerhetsrutiner m.m. Jag låg två nätter i April 2020 då min hosta blev så intensiv att jag hostade upp blod och fick problem att andas.
Då låg jag inte på IVA, jag blev I brist på annan vårdplats placerad I en skrubb för beredskapen I början var jättedålig. När jag sedan mådde bättre så blev det en snabb transferering tillbaka till hem isoleringen, är glad över att dom som hamnar där jag var, får i dagsläget ligga till dom inte smittar i alla fall... kändes inhumant att mer eller mindre bli utputtad på en terrass i rullstol, medan man fortfarande mådde dåligt.