2021-09-15, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Vi gick från planerad tillräcklig produktion med (noll CO2-utsläpp) 50% kärnkraft och 50% vattenkraft, som gav billig el i rätt mängd till massiv utbyggnad av oplanerad vindkraft som sänkte sitt eget pris.
MP och resten av förstörarna ser kärnkraft som det stora onda och har fått till nedläggning ( "av ekonomiska skäl"), och vindkraftsägarna vill tjäna pengar. Nu har vi dessutom fått kablar på plats ( inom några dagar ännu en från Norge till Storbritannien) där man kan sälja till Tysklandspris.
Den perfekta stormen helt enkelt. Ni lyssnade inte på sanningssägarna - trodde kanske att producenterna ( Vattenfall, Fortum, Uniper...) skulle säga ifrån - varför det? De tjänar otroligt på detta och DU betalar.
Snart skall du betala en tredje gång för sol"kraften" också...
Det är verkligen jättekul!
Citera
2021-09-15, 08:15
Medlem
MoonInLeos avatar
Inflation's At Your Door
Citera
2021-09-15, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Det var nära att ske förra vintern, den här vintern kanske den miljöpartistiska elbristen verkligen visar sig.

Gud så jag ska skratta åt svenskarna från utlandet när elen går mitt i vintern och blattarna superkaosar i hela landet.

Varför skulle de göra det? De är vana hemifrån vid att bara ha el sporadiskt.
Citera
2021-09-15, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Vilka politiker syftar du på? Sverige är en liten del av världsekonomin. I andra länder där riktiga män styr, typ Kina, så ser man tlll sitt lands bästa och om kärnkraft är det, vilket jag är helt övertygad om att det är, så kommer det att införas och utvecklas.

Jag syftar till svenska och i viss mån eu-politiker.
Haha, ja fast Kina är lite nyckfullt att investera i. God potential dock.
Citera
2021-09-15, 09:07
Medlem
Blåser för dåligt och regnar för lite tydligen (kunde man ju inte tro mitt i klimatkrisen, men, men).

Sedan har vi allt fler kablar för elexport. Och eftersom elen har varit relativt billig i Sverige så pressas nu priserna upp när länder med dyrare el köper vår.

Utsläppsrätterna blir också allt dyrare och eftersom Sverige producerar rätt miljövänlig el mot tex kol, olja o gas så blir vår el också attraktiv att köpa.

Vi får hoppas på syndafloden så att magasinen kan fyllas på inför vintern för om det är dyrt nu -när det inte ens är kallt ute- betänk då hur priset kommer att se ut i januari.
Citera
2021-09-15, 09:08
Medlem
Stantormans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Varför skulle de göra det? De är vana hemifrån vid att bara ha el sporadiskt.

Det är trots allt en viss skillnad på att leva strömlöst i Boden på vintern, jämfört med att vara utan ström i Mogadishu. Skulle tro att risken för upplopp och kaoz snabbt blir mycket stor.
Citera
2021-09-15, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stantorman
Det är trots allt en viss skillnad på att leva strömlöst i Boden på vintern, jämfört med att vara utan ström i Mogadishu. Skulle tro att risken för upplopp och kaoz snabbt blir mycket stor.

Det är större risk att det blir kaos av svenskar som försöker elda stormkök i lägenheten.
Citera
2021-09-15, 09:20
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Blåser för dåligt och regnar för lite tydligen (kunde man ju inte tro mitt i klimatkrisen, men, men).

Sedan har vi allt fler kablar för elexport. Och eftersom elen har varit relativt billig i Sverige så pressas nu priserna upp när länder med dyrare el köper vår.

Utsläppsrätterna blir också allt dyrare och eftersom Sverige producerar rätt miljövänlig el mot tex kol, olja o gas så blir vår el också attraktiv att köpa.

Vi får hoppas på syndafloden så att magasinen kan fyllas på inför vintern för om det är dyrt nu -när det inte ens är kallt ute- betänk då hur priset kommer att se ut i januari.

Första vettiga inlägget i tråden. Hela Europa har dyr el. Norge har byggt nya kablar till kontinenten och exporterar dit vilket drar upp priset för tidigare var det mest till Sverige man kunde skicka el.
Sydvästlänken I Sverige gör att mer el kan skickas norrifrån och på export till elbristens Danmark.

Brist på gas i Europa och brist på vind.
Elpriserna i Sverige är rena drömmen, britterna har betalat 30kr per kwh och vi sitter och klagar på 2 kr per kwh. Det är dyrt men rena drömmen för övriga Europa.

Info om resten av EU.
https://www.bbc.com/news/world-europe-58556073
Citera
2021-09-15, 09:43
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Idag handlade du i område 3, el för 192öre/kwh. Det innebär att du för betalar nästan 4kr/kwh, medräknat skatter och avgifter. Hur är detta ens möjligt?

Jag vet att kärnkraften går på reducerad kraft. Men jag menar, det är september och knappt någon värme behövs. Jag får känslan av att staten och vattenfall passar på att höja priserna på sommaren för att få alla konsumenter att binda sina elavtal inför vintern och elbolagen tjänar än mer pengar, mer än att det faktiskt skulle vara någon strömbrist just nu. Framförallt när tidningarna varenda skriver om det höga elpriset, vilket gör att konsumenterna accepterar ett högre elpris

Jag minns när den extremt varma sommaren var 2018 och framförallt arla varnade för ökade mejeri-priser. Några månader senare kostade ett bregott smörpaket 50-55kr. Problemet är bara att de aldrig sänkte priset igen, eftersom kunderna vande sig att betala 55kr.

Vad tror ni själva? Tror ni det är strömbrist redan i september eller tror ni vi kan vänta oss att betala t.o.m 10kr/kwh runt jul?

Inflation.
Citera
2021-09-15, 09:47
Medlem
Citat:
Idag handlade du i område 3, el för 192öre/kwh. Det innebär att du för betalar nästan 4kr/kwh, medräknat skatter och avgifter. Hur är detta ens möjligt?

Jag vet att kärnkraften går på reducerad kraft. Men jag menar, det är september och knappt någon värme behövs. Jag får känslan av att staten och vattenfall passar på att höja priserna på sommaren för att få alla konsumenter att binda sina elavtal inför vintern och elbolagen tjänar än mer pengar, mer än att det faktiskt skulle vara någon strömbrist just nu. Framförallt när tidningarna varenda skriver om det höga elpriset, vilket gör att konsumenterna accepterar ett högre elpris

Jag minns när den extremt varma sommaren var 2018 och framförallt arla varnade för ökade mejeri-priser. Några månader senare kostade ett bregott smörpaket 50-55kr. Problemet är bara att de aldrig sänkte priset igen, eftersom kunderna vande sig att betala 55kr.

Vad tror ni själva? Tror ni det är strömbrist redan i september eller tror ni vi kan vänta oss att betala t.o.m 10kr/kwh runt jul?

Jag undrar om elbolagen kan manipulera priset så där.

Att varna för vattenbrist i magasinen hade mer varit som den där eviga varningen om dåliga kaffeskördar eller äggbristen som riskerar uppstå varje påsk.

Att gå ut med skruvad info är något helt annat än att manipulera priset. Det är för övrigt även olagligt då det krävs oligopol eller karteller.
Citera
2021-09-15, 10:02
Medlem
Citat:

Det undrar jag också!

Finns det verkligen inget samband med att man lägger ned 2 kärnkraftverk och att plötsligt har priserna stigit med 300-400%? Jag har bara jättesvårt att tro det, hela elmarknaden bygger ju på ren utbud och efterfrågan, om man tar bort en del av utbudet så måste det ju leda till högre priser? Eller missar jag något väsentligt?
Citera
2021-09-15, 10:13
Medlem
Det är klart att när flera storproducerande enheter inom kärnkraftsindustrin läggs ned samtidigt som det "tillskott" man har fått i form av vindkraft och solkraft inte räcker. Dessutom bör man betänka att vindkraften är beroende av konstant vind inom vissa förhållanden (ej för lite, ej för mycket) för att det ska generera el.

En bekant till mig från Irland säger att landet har lagt ned stora resurser på vindkraft, men eftersom det blåser väldigt nyckfullt och i olika grad lider de ofta av effektproblem. Lägg till det att flera IT-företag har lagt sina serverhallar i landet vilket tros ta upp till över 20% av deras el, men ger nästan inga jobb, skatteintäkter eller någon vinst för samhället i stort.

Sverige har hamnat i en liknande fälla. Vi har lagt ned stora elproducerande resurser och "ersatt" det otillräckligt samtidigt som vi förväntas gå över till eldrift av fordonsflottan plus byggandet av nya fabriker och serverhallar. Kanske inte så konstigt att Mp blir snuskigt våta för då "kanske" deras vindsnurror kan bära sig själva när svenska folket får slava under konstgjort höga priser för deras bisarra politiska mål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in