2021-09-15, 14:58
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Vi behöver både ge extradoser till riskgrupper och skicka vacciner till andra länder.

Det som kan prioriteras ner, är att pressa ovilliga européer att ta vaccin mot sin vilja. Låt vaccinmotståndarna slippa vacciner. Doserna som blir över kan fördelas till riskgrupperna och till länder som ligger efter i vaccineringen.

Jag är misstänksam mot WHO. Är dom till för Världens länder ska samarbeta i gemensamma hälsofrågor? Eller är dom en intresseorganisation för Afrika?

Jag får uppfattningen att Tedros talar för egen sak. Det skulle vara intressant med lite mer info om situationen i de afrikanska länderna men man hör inte så mycket därifrån.

Appropå press, talade med en släkting i Österrike idag. De har ff masktvång på allmän plats. Ovaccinerade som exempelvis vill gå i skolan måste antingentesta sig inför varje skoldag. Är man ovaccinerad och söker vård så måste man ta ett pcr-test som kostar 120 Euro. Vid besök till barnhälsovården så frågas föräldrarna ut om de är vaccinerade och det antecknas i journalen. Släktingen är ovaccinerad och har svårt att motivera varför hon inte är vaccinerad mer än att det är politisk misstro.
Citera
2021-09-15, 15:05
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Läste nån rapport om att användningen var ca 90 procent för alla som gick hemifrån.

Men är väl 100 procent på köpcentra tex

Låter rimligt. Mitt intryck av Singapore är att man är mycket följsamma till regler där.
Citera
2021-09-15, 15:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Hmm ok men det är väl bara usa som valt den vägen att erbjuda dos tre till den breda massan ? Dvs förutom de med nedsatt immunförsvar.

Israel kör väl något liknande. Tror i och för sig att fler länder står i startgroparna.
Citera
2021-09-15, 15:13
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Hur kan smittan explodera i Singapore trots att 90% bär munskydd (eller 100% på köpcenters)?

Ja, en ökning nu när de släpper på restriktionerna.

Dock verkar de pausa

Government pauses reopening plans after 837 new daily infections, despite just four deaths in a month among 80% vaccinated population
Citera
2021-09-15, 15:15
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag får uppfattningen att Tedros talar för egen sak. Det skulle vara intressant med lite mer info om situationen i de afrikanska länderna men man hör inte så mycket därifrån.

Appropå press, talade med en släkting i Österrike idag. De har ff masktvång på allmän plats. Ovaccinerade som exempelvis vill gå i skolan måste antingentesta sig inför varje skoldag. Är man ovaccinerad och söker vård så måste man ta ett pcr-test som kostar 120 Euro. Vid besök till barnhälsovården så frågas föräldrarna ut om de är vaccinerade och det antecknas i journalen. Släktingen är ovaccinerad och har svårt att motivera varför hon inte är vaccinerad mer än att det är politisk misstro.
Jag måste säga att jag är lite förvånad över utvecklingen i Storbritannien. Där startade skolorna för två veckor sedan och jag trodde nog att antalet smittade skulle explodera eftersom de testar alla skolbarn från årskurs 7 (11 år) och uppåt två gånger i veckan. Man kan se en påtalande ökning i antalet testade, men de har inte någon ökning i antal smittade.

Testade:
https://coronavirus.data.gov.uk/details/testing

Smittade:
https://coronavirus.data.gov.uk/details/cases

Vad jag förstår använder de sig av Lateral Flow Tests (inte PCR). Vet du vilken typ av tester de använder sig av i Österrike?
Citera
2021-09-15, 15:16
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, du får gå tillbaks och läsa vad du skrivit. Hur var det nu, smittar ovaccinerade mer eller mindre än vaccinerade? Varför införs coronapass världen över?
Den var enkel. För att en liten grupp ska kunna kontrollera den stora gråa massan. Detta sa Rothschild till Aaron Russo för över tjugo år sedan. Meningen var från början att märkningen skulle sitta mellan tummen och pekfingret men sedan kom mobilen vilket gjorde allt enklare.

https://www.youtube.com/watch?v=Vv05BausEGs
Citera
2021-09-15, 15:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Den var enkel. För att en liten grupp ska kunna kontrollera den stora gråa massan. Detta sa Rothschild till Aaron Russo för över tjugo år sedan. Meningen var från början att märkningen skulle sitta mellan tummen och pekfingret men sedan kom mobilen vilket gjorde allt enklare.

https://www.youtube.com/watch?v=Vv05BausEGs

Men nu är det väl ändå 80% av de vuxna som väljer att vaccinera sig, så den lilla gruppen tycks snarare vara den som väljer att låta bli. Vad skulle förresten den stora gruppen ha för intresse av att utesluta de andra 20%, om inte rädsla för att de är mer smittsamma? Finns ju inget i övrigt som förenar.
Citera
2021-09-15, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Den första särskilda regeln för ovaccinerade är offentliggjord. Men det handlar om ett privat företag som när kommande Dreamhack går av stapeln i vinter kräver att alla över 16 är vaccinerade. Inget vaccinbevis, inget inträde. Barn under 16 får komma in, men de måste göra ett snabbtest vid entrén.

https://www.jp.se/artikel/dremhack-bekraftar-vinterns-festival-pa-elmia-blir-av-men-besokarna-maste-vara-vaccinerade-kanns-rik tigt-roligt
(tyvärr låst artikel, men det står det jag skrev ovan)

Fler privata arrangörer kommer garanterat följa efter, särskilt på sånt som är enkelt att sälja slut.
Citera
2021-09-15, 15:25
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Men nu är det väl ändå 80% av de vuxna som väljer att vaccinera sig, så den lilla gruppen tycks snarare vara den som väljer att låta bli. Vad skulle förresten den stora gruppen ha för intresse av att utesluta de andra 20%, om inte rädsla för att de är mer smittsamma? Finns ju inget i övrigt som förenar.
Precis som du skriver. Rädsla. Om MSM skrev att sex personer inlagda på IVA i Skåne har Covid skulle inte många reagera. Men de skrev 100% av de inlagda på IVA i Skåne har Covid. Låter mycket värre.

Problem, reaction solution.
Citera
2021-09-15, 15:28
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, jag tror inte att alla är ärliga allra minst de stora läkemedelsbolagen. Men att Pfizer et al. skulle marknadsföra en produkt som inte håller måttet och som skadar eller t.o.m. dödar människor är bara trams och konspirationsteorier.

Vad man gör som kan ifrågasättas är dock att man konkurrerar ut andra tillverkare med fula knep anser jag. AZ-vaccinet tror jag t.ex. har blivit väldigt orättvist behandlat och rent av svartmålat. Och varför? Jo, det är ungefär tio gånger billigare och går dessutom att distribuera under normala kylförhållanden. Samma med Sputnik V som av någon märklig anledning fortfarande inte är godkänt i väst. Dessa tillsammans med Kinas traditionella vacciner utgör ett globalt hot inte bara mot läkemedelsbolagen utan även i vaccin-diplomatin i tredjevärlden. mRNA-vaccinerna är direkt olämpliga eller omöjliga att distribuera i länder utan tillräcklig nivå på infrastrukturen.

Så det handlar inte bara om pengar utan om soft-power där framförallt Kina tar hem segrar.

Det här borde ni anti-vaxxare fokusera på istället för alla fnoskiga fantasier ni kolporterar.

Vi får se vem som har rätt i framtiden. Jag kommer ha 0 sympati för er vaccin-hetsare.

Går bra för Israel nu, föredömet för vaccinering. Men det är ju de ovaccinerades fel att det är rekordhöga nivåer av smittade där, det glömde jag.
Citera
2021-09-15, 15:31
Avslutad
Lite kort uttryckt :

Vaccinerade skall inte skyddas mot ovaccinerade. Det är vaccinets jobb.

Allt annat är en charad och har ingen somhelst grund i vetenskapen
Citera
2021-09-15, 15:37
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Vi kan vända det så här. Vilka tjänar på att en tredje dos ges?

Mottagarna av vaccindoserna, som löper mindre risk att bli sjuka. Sjukvården, som får färre patienter att ta hand om. Vaccintillverkarna, som tjänar pengar på att sälja vaccinerna.

Citat:
Man kan vrida till det åt alla håll men saken kvarstår att det rent medicinskt inte kommer att behövas en tredje dos för de allra flesta.

I så fall är det bra. Det jag undrar är huruvida vi kan lita på expertgruppens slutsatser.

Citat från artikeln i The Lancet:
Careful and public scrutiny of the evolving data will be needed to assure that decisions about boosting are informed by reliable science more than by politics.
Det finns oundvikligen en politisk aspekt av det här. WHO vill stoppa alla påfyllnadsdoser, inte för att dom inte gör nytta, utan för att omfördela vaccindoserna. Skribenten "kokole" länkar till en artikel som visar att WHO vill stoppa påfyllnadsdoser även till riskgrupperna.

Citat:
Ursprungligen postat av kokole
https://apnews.com/article/europe-business-health-pandemics-london-10c5a3fbef9b6a999d6a19e1dbb4fba8?utm_source=Twitte r&utm_campaign=SocialFlow&utm_medium=AP_Europe

WHO vill att riskgrupperna ska få vänta på påfyllnadsdoser tills alla länder har vaccinerat minst 40 % av sina befolkningar.

Vi får höra allt mer om utbrott på ålderdomshem. En våg av sjuk- och döds-fall sveper över Europa. Hösten är på väg i Europa. Vi kan förvänta oss ännu mer virus i cirkulation. Nu är det viktigt att riskgrupperna har optimalt skydd. Men det vill inte WHO.

Vågar vi då ha tilltro till en grupp med kopplingar till WHO, när dom hävdar att påfyllnadsdoser inte behövs?

Citat:
En återinfektion om den inträffar hos vaccinerade kommer att fungera som en boosterdos.

En infektion är inga problem för mig, såvida den bara yttar sig som en vanlig förkylning. Problemet är ifall jag råkar sprida viruset vidare till riskgrupper, och deras vaccin-skydd har avtagit.

Citat:
Det är antagligen vägen till att viruset blir endemiskt för det verkar inte avta när det gäller skadligheten inom överskådlig framtid. Att världens befolkning helt enkelt får en grundimmunitet och den enda vägen dit är vaccinationer. Om inte alltför många ska dö på vägen d.v.s.

Ja, att "alltför många dör på vägen" är den stora nackdelen med naturlig immunitet. Vaccinmotståndarna älskar att påpeka har stark naturlig immunitet är, och tror sig därmed ha bevisat att naturlig immunitet är en bra strategi. Vaccinmotståndarna bortser att den stora nackdelen med naturlig immunitet inte har att göra med immunitetens styrka. Den stora nackdelen är vägen dit.

Att marknadsföra naturlig immunitet är att marknadsföra virus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in