2021-09-16, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baduila
Fast problemet är hur länge patienterna ligger inne, ofta flera veckor. Och precis som Backflash påpekade, varför tog du bara sommarmånaderna när smittan är som lägst?
Om man jämför augusti 2019 mot 2021 så är det exakt 4.1% av patienterna som vårdas mer än 10 dagar. Så det är ingen skillnad på vårdtid.

Jag tog sommarmånaderna för att det är de senaste månaderna som rapporterats in.

Så här ser mars ut, om du vill veta:

Mars
2016: 3,882
2017: 4,030
2018: 4,194
2019: 3,898
2020: 3,844
2021: 4,274
Citera
2021-09-16, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Alla på Iva ovaccinerade: ”Det är helt bedrövligt
https://www.expressen.se/kvallsposten/alla-pa-iva-ovaccinerade-det-ar-helt-bedrovligt/

De sex patienterna som var inlagda var alla ovaccinerade klingar inte lika hårt hos känslomänniskorna.

De tycker väl det är frustrerande att folk som behövt ta vaccinet inte gjort det och hamnat på IVA.
Citera
2021-09-16, 11:27
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edirtrm
Jag sa inte att naturlig infektion är att föredra, däremot orsakar naturlig infektion att du får antikroppar mot betydligt mer komponenter av viruset. Det ger överlag ett mycket starkare skydd än att enbart fokusera på spikproteinet. Speciellt N-proteinet(Nukleokapsid), har en väldigt stor effekt.

De flesta vaccinerna vi använder idag ex. mässling, använder avaktiverade virus så kroppen plockar upp fler protein, vilket ger ett mycket starkt skydd även mot andra varianter. Detta är något som saknas i dagens covid19 vaccin, vilket kan förklara varför effekten avtar så snabbt.
Det finns redan ett antal projekt på G där man tittar på möjligheten att kombinera spikproteinet (S) och N-proteinet i ett subunitvaccin. Nackdelen är att immunsvaret inte ger några neutraliserande antikroppar för N. Däremot är fördelen att proteinet är mycket stabilare (muterar betydligt långsammare).
Citera
2021-09-16, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast den dagsaktuella diskussionen är att vården är så hårt belastad att hela samhället ska engagera sig. Man riktar vaccinationskampanjer mot Rinkeby för att minska antalet patienter på sjukhuset, och dagstidningar föreslår att ovaccinerade inte ens ska få sjukvård.

Det är extremt konstigt och ovanligt att skuldbelägga en grupp för att de blir sjuka. När vi dessutom har mycket lägre beläggning än normalt så blir det ännu konstigare.

Men det har ju inte speciellt mycket om dagens IVA situation att göra, utom det generella trycket på vården. Du behöver inte ligga på IVA för att ta upp sjukhusplatser med en aktiv covid infektion, däremot är det ju IVA vi hör mest om för det har mer nyhetsvärde.

Det pratas exempelvis inte speciellt mycket om kohort vård dvs. patienter med covid/misstänkt covid som behöver ett enkelrum/isolerat rum, men inte har symptom allvarliga nog för att behöva hamna på IVA. Sen allt annat kring covid patienter, dvs. extra säkerhetsrutiner m.m. Jag låg två nätter i April 2020 då min hosta blev så intensiv att jag hostade upp blod och fick problem att andas.

Då låg jag inte på IVA, jag blev I brist på annan vårdplats placerad I en skrubb för beredskapen I början var jättedålig. När jag sedan mådde bättre så blev det en snabb transferering tillbaka till hem isoleringen, är glad över att dom som hamnar där jag var, får i dagsläget ligga till dom inte smittar i alla fall... kändes inhumant att mer eller mindre bli utputtad på en terrass i rullstol, medan man fortfarande mådde dåligt.
Citera
2021-09-16, 11:35
Medlem
Citat:
Men det har ju inte speciellt mycket om dagens IVA situation att göra, utom det generella trycket på vården. Du behöver inte ligga på IVA för att ta upp sjukhusplatser med en aktiv covid infektion, däremot är det ju IVA vi hör mest om för det har mer nyhetsvärde.

Det pratas exempelvis inte speciellt mycket om kohort vård dvs. patienter med covid/misstänkt covid som behöver ett enkelrum/isolerat rum, men inte har symptom allvarliga nog för att behöva hamna på IVA. Sen allt annat kring covid patienter, dvs. extra säkerhetsrutiner m.m. Jag låg två nätter i April 2020 då min hosta blev så intensiv att jag hostade upp blod och fick problem att andas.

Då låg jag inte på IVA, jag blev I brist på annan vårdplats placerad I en skrubb för beredskapen I början var jättedålig. När jag sedan mådde bättre så blev det en snabb transferering tillbaka till hem isoleringen, är glad över att dom som hamnar där jag var, får i dagsläget ligga till dom inte smittar i alla fall... kändes inhumant att mer eller mindre bli utputtad på en terrass i rullstol, medan man fortfarande mådde dåligt.
När du låg inne så låg det 550 patienter med COVID på IVA.

Idag ligger det 44 patienter med COVID på IVA.
Citera
2021-09-16, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVvM6M/90-procent-av-inlagda-covidsjuka-inte-fullvaccinerade

Detta ha jag efterlyst hela tiden. Stockholm tar nu krafttag med drop-in och vaccinationsbussar DÄR FOLK ÄR, bland annat vid två kyrkor i Södertälje (som säkerligen är kyrkor för kristna syrianer, även om det inte står).

Jag tror också (som det står i artikeln) att dom som verkligen inte vill vaccinera sig är förhållandevis få. De verkar fler här på Flashback, för att de samlas här! Utan det handlar nog mest om att folk inte fattar hur de ska boka tid, inte ids boka tid, inte ids skriva ner den bokade tiden, inte kommer sig för att ta reda på hur man åker till lokalen, och sedan verkligen få ändan ur soffan och göra sig i ordning och åka dit. Detta är typiskt för negrer, araber, zigenare samt för vårt eget WT, vad saken än gäller. Och det borde myndigheterna ha fattat tidigare. Det har varit ALLDELES för krångligt att komma åt vaccinet.

Ja, de tar för givet att alla har bankID och liknande skit.
Citera
2021-09-16, 11:36
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Då lär NAC ryka här också...
Vi skaffade en pulsoximeter våren 2020, så då har vi nu både syremätning samt pulsmätning som vi nu också får nytta av, frågan blir snarare, när under denna 9.5 dagars period som man ev kan börja se förändrad syreupptagning, hela det konceptet måste vara helt annorlunda nu med Delta som angriper näsa hals, där tidigare Alfa stack ner i lungorna.

Sjukhusen borde sitta på just denna data då varje pat har en pulsoximeter på sina fungrar.

Pulsklocka tror jag är bäst då lägsta uppmätta natt puls är hyffsat konstant. Om man tar ett sample med en pulsoximeter kommer det värdet fluktuera beroende på massa saker.

Ligger på 40-41 som lägsta. Om jag druckit alkohol o festat lite så åker den upp till 45 tex. Tränar jag för hårt åker den också upp några slag. Har dock inte varit sjuk de senaste två åren så har ingen pulsdata för det ännu.
Citera
2021-09-16, 11:42
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
De tycker väl det är frustrerande att folk som behövt ta vaccinet inte gjort det och hamnat på IVA.
Visst är det så, om man endast går efter mitt senaste svar. Men den röda tråden i mitt initiala svar var att den gråa massan uppfattar det som att det är kaos på IVA pga rådande förhållande gällande ovaccinerade som blir inlagda. Det rapas dag efter dag i alla kanaler vilket är oproportionerligt till den rådande situationen som är.
Citera
2021-09-16, 11:50
Medlem
Citat:
Om man jämför augusti 2019 mot 2021 så är det exakt 4.1% av patienterna som vårdas mer än 10 dagar. Så det är ingen skillnad på vårdtid.

Jag tog sommarmånaderna för att det är de senaste månaderna som rapporterats in.

Så här ser mars ut, om du vill veta:

Mars
2016: 3,882
2017: 4,030
2018: 4,194
2019: 3,898
2020: 3,844
2021: 4,274

Så här står det på SIR om beläggningen 2019 vs 2020.
"Det totala antalet vårdtillfällen var något lägre 2020 jämfört med 2019, 44 000 respektive 45 500. Bland annat så ställdes planerade åtgärder in och under den första vågen sågs en kraftig minskning av övrig intensivvård. Den totala vårdtiden ökade dock från 121 310 dygn år 2019 till 155 671 dygn år 2020. Medianvårdtiden per vårdtillfälle för COVID-19 patienterna 2020 var 6,1 dygn jämfört med en medianvårdtid för alla IVA-patienter år 2019 på 1,1 dygn. I och med de långa vårdtiderna så ökade beläggningen.."
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/belaggning/

Att det ser bättre ut just nu tack vare vaccinerna är ju bra, men personalen är slutkörd och fruktar att situationen skall bli som 2020 igen.
Citera
2021-09-16, 11:55
Medlem
Citat:
När du låg inne så låg det 550 patienter med COVID på IVA.

Idag ligger det 44 patienter med COVID på IVA.

Men kohortvården har inte enbart med IVA att göra. Varje Covid patient måste enligt riktlinjer isoleras, med specifik personal ämnad till omhändertagande av patienten. Vården ska utföras antingen i enskilt rum eller på en covid avdelning/IVA avsatt för covid. Även covid patienter med mildare symptom(men i behov av läkarvård) kräver betydligt mer resurser än andra patientgrupper.

Personal som ingår i en kohortgrupp jobbar inte med andra patienter än dom som har misstänkt/konstaterad covid. Essentiellt så delas personal styrkan upp i två(eller fler) lag och den personalen som ingår I kohortgruppen kan inte användas för ordinarie sjukvård.
Citera
2021-09-16, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baduila
Så här står det på SIR om beläggningen 2019 vs 2020.
"Det totala antalet vårdtillfällen var något lägre 2020 jämfört med 2019, 44 000 respektive 45 500. Bland annat så ställdes planerade åtgärder in och under den första vågen sågs en kraftig minskning av övrig intensivvård. Den totala vårdtiden ökade dock från 121 310 dygn år 2019 till 155 671 dygn år 2020. Medianvårdtiden per vårdtillfälle för COVID-19 patienterna 2020 var 6,1 dygn jämfört med en medianvårdtid för alla IVA-patienter år 2019 på 1,1 dygn. I och med de långa vårdtiderna så ökade beläggningen.."
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/belaggning/

Att det ser bättre ut just nu tack vare vaccinerna är ju bra, men personalen är slutkörd och fruktar att situationen skall bli som 2020 igen.
Du har helt rätt i att 2020 och stora delar av 2021 var jobbigt för personalen. Och att man inte fått tillräckligt med ersättning och stöd för det.

Men någon gång måste man öppna samhället för alla, och acceptera att en mindre nivå av COVID-patienter kommer man alltid ha på IVA, eventuellt i all framtid. Nu har vi 44 patienter. Det är främst i storstäderna. De flesta regioner har 0 eller 1 patient.
Citat:
Men kohortvården har inte enbart med IVA att göra. Varje Covid patient måste enligt riktlinjer isoleras, med specifik personal ämnad till omhändertagande av patienten. Vården ska utföras antingen i enskilt rum eller på en covid avdelning/IVA avsatt för covid. Även covid patienter med mildare symptom(men i behov av läkarvård) kräver betydligt mer resurser än andra patientgrupper.

Personal som ingår i en kohortgrupp jobbar inte med andra patienter än dom som har misstänkt/konstaterad covid. Essentiellt så delas personal styrkan upp i två(eller fler) lag och den personalen som ingår I kohortgruppen kan inte användas för ordinarie sjukvård.
Man kan nog utgå ifrån att trycket på IVA är en väldigt bra indikator för trycket av fall på den övriga vården också.

Det du beskriver om personalstyrkan är inte ett problem med sjukdomen, utan ett organisatoriskt problem som man skapar själv genom att inte avveckla krishanteringen trots att vi har vaccinerat nästan alla. Det finns inga skäl att dela upp sjukvården i två olika grenar längre.
Citera
2021-09-16, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Visst är det så, om man endast går efter mitt senaste svar. Men den röda tråden i mitt initiala svar var att den gråa massan uppfattar det som att det är kaos på IVA pga rådande förhållande gällande ovaccinerade som blir inlagda. Det rapas dag efter dag i alla kanaler vilket är oproportionerligt till den rådande situationen som är.

Det är nästan kaos på IVA men det är svårt för pandemiförnekare och antivaxxers att förstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in