2021-09-16, 08:57
Medlem
turbobusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Som allmänhet och utomstående har vi ingen aning vad som har hänt

Det som har hänt

1 HB har begått olagliga handlingar med flickan

2 HB har begått olämpliga handlingar med flickan

3 HB har betets sig normalt med flickan

Vid 1 är han rökt som politiker

Vid 2 är han kanske rökt som politiker

Vid 3 så borde han klara sig.

Det är kanske inte så viktigt vad som har hänt i verkligheten utan hur omgivningen uppfattar det.

Jag tycker media hittills har varit ganska snälla. Så jag gissar att man inte har bra bevis för 1 eller 2 ännu. Eller så håller man på dem tills HB har grävt klart sin egen grav.

Nu är jag ingen vän av HB och tycker det skulle vara bra om han slutade vara politiker, men han ska inte tvingas avgå på grund av till ex lögner och ett möjligt hitjobb av politiska motståndare inom eller utanför partiet. Har han begått något olagligt så ska han avgå. Och är det något olämpligt så får partiet och kanske väljarna avgöra. Och är det inget så får väl väljarna avgöra.

Flickan är minderårig och enligt vissa psykiskt labil och ska enligt HB inte vara den som styr trådarna så håll henne utanför.

En intressant sak som redan har nämnts i minst ett inlägg är att kvinnor i USA får det svårare att få vissa jobb på grund av Metoo. Undrar om det sprids till Sverige?

Det verkar mest sannolikt att det är 2 som är det som har hänt. Hanif säger själv att han inte betett sig flörtigt, men det kan ha tolkats så av tjejen. Antagligen därför det först gick till partiet och inte polisen. Inte olagligt, men något som ses som olämpligt för en riksdagsman.

Nu tror jag inte att det är den twittertjejen som utpekats i tråden som gått till partiet, och anledningen till att hon låst och tagit bort konton kan ju lika gärna vara för att det dykt upp femtiofem Flashbackare i hennes DMs och anklagar henne för att vara någon slags SSU-psyop som styrs av Bonnier.
Citera
2021-09-16, 08:57
Medlem
kaktjuvens avatar
Hela historien är just vad jag väntat mig om det visade sig vara Hanif B.
Vibbarna från början kändes som Göran Lambertz historian.
En rejält vinklad storyline för att karaktärsmörda någon.

Uppföljningen av detta kommer bli nog intressant.

Mina varningssignaler har varit varför tjejen raderat sociala medier och andra källor till sin story och anmält det långt efteråt.
Snarlikt som i GL fallet där hon raderade allt och fingerade i bevisningen för att styrka sin berättelse.

Blir intressant detta.
Citera
2021-09-16, 08:59
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sauron1
Om anklagelserna är falska så är det en ung person som mår mycket dåligt och är i behov av vård och inte betjänt är av ett drev.

Jaha så nu värnar du den kriminelle personen som förstör livet för de offer hon anklagar men skiter i den som drabbas av det.

Citat:
Ursprungligen postat av sauron1
Om det stämmer att det är en komplott varför hänger HB inte ut personerna som ligger bakom. Flickan är då bara en bricka i ett fult politiskt spel inom M.

Det är brottsligt att säga sanningen om folk även om man har bevis, fråga Ebba. Dessutom är det inte säkert HB har bevis om vilka som ligger bakom, han har förmodligen bara bevis för att hon ljuger.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Att det kan ta tid innan man talar om det är så vanligt att det behöver vi egentligen inte diskutera.

En dag, en vecka, ett år.

Men vad som utlöste det är en intressant fråga och läser man från början finns där även indikationer på att det förekom någon sort nedräkning. Så man får intrycket att hon inte är ensam bakom det här utan har stöd av en eller flera personer.

Oavsett omständigheterna så måste bevisen fram nu. Man kan inte påstå något utan att bevisa det och i det här fallet är kraven på bevis både högre och lättare än normalt eftersom dialogen varit på distans.

Alltid svårt när något händer i ett och samma rum och efteråt inte finns några som helst bevis vad som sades och inte sades. Men här bör det finnas digitala spår att använda som bevis.

Så för varje dag som går nu utan att det läggs fram bevis så blir det allt större misstro att anklagelsen är sann.
Låter troligt.
Man undrar var hennes föräldrar är nånstanns i den här röran där hon som 15 åring blandar in främmande vuxna män i sina läxor och hela efterspelet.
Citera
Medlem
https://www.friatider.se/therese-i-stockholm-jag-polisanmaldes-ocksa-att-ha-kravt-sexbilder-av-17-aringen

” Många tvivlar på uppgifterna om att den moderate riksdagsledamoten Hanif Bali, 34, ska ha försökt pressa en idag 17-årig flicka inom partiets ungdomsförbund att skicka sexbilder till honom. En av tvivlarna är småbarnsmamman Therese från Stockholm, som själv polisanmäldes för att ha utsatt samma flicka för samma sak i våras.”

Intressant!
Citera
2021-09-16, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag förstår varför du undrar. Flickans båda (hänglåsta) twitter-konton är raderade.

För så gör man ju när man har rent mjöl i påsen, eller hur?
Flickan i fråga verkar inte tillhöra begåvningsreserven. Hon tror uppenbarligen att det räcker att radera något för att det skall försvinna för alltid. Hon har även polisanmält en kvinna för grooming, trots att det kan man endast utsättas för om man är under 15. HB kan nog sova lugnt.

https://www.friatider.se/therese-i-stockholm-jag-polisanmaldes-ocksa-att-ha-kravt-sexbilder-av-17-aringen
Citera
2021-09-16, 09:00
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
för att en av dom är oskyldig såklart (oklart vem), och en av dom är ett 15årigt barn så även om hon skulle ha hittat på allting så ska hon självklart inte drabbas lika hårt som en vuxen.

En av dom är också politiker och politikers jobb är att ljuga trovärdigt, det är dock inte alla som förstår det.

Hon är väl 16 nu och det är hög tid att lära sig ta ansvar för sina handlingar.
Citera
2021-09-16, 09:04
Medlem
ningudos avatar
Hanif Bali försöker leka smart när han skriver att han vill bli anmäld för att bli rentvådd. Han har ju inte begått ett brott ingen har väl påstått det? Han anklagas för olämpligt beteende.

Vilken kändis sitter o ger läxhjälp till en 15-åring? Även om han explicit inte bett om nakenbilder så tror jag han definitivt inte sagt nej när hon skickat. Han har fortsätt kontakten och gett henne komplimanger ända tills han en dag inte va så kåt och insåg att hela hans karriär står på spel så han avbröt allt.
Citera
2021-09-16, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Hon är väl 16 nu och det är hög tid att lära sig ta ansvar för sina handlingar.
Ja, det låter ju coolt och edgy online att barn och ungdomar ska behandlas som vuxna men det är också då barn och ungdomar beter sig som vuxna, dvs även kriminaliteten kryper neråt i åldrarna.

Själv är jag av åsikten att barn ska få vara barn, men jag förstår att du är ganska nära flickans ålder och därför resonerar därefter.
Citera
2021-09-16, 09:07
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Flickan i fråga verkar inte tillhöra begåvningsreserven. Hon tror uppenbarligen att det räcker att radera något för att det skall försvinna för alltid. Hon har även polisanmält en kvinna för grooming, trots att det kan man endast utsättas för om man är under 15. HB kan nog sova lugnt.

Att en gymnasieungdom ska ha koll på lagar rörande grooming och dylikt känns lite att ta i, eller?
Citera
2021-09-16, 09:08
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Hanif Bali försöker leka smart när han skriver att han vill bli anmäld för att bli rentvådd. Han har ju inte begått ett brott ingen har väl påstått det? Han anklagas för olämpligt beteende.

Vilken kändis sitter o ger läxhjälp till en 15-åring? Även om han explicit inte bett om nakenbilder så tror jag han definitivt inte sagt nej när hon skickat. Han har fortsätt kontakten och gett henne komplimanger ända tills han en dag inte va så kåt och insåg att hela hans karriär står på spel så han avbröt allt.

Sluta anklaga män för att de ger läxhjälp, vilket samhälle vill du skapa? Jag hjälper själv en tjej i liknande ålder med utbildning därför att jag vill hjälpa henne, men det är livsfarligt i dagens samhälle att vara en god person.
Citera
2021-09-16, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Att det kan ta tid innan man talar om det är så vanligt att det behöver vi egentligen inte diskutera.

En dag, en vecka, ett år.

Men vad som utlöste det är en intressant fråga och läser man från början finns där även indikationer på att det förekom någon sort nedräkning. Så man får intrycket att hon inte är ensam bakom det här utan har stöd av en eller flera personer.

Oavsett omständigheterna så måste bevisen fram nu. Man kan inte påstå något utan att bevisa det och i det här fallet är kraven på bevis både högre och lättare än normalt eftersom dialogen varit på distans.

Alltid svårt när något händer i ett och samma rum och efteråt inte finns några som helst bevis vad som sades och inte sades. Men här bör det finnas digitala spår att använda som bevis.

Så för varje dag som går nu utan att det läggs fram bevis så blir det allt större misstro att anklagelsen är sann.

Det var väldigt viktigt att det kom fram nu innan listorna till riksdagen är klara. Hanif Bali har många personröster, och risken är att han får sitta av ytterligare 4 år i riksdagen som betalar lön för twittrande och andra utfall på nätet. Det finns många bra personer som kan ta hans plats.

Det behövs inga bevis. Detta är ingen rättegång. Det handlar bara om Kristersson och om valberedningen vill ha Hanif Bali på listan av kandidater till riksdagen. Jag tror det är över för Hanif Bali, eftersom en ful gubbe med talibanskägg inte platsar i moderaterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in