2021-09-15, 09:05
Medlem
lindblomsgröns avatar
Redan i månadskiftet april/maj 1992 ska en vit bil med man ha setts vid vändplatsen på Runstensvägen i Mariestad. Vem är mannen i den vita bilen? Det är frågan som sysselsätter polisen ... rivstartat — men inte tillräckligt tydliga för att kunna identifiera bilen....
Detta står i en tidning från 1993
Citera
2021-09-15, 09:15
Medlem
I expressen ( låst artikel ) idag så står det om Helena .
Här är ledtrådarna som ska lösa det 29 åriga gamla gåtan .
Två utredare har jobbat med detta i ett års tid .
Någon kanske har tillgång till sidan .
Annars så låser jag upp mitt som är på paus .
Citera
2021-09-15, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen

Det står inget nytt alls.
Citera
2021-09-15, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen
Din strävan är en annan än trådens mening om ett klargörande i vad som skett med Helena.
Din strävan är att vinna något.
Trådens strävan (som jag hoppas) är att genom samarbete och konsensus bidra med information, kunskap, tankemöda och energi. Genom länkar, teknologi och annat kan vi göra mycket tillsammans.
Att ständigt framhäva sig själv och sina tankar i textvägg efter textvägg och samtidigt ignorera/hugga andra blir spam. Det solkar ner trådens totala hjärnkapacitet. Den lilla musen längst bort kan ha viktig information också, men avstår. Stämningen i denna tråd är inte frisk. Den är negativ och mörk. Det behöver inte vara så. Vi skapar själva den tillvaro vi vill vara i.
Jag vill helst slippa skriva om detta, som för mig är så självklart. Men vi får se vart det tar vägen.
Vet att detta inte var skrivet till mig men du har så rätt! Det är så mycket personangrepp i denna tråd om vem som har rätt, fel, bäst, sämst istället för att diskutera sakfrågor och ha en acceptans att man tycker olika. Värdefulla användare är sådana som du som faktiskt var där och kan bidra med information det borde tråden värna om.
Citera
2021-09-15, 09:39
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kincop
Hoppas inte utredarna på Kalla fall är lika slarviga som de informationsansvariga tycks vara.

Citat:
Ursprungligen postat av Kincop
"..Preskriptionstiden för mord och dråp togs bort 2010. Tidigare var preskriptionstiden 25 år. Detta innebär att utredningar av mord och dråp som har skett efter den 1 juli 1985 aldrig läggs ner.."

https://polisen.se/aktuellt/kalla-fall/

Det är ju rätt slarvigt formulerat, men, och nu krånglar jag kanske till det ytterligare, i praktiken stämmer det ju till 99 procent - åtminstone för polisen. För polisen spelar ju rubriceringen dråp eller mord ytterst sällan någon roll. För att ta fram underlag till åklagaren, som gör bedömningen om hen ska åtala för mord eller dråp, måste ju därför utredningen fortgå.

I praktiken är det ytterst ovanligt att åklagaren endast åtalar för dråp. Jag har också väldigt svårt att tro att en utredning läggs ned på grund av att man kommit fram till att det är dråp, utan att det ens prövats i rätten.

Men sedan finns ju fallet då åklagaren åtalar för mord, men det bedöms vara dråp (som är preskriberat). I det läget så läggs ju utredningen ned, om dråpet skett mellan 1 juli 1985 och 30 juni 1995. Så bortsett från den slarviga formuleringen är det ändå inte helt rätt som polisen skriver.

Men man kan väl säga så här: Under pågående utredning så är det efter 30 juni 1985 som gäller, i praktiken gäller det också de allra flesta dråp. Om det skett mellan 1 juli 1985 och 30 juni 1995 så kan sedan ingen påföljd dömas, om rätten bedömer det som dråp. Men då har ju ärendet sedan länge lämnat kalla fall-gruppen.
Citera
2021-09-15, 10:43
Medlem
Kincops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det är ju rätt slarvigt formulerat, men, och nu krånglar jag kanske till det ytterligare, i praktiken stämmer det ju till 99 procent - åtminstone för polisen. För polisen spelar ju rubriceringen dråp eller mord ytterst sällan någon roll. För att ta fram underlag till åklagaren, som gör bedömningen om hen ska åtala för mord eller dråp, måste ju därför utredningen fortgå.

I praktiken är det ytterst ovanligt att åklagaren endast åtalar för dråp. Jag har också väldigt svårt att tro att en utredning läggs ned på grund av att man kommit fram till att det är dråp, utan att det ens prövats i rätten.

Men sedan finns ju fallet då åklagaren åtalar för mord, men det bedöms vara dråp (som är preskriberat). I det läget så läggs ju utredningen ned, om dråpet skett mellan 1 juli 1985 och 30 juni 1995. Så bortsett från den slarviga formuleringen är det ändå inte helt rätt som polisen skriver.

Men man kan väl säga så här: Under pågående utredning så är det efter 30 juni 1985 som gäller, i praktiken gäller det också de allra flesta dråp. Om det skett mellan 1 juli 1985 och 30 juni 1995 så kan sedan ingen påföljd dömas, om rätten bedömer det som dråp. Men då har ju ärendet sedan länge lämnat kalla fall-gruppen.

Bra, viktigt, tydligt och välformulerat.
Tack! 👍
Citera
2021-09-15, 12:49
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Gjorde han det innan han mördade menar du, satt och grunnade på straff och övervägde om det var en bra idé eller inte?

Nej, men efteråt med stor sannolikhet.
Citera
2021-09-15, 14:40
Medlem
Citat:
Vad heter dansken
Citera
2021-09-15, 14:51
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZOrro18790
Vad heter dansken

Dansken som var häktad som förste misstänkt heter Eri*k Ander*sen. Misstankarna verkar i hög grad ha grundat sig på ett (förmodat?) falskt utpekande, även om det då lät som att de hade mer än det på fötterna. Det var även en annan dansk Pe*r Niels*en som sägs ha vittnat till ErAn's fördel, men han ljög tydligen o blev fälld i domstol för det.
Citera
2021-09-15, 15:24
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Dansken som var häktad som förste misstänkt heter Eri*k Ander*sen. Misstankarna verkar i hög grad ha grundat sig på ett (förmodat?) falskt utpekande, även om det då lät som att de hade mer än det på fötterna. Det var även en annan dansk Pe*r Niels*en som sägs ha vittnat till ErAn's fördel, men han ljög tydligen o blev fälld i domstol för det.
Detta illustrerar hur svårt det är med spaningsmord med noll teknisk bevisning, eller ögonvittnen som sett GM. På den tiden fanns inte ens mobilmaster* att ”tömma” på tfn-samtal (numera är det lite enklare!), så vad hade de att göra när ett (falskt) utpekande kom in om MGM saknade alibi? Häkta och se. Jag tror inte bevisläget är markant bättre denna gång, inget som vi fått veta tyder på det.

Anledningen att t.ex. dubbelmordet i Linköping kunde klaras upp efter så lång tid var att mördaren hade vänligheten att lämna s.k. konklusivt DNA-spår, dvs ett spår som knöt honom till gärningen. Han hade lämnat mordvapnet, en kniv, med sitt och offrets (offrens?) blod på i en papperskorg, för säkerhets skull tillsammans med mössan han bar. Så fort man hade en DNA-match så var det därför klart.

I HA-fallet finns inget sådant alls, och det enda sättet jag kan se hur man kan få det är om man hittar kroppen. Till och med i detta fall kan det bli svårt att bevisa mord till skillnad från bara brott mot griftefriden (t.ex. om det finns fingeravtryck på packtejp eller en säck).

*) NMT- och några GSM-master fanns förstås, men de täckte stora områden (troligen en för hela Mariestad) och mycket få privatpersoner hade mobiltelefon 1992.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-09-15 kl. 15:32.
Citera
2021-09-15, 16:24
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Detta illustrerar hur svårt det är med spaningsmord med noll teknisk bevisning, eller ögonvittnen som sett GM. På den tiden fanns inte ens mobilmaster* att ”tömma” på tfn-samtal (numera är det lite enklare!), så vad hade de att göra när ett (falskt) utpekande kom in om MGM saknade alibi? Häkta och se. Jag tror inte bevisläget är markant bättre denna gång, inget som vi fått veta tyder på det.

Anledningen att t.ex. dubbelmordet i Linköping kunde klaras upp efter så lång tid var att mördaren hade vänligheten att lämna s.k. konklusivt DNA-spår, dvs ett spår som knöt honom till gärningen. Han hade lämnat mordvapnet, en kniv, med sitt och offrets (offrens?) blod på i en papperskorg, för säkerhets skull tillsammans med mössan han bar. Så fort man hade en DNA-match så var det därför klart.

I HA-fallet finns inget sådant alls, och det enda sättet jag kan se hur man kan få det är om man hittar kroppen. Till och med i detta fall kan det bli svårt att bevisa mord till skillnad från bara brott mot griftefriden (t.ex. om det finns fingeravtryck på packtejp eller en säck).

*) NMT- och några GSM-master fanns förstås, men de täckte stora områden (troligen en för hela Mariestad) och mycket få privatpersoner hade mobiltelefon 1992.

I fallet med dubbelmordet i Linköping kastade gm in kniven i ett buskage/en häck vid brottsplatsen och mössan i en tidningskorg vid en ICA-affär. Sådana konklusiva bevis lär inte finnas i detta fall.

OM det skulle visa sig att de inte kommer längre med ClLe, tror du att utredarna fortsätter att gå igenom utredningen för att se om de kan hitta ytterligare någon misstänkt? Kommer dessa utredare att fortsätta tills de lyckas? Eller är denna gång potentiellt den sista?
Citera
2021-09-15, 16:27
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:

Lås gärna upp och klistra in en liten del av artikeln här. Speciellt om ledtrådarna står samlade. Även om det är samma som tidigare nämnts, för det kan vara bra att få dem samlade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in