Citat:
Ursprungligen postat av
hasse3344
Totalt irrelevanta frågor. Det har knappast kostat mer än de 10 miljarder vi spenderar på alkoholrelaterad vård sedan pandemin startade. Individer utanför riskgrupperna har orsakat ca 10000 vårdtillfällen sedan pandemin startade. Ca 1% av de 1 miljon vårdtillfällen som orsakats av alkohol. Ska vi prata skattepengar kan vi börja där. Eller i Afghanistan. Eller med dig som sitter hemma vid datorn hela dagen istället för att jobba. Men som vanligt är ditt tunnelseende och din faktaresistens cementerad av Aftonbladet eller annan MSM som framställer covid som ett hot mot mänskligheten.
Jag förstår att du inte gillar frågorna. Vi vet ju alla att du är motståndare till åtgärder, motståndare till vaccinet. Att du gärna vill relativisera sjukdomen med ord som "folk dör ju ändå". Folk dör ju i cancer, hjärt-kärl osv. Jättemärkligt resonemang när vi pratar om en dödlig pandemi förorsakat av ett mycket smittsamt virus. Hade alkoholism varit smittsamt genom luften är jag övertygad om att vi hade fått se åtgärder även där, eller cancer, eller hjärt-kärl, men nu är det INTE så. Vet inte vad en IVA-plats kostar per dygn, men det är fruktansvärt höga summor vi pratar om. Vad det kostar att skicka ned ett helt team med säng, transport från Brasilien osv vet jag inte, men totalsumman landar troligen på flera miljoner. Även du som gillar att prata i termer av kostnad och samhällsnytta borde ju reagera. Framförallt borde du vara kritisk. Jag kan väl ändå tycka att det är schyst mot honom, om det inte tränger ut en massa annan vård. Det är ju trots allt ett val att resa till Brasilien under en pandemi. De flesta av oss skulle nog inte ens tänka tanken.
Intressant för övrigt att du påstår att jag inte jobbar. Kanske är det så att jag jobbar. Tanken har aldrig slagit dig? Kanske har jag tom högre lön än vad du har? Kanske har jag tom rätt mycket högre lön än vad du har? Har du funderat mycket över det?