Citat:
Ursprungligen postat av
kornblomst
Jeg tror det er bred enighet om at politiet ikke burde gå ut med angivelig kidnapping med en gang.
De neste blir da hvor lang tid de burde vente. Her oppsto et nytt og uventet problem i etterforskningen. Politiet fant ingen spor etter ukjente fremmede GM. Ikke på åstedet i S4. Ikke i innsamling av informasjon om bevegelser av personer og kjøretøy i nærområdet rundt S4. Politiet fikk ingenting konkret på blokken. Det må de nesten ha før de går ut og ber om tips fra publikum. Hvis ikke kan det bli helt uhåndterlig å sile tipsene som kommer inn.
Så er det ventetid på svar på prøver sendt til RMI. Og så er det tiden det tar å samle inn alt av overvåkningsbilder i nærområdet. Og så er det tiden det tar å gå igjennom disse dataene. Dette tar tid. Det er også umulig å speede opp farten, å få svarene de trenger raskere. I tillegg kommer at etterforskningen i S4 og i nærområdet rundt, må gjennomføres på samme måte, og like grundig, uansett om kidnappingen er fingert eller ekte.
Nei, jeg synes fremdeles at det er vanskelig å kritisere politiet her.
Sant nok, kritikken min er selvsagt preget av etterpåklokskap. Politiet i Norge har smått med
erfaring fra slike saker, og det har nok også vært en del av tanken bak plottet.
Likevel mener jeg 10 uker er en skandale, særlig med tanke på hvor passiv de har vært med
kommunikasjonen med "motparten". Her burde de strengt tatt hatt et hardkjør for å få "dem"
i tale. Hvis det var en kidnapping med pengemotiv, burde man vært offensiv og tatt et mye
kraftigere initiativ. Dette gjelder ikke minst TH selv. Han insisterte på krimteknikere til S4
umiddelbart. Han burde vært like insisterende på kommunikasjonsbiten. Ekte kidnappingssaker
løses som regel raskt, etter det jeg har forstått. Kidnappere er ikke interessert i å hale ut tiden.
Det burde ikke de pårørende eller politiet være heller. De burde vært på med meldinger daglig, ikke
sittet og ventet i dagesvis eller det som til og med var ukesvis.
La oss si det slik da at ekte kidnappere har din ektefelle, du har i all hemmelighet gått til politiet.
Du har penger. De har ektefellen. Det skal foregå en trade-off, det er målet. Kidnapperne har
i utgangspunktet overtaket, siden de kan drepe ektefellen. Men da mister de det de søker, altså
pengene. Det vil si at som fornærmet har du også et forhandlingskort. Du kan også være kynisk
i forhandlinger. Her gjelder det ikke å sitte og tvinne tomler og vente på motstanderens trekk.
Man må ha som utgangspunkt at hvert minutt for den som er kidnappet, er et helvete.
Tilsvarende, hvis din ektefelle er savnet i fjellet, setter du deg faen ikke ned foran TVen.