2021-09-15, 08:32
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Det är fastslaget att LP och SE INTE möttes i rätten. för LP var bara där när hon själv vittnade.
Hur mycket av rapporteringen i media som LP följde vet nog ingen här.

SE figurerade en del i media så det är väl rätt sannolikt att LP såg honom någon gång, men det är såvitt jag vet inget som är fastslaget och givet,

Betyder detta att du tror att LP känt igen SE som mördaren om hon tittat på det famösa Rapport-inslaget?
Citera
2021-09-15, 08:36
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Nej du har helt rätt i att KP hade fel när han sade att SE först talade med väktarna och sedan stämplade ut kl 2319 och steg ut på gatan.
Det var ett felaktigt antagande.

Där är vi helt eniga.

Det var inget löst antagande utan en bärande del i det bräckliga teoribygget.

Denna basala, avgörande och ödesdigert felaktiga uppgift accentuerades på åklagaren PowerPoint-presentation.
Citera
2021-09-15, 08:44
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
När samtalen skedde visste ju inte HO vad som skulle hända
Sedan dröjde det ju 2.5 månader innan han hördes och under den tiden hade han samtalat med SE många gånger. det är klart att vissa saker kan ha blandats ihop.
Nu är det väl främst samtalets längd som vi diskuterar och HO klockade knappast samtalet och hur lätt är det att uppskatta längden på ett samtal flera månader efter att det ägt rum?
Inte minst när du inte visste att du borde försöka uppskatta samtalets längd och även komma ihåg det i 2.5 månad.

Så du tror inte att det var en stor sak även för HO, det som skedde under kvällen?

Och att han därför inte funderat extra på kvällen, under dagar och månader efteråt?

Han minns allt vad dom pratar om men saknar förmåga att uppskatta tiden?

Så lägligt för er SEkt-medlemmar.
Citera
2021-09-15, 08:48
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Fast redan före själva pressträffen så fanns ju detta fenomen att folk med bestämdhet hävdar SEs oskuld utan att ha nåt som helst att komma med som gör honom omöjlig som GM.
Der väcker känslor.förmodligen många som tänker jag har läst om mordet i hur många år som helst och missat denna man.
Så lätt kan det inte vara
Många vill ju ha starka motiv och ett välplanerart mord.det får liksom en sorts större mening då på nåt sätt.

Men visst har det tagit mer fart efter pressträffen .vilket jag delvis kan förstå.då de konkreta bevisen ju saknades.
Men ingen av oss som skriver här är rättsväsendet, och det är fortfarande tramsigt att vissa skriver SEkt och idiotförklarar oss som tror att det kan vara SE.
Sånt saknar jag förståelse för,

SEkt får du ta med är klackspark.

Det kom till därför att SE-spåret egentligen bara handlar om tro.

Det saknas ”konkreta bevis” säger du.

Vad finns det egentligen för bevis?
Citera
2021-09-15, 09:05
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Han förhördes fprtfarande först 2.5 månad efter mordet.
HO säger ju själv att han och SE rätt ofta samtalade med varandra, varför skulle de plötsligt ha slutat med detta efter mordet???
Om du tänker på förhöret den 12 juni så är det väl till och med tre och en halv månad månad efter mordet (om jag räknat rätt) men det kanske finns ett tidigare förhör jag missat, länka gärna till det i så fall.

Hur som helst, det har ibland skrivits att SE skulle väl inte slängt fram den lilla väskan om han haft en revolver i den. I förhöret säger HO att han inte var säker på om han hade en sådan väska vid återkomsten men att han "brukade ha en sådan där liten handledsväska". Den lilla väskan var nog instoppad i rockfickan, om det fanns en revolver i den. Samma gäller kepsen med öronlappar, HO var osäker på om SE hade det just den här kvällen men brukade ha en sådan.

Så visst finns det en stor osäkerhet kring HO:s observationer och vittnesmål tre och en halv månad efter mordet. Både angående det som skulle tala för SE som GM men även det motsatta.
Citera
2021-09-15, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Om du tänker på förhöret den 12 juni så är det väl till och med tre och en halv månad månad efter mordet (om jag räknat rätt) men det kanske finns ett tidigare förhör jag missat, länka gärna till det i så fall.

Hur som helst, det har ibland skrivits att SE skulle väl inte slängt fram den lilla väskan om han haft en revolver i den. I förhöret säger HO att han inte var säker på om han hade en sådan väska vid återkomsten men att han "brukade ha en sådan där liten handledsväska". Den lilla väskan var nog instoppad i rockfickan, om det fanns en revolver i den. Samma gäller kepsen med öronlappar, HO var osäker på om SE hade det just den här kvällen men brukade ha en sådan.

Så visst finns det en stor osäkerhet kring HO:s observationer och vittnesmål tre och en halv månad efter mordet. Både angående det som skulle tala för SE som GM men även det motsatta.

Eftersom du ändå verkar vara en av de mera balanserade individerna i denna tråd så dristar jag mig att fråga dig hur du ser på ALGs olika tidsuppgifter om när SE kommer tillbaka till Skandia efter det att han varit ute på sin kvällstur.
Jag behöver säkert inte upprepa tidpunkter och övriga omständigheter kring när de olika uppgifterna uppges..och båda kan naturligtvis inte vara korrekta.
Tycker du att någon av ALG uppgiven tidsangivelse för SEs återkomst till Skandia på kvällen den 28 Februari bör äga företräde framför den andra?
I sådant fall..vilken?
Citera
2021-09-15, 10:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Nu skriver du ännu sämre, ännu mer rörigt.

Jag har inte tid med ditt käbbel.

Ser att du fortsätter tjata om att SE saknar motiv trots att hans palmefientliga åsikter är väl underbyggda, det är ett halmstrå du grepar efter då du inte har någon vettig invändning mot teorin, dessutom skedde mordet i affekt eftersom SE kände sig kränkt, detta gör att ditt tjat om motiv blir ännu mer trams , sen angående vapnet, att en paranoid alkis som SE med delirium och liknande skulle beväpna sig är inte ett dugg märkligt mer än i din fantasi, han rörde sig dessutom i kretsar där vapeninnehav var naturligt, du har som vanligt helt fel
Citera
2021-09-15, 10:18
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Eftersom du ändå verkar vara en av de mera balanserade individerna i denna tråd så dristar jag mig att fråga dig hur du ser på ALGs olika tidsuppgifter om när SE kommer tillbaka till Skandia efter det att han varit ute på sin kvällstur.
Jag behöver säkert inte upprepa tidpunkter och övriga omständigheter kring när de olika uppgifterna uppges..och båda kan naturligtvis inte vara korrekta.
Tycker du att någon av ALG uppgiven tidsangivelse för SEs återkomst till Skandia på kvällen den 28 Februari bör äga företräde framför den andra?
I sådant fall..vilken?
Angående kvällsturen, jag inte tror så mycket på Grandscenariot så det kan säkert vara 20.10 som hon säger i det förhör jag läst.

Angående återkomsten till Skandia, 23.40 säger HO (efter att ha tittat på klockan) och i förhöret med ALG verkar hon tycka det är rimligt. PH skrev i något PM 23.45 så jag vet inte om hon sagt något annat i något förhör jag inte läst.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-09-15 kl. 10:24.
Citera
2021-09-15, 10:29
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
De missade den för att de inte tror som du? Du har fortfarande inte ett enda argument för att det du säger är mer sannolikt än att SE ser LJ.
Nja, jag menar väl snarare att den som har sett rapports extrasändning kl. 04:00, den säger nog inte att SE måste ha sett Lars J. Så troligen hade väl inte Lampers sett den sändningen när han uttalade sig så kategoriskt förut. Åklagare Petersson var vagare, och sade väl något som nästan skulle kunna tolkas som att den enda rimliga förklaringen till att SE har sett Lars J, det är att han har sett Lars J. Så jag skulle gissa att åklagaren inte heller hade sett 04:00-sändningen.

Sedan har du nog rätt i det du skrev nyss, om att 04:00-sändningen har funnits tillgänglig på SVT:s öppna arkiv åtminstone i ett par år nu. Lars Renvall skrev ju om den sändningen i "Den tecknade mördaren" redan i juni 2019:
https://utsikterinsikter.blogg.se/2019/june/den-tecknade-mordaren-1-2.html

Sändningen kl. 08:00 verkar det dock bara vara Lampers som har sett ännu. Skulle vara kul om den också gick att hitta på t.ex. SVT:s sida:
(FB) Skandiamannen

MOPspanaren (som har läst Lampers bok) skrev att Lampers efter att ha sett det här inte tror på något samtal alls mellan SE och Lisbeth. Och litar man inte på SE:s egna uppgifter i det ena fallet, då finns det väl ingen särskild anledning att tro att han skulle tala sanning i det andra.
Senast redigerad av Draifos 2021-09-15 kl. 11:10.
Citera
2021-09-15, 12:01
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Fast redan före själva pressträffen så fanns ju detta fenomen att folk med bestämdhet hävdar SEs oskuld utan att ha nåt som helst att komma med som gör honom omöjlig som GM.
Der väcker känslor.förmodligen många som tänker jag har läst om mordet i hur många år som helst och missat denna man.
Så lätt kan det inte vara
Många vill ju ha starka motiv och ett välplanerart mord.det får liksom en sorts större mening då på nåt sätt.

Men visst har det tagit mer fart efter pressträffen .vilket jag delvis kan förstå.då de konkreta bevisen ju saknades.
Men ingen av oss som skriver här är rättsväsendet, och det är fortfarande tramsigt att vissa skriver SEkt och idiotförklarar oss som tror att det kan vara SE.
Sånt saknar jag förståelse för,

Ett sätt att slippa kallas sekten är att sluta att länka till TP och Filter. Vissa kommer bara med länkar till denna bibel. Då läser man en extremt vinklad information.
Citera
2021-09-15, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ett sätt att slippa kallas sekten är att sluta att länka till TP och Filter. Vissa kommer bara med länkar till denna bibel. Då läser man en extremt vinklad information.

Igår skrev du att Engström inte kommer ut från Skandia förren efter skotten...

Han är på väg hem o skyndar sig...

Ser framför sig en folksamling o kanske att någon ligger på trottoaren..

När han kommer fram så frågar han vad som hänt...någon säger att det är någon som blivit skjuten !

Engström har inte mer tid o skyndar till T-centralen...

Så skulle det ju kunna gå till med en helt oskyldig Engström som kommer sent till brottsplatsen o inte har en aning om att det är Palme utan tror på knarkuppgörelse......

Aldrig fundererat på varför Engström blir så engagerad i denna "olycka" när han har bråttom hem o ska åka till Täby dagen efter..?

Jag skulle påstå att Engström blir mest engagerad av alla vittnen...visserligen osedd
Senast redigerad av Problem2020 2021-09-15 kl. 12:36.
Citera
2021-09-15, 13:16
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linisgirl
Ser att du fortsätter tjata om att SE saknar motiv trots att hans palmefientliga åsikter är väl underbyggda, det är ett halmstrå du grepar efter då du inte har någon vettig invändning mot teorin, dessutom skedde mordet i affekt eftersom SE kände sig kränkt, detta gör att ditt tjat om motiv blir ännu mer trams , sen angående vapnet, att en paranoid alkis som SE med delirium och liknande skulle beväpna sig är inte ett dugg märkligt mer än i din fantasi, han rörde sig dessutom i kretsar där vapeninnehav var naturligt, du har som vanligt helt fel

Är det någon av dina hyllade författare som skriver att SE var en kränkt, paranoid alkis?

Jag har skrivit mängder av invändningar mot åklagarens trötta svammel.

Är du verkligen på rätt forum?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in