2021-09-14, 19:30
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bendi
Ursäkta men sluta framhärda i detta när du har så fel! Du kan inte en läsa enkel lagtext, eller enkla inlägg här.

Är du helt jävla blåst? Kan du inte enkel matematik?
Så du fattar inte att dråp som ger 15 år, betyder att från 2010 och femton år bakåt blir det 1995?

Kan inte vara så lätt att vara så korkad som dig!

Det går inte förklara till någon som inte begriper, så ger upp!
Senast redigerad av rubin22 2021-09-14 kl. 19:38.
Citera
2021-09-14, 19:45
Medlem
Bendis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Är du helt jävla blåst? Kan du inte enkel matematik?
Så du fattar inte att dråp som ger 15 år, betyder att från 2010 och femton år bakåt blir det 1995?

Kan inte vara så lätt att vara så korkad som dig!

Det går inte förklara till någon som inte begriper, så ger upp!

Dråp är ett av brotten som inte preskriberas (jämte mord mfl), gäller från brott begångna 1985.

Var har du hittat din felaktiga information? Jag kan rekommendera brottsbalkens 35 kapitel för korrekt info.
Citera
2021-09-14, 19:52
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Dråp är ett av brotten som inte preskriberas (jämte mord mfl), gäller från brott begångna 1985.

Var har du hittat din felaktiga information? Jag kan rekommendera brottsbalkens 35 kapitel för korrekt info.
Var har jag skrivit att dråp preskriberas?
Citera
2021-09-14, 19:56
Medlem
Bendis avatar
Citat:
Var har jag skrivit att dråp preskriberas?

Haha, nä nu förstår jag inte vad du håller på med. Du vet ju själv?
Citera
2021-09-14, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Med tanke på att åklagaren har insynen i detta som vi saknar samt en profession så känns det som om man ska ha mer tillit till henne. Hon trodde att hon skulle kunna få honom häktad pga det de har, det är nog inte så tunt. Inte heller när de benämner Clae#s som Helenas mördare. Att släppa honom med tanke på det är ju korkat, liksom att tro att man besitter bättre utgångsläge att bedöma situationen än kalla fall och åklagare.
Visar sig ju snart vem som bedömde situationen rätt.
Citera
2021-09-14, 20:21
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian

Innan 2010 var preskriptionstiden för dråp 15 år. Så dråp begångna innan 1 juli 1995 är preskriberade.

Skrivet av den erfarna användaren Troian.
Citera
2021-09-14, 20:26
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Att släppa honom i tråden wiseman 🙄
Det är du som tjatar om Bjö#rn och Mick#e. Jag berättade vad Mick#e sagt till mig. Det är min del i den historien, eller har du mer att tillägga?
Gällande de andra du drar upp, PR och co, så kan man väl knappast påstå att de var lika heta som Cla#es är eller är du av annan åsikt där med.
Har du varit tyst för länge nu och behöver hugga vilt omkring dig.
Jag har förtroende för Kalla fall och åklagarens omdöme. Det kan tyckas helt flippat om du vill se det så.

Jag vågar påstå att de andra var heta så det räckte och blev över när de var aktuella, ja!

Sedan är det här ingen fråga om huruvida vi har förtroende för Kalla fall och åklagaren eller inte, det jag, farbror_barbro, ReimerDenYngre med flera gör att vi på ett sakligt sätt försöker analysera hur situationen ser ut, vad vi vet och inte vet, vad vi tror är att vänta med mera. Och varför måste det hela tiden handla om att vara för eller emot Kalla fall? Jag förstår inte. Ett tag var GW Persson gud i tråden och ni var många som likt en sekt trollbands av honom. Nu är ni många som dissar GW Persson (vilket jag gjorde redan för många år sedan) till förmån för Kalla fall.
Alltså: Jag har helt enkelt bara lite svårt för det här halleluja-flockbeteendet, att med knäppta händer och bländade ögon hoppa fram som skadeskjutna kråkor. Självklart består Kalla fall av driftiga och dugliga utredare, men bara för att vi andra fortsätter att tänka, analysera, göra avvägningar, dryfta uttalanden från Kalla fall och åklagaren, (och faktiskt) ifrågasätta med mera, betyder ju INGALUNDA att vi skulle dissa vare sig Kalla fall eller åklagaren! Vi har en situation - och några av oss försöker att förutsättningslöst och objektivt förhålla oss till den, men det verkar varken uppskattas eller förstås av några användare.

I övrigt finns det inget att kommentera längre. Det har redan gått ganska lång tid sedan CL anhölls, och inget mer verkar hända (inte vad vi vet, i alla fall). Jag tror att Kalla fall inte har kommit ett enda steg längre under den här tiden. Mitt tips ligger på att DNA-provet avgör.

Så, i väntan på att det ska finnas något att kommentera vidare, ska du - Bratis - inte behöva störa dig på mig på ett tag, då jag helt enkelt drar mig tillbaka igen för att bara iaktta tråden. Jag överlåter därmed taktpinnen och podiet till dig, Peppar, Pudel, Fighter med flera så att ni bland annat kan älta preskriptionsregler och annat ifred. Jag ska inte störa.
Citera
2021-09-14, 20:53
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursäkta men sluta framhärda i detta när du har så fel! Du kan inte en läsa enkel lagtext, eller enkla inlägg här.

rubin22 har rätt. Lagändringen avsåg brott som, vid tillfället för då den nya lagen började gälla (1 juli 2010) inte var preskriberade. Det vill säga i praktiken mord begångna efter 30 juni 1985, och dråp begångna efter 30 juni 1995.

Citat:
Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 2010. Ändringarna såvitt gäller avskaffande av preskription för vissa allvarliga brott respektive förlängning av preskriptionstiden för könsstympning av barn föreslås gälla också för begångna brott som vid lagens ikraftträdande ännu inte har preskriberats.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/avskaffande-av-preskription-for-vissa-allvarliga_GX01JuU10

Att det är så har aktualiserats åtminstone en gång. 1988 dödades Jan Kjellgren i Kista. 2013 åtalades ett par för mord, men rätten ansåg att det rörde sig om dråp och att det därför var preskriberat. De båda frikändes därför.

Citat:
Knivvåldet har dock varit uppenbart oförsvarligt och mannen borde ha kunnat besinna sig, enligt domen. Tingsrätten anser att mannen har haft uppsåt att döda 43-åringen, men att gärningen ska bedömas som dråp och inte som mord.

Vid tiden för brottet var preskriptionstiden för dråp 15 år. För att någon skulle kunna dömas för det hade åtalet behövt vara väckt i mars 2003.

https://www.aftonbladet.se/a/kadyJX

Har ett vagt minne av att det finns ett liknande fall i Göteborg, och ett annat nånstans i Mälardalen.
Senast redigerad av Troian 2021-09-14 kl. 21:02.
Citera
2021-09-14, 21:34
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
rubin22 har rätt. Lagändringen avsåg brott som, vid tillfället för då den nya lagen började gälla (1 juli 2010) inte var preskriberade. Det vill säga i praktiken mord begångna efter 30 juni 1985, och dråp begångna efter 30 juni 1995.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/avskaffande-av-preskription-for-vissa-allvarliga_GX01JuU10

Att det är så har aktualiserats åtminstone en gång. 1988 dödades Jan Kjellgren i Kista. 2013 åtalades ett par för mord, men rätten ansåg att det rörde sig om dråp och att det därför var preskriberat. De båda frikändes därför.

viktigast

https://www.aftonbladet.se/a/kadyJX

Har ett vagt minne av att det finns ett liknande fall i Göteborg, och ett annat nånstans i Mälardalen.

Tack snälla!
Känns som man slåss mot väderkvarnar!

Men jag kan inte tänka mig att detta förvinnande ( om kvarlevor hittas )
kommer att rubriceras som dråp och ja då är det ju preskriberat redan.
Men tror just nu att det är det viktigas för familjen att få veta var Helena är och en någorlunda förklaring på händelseförloppet?
Citera
2021-09-14, 21:36
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Om detta hjälper till: Föräldrarna till CL gifte sig 1958 då var Gunnar kamrer och Birgit sjuksköterska antar att hon jobbade med det till pension i Mariestad. Om någon vill kolla finns en artikel om Birgit i GT den 12 augusti 1987, har inte den tjänsten så att jag kan läsa hela artikeln. Kanske det framgår där var de hade stuga eller så.
Tack bra information!
Man kan ju inte utesluta fadern heller, han var faktiskt bara 65 år 1992
Men då tror jag mer på medhjälp?
Kanske även modern?
Har svårt att tro att de inget misstänkte åtminstone.

Borde inte modern redan gått i pension om hon var 70 år 1992.
Visserligen kan sjuksköterskor fortsätta jobba extra.
Citera
2021-09-15, 03:22
Medlem
Kincops avatar
Citat:
Men jag skrev ju i mitt svar. Från 2010 preskriberas inte dråp och mord.
Innan var mord 25 år och dråp 15 år.
Det betyder att alla mord efter 1985 inte preskriberas.
Men alla mord före 1985 är redan preskriberade.
Sen dråp 15 år.
Räkna bakåt 15 år från 2010. Det blir 1995, eller hur?
Alla dråp före 1995 är redan preskriberade 2010.
Tydligare än så kan jag inte bli.

Utmärkt förklarat Rubin. 👍
Du skulle ha författat informationen på Kalla falls sida. Har man som privatperson inte nån kunskap innan och definitivt inte om Brottsbalken så kan man tolka deras information på ett annat, felaktigt, sätt.
Hoppas inte utredarna på Kalla fall är lika slarviga som de informationsansvariga tycks vara.
DET var min poäng med citatet! 😘
Citera
2021-09-15, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag vågar påstå att de andra var heta så det räckte och blev över när de var aktuella, ja!

Sedan är det här ingen fråga om huruvida vi har förtroende för Kalla fall och åklagaren eller inte, det jag, farbror_barbro, ReimerDenYngre med flera gör att vi på ett sakligt sätt försöker analysera hur situationen ser ut, vad vi vet och inte vet, vad vi tror är att vänta med mera. Och varför måste det hela tiden handla om att vara för eller emot Kalla fall? Jag förstår inte. Ett tag var GW Persson gud i tråden och ni var många som likt en sekt trollbands av honom. Nu är ni många som dissar GW Persson (vilket jag gjorde redan för många år sedan) till förmån för Kalla fall.
Alltså: Jag har helt enkelt bara lite svårt för det här halleluja-flockbeteendet, att med knäppta händer och bländade ögon hoppa fram som skadeskjutna kråkor. Självklart består Kalla fall av driftiga och dugliga utredare, men bara för att vi andra fortsätter att tänka, analysera, göra avvägningar, dryfta uttalanden från Kalla fall och åklagaren, (och faktiskt) ifrågasätta med mera, betyder ju INGALUNDA att vi skulle dissa vare sig Kalla fall eller åklagaren! Vi har en situation - och några av oss försöker att förutsättningslöst och objektivt förhålla oss till den, men det verkar varken uppskattas eller förstås av några användare.

I övrigt finns det inget att kommentera längre. Det har redan gått ganska lång tid sedan CL anhölls, och inget mer verkar hända (inte vad vi vet, i alla fall). Jag tror att Kalla fall inte har kommit ett enda steg längre under den här tiden. Mitt tips ligger på att DNA-provet avgör.

Så, i väntan på att det ska finnas något att kommentera vidare, ska du - Bratis - inte behöva störa dig på mig på ett tag, då jag helt enkelt drar mig tillbaka igen för att bara iaktta tråden. Jag överlåter därmed taktpinnen och podiet till dig, Peppar, Pudel, Fighter med flera så att ni bland annat kan älta preskriptionsregler och annat ifred. Jag ska inte störa.
Jag förstår Ugglan. Det svider nog rejält. Ta hand om din objektiva sårade stolthet så ses vi längre i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in