2021-09-15, 01:47
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H-viva
Det kan, uten at jeg vet det ha vært K*mma Jo*anne H*agen, som var syk på den tiden og døde av kreft 26 år gammel.

Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
Den samme som står frem her som 30 åring i 2019?
https://www.vg.no/rampelys/i/KvVvxy/staar-frem-med-anklager-mot-komiker-oerjan-buroee-si-ordentlig-unnskyld

lustigt, då är det nog också hon som skrev för Resett efter VG -reportaget och 4 år efter hennes död

https://resett.no/2019/09/26/hvorfor-skriver-jeg-egentlig-for-resett/
Senast redigerad av Notteliten 2021-09-15 kl. 02:15.
Citera
2021-09-15, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goingsomewhere
Nei, det kan de ikke. Monero er kryptert på så mange smarte måter at det er fortsatt helt umulig. Selveste blockchain kan alle se på men det er umulig å finne ut fra enhver transaksjon hvor mye monero utveksles, hvor det kommer fra og hvor det går til. Det er noe svakheter i monero det også, men ikke at man bare følge pengene og adressene.... Det finnes heller ikke noe "backdoor". Mer info f.e. her: https://cointelegraph.com/news/open-sesame-will-cracking-monero-reveal-treasure-or-fool-s-gold

Mye lettere er det med bitcoin, skulle man tro, men i praksis står også der politiet på bar bakke. Ok, de vet at btc adressen ble opprettet med en falsk ID/pass tilhørende en sørlending som hadde vært på interrail eller noe lignende og også tradet bitcoin (en litt rar story der faktisk, men fyren er sjekket ut av saken) men utendom det vet de egentlig lite konkret.

Men så vet de da at btc ble vekslet fra dash og privatesend funksjonen. Med det siste blir en adresse blandet inn i hundrevis hvis ikke tusenvis av adresser og det blir en nål en høystakk å finne ut hvor dash kommer fra. Og selv om man finner ut sender-adressen er det ikke gitt at man blir mye klokere. Som jeg skjønner er dette iallefall et område politiet kommer ha mye fokus på denne høsten, knekke dash-sporet. De vil sikkert også prøve å finne ut hvem som hadde kjennskap til dash i Norge i denne perioden (2018-2019), det er ikke veeeeeldig mange. Kryptomiljøet utenom bitcoin og litt ether osv er begrenset i Norge....

Ikke lett når man har så lite å gå på.
Vi står da igjen med en systematisk eldre norsk kar som har skrevet trusselbrevet, jf språkekspert, en semiproff kryptomann og en lite proff drapsmann. Noe gikk alvorlig galt på åstedet, mulig motverge fra aeh, telefon som ble revet ut av hendene på aeh i badketaket, åstedet var kaos og th måtte trå til med husvask, muligens med vaskeutstyr i bilen på bensinstasjonen.
Citera
2021-09-15, 11:35
Medlem
Citat:
Drapssiktede Tom Hagen tok ut 15 millioner kroner i utbytte fra sitt forretningskonsern Holding 2 AS i fjor.
https://e24.no/naeringsliv/i/28Pj9l/tom-hagen-tok-ut-15-millioner-i-utbytte
Citera
2021-09-15, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Det har vært nevnt i tråden.

Hehe ok, så det er kilden din?
Det stemmer i hvert fall ikke, så fint om man slutter å hive ut sånne påstander bare for å forsterke det man tror på…
Citera
2021-09-15, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goingsomewhere
Nei, det kan de ikke. Monero er kryptert på så mange smarte måter at det er fortsatt helt umulig. Selveste blockchain kan alle se på men det er umulig å finne ut fra enhver transaksjon hvor mye monero utveksles, hvor det kommer fra og hvor det går til. Det er noe svakheter i monero det også, men ikke at man bare følge pengene og adressene.... Det finnes heller ikke noe "backdoor". Mer info f.e. her: https://cointelegraph.com/news/open-sesame-will-cracking-monero-reveal-treasure-or-fool-s-gold

Mye lettere er det med bitcoin, skulle man tro, men i praksis står også der politiet på bar bakke. Ok, de vet at btc adressen ble opprettet med en falsk ID/pass tilhørende en sørlending som hadde vært på interrail eller noe lignende og også tradet bitcoin (en litt rar story der faktisk, men fyren er sjekket ut av saken) men utendom det vet de egentlig lite konkret.

Men så vet de da at btc ble vekslet fra dash og privatesend funksjonen. Med det siste blir en adresse blandet inn i hundrevis hvis ikke tusenvis av adresser og det blir en nål en høystakk å finne ut hvor dash kommer fra. Og selv om man finner ut sender-adressen er det ikke gitt at man blir mye klokere. Som jeg skjønner er dette iallefall et område politiet kommer ha mye fokus på denne høsten, knekke dash-sporet. De vil sikkert også prøve å finne ut hvem som hadde kjennskap til dash i Norge i denne perioden (2018-2019), det er ikke veeeeeldig mange. Kryptomiljøet utenom bitcoin og litt ether osv er begrenset i Norge....

Ikke lett når man har så lite å gå på.

Jeg liker innleggene dine, du sku ha jobba i Kripos Er helt eni med deg, den storryn med han missbrukte sørlands fyren er litt rar Med info han har gitt om at han har vært aktiv med trading, så tviler jeg på at passet hans er stjålet på interrail. Det er nok noen han veit om eller kjenner til som har stjålet passet hans. Det er min teori.
Citera
2021-09-15, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Ja, dette er jo åpenbart et dilemma. Men samtidig, gitt åstedets beskaffenhet, og THs
vanskelige fremtoning (allerede da han møtte politiet på bensinstasjonen), sier meg at
politiet ganske tidlig hadde indikasjoner på at det var "ugler i mosen". Jeg er åpen for
at de har mistenkt ham nær sagt fra dag 1, men at denne mistanken har blitt lagt lokk
på, også internt, for at det ikke skulle skremme vekk TH. At det ble gjort lydundersøkelser i
huset allerede mars 2019 mener jeg er ganske talende. De hadde jo vitner inne til avhør
allerede i november 2018 som mente dette var et konedrap.

Jeg tror det er bred enighet om at politiet ikke burde gå ut med angivelig kidnapping med en gang.

De neste blir da hvor lang tid de burde vente. Her oppsto et nytt og uventet problem i etterforskningen. Politiet fant ingen spor etter ukjente fremmede GM. Ikke på åstedet i S4. Ikke i innsamling av informasjon om bevegelser av personer og kjøretøy i nærområdet rundt S4. Politiet fikk ingenting konkret på blokken. Det må de nesten ha før de går ut og ber om tips fra publikum. Hvis ikke kan det bli helt uhåndterlig å sile tipsene som kommer inn.

Så er det ventetid på svar på prøver sendt til RMI. Og så er det tiden det tar å samle inn alt av overvåkningsbilder i nærområdet. Og så er det tiden det tar å gå igjennom disse dataene. Dette tar tid. Det er også umulig å speede opp farten, å få svarene de trenger raskere. I tillegg kommer at etterforskningen i S4 og i nærområdet rundt, må gjennomføres på samme måte, og like grundig, uansett om kidnappingen er fingert eller ekte.

Nei, jeg synes fremdeles at det er vanskelig å kritisere politiet her.

Citat:
Ursprungligen postat av CptHastings
Hehe ok, så det er kilden din?
Det stemmer i hvert fall ikke, så fint om man slutter å hive ut sånne påstander bare for å forsterke det man tror på…

Har du kilder på det motsatte. Fint om du legger ved link da.
Citera
2021-09-15, 14:08
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Jeg tror det er bred enighet om at politiet ikke burde gå ut med angivelig kidnapping med en gang.

De neste blir da hvor lang tid de burde vente. Her oppsto et nytt og uventet problem i etterforskningen. Politiet fant ingen spor etter ukjente fremmede GM. Ikke på åstedet i S4. Ikke i innsamling av informasjon om bevegelser av personer og kjøretøy i nærområdet rundt S4. Politiet fikk ingenting konkret på blokken. Det må de nesten ha før de går ut og ber om tips fra publikum. Hvis ikke kan det bli helt uhåndterlig å sile tipsene som kommer inn.

Så er det ventetid på svar på prøver sendt til RMI. Og så er det tiden det tar å samle inn alt av overvåkningsbilder i nærområdet. Og så er det tiden det tar å gå igjennom disse dataene. Dette tar tid. Det er også umulig å speede opp farten, å få svarene de trenger raskere. I tillegg kommer at etterforskningen i S4 og i nærområdet rundt, må gjennomføres på samme måte, og like grundig, uansett om kidnappingen er fingert eller ekte.

Nei, jeg synes fremdeles at det er vanskelig å kritisere politiet her.

Sant nok, kritikken min er selvsagt preget av etterpåklokskap. Politiet i Norge har smått med
erfaring fra slike saker, og det har nok også vært en del av tanken bak plottet.

Likevel mener jeg 10 uker er en skandale, særlig med tanke på hvor passiv de har vært med
kommunikasjonen med "motparten". Her burde de strengt tatt hatt et hardkjør for å få "dem"
i tale. Hvis det var en kidnapping med pengemotiv, burde man vært offensiv og tatt et mye
kraftigere initiativ. Dette gjelder ikke minst TH selv. Han insisterte på krimteknikere til S4
umiddelbart. Han burde vært like insisterende på kommunikasjonsbiten. Ekte kidnappingssaker
løses som regel raskt, etter det jeg har forstått. Kidnappere er ikke interessert i å hale ut tiden.
Det burde ikke de pårørende eller politiet være heller. De burde vært på med meldinger daglig, ikke
sittet og ventet i dagesvis eller det som til og med var ukesvis.

La oss si det slik da at ekte kidnappere har din ektefelle, du har i all hemmelighet gått til politiet.
Du har penger. De har ektefellen. Det skal foregå en trade-off, det er målet. Kidnapperne har
i utgangspunktet overtaket, siden de kan drepe ektefellen. Men da mister de det de søker, altså
pengene. Det vil si at som fornærmet har du også et forhandlingskort. Du kan også være kynisk
i forhandlinger. Her gjelder det ikke å sitte og tvinne tomler og vente på motstanderens trekk.
Man må ha som utgangspunkt at hvert minutt for den som er kidnappet, er et helvete.
Tilsvarende, hvis din ektefelle er savnet i fjellet, setter du deg faen ikke ned foran TVen.
Citera
2021-09-15, 15:02
Medlem
Citat:
Sant nok, kritikken min er selvsagt preget av etterpåklokskap. Politiet i Norge har smått med
erfaring fra slike saker, og det har nok også vært en del av tanken bak plottet.

La oss si det slik da at ekte kidnappere har din ektefelle, du har i all hemmelighet gått til politiet.
Du har penger. De har ektefellen. Det skal foregå en trade-off, det er målet. Kidnapperne har
i utgangspunktet overtaket, siden de kan drepe ektefellen. Men da mister de det de søker, altså
pengene. Det vil si at som fornærmet har du også et forhandlingskort. Du kan også være kynisk
i forhandlinger.
Her gjelder det ikke å sitte og tvinne tomler og vente på motstanderens trekk.
Man må ha som utgangspunkt at hvert minutt for den som er kidnappet, er et helvete.
Tilsvarende, hvis din ektefelle er savnet i fjellet, setter du deg faen ikke ned foran TVen.

Går det an å være mer kynisk enn Tom Hagen? Han nektet å kommunisere med angivelige kidnappere, angivelig for å tvinge kidnapperne over på en kommunikasjonsplattform mer egnet for forhandlinger.

Det er ingen tvil om at det er familiens ansvar å velge hvordan de vil håndtere løsepengekrav. Politiet har kun en rådgivende funksjon. Ivaretatt av spesialgruppen jeg-ikke-husker-navnet-på-akkurat-nå.

Men politiet har også en plikt til å beskytte AE. Ut fra de synlige og umiddelbare sporene i S4, må man anta at AE var blitt utsatt for vold, grov vold, eller en alvorlig kriminell handling.

Da familien var uvillig til å forsøke å opprette kommunikasjon med angivelige kidnappere, hadde politiet en plikt til å forsøke nettopp det. Av hensyn til AE, hennes liv og helse.

Vi ser resultatet. Familien la politiet for hat. Og nå nekter de å snakke med politiet i det hele tatt.

Men er det politiets feil?

Nei. Ikke slik jeg ser det. Politiet kunne ikke ha handlet annerledes. Ihvertfall ikke i den første akutte fasen.

Og så synes jeg at jeg vet for lite, har for få detaljer, til å kunne komme med noen begrunnet kritikk på tidspunktet politiet valgte for offentliggjøringen. Ut fra den informasjon som er offentlig synes jeg politiet gjorde gode og sunne vurderingen den første tiden. Og da går jeg ut fra at politiet fortsatte med det, å gjøre gode og sunne vurderinger, videre i etterforskningen.
Citera
2021-09-15, 15:39
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Går det an å være mer kynisk enn Tom Hagen? Han nektet å kommunisere med angivelige kidnappere, angivelig for å tvinge kidnapperne over på en kommunikasjonsplattform mer egnet for forhandlinger.

Det er ingen tvil om at det er familiens ansvar å velge hvordan de vil håndtere løsepengekrav. Politiet har kun en rådgivende funksjon. Ivaretatt av spesialgruppen jeg-ikke-husker-navnet-på-akkurat-nå.

Men politiet har også en plikt til å beskytte AE. Ut fra de synlige og umiddelbare sporene i S4, må man anta at AE var blitt utsatt for vold, grov vold, eller en alvorlig kriminell handling.

Da familien var uvillig til å forsøke å opprette kommunikasjon med angivelige kidnappere, hadde politiet en plikt til å forsøke nettopp det. Av hensyn til AE, hennes liv og helse.

Vi ser resultatet. Familien la politiet for hat. Og nå nekter de å snakke med politiet i det hele tatt.

Men er det politiets feil?

Nei. Ikke slik jeg ser det. Politiet kunne ikke ha handlet annerledes. Ihvertfall ikke i den første akutte fasen.

Og så synes jeg at jeg vet for lite, har for få detaljer, til å kunne komme med noen begrunnet kritikk på tidspunktet politiet valgte for offentliggjøringen. Ut fra den informasjon som er offentlig synes jeg politiet gjorde gode og sunne vurderingen den første tiden. Og da går jeg ut fra at politiet fortsatte med det, å gjøre gode og sunne vurderinger, videre i etterforskningen.

Du har gode poenger her. Og jeg mener de støtter min oppfatning av at politiet burde
sett gjennom bullshiten til TH ganske kjapt. Hvor lang tid tok det før "motparten" byttet
plattform? TH hadde åpenbart ikke hastverk, snarere tvert i mot. Det er så mye som
skurrer i den tidlige fasen. Kranglevoren allerede på bensinstasjonen. Nekter å signere avhør.
Dritsur for at politiet sendte BTC-melding 2. november, fordi det angivelig satte AEs liv i fare.
Der fikk han inn et skudd, nå var politiet per definisjon ansvarlige for AEs liv og helse.
Som F*nn Abr*hamsen sa det - "politiet ble tatt som gisler". En del av plottet.

Vrangviljen fra TH var nok ikke en reaksjon på politiets fremgangsmåte.
Det var en planlagt strategi. Han trengte bare et påskudd.

Det jeg tenker er at politiet skjønte tegningen tidlig, men at de holdt dette hemmelig for
å se TH an. De har nok skjønt at han kjapt kunne sette seg på bakbeina, og f.eks. nekte
å snakke med dem. De spilte med, slik at de hadde tid og mulighet til å samle spor.

Men politiet burde satt en frist. De burde insistert på at de ikke hadde noen tid å miste.
Kidnappere holder sjelden lenge på ofrene sine, fordi det er praktisk vanskelig, og fordi
forhandlingskortet blir svakere jo lenger tid det går.

For å sitere M*rius N*erbye i Elkr*ft sin uttalelse om saken til DN:

"Det er en tragedie, en tragedie, en tragedie."
Citera
2021-09-15, 17:03
Medlem
Citat:
Du har gode poenger her. Og jeg mener de støtter min oppfatning av at politiet burde
sett gjennom bullshiten til TH ganske kjapt. Hvor lang tid tok det før "motparten" byttet
plattform? TH hadde åpenbart ikke hastverk, snarere tvert i mot. Det er så mye som
skurrer i den tidlige fasen. Kranglevoren allerede på bensinstasjonen. Nekter å signere avhør.
Dritsur for at politiet sendte BTC-melding 2. november, fordi det angivelig satte AEs liv i fare.
Der fikk han inn et skudd, nå var politiet per definisjon ansvarlige for AEs liv og helse.
Som F*nn Abr*hamsen sa det - "politiet ble tatt som gisler". En del av plottet.

Vrangviljen fra TH var nok ikke en reaksjon på politiets fremgangsmåte.
Det var en planlagt strategi. Han trengte bare et påskudd.

Det jeg tenker er at politiet skjønte tegningen tidlig, men at de holdt dette hemmelig for
å se TH an. De har nok skjønt at han kjapt kunne sette seg på bakbeina, og f.eks. nekte
å snakke med dem. De spilte med, slik at de hadde tid og mulighet til å samle spor.

Men politiet burde satt en frist. De burde insistert på at de ikke hadde noen tid å miste.
Kidnappere holder sjelden lenge på ofrene sine, fordi det er praktisk vanskelig, og fordi
forhandlingskortet blir svakere jo lenger tid det går.

For å sitere M*rius N*erbye i Elkr*ft sin uttalelse om saken til DN:

"Det er en tragedie, en tragedie, en tragedie."

En sammenhengende TH. Lurer du på hva han tenker? Jeg synes det er et godt bilde av en person mistenkt for drap.

https://images.aftonbladet-cdn.se/v2/images/5630cd42-33c7-488b-9181-cf46bd4c9e58?fit=crop&format=auto&h=947&q=50&tight =true&w=1262&ccff89e5

https://www.google.se/search?q=tom+hagen+aftonbladet&prmd=nimxv&source=l nms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiLnJH4noHzAhWx_CoKHQz vB9sQ_AUoAnoECAIQAg&biw=686&bih=1098&dpr=1.75#imgr c=LaMziYmvWCHOpM

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pA8azW/polisens-teori-det-var-tom-hagens-roll-i-misstankta-mordet-pa-hans-fr
Citera
2021-09-15, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
Den samme som står frem her som 30 åring i 2019?
https://www.vg.no/rampelys/i/KvVvxy/staar-frem-med-anklager-mot-komiker-oerjan-buroee-si-ordentlig-unnskyld

Jeg har bommet på alder ser jeg, men ja det er henne. Og hun er død nå.
Citera
2021-09-15, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
lustigt, då är det nog också hon som skrev för Resett efter VG -reportaget och 4 år efter hennes död

https://resett.no/2019/09/26/hvorfor-skriver-jeg-egentlig-for-resett/

Jeg tok feil av alderen hennes, men hun var syk og er død nå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in